Seminar
Lektion 139: Lære og Pagter 132:3-33


Lektion 139

Lære og Pagter 132:3-33

Indledning

Lære og Pagter 132 indeholder en åbenbaring om den nye og evigtvarende ægteskabspagt. Selvom denne åbenbaring blev nedskrevet den 12. juli 1843, så kendte Joseph Smith allerede nogle af sandhederne i åbenbaringen og underviste i dem så tidligt som i 1831. Denne åbenbaring vil blive drøftet i to lektioner. Denne lektion omhandler forholdene for den nye og evigtvarende ægteskabspagt og de løfter, der bliver givet til dem, der ærer den. Den næste lektion omhandler princippet om flerkoneri.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 132:3-18

Herren fremsætter betingelserne for den nye og evigtvarende pagt

Bemærk: Lære og Pagter 132:1-2 bliver behandlet i lektion 140 som en del af drøftelsen om flerkoneri.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen:

Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt for jer?

Hvad vil I gøre fremover for at forberede jer på at komme til Herrens tempel og blive gift for tid og al evighed?

Hvilke velsignelser kan de, der adlyder Guds lov om at blive beseglet i templet, få i dette liv?

Bed eleverne om at tænke over disse spørgsmål, når de studerer Lære og Pagter 132 i dag.

Indled med at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad er den nye og evigtvarende pagt?

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af vendingen »den nye og evigtvarende pagt« ved at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Her har vi en klart opstillet, detaljeret forklaring på den nye og evigtvarende pagt. Den er alt – evangeliets fylde. Når ægteskabet, dåben, ordinationen til præstedømmet, og alle andre ting, enhver kontrakt, enhver forpligtelse, alt, hvad der udføres som henhørende til Jesu Kristi evangelium, udføres rigtigt og besegles af forjættelsens hellige Ånd i overensstemmelse med den her givne lov, er de en del af den nye og evigtvarende pagt« (se Lærdomme om frelse, 1:144; kursiv fjernet).

Få eleverne til at læse Lære og Pagter 132:3-5 for sig selv, mens de ser efter, hvad konsekvensen er ved at afvise den nye og evigtvarende pagt, hvilket indbefatter den celestiale ægteskabspagt.

  • Hvad sker der, hvis man afviser den nye og evigtvarende pagt? (Når eleverne besvarer dette spørgsmål, kan du eventuelt forklare, at ordet fordømt betyder, at en person bliver stoppet i sin evige udvikling).

Få en til at læse Lære og Pagter 132:6 højt. Bed klassen om at følge med og se efter de velsignelser, som Herren lover dem, der er trofaste i den nye og evigtvarende pagt.

  • Hvad modtager vi ifølge vers 6, hvis vi er trofaste i den nye og evigtvarende pagt? (Når eleverne svarer på dette spørgsmål, kan du understrege kontrasten mellem at blive fordømt eller forhindret i at udvikle sig og modtage Herrens »herligheds fylde«).

Understreg, at folk ofte indgår kontrakter eller aftaler med hinanden. Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:7 højt. Giv halvdelen af klassen til opgave at se efter, hvad der sker med menneskeskabte kontrakter, når folk dør. Giv den anden halvdel til opgave at finde to betingelser for pagter, der er bindende efter døden.

  • Hvad sker der med menneskeskabte kontrakter? (De slutter, når folk dør).

  • Hvilke to ting skal der ske ifølge vers 7, for at pagter er bindende efter døden? (De skal være indgået gennem præstedømmets myndighed og »indgået og beseglet ved forjættelsens hellige Ånd«).

Forklar, at »Helligånden er forjættelsens hellige Ånd … Forjættelsens hellige Ånd vidner for Faderen om, at de frelsende ordinancer er blevet udført korrekt, og at de tilhørende pagter er blevet holdt« (Guide til skrifterne, »Forjættelsens hellige Ånd«, scriptures.lds.org). Bed derpå eleverne om at læse vers 7 igen og sammenfatte det i en læresætning. Skriv deres svar på tavlen. Du kan for eksempel skrive noget lig følgende: Medmindre en pagt indgås gennem den rette præstedømmemyndighed og besegles af forjættelsens hellige Ånd, vil den ophøre ved døden.

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af denne læresætning ved at bede dem om at omformulere det til en positiv udtalelse. Skriv deres svar på tavlen. Du kan for eksempel skrive noget lig det følgende: Når en pagt indgås gennem den rette præstedømmemyndighed og besegles af forjættelsens hellige Ånd, vil den vare for evigt.

