Seminar
Lektion 124: Lære og Pagter 117-118


Lektion 124

Lære og Pagter 117-118

Indledning

I Far West i Missouri den 8. juli 1838 modtog profeten Joseph Smith de fire åbenbaringer, der findes i Lære og Pagter 117-120. I den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 117, befalede Herren Newel K. Whitney og William Marks til hurtigt at afvikle deres forretninger i Kirtland og slutte sig til de trofaste hellige, der samlede sig i Far West. Herren sagde også, at Oliver Granger skulle tjene som repræsentant for Det Første Præsidentskab for at sælge Kirkens ejendomme og afvikle Joseph Smiths forretningsanliggender. I den åbenbaring, der er optegnet i Lære og Pagter 118, kaldte Herren nye apostle til at udfylde pladserne efter dem, der var faldet bort, og kaldte alle medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum til at tage på mission i Storbritannien.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 117:1-11

Herren befaler William Marks og Newel K. Whitney til hurtigt at afvikle deres forretninger og forlade Kirtland

Bed eleverne om at nævne nogle årsager til, at nogen kan tøve med at adlyde en befaling fra Herren. Skriv deres svar på tavlen.

Bed dem om at skimme Lære og Pagter 117:1 og finde ud af, hvem denne befaling blev givet til. Forklar, at Newel K. Whitney var biskop i Kirtland. Han var en succesfuld virksomhedsejer, og han havde indviet en stor del af sine ejendele til Kirken. William Marks blev den 17. september 1837 kaldet til at tjene som agent for biskop Whitney. Han ejede en boghandel.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 117:1-3 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se, hvad Herren befalede disse mænd at gøre. (Du kan måske forklare, at ordet nøle betyder at vente med eller være langsom til at gøre noget).

  • Hvad befalede Herren Newel K. Whitney og William Marks? (Han befalede dem at afvikle deres forretninger hurtigt og forlade Kirtland. De skulle foretage denne rejse, før Herren lod det sne i området. Med andre ord skulle de rejse, inden der var gået omkring fire måneder).

Mind eleverne om, at Herren den 26. april 1838 havde befalet de hellige at samle sig i Far West i Missouri og andre steder (se L&P 115:17-18) Den 6. juli 1838 rejste en gruppe af sted til Kirtland. Gruppen blev kendt som Kirtlandlejren og bestod af flere end 500 hellige fra Kirtland-området (se Kirkens historie i tidernes fylde, CES-hæfte, 2002, s. 180-181).

Påpeg, at når vi læser Herrens ord i Lære og Pagter 117:4-5, så kan vi se, at biskop Whitney og William Marks var alt for bekymrede for Kirkens ejendomme i Kirtland. Fordi de var kaldet som biskop og biskoppens agent, var de forvaltere af disse ejendomme. Bed en elev om at læse vers 4 højt, og lad klassen lytte efter Herrens spørgsmål.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvad betyder jordisk gods for mig?

  • Hvad tror I, det betyder?

For at eleverne bedre forstår betydningen af Herrens spørgsmål i vers 4, så bed nogle elever om at skiftes til at læse Lære og Pagter 117:5-8 højt. Bed klassen om at se efter, hvorfor Herren sagde: »Hvad betyder jordisk gods for mig?« (Du kan eventuelt forklare, at vendingen »Olaha Shineha« henviser til området omkring Adam-ondi-Ahman i Missouri).

  • Hvad tror I, det betyder at »begære … en dråbe, og forsømme det, der vejer tungere« (L&P 117:8)? Hvordan var ejendommene i Kirtland en »dråbe« i sammenligning med de velsignelser, som Herren ville give biskop Whitney og præsident Marks? (Når eleverne har drøftet disse spørgsmål, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi begærer det, der er verdsligt, så kan vi forsømme vigtigere sager).

Bed eleverne om at grunde over, hvad de kan gøre for at fokusere mere på det, der er vigtigst i deres liv.

Sammenfat Lære og Pagter 117:10 ved at forklare, at Herren kaldte William Marks til fortsat at tjene som kirkeleder, når han ankom til Far West. Herren sagde også, at hvis præsident Marks ville »være trofast over nogle få ting«, så vil han med tiden »blive hersker over mange« ting (se også Matt 25:23).

