Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 84-87 (Del 18)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 84-87 (Del 18)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 84-87 (del 18), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 84:1-42)

Eleverne studerede en åbenbaring om det tempel, der skal bygges i Det Ny Jerusalem, og de læste også om Moses’ bestræbelser på at forberede sit folk til at træde ind i Guds nærhed. De lærte følgende principper: For at blive som Gud og dvæle i hans nærhed skal vi modtage Det Melkisedekske Præstedømmes ordinancer; og hvis de, der modtager præstedømmet, højner deres kaldelse, vil Gud hellige dem og give dem alt, hvad han har.

Dag 2 (Lære og Pagter 84:43-120)

I denne lektion lærte eleverne to principper, der kan hjælpe dem til at vende tilbage til Guds nærhed: Hvis vi flittigt følger Guds ord, vil vi blive oplyst gennem Kristi Ånd; og hvis vi følger Jesu Kristi Ånd, vil vi komme til Faderen. De lærte også, at vores sind vil blive formørket, og vi vil blive fordømt, hvis vi behandler Guds ord letsindigt. Rådet om at studere skrifterne trofast og efterleve det, de underviser i, blev også gentaget i denne lektion. Derudover lærte de, at alle sidste dages hellige har et ansvar for at gøre deres del for at hjælpe evangeliet med at blive spredt ud i hele verden.

Dag 3 (Lære og Pagter 85-86)

I denne lektion tænkte eleverne over vigtigheden af Kirkens optegnelser. De lærte, at når vi efterlever Guds love, så vil vores navn blive skrevet i Kirkens optegnelser som trofaste medlemmer. De lærte mere om lignelsen om hveden og ukrudtet og fandt frem til, at Herren vil indsamle de retfærdige i de sidste dage og derefter ødelægge de ugudelige ved sit andet komme. Derudover lærte de, at vi kan bringe frelse til andre ved at hjælpe dem til at modtage velsignelserne ved evangeliet.

Dag 4 (Lære og Pagter 87)

Eleverne studerede profeten Joseph Smiths profeti omkring krig i de sidste dage og lærte, at Herren gennem sine profeter kan åbenbare fremtiden for os. De lærte også, at Herrens ord gennem profeten Joseph Smith var gået i opfyldelse, samt hvordan de var gået i opfyldelse. De tænkte også over betydningen af at stå på hellige steder og ikke lade sig flytte, førend Herren kommer.

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at få en større forståelse af læren om præstedømmet samt at kunne forklare den. Den giver dem også mulighed for at fortælle, hvad de har lært i deres studie i denne uge om, hvordan vi bedre kan være Guds redskaber og højne præstedømmet.

Forslag til undervisningen

Bemærk: Bed som forberedelse til denne lektion en elev om at medbringe en kopi af en præstedømmemyndighedslinje (enten en fra elevens familie eller elevens egen). Man kan få et eksemplar af et medlems personlige Melkisedekske Præstedømme myndighedslinje fra Kirkens Member and Statistical Records ved at e-maile en anmodning til lineofauthority@ldschurch.org. Sørg for at skrive PLA i emnelinjen. En e-mail med en blanket, der skal udfyldes og returneres, vil automatisk blive sendt.

Lære og Pagter 84

Herren viser Moses’ præstedømmelinje

Hjælp eleverne med at gennemgå noget af den terminologi, som de har lært i denne uge, ved at dele dem op parvis. Bed en elev i hvert par om at vende sig, så de ikke kan se tavlen. Forklar, at du på tavlen vil skrive et nøgleord eller -begreb, der har forbindelse til et af evangeliets grundlæggende læresætninger. Den elev, der kigger på tavlen, skal sagte definere eller beskrive nøgleordet eller -begrebet for sin makker, og makkeren skal så gætte ordet eller begrebet. De skal derefter bytte roller, og du kan fortsætte aktiviteten ved at skrive et nyt ord eller begreb på tavlen.

Begynd aktiviteten, og skriv ordet præstedømme på tavlen. Når de har fundet frem til dette ord, så fortsæt med de følgende ord og vendinger: Ordinance, Det Aronske Præstedømme, pagt, Det Melkisedekske Præstedømme, frelsende ordinancer. (Hvis du føler, at det vil være en hjælp, så kan du stoppe op, hver gang de har fundet frem til et nøgleord eller -begreb, og kort gennemgå dets definition i klassen. Man kan finde korte definitioner på nogle af dem i den tilsvarende aktivitet i Del 18: Dag 1 i elevens hæfte for hjemmestudieseminar elever. Mere dybtgående forklaringer kan findes i afsnittet Grundlæggende læresætninger i tillægget i slutningen af dette lektionshæfte ved at slå op på »Præstedømme og præstedømmenøgler« eller »Ordinancer og pagter«). Når aktiviteten er forbi, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvilke af evangeliets ordinancer er frelsende ordinancer? (Når de har svaret, så skriv følgende ordinancer på tavlen: Dåb, bekræftelse, overdragelse af Det Melkisedekske Præstedømme (for mænd), tempelbegavelse og tempelbesegling).