Sammenfat Lære og Pagter 132:8-14 ved at forklare, at Herren fortsatte med at fastsætte betingelser for sine love og ordinancer. Han erklærede, at alt, han opretter, vil forblive for evigt, men at alt andet i sidste ende vil blive tilintetgjort.

Få fire elever til at skiftes til at læse Lære og Pagter 132:15-18 højt. Bed klassen om at følge med og se efter to forskellige måder en mand og en kvinde kan indgå et ægteskab på. Læs derefter følgende udtalelse højt. Spørg efter hvert eksempel eleverne om, hvilke sandheder, der bliver undervist om i Lære og Pagter 132:15-18, som kan anvendes i den situation.

Eksempel 1: En mand og en kvinde forelsker sig, holder kyskhedsloven og bliver viet af en lokal borgmester. De bliver ikke beseglet i templet. Deres vielsesceremoni indeholder ordene »til døden jer skiller«. Nogle år senere dør manden i en trafikulykke. Hvilke sandheder i Lære og Pagter 132:15-17 gælder i dette tilfælde? (Manden og hustruen er ikke længere gift).

Eksempel 2: En mand og en kvinde er gift. De lover hinanden, at de altid vil elske hinanden, og at de altid vil være sammen, men de er ikke beseglet i templet. De tror på, at Gud på grund af deres kærlighed vil lade dem være sammen for evigt. Hvilke sandheder i Lære og Pagter 132:18 gælder i dette tilfælde? (Deres ægteskab vil ikke fortsætte, efter de er døde).

Lære og Pagter 132:19-33

Herren lover velsignelser til dem, der adlyder loven om celestialt ægteskab

Få en elev til at læse følgende oplevelse, som ældste Enrique R. Falabella fra De Halvfjerds har fortalt, højt. Bed klassen om at lytte efter, hvad der gjorde ældste og søster Falabella kede af det, og hvad, der gjorde dem glade.

Billede
Ældste Enrique R. Falabella

»Da jeg kom hjem fra min mission, mødte jeg en smuk ung kvinde … Hun bjergtog mig fra det første øjeblik, jeg så hende.

Min hustru havde sat sig et mål om at blive gift i templet, skønt det nærmeste tempel dengang krævede en rejse på over 6.400 km.

Vores borgerlige bryllupsceremoni var både lykkelig og trist, for vi blev gift med en udløbsdato. Embedsmanden udtalte ordene: ›Jeg erklærer jer nu for mand og hustru‹, men sagde umiddelbart derefter: ›Til døden jer skiller.‹

Så vi købte en enkelbillet til templet i Mesa i Arizona for vores sidste penge.

Da vi knælede ved alteret i templet, udtalte en bemyndiget tjener de ord, som jeg længtes efter at høre, og erklærede os mand og hustru for tid og al evighed« (»Hjemmet: Livets skole«, Liahona, maj 2013, s. 102).

  • Hvorfor var ældste Falabella og hans hustru ikke tilfredse med deres borgerlige vielse?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:19-21 højt. Bed klassen om at følge med og se efter velsignelser, som Herren lover dem, der er tro mod den nye og evigtvarende ægteskabspagt. Da denne passage er lang og kan være svær at forstå, kan det være, at I skal holde pause engang imellem, så du kan forklare og besvare spørgsmål. Følgende oplysninger kan hjælpe dig:

Vers 19 indeholder løftet om, at hvis en mand og en kvinde gifter sig i »den nye og evigtvarende pagt«, og »det bliver beseglet på dem ved forjættelsens hellige Ånd«, så skal de »komme frem i den første opstandelse; og … arve troner, riger, fyrstendømmer og magter«, så længe de »forbliver i [pagten] og ikke begår mord, hvorved uskyldigt blod udgydes« (se også L&P 132:27).

Vendingen »en fortsættelse af efterkommere for evigt og altid« (vers 19) og »de fortsætter« (vers 20) henviser til løftet om, at vores familie og efterkommere kan fortsætte gennem evighederne.

Skriv Hvis , så på tavlen. Bed eleverne om at udfylde de tomme felter for at sammenfatte de løfter, der gives i Lære og Pagter 132:19-21. Skriv deres svar på tavlen. De finder måske frem til principper som de følgende:

Hvis en mand og en kvinde forbliver i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, så vil de opnå ophøjelse og herlighed.

