Seminar
Lektion 52: Lære og Pagter 45:16-59


Lektion 52

Lære og Pagter 45:16-59

Indledning

Bibelen og Mormons Bog profeterer om de tilstande og begivenheder, der vil gå forud for Jesu Kristi andet komme. Kort tid efter, at Kirken flyttede fra New York til Ohio, modtog Joseph Smith den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 45. I den del af åbenbaringen, der dækkes i denne lektion, kom Frelseren med detaljer om tiden, der går forud for hans andet komme. Han uddybede sandheder, han havde undervist sine disciple om på Oliebjerget (se Matt 24).

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 45:16-46

Frelseren åbenbarer tegn, der vil komme forud for hans andet komme

Indled denne lektion ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan I vide, om det snart vil regne?

Forklar, at ligesom der er tegn, der hjælper os til at vide, at der vil falde regn, er der også indikatorer eller tegn, som hjælper os til at vide, når Jesu Kristi andet komme nærmer sig.

Skriv følgende på tavlen: Tegnene på det andet komme.

Forklar, at Herren i den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 45, beskrev nogle af de tegn, der ville advare os om, at hans andet komme nærmer sig.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:16-17 for sig selv og se efter, hvad Herrens disciple spurgte ham om, og hvad han sagde, at han ville vise dem.

  • Hvad bad disciplene Herren om at forklare dem?

  • Hvad sagde Herren, at han ville vise sine disciple? (Hvordan forløsningens dag vil komme, og hvordan det spredte Israel vil blive genrejst).

Hjælp eleverne til at finde frem til de tegn, som Frelseren sagde, der ville gå forud for hans andet komme, ved at skrive følgende henvisninger på tavlen:

L&P 45:18-24

L&P 45:25-27

L&P 45:28-31, 33

L&P 45:40-43

Del eleverne op parvis og giv hvert par en af henvisningerne på tavlen. Bed dem om at læse versene sammen og se efter de tegn, der er nævnt i versene. Før de begynder, kan du gøre opmærksom på, at nogle af tegnene allerede er blevet opfyldt.

Få efter noget tid parrene til at fortælle klassen om det, de har fundet ud af. Bed en elev om at skrive deres svar på tavlen under overskriften »Tegnene på det andet komme«. Du kan efter behov bruge informationerne i de næste to afsnit til at hjælpe dem til at forstå profetierne.

I Lære og Pagter 45:18-24 læser vi om profetier, der allerede er blevet opfyldt. De begivenheder, der profeteres om i disse vers, fandt sted kort tid efter Frelserens død og opstandelse. Bemærk, at vers 20 henviser til det tempel, som Herodes den Store byggede i Jerusalem. Det blev ødelagt af romerne i 70 e.Kr.

I Lære og Pagter 45:25-46 læser vi om profetier, der skal opfyldes i denne uddeling, før Frelserens andet komme. I denne passage henviser vendingen »ikke-jødernes tider« (L&P 45:25, 28, 30) til, at evangeliet først bliver forkyndt for ikke-jøderne i de sidste dage. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at Joseph Smith »var ikke-jøde, hvilket vil sige, at han var borger i en ikke-jødisk nation, og også, at han ikke var jøde … Evangeliet er sandelig kommet frem i de sidste dage i ikke-jødernes tider og vil i det store og hele ikke komme til jøderne, før ikke-jødernes fylde kommer (L&P 45:28-30Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 311).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:34 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad disciplene på Jesu Kristi tid følte, da han fortalte dem om tegnene på sit andet komme.

  • Hvad føler I, når I tænker over tegnene på det andet komme?

Forklar, at det kan hjælpe os til at leve uden spekulationer, frygt eller bekymringer, når vi lærer om tegnene på det andet komme. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:35-38 for sig selv for at se, hvorfor Herren gav disse tegn. (Før de læser, kan du eventuelt forklare, at figentræet i Israel er det sidste træ, der sætter knop i foråret, og at det skyder sent).

  • Hvorfor er det vigtigt at erkende, at »timen er nær for hånden«, eller at det andet komme er umiddelbart forestående?

Skriv Lære og Pagter 45:32, 39 på tavlen. Bed eleverne om at læse disse vers med deres makker og finde frem til, hvad Jesu Kristi tilhængere vil gøre for at være parate til hans komme.

