Seminar
Lektion 90: Lære og Pagter 87


Lektion 90

Lære og Pagter 87

Indledning

I løbet af 1832 læste profeten Joseph Smith og andre kirkemedlemmer højst sandsynligt om forskellige uroligheder i verden i avisen. De var for eksempel klar over uenighederne om slaveri i De Forenede Stater, og de vidste også, at føderale afgifter var blevet ophævet i staten South Carolina. Profeten sagde: »Problemer blandt nationerne blev mere synlige på dette tidspunkt, end de havde været, før Kirken begyndte sin rejse ud af ødemarken« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 245). Den 25. december modtog Joseph Smith den åbenbaring, der nu findes i Lære og Pagter 87, som omhandler profetier om de krige og straffedomme, der vil blive udgydt over alle nationer i de sidste dage.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 87:1-8

Gennem Joseph Smith profeterer Herren, at der vil blive udgydt krig over alle nationer

Indled klassen med at stille eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvad er forskellen på en forudsigelse og en profeti? (En forudsigelse er en holdning til, hvad der kan ske i fremtiden. I modsætning er en profeti en erklæring om et kommende tegn eller begivenhed, der er åbenbaret af Helligånden).

Skriv følgende navne på tavlen: Noa, Josef af Egypten, Lehi, lamanitten Samuel. (Du kan eventuelt også vise billeder af disse profeter). Bed eleverne om at fortælle om en profeti, som hver af disse fordums profeter har udtalt. (Svarene kan være følgende: Noa profeterede om syndfloden; Joseph af Egypten profeterede, at der ville være syv år med overflod efterfulgt af syv år med hungersnød; Lehi profeterede, at Jerusalem ville blive ødelagt, og Lamanitten Samuel profeterede om de tegn og begivenheder, der vil være i forbindelse med Jesu Kristi fødsel og død).

Når eleverne har svaret, så skriv Joseph Smith på tavlen. Bed dem om at læse Lære og Pagter 87:1-4 for sig selv og se efter en profeti, der blev åbenbaret for Joseph Smith.

  • Hvad sagde Herren, der »snart vil« ske? (Der vil snart udbryde krige, begyndende med South Carolinas oprør, der vil ende med mange sjæles død og elendighed).

  • Hvad kan vi lære om Herren i vers 1-4? (Når eleverne har svaret, skrives følgende læresætning på tavlen: Herren kan åbenbare fremtiden til os gennem sine profeter).

  • Hvordan kan det være til velsignelse for Kirken, at vi ved, at Herren åbenbarer fremtiden gennem sine profeter? Hvordan kan det være til velsignelse for jer og jeres familie?

Billede
Kort, De Forenede Stater

Bed eleverne om at skimme indledningen til Lære og Pagter 87 og finde datoen for, hvornår denne åbenbaring blev givet. Sammenfat derpå følgende afsnit eller bed en elev om at læse det højt:

Joseph Smith havde hørt om en politisk konflikt mellem staten South Carolina og De Forenede Staters regering vedrørende afgifter. (En afgift er en importskat). Fordi indbyggerne i South Caroline var mere afhængige af importerede, fremstillede varer end folkene i de nordlige stater, så følte de, at de føderale afgifter var uretfærdige, og at de med overlæg var blevet opkrævet på bekostning af Syden. Regeringslederne i South Carolina vedtog en lov, der ophævede de føderale love, og mange af folkene i South Carolina begyndte at forberede sig på en militær indsats mod den føderale regering. Præsidenten for De Forenede Stater understregede, at han ville håndhæve De Forenede Staters love ved magt. I december 1832 rapporterede aviser i De Forenede Stater om denne konflikt. Det var på dette tidspunkt, at Joseph Smith modtog åbenbaringen i Lære og Pagter 87, hvor der blev profeteret, at »krige … snart vil udbryde begyndende med South Carolinas oprør« (L&P 87:1). I begyndelsen af 1833, ikke lang tid efter denne profeti blev givet, fandt De Forenede Staters regering og staten South Carolina en fredelig løsning på situationen. Nogle kan have troet, at krisen var ovre, men den var kun kortvarigt sat på hold, og South Carolina gjorde senere oprør.

  • Hvordan vil I reagere, hvis en profets ord ikke går i opfyldelse, sådan som I havde forventet?

Påpeg krydshenvisningen i Lære og Pagter 87:1, fodnote c. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer denne fodnote. Bed eleverne om at slå op på Lære og Pagter 130:12-13, og bed en om at læse disse vers højt.

  • Hvad gentog Joseph Smith i denne profeti? (At krigene ville begynde i South Carolina).

Bed eleverne om at se i afsnitsindledningen til Lære og Pagter 130 og finde frem til, hvilket år Joseph Smith gentog denne profeti i Lære og Pagter 87.

  • I hvilket år gentog Joseph Smith profetien fra afsnit 87? (1843).

Mind eleverne om, at krisen mellem De Forenede Staters regering og South Carolina var blevet løst 10 år tidligere, i 1833.

