Seminar
Hjemmestudielektion: Kirken flytter til det nordlige Missouri; Lære og Pagter 113-120 (Del 25)


Hjemmestudielektion

Kirken flytter til det nordlige Missouri; Lære og Pagter 113-120 (Del 25)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede »Kirken flytter til det nordlige Missouri« og Lære og Pagter 113-120 (del 25), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Kirken flytter til det nordlige Missouri)

Da eleverne studerede de begivenheder, der førte til, at Kirkens hovedsæde flyttede til det nordlige Missouri, lærte de, at hvis vi vælger at møde vores prøvelser med tro snarere end med tvivl, så kan vores vidnesbyrd blive styrket. De lærte også, at når vi støtter profeten og følger hans råd, så vil vi modtage en åndelig sikkerhed, der binder os til Gud. Eleverne fandt ud af, at når vi tilgiver andre, så kan Herren hele vores forhold. Derudover gav denne lektion eleverne mulighed for at overveje, hvordan vores handlinger og ord kan påvirke, hvordan andre ser på Jesu Kristi Kirke.

Dag 2 (Lære og Pagter 113-114)

Kort tid efter, at profeten Joseph Smith var ankommet til Far West i Missouri, blev han bedt om at afklare nogle svære passager i Esajas’ bog. Af Herrens åbenbarede svar på disse spørgsmål lærte eleverne, at Joseph Smith modtog rigets nøgler til Israels indsamling i de sidste dage. Da de studerede om David W. Patten, en af de første apostle, fandt de frem til, at hvis vi følger Herrens vejledning, så vil vi være forberedt til, hvad han end har planlagt for os.

Dag 3 (Lære og Pagter 115-116)

I denne lektion lærte eleverne, at hvis vi rejser os og lader vores lys skinne, så vil vores lys blive et banner for folkeslagene. De lærte også, at de, der samles i Zions stave, vil modtage beskyttelse og sikkerhed, og at præsidenten for Kirken bærer nøglerne til at lede Herrens værk på jorden.

Dag 4 (Lære og Pagter 117-120)

Af Herrens råd til Newel K. Whitney og William Marks angående ejendom i Kirtland i Ohio lærte eleverne, at hvis vi begærer verdslige ting, så kan vi risikere at forsømme vigtigere sager. Af Oliver Grangers eksempel lærte de, at de ofre, som vi yder i Herrens tjeneste, er hellige for ham.

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at forstå tiendeloven og de velsignelser, vi kan modtage, når vi efterlever denne lov.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 119:1-4

Herren åbenbarer tiendeloven

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvordan bliver vi velsignet, når vi efterlever tiendeloven?

Forklar, at Kirken i begyndelsen af 1837 oplevede betydelige økonomiske vanskeligheder, og ligeså gjorde mange kirkemedlemmer. Bed en elev om at læse højt fra afsnitsindledningen til Lære og Pagter 119. Lad klassen følge med og se efter, hvad profeten Joseph Smith spurgte om, som førte til denne åbenbaring.

  • Hvad spurgte Joseph Smith Herren om?

Få en til at læse Lære og Pagter 119:1-4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter Herrens svar på Josephs anmodning.

  • Hvad er tiende ifølge vers 4? (Eleverne bør komme frem til følgende befaling: Herren befaler os at betale en tiendedel af vores indkomst til ham som tiende. Du kan eventuelt skrive denne befaling på tavlen).

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af ordet indkomst i vers 4 ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter højt:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Loven er ganske enkelt forklaret som ›en tiendedel af hele deres indkomst årligt‹. Indkomst betyder overskud, erstatning og tilvækst. Det er den ansattes løn, overskuddet fra driften af en virksomhed, forøgelsen for den, der fremdriver eller producerer, eller en persons indkomst, uanset hvor den måtte stamme fra. Herren har sagt, at det er en stående lov ›for evigt‹, ligesom det var tidligere« (i Conference Report, apr. 1964, s. 35).

  • Hvad kan vi lære af, at Herren befalede de hellige at betale tiende på et tidspunkt, hvor det var vanskeligt for dem at gøre det?

