Seminar
Lektion 125: Lære og Pagter 119-120


Lektion 125

Lære og Pagter 119-120

Indledning

I sommeren 1838 oplevede de hellige betydelige økonomiske vanskeligheder, mens de arbejdede på at opbygge Kirken i det nordlige Missouri. Profeten Joseph Smith søgte vejledning fra Herren, og den 8. juli modtog han de åbenbaringer, der findes i Lære og Pagter 119 og 120. I disse åbenbaringer belærer Herren om tiendeloven og bemyndigede visse kirkeledere til at beslutte, hvordan tiendemidlerne skulle benyttes.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 119:1-4

Herren åbenbarer tiendeloven

Bed en elev om at læse følgende beretning af præsident Gordon B. Hinckley højt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»En kvinde fra São Paulo i Brasilien … arbejdede for at kunne forsørge sin familie, mens hun studerede. Jeg vil fortælle beretningen med hendes egne ord. Hun siger:

›Det universitet, som jeg læste på, havde en regel, der forbød studerende, som var i gæld, at gå til nogen eksaminer …

Jeg kan huske engang, hvor jeg … havde alvorlige økonomiske problemer … Da jeg udregnede mit månedlige budget, lagde jeg mærke til, at der ikke var penge nok til, at jeg kunne betale både min tiende og universitetet. Jeg blev nødt til at vælge mellem dem. Eksaminerne, som blev afholdt hver anden måned, skulle begynde den følgende uge, og hvis jeg ikke gik op til dem, kunne et helt skoleår have været forgæves. Jeg havde store kvaler … Jeg stod foran en smertefuld beslutning og vidste ikke, hvad jeg skulle gøre‹« (Vi lever i tro, Liahona, juli 2002, s. 81-82).

  • Hvad vil I sige til nogen, der står i et lignende dilemma?

Bed en elev om at læse resten af beretningen:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Denne følelse opslugte min sjæl og forblev hos mig [i flere dage]. Det var først da, at jeg huskede på, at jeg, da jeg blev døbt, havde indvilliget i at efterleve tiendeloven. Jeg havde påtaget mig en forpligtelse, ikke over for missionærerne, men over for vor himmelske Fader. I det øjeblik begyndte kvalerne at forsvinde og give plads for en behagelig følelse af ro og beslutsomhed …

Da jeg bad min bøn den aften, bad jeg Herren om at tilgive mig for min ubeslutsomhed. Den søndag … betalte [jeg] med stor glæde min tiende og offerydelser. Det var en helt særlig dag. Jeg følte mig ganske enkelt lykkelig og i harmoni med mig selv og med vor himmelske Fader« (Vi lever i tro, s. 82).

Bed eleverne om at overveje, hvordan de ville reagere i en sådan situation. Bed dem om, når de i dag studerer skrifterne, at se efter principper, der kan være dem til hjælp, når de står i lignende situationer.

Forklar, at Kirken i begyndelsen af 1837 oplevede betydelige økonomiske vanskeligheder, og ligeså gjorde mange kirkemedlemmer. Disse økonomiske problemer var resultatet af en national finansiel krise, pøbelvolden i Missouri og Ohio, som drev de hellige fra deres hjem, samt visse af de helliges modvilje mod at efterleve indvielsesloven. Da flere hellige samledes i Caldwell County i Missouri i 1838, havde Kirken brug for penge til at udføre det, som Herren havde befalet dem, som blandt andet at bygge templet i Far West. Biskopperne i Ohio og Missouri havde opfordret de hellige til at komme til forrådshuset med deres tiende og offerydelser.

Bed en elev om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 119 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Joseph Smith spurgte om på det tidspunkt.

  • Hvad spurgte Joseph Smith Herren om?

Få en til at læse Lære og Pagter 119:1-4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan Herren besvarede Joseph Smiths anmodning.

  • Hvad er tiende ifølge vers 4? (Eleverne bør komme frem til følgende befaling: Herren befaler os at betale en tiendedel af vores indkomst til ham som tiende. Du kan eventuelt skrive denne befaling på tavlen).

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af ordet indkomst i vers 4 ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter højt:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Loven er ganske enkelt forklaret som ›en tiendedel af hele deres indkomst‹. Indkomst betyder overskud, erstatning og tilvækst. Det er den ansattes løn, overskuddet fra driften af en virksomhed, forøgelsen for den, der fremdriver eller producerer, eller en persons indkomst, uanset hvor den måtte stamme fra. Herren har sagt, at det er en stående lov ›for evigt‹, ligesom det var tidligere« (i Conference Report, apr. 1964, s. 35).

