Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 121-123; Grundlæggelsen af Nauvoo (Del 26)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 121-123; Grundlæggelsen af Nauvoo (Del 26)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 121-123 og lektionen om »Grundlæggelsen af Nauvoo« (del 26), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 121:1-10; 122)

Da eleverne studerede profetens og andres fængsling i fængslet i Liberty, fandt de frem til følgende principper: vi påkalder Herren, når vi møder modgang og trængsler, så kan vi modtage hans fred. Hvis vi udholder prøvelser på en god måde i jordelivet, vil Gud velsigne os nu og i evigheden. Trængsler kan give os erfaring og være til gavn for os. Eleverne lærte også, at Frelseren led alle menneskers smerter og lidelser.

Dag 2 (Lære og Pagter 121:11-33)

Da eleverne studerede de trængsler og forfølgelser, som de hellige blev udsat for af deres fjender i Missouri, lærte de, at Herren ser og ved alt, hvad vi gør, og at de, der gør det forkerte, vil modtage Guds dom efter hans tidsplan. De lærte også, at Gud vil åbenbare kundskab til os gennem Helligånden, og at prøvelser kan rense os og forberede os til at modtage åbenbaring.

Dag 3 (Lære og Pagter 121:34-46)

I denne del af profeten Joseph Smiths inspirerede brev fra fængslet i Liberty lærte eleverne, at præstedømmebærere kun kan trække på himlens kræfter, hvis de lever retfærdigt. De tænkte også over konkrete handlinger, der kan svække eller styrke en præstedømmebærers kraft.

Dag 4 (Lære og Pagter 123; Grundlæggelsen af Nauvoo)

Da eleverne studerede de helliges pligt i forhold til deres forfølgere, lærte de disse principper: Herren vil opfylde sine løfter, når vi har gjort vores del. Der er mange på jorden, som bliver holdt borte fra sandheden, fordi de ikke ved, hvor de kan finde den. Vores beslutning om at holde Herrens umiddelbart små befalinger kan have en stor indflydelse på fremtiden. Eleverne lærte også om Kirkens hovedsæde, der blev grundlagt i Nauvoo i Illinois, og fandt ud af, at Hjælpeforeningen er en inspireret del af gengivelsen af Jesu Kristi evangelium.

Indledning

I denne lektion vil eleverne gennemgå nogle af de lærdomme fra Lære og Pagter 121-122, der kan hjælpe os, når vi møder problemer i vores tilværelse. De vil også lære, at forfølgelse kan påvirke Guds værk, så det går fremad i stedet for at stoppe dets fremgang. Endelig vil eleverne lære om grundlæggelsen af Hjælpeforeningen i Nauvoo i Illinois og tale om, hvordan Hjælpeforeningen velsigner folk i dag.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 121-122

De hellige lærte vigtige ting af deres oplevelser med forfølgelse

Skriv følgende på tavlen: Udryddelsesordre, Hawn’s Mill og Fængslet i Liberty. Lad eleverne bruge disse ord til at sammenfatte, hvad de har lært om den forfølgelse, som de hellige blev udsat for i Missouri i 1838-1839.

Skriv Lære og Pagter 121:7-10; 122:7-9 på tavlen. Mind eleverne om, at Herren i disse vers åbenbarede principper til profeten Joseph Smith for at trøste ham og de hellige i deres prøvelser. Lad dem læse disse vers for sig selv og se efter, hvordan lærdommene i disse vers kan hjælpe dem i deres prøvelser. Bed nogle elever om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

I løbet af ugen har de studeret Lære og Pagter 121:36, 41-42, som er et mesterskriftsted. Du kan eventuelt bede dem om at gennemgå det ved at fremsige vers 36 sammen. Du kan eventuelt bede dem om at nævne de retskafne handlinger, som Herren nævnte i vers 41-42.

  • Hvem kender I, der er et eksempel på disse retskafne principper?

Fortæl om den påskønnelse, som du har for retskafne præstedømmebærere og for de velsignelser, som alle mennesker kan modtage gennem præstedømmets kraft.

Grundlæggelsen af Nauvoo

Lad eleverne nævne nogle ting, der kan slukke en ild. Spørg derpå, hvad der kan få ild til at blusse op. Forklar, at Joseph Smith sammenlignede Guds værk med ild.

  • Tror I, at den forfølgelse, som de hellige oplevede i Missouri, var ligesom vand, der var ved at slukke Guds værk, eller ligesom brændstof, der fik ilden til at blusse op? Hvorfor?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith højt. Forklar, at profeten skrev denne udtalelse den 1. marts 1842 i et brev til en avisredaktør, der hed John Wentworth.

