Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 101:43-101; 102-105 (Del 22)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 101:43-101; 102-105 (Del 22)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 101:43-101; 102-105 (del 22), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 101:43-101; 102)

Eleverne studerede tre lignelser, som Herren brugte til at lære de hellige om sin vilje angående forløsningen af Zion. Da eleverne studerede, lærte de følgende principper: Gennem tempeltjeneste, retskaffen levevis og ved at følge profeten forbereder vi os på at modstå modstanderen; når vi adlyder Herrens befalinger, bliver vi styrket til at modstå åndelige og fysiske fjender; når vi samles i templet, modtager vi beskyttelse og forbereder os selv på evigt liv; Gud har givet os handlefrihed, magten til at vælge, men vi er ansvarlige for vores valg.

Dag 2 (Lære og Pagter 103)

Da eleverne studerede Herrens belæringer vedrørende Zions forløsning, fandt de frem til de velsignelser, som vi modtager, når vi adlyder Herrens befalinger, og de konsekvenser, der indtræffer, når vi ikke er lydige. De lærte også, at Jesu Kristi disciple er villige til at give deres liv for hans sag, og at al sejr og ære bliver tilvejebragt for os ved vores flid, trofasthed og troens bønner.

Dag 3 (Lære og Pagter 104)

Af Herrens instruktion om at reorganisere det forenede selskab (ofte kaldet den forenede orden) lærte eleverne, at Gud skabte jorden, og at alt på den er hans. De fandt frem til princippet om, at vi er forpligtede til at bruge det, Herren har givet os, til at hjælpe andre. De lærte også om velsignelser, vi kan modtage ved at være ydmyge og trofaste og påkalde Herrens navn.

Dag 4 (Lære og Pagter 105)

Da Zions hær ankom til Missouri, åbenbarede Herren, at Zion ikke ville blive forløst på det tidspunkt. Af Herrens instruktioner til de hellige lærte eleverne følgende principper: Vi må være forenede og være lydige mod alt, hvad Gud beder om for at opbygge Zion; Gud har forberedt store velsignelser til dem, som er trofaste gennem deres prøvelser; og hvis vi stræber efter at skabe fred med andre, så vil alt virke til gavn for os. Herrens tidsplan er ofte anderledes end vores egen.

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at anvende lektierne fra Zions hær i deres egen tilværelse.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 105

Herren åbenbarer, hvad de hellige skal gøre vedrørende udfordringerne i Zions land

Anskaf inden klassen en plastickop, en elastik og tre stykker snor. Elastikkens omkreds skal være mindre end krusets omkreds. Bind de tre stykker snor om elastikken med lige store intervaller.

Billede
plastickop, elastik, snor

Indled lektionen ved at bede om tre frivillige. Placer kruset på en flad overflade, og bed de frivillige om at løfte kruset kun ved hjælp af elastikken og snorene. Fortæl dem, at de ikke må røre ved elastikken, kun ved snorene. (For at løse denne opgave skal eleverne samarbejde og på samme tid trække i snorene med lige stor kraft for at strække elastikken nok til at placere den rundt om koppen og løfte den).

Når de har løst opgaven, så stil dem følgende spørgsmål:

  • Hvilken rolle spillede enighed i denne opgave?

Mind dem om, at de i deres studier i denne uge har haft mulighed for at studere åbenbaringer fra Herren vedrørende Zions hær og dens mission for at hjælpe de forviste hellige i Zion. Tilskynd eleverne til under dagens lektion at se efter den rolle, som enighed spiller i de helliges bestræbelser på at kræve Zions land tilbage.

Bed dem om at genfortælle beretningen om Zions hær ud fra det, som de har lært i deres studier af Lære og Pagter 103 og 105. Følgende spørgsmål kan du stille for at hjælpe dem, når de gennemgår det, som de har lært:

  • Hvorfor havde de hellige i Zion (Jackson County i Missouri) brug for hjælp? (Pøblen havde tvunget dem væk fra deres jord).

  • Hvad var Zions hær? (En gruppe på lidt over 200 mænd, 12 kvinder og ni børn – frivillige – som blev anført af profeten Joseph Smith og grundlagt i lydighed mod Herrens instruktioner).

  • Hvad var det oprindelige formål med Zions hær? (At tage tiltrængte ressourcer til de forviste hellige i Missouri og hjælpe dem med at kræve deres jord i Jackson County tilbage).