  • Hvordan er tiendebetaling en handling, som kommer af tro?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident James E. Faust

»Hvorfor bør medlemmer over hele verden, hvoraf mange ikke har tilstrækkeligt til deres daglige behov, opmuntres til at efterleve Herrens tiendelov? Præsident Hinckley sagde i Cebu i Filippinerne, at hvis medlemmerne, ›endog dem, som lever i fattigdom og elendighed … ville acceptere evangeliet og efterleve det, betale deres tiende og offerydelser, selv om det kun var lidt … ville de have ris på deres tallerkner og tøj på deres krop samt tag overhovedet. Jeg kan ikke se nogen anden løsning‹ (›Inspirational Thoughts‹, Ensign, aug. 1997, s. 7)

Nogle føler måske, at de ikke har råd til at betale tiende, men Herren har lovet, at han vil sørge for en måde, hvorpå vi kan holde alle hans befalinger (se 1 Ne 3:7). At betale tiende er i begyndelsen et vovestykke i tro … Jeg tror virkelig, at det er muligt at bryde ud af fattigdom ved at have tro til at give Herren en del af den smule tilbage, som vi har« (»Luk himlens vinduer op«, Liahona, jan. 1999, s. 67).

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan man betaler tiende ved at vise sedlen Tiende og andre offerydelser. Bed eleverne om at forestille sig, at de lige har tjent nogle penge. Bed en om at nævne et beløb.

  • Hvor meget tiende skal der betales af det beløb?

Skriv tiendebeløbet i det korrekte felt på sedlen, og stil følgende spørgsmål:

  • Hvis vi deler de ti procent af vores indkomst mellem de forskellige kategorier på sedlen, har vi da betalt en fuld tiende? (Sørg for, at eleverne forstår, at ti procent af deres indkomst skal stå som tiende. De penge, som de giver til andre formål, er ud over de ti procent).

Del eleverne op parvis. Bed dem om at forklare hinanden, hvad de mener, at tiendemidlerne bruges til. Bed dem derpå om at læse Herrens forklaring i Lære og Pagter 119:2.

  • Hvad bliver tiendemidlerne brugt til ifølge vers 2? (Tiende bruges »til opførelsen af [Herrens] hus« (opførelsen af templer) og »til grundlæggelsen af Zion og til præstedømmet« (til at finansiere andre dele af Herrens værk som fx at opføre og vedligeholde kirkebygninger, oversætte og udgive skrifterne samt støtte missionering og slægtshistorie overalt i verden). Du kan eventuelt påpege, at Kirken i dag ikke har nogen gæld. Skriv følgende sandheder på tavlen: Tiendemidler bruges til at bygge templer og udføre Herrens værk).

Lære og Pagter 119:5-7

Herren forklarer tiendeloven

Bed to elever om at deltage i et rollespil. Lad den ene elev være et trofast medlem af Kirken, mens den anden er en, der ikke er medlem af Kirken. Giv den anden elev et stykke papir med følgende spørgsmål på: Jeg har hørt, at I giver ti procent af jeres indkomst til jeres kirke. Hvorfor gør I det?

Lad den anden elev læse spørgsmålet højt og bede den første om at svare. Når de er færdige, så spørg klassen, hvordan de ville have svaret. Påpeg, at der er mange gode svar på dette spørgsmål.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 119:6-7 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad vi opnår, når vi adlyder tiendeloven.

  • Hvad sker der ifølge vers 6, når vi holder tiendeloven? (Vi helliggør Zions land til Herren).

Giv eleverne en bedre forståelse af dette vers ved at forklare, at helliggørelse henviser til at blive syndfri, det vil sige ren og hellig gennem Jesu Kristi forsoning. Mind dem også om, at Zion er mere end blot et fysisk sted. Det er det folk, der er »rene af hjertet« (L&P 97:21).

Bed dem om med deres egne ord at sammenfatte virkningen af at adlyde tiendeloven. Selv om eleverne bruger andre ord, så bør de komme frem til følgende princip: Tiendebetaling helliggør os som enkeltpersoner og som kirke.

Hjælp dem til at forstå og føle vigtigheden af denne sandhed ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan tror I, at tiendebetaling kan medvirke til, at nogen bliver helliggjort?

Henvis til spørgsmålet på tavlen: Hvordan bliver vi velsignet, når vi efterlever tiendeloven? Du kan eventuelt lade eleverne fortælle om en oplevelse og bære deres vidnesbyrd om tiendeloven. Det samme kan du gøre. Tilskynd dem til at udøve tro ved at give 10 procent af deres indkomst til Herren som tiende.

Næste del (Lære og Pagter 121-123; Grundlæggelsen af Nauvoo)

Bed eleverne om at tænke over de prøvelser, som de har oplevet, og hvad de har lært af disse oplevelser. Hvordan ville I have det, hvis I blev anklaget på falsk grundlag og smidt i fængsel? Forklar, at de i næste uge vil studere nogle af de principper, som profeten Joseph Smith lærte i løbet af sin uretfærdige fængsling i fængslet i Liberty, herunder Herrens formål med at lade os opleve prøvelser.