  • Hvad kan vi gøre for at være forberedte på Herrens komme?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Hvis vi står på hellige steder og ser efter tegn, vil vi …

  • Ud fra det, som vi indtil nu har studeret, hvordan vil I så færdiggøre denne udtalelse? (Følgende er en måde, hvorpå eleverne kan færdiggøre princippet: Hvis vi står på hellige steder og ser efter tegn, vil vi være parate til Herrens andet komme. Færdiggør princippet på tavlen).

  • Hvordan tror I, at en Jesu Kristi discipel kan »stå på hellige steder«? Hvilke steder i jeres liv anser I for »hellige steder«?

Hjælp eleverne til at få en større forståelse af, hvad det vil sige at stå på hellige steder, ved at bede en om at læse følgende udtalelse højt: Tilskynd klassen til at lytte efter, hvad det vil sige at stå på hellige steder:

»›Hellige steder‹ har mere at gøre med, hvordan vi lever vores liv, end hvor vi lever det. Hvis vi lever, så vi er værdige til at have … Helligåndens stadige ledsagelse, står vi … på et helligt sted … Et helligt sted er hvor som helst, man kan nyde Guds Ånd« (se Lære og Pagter – Elevens hæfte, 1986, s. 186).

  • Hvordan kan vi stå på hellige steder, når vi er omgivet af verdens ugudelighed?

Du kan overveje at vise billedet Det andet komme (Evangelisk kunst, 2009, nr. 66; se også LDS.org). Sammenfat Lære og Pagter 45:44-46 ved at forklare, at de, der er forberedt til Frelserens komme, vil se ham komme i herlighed. De retfærdige, der er døde før hans komme, vil opstå og stå frem for at møde ham. Trofaste hellige, der er i live på jorden, vil også blive taget op for at møde ham (se L&P 88:96-98).

Billede
Det andet komme

Lære og Pagter 45:47-59

Frelseren åbenbarer tegn og undere, der ledsager hans andet komme

Vis eller bed eleverne om at slå op på Kort 1 (»Landskabskort over Palæstina«) i afsnittet Bibelske landkort i Guide til skrifterne. Gør opmærksom på, at Oliebjerget ligger i nærheden af Jerusalem, og forklar, at Lære og Pagter 45:48 henviser til dette vigtige sted i Israel. Bed en om at læse Lære og Pagter 45:48 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der vil ske med det bjerg og med jorden, når Frelseren vender tilbage.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:49-50. Lad klassen følge med og lede efter, hvad der ellers vil ske ved det andet komme.

  • Hvad vil der ske med alle jordens folkeslag ved det andet komme?

  • Hvem tror I, »de, der har leet« henviser til?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:51-53 for sig selv og se efter, hvordan jøderne vil reagere, når Herren kommer til Oliebjerget.

  • Hvorfor vil jøderne græde, når Herren vender tilbage?

Hjælp eleverne til at forstå flere måder at forberede sig til Herrens andet komme på ved at vise billedet Lignelsen om de ti jomfruer (Evangelisk kunst, 2009, nr. 53; se også LDS.org). Spørg dem, om nogen af dem kan genfortælle lignelsen om de ti brudepiger. Hvis det er nødvendigt, så bed en om at læse lignelsen i Matthæus 25:1-13 højt.

Billede
Lignelsen om de ti brudepiger
  • Hvordan viste fem af brudepigerne, at de var kloge?

  • Hvordan relaterer denne lignelse til Frelserens andet komme?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:56-57 for sig selv og se efter, hvordan lignelsen om de ti brudepiger vil blive opfyldt.

  • Hvordan bliver denne lignelse opfyldt ved det andet komme?

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af lignelsen om de ti brudepiger ved at bede en om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum. Lad klassen lytte efter, hvad de ti brudepiger repræsenterer:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Lignelsens budskab er skræmmende. De ti brudepiger symboliserer tydeligvis medlemmerne af Kristi kirke, for alle blev budt med til bryllupsfesten, og alle vidste, hvad der krævedes for at kunne komme ind, da brudgommen kom. Men kun halvdelen var rede, da han kom« (»Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 8).

  • Hvad skal vi ifølge vers 57 gøre for at være forberedte på Herrens komme? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Hvis vi modtager sandheden og gør Helligånden til vores vejleder, vil vi udholde Frelserens andet komme. Skriv princippet på tavlen).

Bed eleverne om at tænke over princippet på tavlen og grunde over et tidspunkt, hvor de har taget imod sandheden eller fulgt Helligånden. Bed nogle af dem om at fortælle om deres oplevelse.