Hvis en mand og en kvinde forbliver i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, så vil de få en evig vækst af efterkommere.

Hvis en mand og en kvinde forbliver i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, så vil deres ægteskab være i kraft i al evighed.

Hvis en mand og en kvinde forbliver i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, så vil de blive ligesom Gud.

Læs følgende eksempel:

Eksempel 3: En ung mand og en ung kvinde bliver beseglet i et helligt tempel med præstedømmets myndighed. De lever begge trofast og holder deres pagter. Hvilke sandheder i Lære og Pagter 132:19-21 gælder, når de dør? (Deres ægteskab vil fortsætte for evigt. De vil blive ligesom deres Fader i himlen og vil blive velsignet med herlighed, ophøjelse og en evig familie).

  • Hvad tror I, at en mand og en hustru skal gøre for at forblive i ægteskabspagten? (Svarene kan blandt andet være at følge Guds ord, være lydige mod alle frelsens ordinancer, være dydige og værdige, elske hinanden, arbejde sammen for at være gode forældre, opdrage børn i kærlighed og retskaffenhed og sammen komme regelmæssigt i templet).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 132:22-25 for sig selv og særligt lægge mærke til Herrens beskrivelse af den »port« og den »vej«, der fører til ophøjelse. Forklar, før de læser, at ordet snæver i vers 22 betyder, at der ikke er plads til, at man kommer på afveje.

  • Hvordan repræsenterer billedet af en vid port og en bred vej samfundets nuværende holdninger til parforhold og ægteskab? Hvordan er disse holdninger i modsætning til den nye og evigtvarende ægteskabspagt?

  • Hvorfor er der mange, der ifølge vers 22 og vers 25 undlader at gå på den trange vej, der fører til ophøjelse? (De modtager ikke Jesus Kristus, lærer ham ikke at kende eller forbliver ikke i hans lov).

  • Hvad skal vi ifølge vers 21-24 gøre for at modtage evigt liv? (Sammenfat elevernes svar ved at skrive følgende princip på tavlen: For at blive ophøjet og få evigt liv skal vi kende vor himmelske Fader og Jesus Kristus, blive ligesom dem og forblive i deres lov).

Sammenfat Lære og Pagter 132:29-33 ved at forklare, at Abraham var trofast og lydig mod Herrens lov om evigt ægteskab, og at han modtog løftet om at få evigt afkom.

Bær vidnesbyrd om, at når vi følger Guds love, kan vi bo sammen med ham og få evigt liv.

Henvis til de spørgsmål, du skrev på tavlen, inden klassen begyndte. Bed eleverne om at besvare disse spørgsmål i deres skriftstudiebog. Efter et stykke tid kan du også bede en eller to af eleverne om at fortælle resten af klassen om deres følelser.

Afslut med at vise et billede af din familie. Fortæl om dine følelser for velsignelserne ved evigt ægteskab, og bær vidnesbyrd om det. Tilskynd dine elever til at forberede sig nu på at tage til templet og blive gift for evigt. Bær dit vidnesbyrd om de velsignelser, vi bliver lovet i Lære og Pagter 132, og om den glæde, der kommer ved at forberede sig på et tempelægteskab.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 132:5. Ægteskabet »blev indstiftet før verdens grundlæggelse«

Præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte følgende sandheder om ægteskab og familie:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Jorden blev skabt, og denne kirke blev genoprettet, for at familier kunne dannes, besegles og ophøjes for evigt …

Et tempelægteskab [er] ikke blot … mellem en ægtemand og en hustru, det omfatter et fællesskab med Gud …

Når en familie bliver beseglet i templet, kan den familie blive lige så evig som Guds rige« (»Celestialt ægteskab«, Liahona, nov. 2008, s. 93).

Ældste Nelson har også sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Ægteskabet medfører større mulighed for lykke end noget andet forhold mellem mennesker …

Ægteskabet er støbeske for orden i samfundet, kilden til dyd og grundlaget for evig ophøjelse« (»At ære ægteskabet«, Liahona, maj 2006, s. 36).

Lære og Pagter 132:7. Forjættelsens hellige Ånd

Præsident Joseph Fielding Smith har sagt:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Forjættelsens Helligånd er Helligånden, som anbringer godkendelsens stempel på enhver ordinance: dåb, bekræftelse, ordination, ægteskab. Forjættelsen (eller løftet) er, at velsignelserne kan modtages gennem trofasthed.