Bed en om at læse Lære og Pagter 117:11 højt, og lad eleverne se efter irettesættelsen, som Herren gav til Newel K. Whitney. Når eleverne har læst dette vers, så forklar, at den nikolaitiske gruppe var en fordums religiøs sekt. De sagde, at de var kristne, men de afveg fra evangeliets principper for at følge verdens handlemåder (se Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1985, s. 274).

  • Hvis Newel K. Whitney havde besluttet sig for at fokusere på ejendomme i Kirtland snarere end at samles med de hellige, hvordan vil hans handlinger så ligne den nikolaitiske gruppes?

Forklar, at William Marks og Newel K. Whitney på grund af deres forsinkede afrejse fra Kirtland og forfølgelserne i Missouri ikke kunne mødes med de hellige i Far West. De fulgte dog Herrens råd og forblev trofaste, og de mødtes senere med de hellige i Nauvoo i Illinois, hvor William Marks tjente som stavspræsident, og Newel K. Whitney tjente som biskop.

Lære og Pagter 117:12-16

Herren bemyndiger Oliver Granger til at repræsentere Det Første Præsidentskab i forretningsanliggender i Kirtland

Bed eleverne om på tavlen at skrive forskellige kaldelser og kirkeopgaver, som de kan modtage.

Forklar, at Herren befalede en mand, der hed Oliver Granger, at forlade Far West og vende tilbage til Kirtland for at »kæmpe ihærdigt for at løskøbe Det Første Præsidentskab for min kirke« (L&P 117:13). Denne opgave omfattede at sælge kirkens ejendomme og afvikle Joseph Smiths forretningsanliggender. Dette ville kræve, at Oliver Granger, der var næsten blind, skulle yde nogle ofre. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 117:12-15 for sig selv og finde de velsignelser, som Herren sagde, at Oliver Granger ville modtage, når han udførte denne opgave.

  • Hvilke velsignelser ville Oliver Granger modtage?

  • Hvad mente Herren om de ofre, som Oliver Granger ville yde? (Du kan måske forklare, at udtalelsen »hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang« indikerer, at Herren var mere interesseret i Olivers offer end de penge, som Oliver ville få som et led i udførelsen af sin opgave. Skriv følgende princip på tavlen: De ofre, som vi yder i Herrens tjeneste, er hellige for ham).

Henvis til de kaldelser og opgaver, der står på tavlen. Spørg eleverne om, hvilke ofre disse kaldelser og opgaver kan kræve.

  • Hvorfor er det vigtigt at gøre alt, hvad vi kan, for at udføre en opgave eller kaldelse?

Forklar, at Oliver Granger døde i Kirtland den 25. august 1841. Indtil sin død handlede han som repræsentant for Det Første Præsidentskab i deres forretningsanliggender. Selv om han ikke fik afviklet Kirkens forretningsanliggender til fulde, så arbejdede han for at beskytte Kirkens integritet og gode navn. Han var tro mod Herren og profeten Joseph Smith.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum for klassen:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Hvad gjorde Oliver Granger for, at hans navn skulle holdes i hellig erindring? I virkeligheden ikke ret meget. Det var ikke så meget det, han gjorde, som det, han var …

Herren forventede ikke, at Oliver skulle være fuldkommen og måske heller ikke, at det skulle lykkes for ham …

Vi kan ikke altid forvente, at alting lykkes for os, men vi bør gøre det bedste, vi kan« (»En af disse mine mindste«, Liahona, nov. 2004, s. 86).

  • Hvorfor tror I, at vores ofre er hellige for Herren, selv når vi ikke føler, at vi har opnået det, vi ønskede?

Lære og Pagter 118

Herren udpeger nye apostle og kalder alle apostlene til at tage på mission

Forklar, at Herren den 8. juli 1838 kaldte fire nye apostle i stedet for Luke Johnson, Lyman E. Johnson, William E. McLellin og John F. Boynton, der havde forladt Kirken. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 118:3 for sig selv og se efter, hvad Herren ønskede, at apostlene skulle gøre.

  • Hvad gav Herren apostlene befaling om at gøre?

  • Hvilke ord og vendinger i vers 3 beskriver, hvordan Herren ønskede, at apostlene skulle forkynde evangeliet?

Skriv følgende på tavlen: Hvis vi forkynder evangeliet på Herrens måde, så …

  • På hvilke to måder kan vi ifølge vers 3 færdiggøre denne udtalelse? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør finde frem til følgende principper: Hvis vi forkynder evangeliet på Herrens måde, så vil han sørge for vores familie. Hvis vi forkynder evangeliet på Herrens måde, så vil han sørge for at forberede folk til at modtage hans budskab).