  • Hvordan tror I, at jeres oplevelser med at modtage sandheden og følge Helligånden kan hjælpe jer til at være forberedt på at møde Herren ved hans andet komme?

Bed eleverne om at bruge de principper, der står på tavlen, til at sætte et mål, der vil hjælpe dem til at være forberedt til Frelserens komme.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 45:55, 58-59 for sig selv for at finde yderligere velsignelser, som de, der er forberedt på og udholder det andet komme, vil modtage. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum understregede vigtigheden af at have Ånden i svære tider. Bed en elev om at læse følgende udtalelse højt, og bed klassen om at lytte efter, hvordan præsident Packer sagde, at vi kan have det ved at leve på den tid, der går forud for det andet komme:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Vi lever i svære tider – meget svære tider. Vi håber, og vi beder for bedre tider. Men sådan bliver det ikke. Det fortæller profetierne os. Hverken som et folk, som familie eller enkeltpersoner undgår vi de kommende trængsler …

Vi behøver ikke at leve i frygt for fremtiden. Vi har al mulig grund til at glæde os og kun ringe grund til at frygte. Hvis vi følger Åndens tilskyndelser, er vi i sikkerhed, uanset hvad fremtiden måtte bringe. Vi vil blive vist, hvad vi skal gøre« (»Tunger af ild«, Liahona, juli 2000, s. 8, 9).

Bed eleverne om at fortælle om noget, de har lært om det andet komme af denne lektion. Du kan også selv fortælle om dine følelser.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 45. Artikel om det andet komme

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum præsenterede en omfattende oversigt over begivenhederne ved det andet komme i en artikel, der hed »When Shall These Things Be?« Artiklen blev trykt i decembernummeret 1996 af Ensign. Den er tilgængelig på LDS.org.

Lære og Pagter 45:25-28. »Ikke-jødernes tider«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Ikke-jødernes tider er den tid eller tidsalder, den tidsperiode, hvor evangeliet fortrinsvist bliver bragt til ikke-jøderne. På Jesu tid blev evangeliet først bragt til hans jødiske landsmænd; først senere blev det forkyndt for ikke-jøderne. I vore dage er det blevet gengivet til ikke-jøderne – folk, der ikke er af jødisk afstamning, men som dog er af Israels hus. Det bliver nu fortrinsvist forkyndt for ikke-jøderne, for som Paulus sagde, så ›hviler [der] forhærdelse over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt kommer ind‹ (Rom 11:25).

Gengivelsen af evangeliet bebuder enden på ikke-jødernes tider og indledningen på den jødiske tidsalder. Vores åbenbaringer siger, at når resterne af Jerusalems jøder er blevet spredt til alle nationer, en begivenhed der skete for lang tid siden, så ›skal [de] blive indsamlet igen‹. De skal dog forblive i deres spredte tilstand ›indtil ikke-jødernes tider er bragt til afslutning … Og når ikke-jødernes tider er kommet, skal et lys bryde frem blandt dem, der sidder i mørke, og det skal være mit evangeliums fylde; men de [de spredte jøder] modtager det ikke; for de fatter ikke lyset, og de vender deres hjerte bort fra mig på grund af menneskers forskrifter. Og i den slægt skal ikke-jødernes tider blive bragt til afslutning‹ (L&P 45:24-29). At jøderne, nogle få af dem, nu er begyndt at tro på det gengivne evangelium og vender tilbage til deres sande Messias, er alment kendt. Ikke-jødernes tider skal snart blive bragt til afslutning, og jødernes tider skal atter være« (The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary, 4 bind, 1979-1981, 1:97).

Lære og Pagter 45:35-38. »Timen er nær for hånden«

Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at begivenhederne forud for det andet komme vil ske hurtigt:

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»Hvor meget tid er der før det andet komme? Eftersom engle, der normalt er velinformerede personer, ikke kender dagen eller timen (eller året), så er der helt sikkert ingen af os, der gør. Selvom vi er afskåret fra at kende det præcise tidspunkt, kan vi stadig observere bladene på figentræet og tidernes profeterede tegn. På den ene side er der meget, der endnu skal ske: For det første skal evangeliet forkyndes for alle nationer som vidnesbyrd (se Matt 24:14). Men på den anden side kan mange begivenheder blive presset ind i et kort tidsrum (for eksempel åbningen af døre til lande, hvor der nu er lukket)« (That Ye May Believe, 1992, s. 7).