Mind dem om, at åbenbaringen i Lære og Pagter 105 blev givet den 22. juni 1834, efter at Zions hær havde rejst i næsten syv uger og kun var omkring 15-30 kilometer fra Jackson County. Spørg klassen, om nogen kan huske, hvilken instruktion Herren på dette tidspunkt gav til Zions hær vedrørende forløsningen af Zion. (De skulle vente med at hjælpe de forviste hellige med at kræve Zions land tilbage. Hvis eleverne har brug for hjælp med at huske denne detalje, så bed dem om at skimme Lære og Pagter 105:9).

Få en til at læse Lære og Pagter 105:3-9 højt. Lad klassen følge med og gennemgå nogle af de årsager, som Herren angav til, at Zion ikke blev forløst på dette tidspunkt.

  • Hvilke forklaringer gav Herren på ikke at genindsætte de hellige på deres jord og i deres hjem i Zion på det tidspunkt?

  • Hvilket princip kan vi lære af disse vers om, hvad vi må gøre for at opbygge Zion? (Eleverne kan foreslå flere forskellige principper, men hjælp dem til at finde frem til følgende: Vi må være forenede og lydige mod alt, hvad Gud beder om for at opbygge Zion. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

Hjælp dem til at få en bedre forståelse af dette princip ved at bede en læse følgende udtalelse af D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen lytte efter ældste Christoffersons forklaring på, hvad Zion er, og hvad der skal ske, for at det kan blive grundlagt.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Zion er både et sted og et folk …

Zion er Zion på grund af indbyggernes karakter, egenskaber og trofasthed. Husk, at ›Herren kaldte sit folk Zion, fordi de var af ét hjerte og ét sind og levede i retfærdighed; og der var ingen fattige blandt dem‹ (Moses 7:18). Hvis vi ønsker at etablere Zion i vores hjem, menigheder og stave, må vi hæve os til denne standard. Det vil være nødvendigt (1) at blive ét af hjerte og sind, (2) at blive et helligt folk både som person og gruppe, og (3) at sørge så effektivt for de fattige og trængende, at vi udrydder fattigdom blandt os. Vi kan ikke vente på Zions komme og at disse ting skal ske – Zion kommer først, når de sker« (»Kom til Zion«, Liahona, nov. 2008, s. 37, 38).

Overvej at bruge nogle af følgende spørgsmål for at hjælpe dem til at få en dybere forståelse af Zion:

  • Hvad er Zion?

  • Hvad skal der ske, før Zion kan blive grundlagt?

  • Hvorfor tror I, at der kræves enighed og lydighed, for at Zion kan blive opbygget?

  • Hvilket herlighedsriges lov adlyder de folk, der er forenet, ifølge Lære og Pagter 105:3-5?

  • Hvad kan I gøre for at styrke enigheden i jeres familie, kirkeklasser og kvorummer? Hvordan kan I tilskynde andre i disse grupper til at være forenede og lydige overfor Herren?

  • Hvordan kan det hjælpe jer og andre til at grundlægge Zion, når I gør disse ting?

  • Hvilke oplevelser har hjulpet jer til at forstå vigtigheden af enighed i en gruppe?

Lad eleverne tænke på en ting, som de kan gøre for at styrke enigheden i deres familie eller i deres kirkeklasse eller kvorum. Bed dem om sammen med en makker at drøfte, hvad de vil gøre. Bær vidnesbyrd om vigtigheden af at være forenet og lydige, når vi søger efter at opnå Herrens formål.

Forklar, at Herren afsluttede åbenbaringen i Lære og Pagter 105 med at instruere de hellige i, hvordan de skal reagere overfor deres fjender. Få en til at læse Lære og Pagter 105:38-41 højt. Lad klassen følge med og vælge et udtryk fra disse vers, der opsummerer, hvad Herren anviste, at de hellige skulle gøre som reaktion på deres undertrykkere. Bed dem om at forklare, hvorfor de valgte det udtryk, som de gjorde.

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge Herrens belæringer i disse vers modtage, hvis vi søger efter at stifte fred med andre? (Du kan eventuelt lade dem markere ord og udtryk, der underviser i det følgende princip: Hvis vi stræber efter at skabe fred med andre, så vil alt ordne sig til vores gavn).

  • Hvilke velsignelser har I mærket, når I eller nogen, som I kender, har søgt efter at være fredsstiftere.

Tilskynd eleverne til at bestræbe sig på at have fred i deres omgang med andre.

Næste del (Lære og Pagter 106-108; 137)

Spørg eleverne, om de nogensinde har tænkt over, hvad der sker med folk, der dør uden at blive døbt eller høre om Jesu Kristi evangelium. Forklar, at de i den næste del vil finde svarene på det spørgsmål. De vil også lære om det oprindelige navn for Det Melkisedekske Præstedømme og funktionerne i præstedømmeembederne.