Du kan eventuelt bede eleverne om at fortælle, hvordan de er blevet velsignet ved, at en af deres søskende eller et andet familiemedlem tog af sted på mission.

Sammenfat Lære og Pagter 118:4-5 ved at forklare, at Herren kaldte medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum til at »tage over de store vande« (Atlanterhavet) for at forkynde hans evangelium, og de skulle påbegynde deres mission ved tempelpladsen i Far West. De skulle tjene i Storbritannien.

  • Hvornår skulle apostlene ifølge vers 5 tage af sted på deres mission? Hvor skulle de afrejse fra?

Forklar, at forfølgelserne i månederne efter denne åbenbaring tog til i Missouri. Til sidst blev de hellige fordrevet fra den stat. Disse forhold gjorde, at det var farligt for De Tolv at opfylde Herrens befaling om at mødes i Far West. Mange indbyggere i Missouri pralede åbent om, at de ville forhindre opfyldelsen af denne åbenbaring. Men De Tolv var besluttede på at holde Herrens befaling. Den 26. april 1839 om morgenen tog ældsterne Brigham Young, Heber C. Kimball og Orson Pratt sammen med ældsterne John E. Page og John Taylor, der for nyligt var blevet ordineret til apostel (se L&P 118:6), til tempelgrunden i Far West. (Det var ikke muligt for alle de trofaste medlemmer af kvorummet at være der. For eksempel var ældste Parley P. Pratt blevet arresteret og fængslet på falske anklager). De genoptog arbejdet med at lægge templets fundament (se L&P 115:11) ved at placere en stor sten nær pladsens sydøstlige hjørne. De ordinerede også nye apostle, nemlig ældsterne Wilford Woodruff (se L&P 118:6) og George A. Smith, til at udfylde de tomme pladser i De Tolvs Kvorum. Da de havde udført Herrens instrukser, forlod de pladsen uden at blive opdaget af dem, der havde planlagt at stoppe dem. Willard Richards, der er nævnt i Lære og Pagter 118:6, blev ordineret til apostel knap et år senere, den 14. april 1840. (Se en mere omfattende beskrivelse af denne oplevelse i Kirkens præsidenters lærdomme: Wilford Woodruff, 2005, s. 135-137).

Afslut ved at bære vidnesbyrd om de principper, der er blevet drøftet i denne lektion.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 117:11. Den nikolaitiske gruppe

Nikolaitterne omtales i Johannes’ Åbenbaring 2:6, 15. Nogle videnskabsmænd mener, at nikolaitterne forsøgte at indføre afgudsdyrkelse i den tidlige kristne kirke. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum skrev, at nikolaitterne var »kirkemedlemmer, som forsøgte at fastholde deres status i kirken, samtidig med at de fortsatte med at leve efter verdens måde … Uanset hvad deres særlige gerninger og lære bestod i, bliver betegnelsen nu brugt til at identificere dem, som ønsker deres navne i Kirkens optegnelser, men ikke ønsker at hengive sig selv til evangeliets sag af hele deres hjerte« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1966-1973, 3:446, se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1985, s. 274).

Lære og Pagter 117:16. Vekselerer

Inden Joseph Smith forlod Kirtland, havde en gruppe frafaldne overtaget templet. Herren omtalte disse mænd som »vekselerer« lig dem, der havde skæmmet tempelpladsen i Jerusalem (se Matt 21:12-13). Selv efter, at dette fandt sted, ønskede Herren, at hans tjenere var »i Kirtlands land« for at erindre templets hellighed.

Lære og Pagter 118. Opfyldelse af befalingen om, at missionærerne skulle påbegynde deres rejse fra Far West

»I den tidlige morgenstund [den 26. april 1839, efter De Tolv Apostles Kvorum havde mødtes ved tempelgrunden i Far West,] gik Theodore Turley, en af de hellige der havde været i Far West med De Tolv, hen til apostaten, Isaac Russell, for at sige farvel. Russell var forbløffet over, at hans ven var i Far West sammen med medlemmer af De Tolv og målløs over at erfare, at profetien var blevet opfyldt« (Kirkens historie i tidernes fylde, 2002, CES-hæfte, s. 228).