Forklar, at Lære og Pagter 84 lærer os, at Moses’ ønske var at hjælpe andre til at komme Gud nærmere gennem præstedømmets frelsende ordinancer. Lad dem skimme Lære og Pagter 84:6-17 igennem for at finde ud af, hvordan Moses kunne føre sin myndighedslinje tilbage til Adam, der modtog den fra Gud.

  • Hvad lærer I om præstedømmet i disse vers? (De kommer måske frem til flere forskellige principper, men sørg for at fremhæve følgende: Præstedømmet kommer fra Gud og bliver overdraget ved håndspålæggelse af dem, der har myndighed).

Du kan nu bede eleven om at vise myndighedslinjen, enten ved at læse den højt eller ved at skrive den op på tavlen. Hjælp dem med at forstå, at en myndighedslinjen viser, hvordan præstedømmemyndigheden er blevet overdraget fra en præstedømmebærer til den næste, fra Jesus Kristus og til en præstedømmebærer i dag.

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt, at præstedømmebærere kan føre deres myndighed direkte tilbage til Gud? (Se Hebr 5:4).

  • Hvilke oplevelser har I haft, som har styrket jeres vidnesbyrd om præstedømmet?

Lad nogle elever skiftes til at læse præstedømmets ed og pagt fra Lære og Pagter 84:33-44 højt.

  • Hvad lover Herren dem, der modtager præstedømmet og højner deres kaldelse? (De bør finde frem til følgende princip: Hvis de, der modtager præstedømmet, højner deres kaldelse, vil Gud hellige dem og give dem alt, hvad han har).

  • Hvordan kan aronske præstedømmebærere højne deres kaldelse i præstedømmet?

  • Hvornår er I blevet velsignede, fordi en præstedømmebærer højnede sin kaldelse?

Hjælp dem til at fortælle om noget af det, som de har lært i deres studie i denne uge ved at stille nogle af eller alle de følgende spørgsmål. Bemærk: Når du forbereder denne del af lektionen, kan du eventuelt gennemgå dag 2 i denne del i elevens hæfte til hjemmestudieseminar).

  • Hvad lærte I om vigtigheden af at give flittigt agt på Guds ord? (Se L&P 84:43-45, 54-58).

  • Hvilken forskel har det gjort for jer, når I trofast studerer og anvender Guds ord i jeres tilværelse?

  • Hvilket ansvar har vi overfor folk på jorden? (Se L&P 84:61-62, 85-88).

  • Hvordan kan I hjælpe med til at udføre ansvaret om at sprede evangeliet til hele verden?

Lære og Pagter 87

Joseph Smith profeterer, at der vil blive udgydt krig over alle nationer

Bed eleverne sammenfatte, hvad de har lært om profetien, der findes i Lære og Pagter 87.

  • Hvordan har jeres studie af denne åbenbaring styrket jeres tro på, at Herren kan åbenbare fremtidige begivenheder gennem sine profeter?

  • Hvordan har Lære og Pagter 87 styrket jeres vidnesbyrd om, at Joseph Smith er en sand profet?

Bekræft, at alle profetierne i Lære og Pagter 87 er blevet eller vil blive opfyldt. Bed dem om at læse Lære og Pagter 87:8 for at finde ud af, hvad Herren bad os om at gøre, så vi vil være beredt til de krige og katastrofer, der vil udfolde sig på jorden i de sidste dage.

  • Hvad befaler Herren os at gøre? (Hjælp dem til at komme frem til følgende princip: Vi skal stå på hellige steder og ikke flytte os, før Herren kommer.

  • Hvilke hellige steder kan give os fred og sikkerhed?

  • Hvordan er I blevet velsignet med fred eller en følelse af sikkerhed ved at stå på et af disse hellige steder?

Afslut denne lektion ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet.

Næste del (Lære og Pagter 88-89)

Forbered eleverne til deres studie af Lære og Pagter 88-89 ved at bede dem om at overveje følgende: Har I nogensinde følt jer alene eller været bekymret for, om vor himmelske Fader var opmærksom på jeres personlige forhold og behov? Når I studerer Lære og Pagter 88, så se efter Herrens svar på disse tanker. Hvilke »onde tanker og hensigter … findes i hjertet på rænkefulde mennesker i de sidste dage« (L&P 89:4)? Når I studerer Lære og Pagter 89, så se efter råd, som Herren gav, der kan beskytte jer mod disse onde tanker og hensigter.