  • Hvad kan vi lære af, at Herren befalede de hellige at betale tiende på et tidspunkt, hvor det var vanskeligt for dem at gøre det?

  • Hvordan er tiendebetaling en handling, som udspringer af tro?

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan man betaler tiende ved at vise sedlen Tiende og andre offerydelser. Bed eleverne om at forestille sig, at de lige har tjent nogle penge. Bed en om at nævne et beløb.

  • Hvor meget tiende skal der betales af det beløb?

Skriv tiendebeløbet i det korrekte felt på sedlen, og stil følgende spørgsmål:

  • Hvis vi deler de ti procent af vores indkomst mellem de forskellige kategorier på sedlen, har vi da betalt en fuld tiende? (Sørg for, at eleverne forstår, at ti procent af deres indkomst skal stå som tiende. De penge, som de giver til andre formål, er ud over de ti procent).

Del eleverne op parvis. Bed dem om at forklare hinanden, hvad de mener, at tiendemidlerne bruges til. Bed dem derpå om at læse Herrens forklaring i Lære og Pagter 119:2.

  • Hvad bliver tiendemidlerne brugt til ifølge vers 2? (Tiende bruges »til opførelsen af [Herrens] hus« (opførelsen af templer) og »til grundlæggelsen af Zion og til præstedømmet« (til at finansiere andre dele af Herrens værk som fx at opføre og vedligeholde kirkebygninger, oversætte og udgive skrifterne samt støtte missionering og slægtshistorie overalt i verden). Du kan eventuelt påpege, at Kirken i dag ikke har nogen gæld. Skriv følgende sandhed på tavlen: Tiendemidler bruges til at bygge templer og udføre Herrens værk).

Lære og Pagter 119:5-7

Herren forklarer tiendeloven

Bed to elever om at deltage i et rollespil. Bed den ene elev om at være et trofast medlem af Kirken, mens den anden er en, der ikke er medlem af Kirken. Giv den anden elev et stykke papir med følgende spørgsmål på: Jeg har hørt, at I giver ti procent af jeres indkomst til jeres kirke. Hvorfor gør I det?

Lad den anden elev læse spørgsmålet højt og bede den første om at svare. Når de er færdige, så spørg klassen, hvordan de ville have svaret. Påpeg, at der er mange gode svar på dette spørgsmål.

Få en til at læse Lære og Pagter 119:6-7 højt. Bed klassen om at se efter, hvad vi opnår, når vi holder tiendeloven.

  • Hvad sker der ifølge vers 6, når vi holder tiendeloven? (Vi helliggør Zions land til Herren).

Giv eleverne en bedre forståelse af dette vers ved at forklare, at helliggørelse henviser til at blive syndfri, det vil sige ren og hellig gennem Jesu Kristi forsoning. Mind dem også om, at Zion er mere end blot et fysisk sted. Det er det folk, der er »rene af hjertet« (L&P 97:21).

Bed dem om med deres egne ord at sammenfatte virkningen af at adlyde tiendeloven. Selv om eleverne bruger andre ord, så bør de komme frem til følgende princip: Tiendebetaling helliggør os som enkeltpersoner og som kirke. Skriv dette princip på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at de skriver dette i marginen i deres skrifter.

Lad eleverne forstå og mærke betydningen af dette princip ved at bede dem om at besvare et af følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog:

  • Hvordan har tiendebetaling været med til at helliggøre dig?

  • Hvordan tror du, at tiendebetaling kan medvirke til, at nogen bliver helliggjort?

Bed efter noget tid nogle elever om at fortælle, hvad de har skrevet. Du kan også fortælle om en oplevelse og bære dit vidnesbyrd om tiendeloven.

Lære og Pagter 120

Herren organiserer et råd til disponering af tiendemidlerne

Bed en elev om at læse indledningen til Lære og Pagter 120 højt. Lad klassen følge med og se efter formålet med denne åbenbaring.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 120:1 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem Herren valgte til at være en del af det råd, der beslutter, hvordan tiendemidlerne skal bruges.

  • Hvem beslutter, hvordan tiendemidler skal bruges?