Billede
Profeten Joseph Smith

»Forfølgelserne har ikke standset sandhedens fremgang, men har kun båret ved til bålet …

Sandhedens banner er blevet rejst, ingen uhellig hånd kan standse dette værks fremgang. Forfølgelser kan rase, pøbelhobe kan forene sig, hære kan samles, og bagvaskelse kan smæde, men Guds sandhed vil gå frimodigt, ædelt og uafhængigt fremad, indtil den har gennemtrængt alle kontinenter, besøgt hvert et himmelstrøg, fejet hen over alle lande og lydt i hvert et øre – indtil Guds hensigter er udført, og den store Jahve skal sige, at værket er fuldbragt« (i History of the Church, 4:540).

  • Hvilket princip kan vi lære af denne udtalelse? (Eleverne kommer måske frem til flere forskellige sandheder, men fremhæv følgende: Intet vil stoppe Guds værks fremgang over hele jorden.

  • Hvilke beviser ser I på dette princip i dag?

  • Hvordan kan I deltage i Guds værks fremgang?

Forklar, at da Joseph Smith nedskrev denne profeti i sit brev til John Wentworth, var Herren begyndt at kalde missionærer til at forkynde evangeliet i forskellige lande. Denne profeti begyndte at gå i opfyldelse, da tusindvis af mennesker blev døbt, de fleste i Storbritannien. Disse nye medlemmer var en stor styrke for Kirken, og mange rejste til Nauvoo for at slutte sig til de hellige.

Fortæl klassen, at Kirkens kvinder i Nauvoo i Illinois var en stor styrke, som var med til at fremme Herrens værk. Bed en elev om at læse følgende to afsnit:

I 1842 var nogle kvinder i Nauvoo samlet for at drøfte, hvordan de kunne hjælpe med opførelsen af templet. De dannede en forening og spurgte derefter profeten Joseph Smith om hans mening om den. Han godkendte den, men han blev inspireret til at organisere Hjælpeforeningen »under præstedømmet og efter præstedømmets mønster« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 446; se også Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 12).

Emma Smith blev kaldet til at være den første hovedpræsident for Hjælpeforeningen. Eliza R. Snow, der tjente som sekretær i Hjælpeforeningen i Nauvoo og senere blev kaldet til at tjene som den anden hovedpræsident for Hjælpeforeningen, sagde: »Skønt navnet [Hjælpeforeningen] nok er af nutidig dato, er den af gammel oprindelse. Vi har af vores profet [Joseph Smith] … fået at vide, at den samme organisation fandtes i kirken i fordums tid« (»Female Relief Society«, Deseret News, 22. apr. 1868, s. 1; se også Døtre i mit rige, s. 7).

  • Hvad lærer vi af Eliza R. Snows udtalelse om Hjælpeforeningen? (Når eleverne svarer, så skriv følgende sandhed på tavlen: Hjælpeforeningen er en inspireret del af genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at vi forstår denne sandhed?

Bed en elev om at læse højt fra følgende udtalelse om Hjælpeforeningens formål:

»Hjælpeforeningen blev oprettet som en hjælp til at berede Guds døtre til det evige livs velsignelser. Hjælpeforeningens formål er at øge tro og personlig retskaffenhed, styrke hjem og familie og yde lindring ved at finde og hjælpe de nødlidende« (Døtre i mit rige, s. xi).

Bed eleverne om at gennemgå det, de har skrevet i deres skriftstudiebog under dag 4, opgave 7. (De blev bedt om at tale med et medlem af Hjælpeforeningen og nedskrive, hvordan Hjælpeforeningen har velsignet hende og givet hende muligheder for at deltage i Herrens værk). Lad dem fortælle klassen, hvad de har lært af denne aktivitet.

Afslut denne lektion ved at bære dit vidnesbyrd om, hvordan trofaste mænd og kvinders bestræbelser i dag hjælper Herrens værk til fortsat at spredes ud over hele jorden. Tilskynd dem til at leve retskaffent, så de fortsat kan deltage i Herrens værk.

Næste del (Lære og Pagter 124-128)

Bed eleverne om at tænke på de gange, de var med til at udføre dåb og bekræftelse for de døde. Forklar, at mange af deres studier i den kommende uge vil omhandle templet i Nauvoo og gengivelsen af ordinancen dåb for de døde.