Hvis et menneske overtræder en pagt, enten det nu er dåbspagten, ordinationspagten, ægteskabspagten eller en hvilken som helst pagt, fjerner Ånden godkendelsens stempel, og velsignelserne vil ikke komme.

Hver eneste ordinance besegles med et løfte om belønning for trofasthed. Helligånden fjerner godkendelsens stempel, når pagterne brydes (se L&P 76:52-53; 132:7)« (Lærdomme om frelse, 1:49).

L&P 132:19-20. »Da skal de være guder … fordi de fortsætter«

Ældste Parley P. Pratt fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om, hvordan hans liv ændrede sig, da han modtog en forståelse af læresætningen om evigt ægteskab:

Billede
Parley P. Pratt

»Det var Joseph Smith, der lærte mig at værdsætte det kærlige forhold mellem far og mor, ægtemand og hustru, bror og søster, søn og datter.

Det var af ham, jeg lærte, at mit hjertes hustru kunne være sikret mig for tid og al evighed; og at den forædlede ømhed og hengivenhed, som gjorde, at vi elskede hinanden, stammede fra den guddommelige, evige kærligheds kilde. Det var af ham, jeg lærte, at vi kan fremme disse følelser, og at vi kan styrke og forøge disse i al evighed, og at resultatet af vores uendelige forening ville blive afkom så talrigt som himmelens stjerner eller som sandet ved havets bred.

Det var af ham, at jeg lærte den sande ophøjethed og skæbne for en Guds søn, iklædt et evigt præstedømme, som patriark og overhoved for sine utallige efterkommere. Det var af ham, at jeg lærte, at det højeste udtryk for kvindelighed var at stå som dronning og præstinde for sin ægtemand og for evigt og altid regere som dronningemoderen over sine utallige og stadigt voksende efterkommere.

Jeg havde elsket før, men jeg vidste ikke hvorfor. Men nu elskede jeg med en renhed og intensitet, der stammede fra en ophøjet følelse, der løftede min sjæl fra de flygtige ting i denne gemene sfære og udbredte den som havet. Jeg følte, at Gud i sandhed var min himmelske Fader, at Jesus var min bror, og at min hustru, mit hjertes udkårne, var en udødelig, evig ledsager; en venlig, hjælpende engel, der var givet mig til trøst og som en krone af herlighed for evigt og altid. Kort sagt kunne jeg nu elske med ånden og også med forståelsen …

Joseph Smith … løftede et hjørne af sløret og [viste] mig et enkelt glimt af evigheden« (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1938, s. 297-298).

I 1916 erklærede præsident Joseph F. Smith, hans rådgivere i Det Første Præsidentskab samt medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum følgende:

»Så vidt som den evige fremgangs og udviklings stadier er blevet kundgjort gennem guddommelig åbenbaring, forstår vi, at kun opstandne og herliggjorte væsener kan blive forældre til åndeligt afkom. Kun sådanne ophøjede sjæle har nået modenhed i det evige livs fastsatte bane; og de ånder, der fødes dem i de evige verdener, vil i den rette rækkefølge gå igennem de samme forskellige faser eller stadier, gennem hvilke deres herliggjorte forældre har opnået ophøjelse« (»The Father and the Son: A Doctrinal Exposition by the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles«, citeret i Ensign, apr. 2002, s. 18).

Lære og Pagter 132:22-25. Hvad er »fortsættelse af liv« og »død«?

Ældste Bruce R. McConkie har sagt:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»De, der opnår evigt liv (ophøjelse) vil også opnå evige liv, hvilket betyder, at de efter opstandelsen vil få evige ›efterkommere‹, ›en fortsættelse af efterkommere‹, ›en fortsættelse af liv‹. Deres åndelige afkom vil ›fortsætte lige så utallige som stjernerne; eller selv hvis I skulle tælle sandet ved havets bred, så kunne I dog ikke tælle dem‹ (L&P 131:1-4; 132:19-25, 30, 55)« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 238; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, 1981, s. 312).

Præsident Joseph Fielding Smith har forklaret:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Ordet ›død‹ her (i L&P 132:25) henviser til, at alle de, der afviser den evige ægteskabspagt bliver afskåret og dermed berøves magten til ophøjelse og til fortsat at få efterkommere. Når man nægtes efterkommere og familie, fører det til mange ›dødsfald‹ eller til en indskrænkning af det kommende liv« (Church History and Modern Revelation, 2 bind, 1953, 2:360; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, s. 312).