Du kan eventuelt forklare, at det råd, der henvises til i Lære og Pagter 120, er ansvarlig for at holde styr på alle betalinger og udgifter i hele Kirken. Dette råd bliver nu kaldt Rådet, der forvalter tiende, og består af Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd.

  • Hvordan skal medlemmerne af dette råd ifølge Lære og Pagter 120:1 beslutte, hvordan tiendemidlerne skal bruges? (Ved Frelserens »egen røst til dem«. Med andre ord ved åbenbaring).

Lad eleverne med deres egne ord sammenfatte, hvad denne åbenbaring fortæller om, hvem der leder brugen af tiendemidler. (Selv om eleverne måske benytter andre ord, så bør de finde frem til følgende princip: Herren leder brugen af tiendemidlerne gennem sine udvalgte tjenere).

For at eleverne bedre forstår, hvordan dette princip fungerer i Kirken i dag, så forklar, at hver menighed indsender de indsamlede tiendemidler til Kirkens hovedsæde. Lokale ledere bestemmer ikke, hvordan disse hellige midler skal bruges. Rådet, der forvalter tiende, træffer disse beslutninger under Herrens vejledning.

Præsident Gordon B. Hinckley talte om den dybe respekt, som Rådet, der forvalter tiende, har over for tiendemidlerne:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Jeg har på et skab bag mit skrivebord en kopi af ›enkens småmønter‹, som jeg fik i Jerusalem for mange år siden, som en konstant erindring om helligheden af de midler, som vi forvalter. De stammer fra enken, det er hendes offerydelser, såvel som den rige mands tiende, og de skal anvendes med varsomhed og omtanke til Herrens formål. Vi behandler dem med varsomhed og passer godt på dem og stræber på enhver måde efter at benytte dem, sådan som vi føler, at Herren ønsker, at de skal bruges til hans værks fremme og hans folks udvikling« (»Det er jo ikke sket i en afkrog«, Stjernen, jan. 1997, s. 51).

Lad eleverne fortælle om yderligere indsigt eller bære deres vidnesbyrd om tiendeloven.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 119. Tiendeloven

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede nogle af de åndelige formål med at betale vores tiende:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Grundlaget for fremsynet levevis er tiendeloven. Denne lovs hovedformål er at hjælpe os med at udvikle tro på vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus. Tiende hjælper os med at overvinde vore ønsker om denne verdens ting og villigt at bringe ofre for andre. Tiende er den store retfærdige lov, for ligegyldigt hvor rige eller fattige vi er, betaler vi alle den samme ›tiendedel af hele [vores] indkomst årligt‹ (L&P 119:4), og vi modtager alle velsignelser så store, at de er ›uden mål‹ (Mal 3:10)« (»Vær fremsynede forsørgere timeligt og åndeligt«, Liahona, maj 2009, s. 9).

Lære og Pagter 120. Rådet, der forvalter tiende

Til at begynde med blev højrådet i Missouri bedt om at deltage i Rådet, der forvalter tiende. Senere blev den rolle givet til De Tolv Apostles Kvorum. I Kirken i vore dage består Rådet, der forvalter tiende, af Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd.

Ældste Robert D. Hales har fortalt om sine oplevelser som medlem af Rådet, der forvalter tiende, først som præsiderende biskop og senere som medlem af De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Som åbenbaret af Herren besluttes anvendelsen af tiendemidlerne af et råd, som består af Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd. Herren har specifikt sagt, at rådets arbejde skal ledes ›ved min egen røst til dem‹ (L&P 120:1). Dette råd kaldes Rådet, der forvalter tiende.

Det er fantastisk at se, hvordan dette råd lytter til Herrens røst. Hvert medlem er bekendt med og deltager i rådets beslutninger. Der træffes ingen beslutning, før alle i rådet er enige. Alle tiendemidler anvendes til Kirkens formål, deriblandt velfærd – omsorg for de fattige og nødlidende, templer, bygninger og vedligeholdelse af kirker, uddannelse, undervisningsmaterialer – kort sagt, Herrens værk …

Til Kirkens medlemmer og andre i hele verden vil jeg gerne aflægge vidnesbyrd om Rådet, der forvalter tiende. Jeg har siddet i det råd i 17 år, som Kirkens præsiderende biskop og nu som medlem af De Tolv Apostles Kvorum. Uden undtagelse er denne kirkes tiendemidler blevet anvendt til hans formål« (»Tiende: En prøve på tro, som medfører evige velsignelser«, Liahona, nov. 2002, s. 28).