  • Hvad lærer Joseph Smiths gentagelse af den profeti, som han havde modtaget 10 år tidligere, jer om hans tro? (Selv om nogle mennesker sagde, at Joseph Smith var en falsk profet, så fortsatte han med at have tro på den åbenbaring, som Herren havde åbenbaret gennem ham).

Læs følgende afsnit, eller bed en elev om at læse det højt. (Du kan eventuelt tage kopier af det og give det til eleverne, så de kan lægge den i deres skrifter).

I 1861 begyndte krigsskibe fra Syden at skyde på de føderale soldater, der var udstationeret ved Fort Sumter i Charleston havn i South Carolina. Andre sydstater sluttede sig sammen med South Carolina i en borgerkrig mod de nordlige stater. På det tidspunkt henvendte de sydlige stater sig til Storbritannien for at få hjælp. Derudover var der mange af dem, der havde været slaver i Syden, der tilsluttede sig de nordlige staters hær og kæmpede mod deres tidligere herrer. Den amerikanske borgerkrig sluttede i 1865 og resulterede i cirka 620.000 soldaters død (nogle historikere anslår, at det var op til 750.000).

  • Hvad kan opfyldelsen af profetierne i Lære og Pagter 87 lære os om Joseph Smith? (Svarene kan omfatte, at Joseph Smiths profetier er sande, og at han er en Guds profet. Når eleverne har svaret, så skriv følgende læresætning på tavlen: Joseph Smith er en sand Herrens profet).

Du kan eventuelt bære vidnesbyrd om, at Joseph Smith er en sand profet. Forklar, at Herren udover de begivenheder, der blev åbenbaret i Lære og Pagter 87:1-4, gennem Joseph Smith åbenbarede andre ting, der ville ske.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 87:6-7 for sig selv og finde andre begivenheder, som Herren sagde, der ville indtræffe i de sidste dage.

  • Hvilke begivenheder sagde Herren, der ville indtræffe i de sidste dage?

  • Hvad er nogle af årsagerne ifølge vers 6 og 7 til, at disse ting vil ske?

Hjælp dem til at forstå, at Guds »revsende hånd« henviser til, at Herren bruger sine straffedomme til at tilskynde sine børn til at omvende sig fra deres synder (se Hel 12:3). Derudover vil nogle af de straffedomme, der er beskrevet i disse vers, finde sted, når Herren straffer de ugudelige for deres uretfærdige behandling af de retskafne.

Bekræft, at alle profetierne i Lære og Pagter 87 er blevet eller vil blive opfyldt. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 87:8 for at finde ud af, hvad Herren beder os om at gøre, så vi vil være beredt til de krige og katastrofer, der vil udfolde sig på jorden i de sidste dage.

  • Hvad befaler Herren os at gøre? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Vi skal stå på hellige steder og ikke flytte os, før Herren kommer. Skriv dette princip på tavlen).

  • Bed dem nævne nogle hellige steder, hvor vi har fred og sikkerhed. (Du kan eventuelt bede dem om at skrive deres svar på tavlen. Svarene kan omfatte ens hjem, kirkebygninger, templer og seminarklasselokalet).

Påpeg, at hellige steder er steder, hvor vi kan mærke Helligånden, som hjælper os til at komme tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og lære af dem.

  • Hvad tror I, det betyder at stå på hellige steder og ikke lade sig flytte (se L&P 87:8)?

  • Hvordan kunne en person flytte sig fra disse hellige steder?

  • Hvordan er I blevet velsignet med fred eller en følelse af sikkerhed ved at stå på et af disse hellige steder?

Forklar, at ud over geografiske steder, som er hellige, så kan »hellige steder« have mere at gøre med, hvordan vi lever, end hvor vi lever. Hvis vi er værdige til Helligåndens konstante ledsagelse, så står vi på hellige steder. Tilskynd eleverne til at gøre deres hjerte til et helligt sted, der er fyldt med Herrens Ånd. Når de indbyder Ånden i deres dagligdag, så kan de lade ham påvirke deres hjem og gøre det til et helligt sted.

  • Hvordan kan I stræbe efter at gøre jeres hjerte til et helligt sted?

  • Hvordan kan I hjælpe med at gøre jeres hjem til et helligt sted? (Svarene kan være at støtte op om familiebøn og skriftstudium og være rar mod de andre i familien).

  • Hvis profeten så jeres værelse, ville han så anse det for et helligt sted? Gør I?

Bed eleverne om i deres skriftstudiebog at skrive noget, som de vil gøre for med større trofasthed at stå på hellige steder og ikke lade sig flytte fra dem. Når eleverne er færdige med at skrive, kan du bede nogle af dem om at fortælle klassen om deres mål. Tilskynd alle eleverne til at følge op på de mål, de har sat. Du kan derpå afslutte ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i denne lektion.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 87:3. Sydstaterne vil henvende sig til Storbritannien

Ældste James E. Talmage fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste James E. Talmage

»Selv om det ikke kom til nogen åben alliance mellem Sydstaterne og den engelske regering, så gav britisk indflydelse Syden indirekte hjælp og stærk opmuntring, og det på en sådan måde, at det foranledigede alvorlige internationale forviklinger. Skibe byggedes og udrustedes i britiske havne for Sydstaternes regning. Denne neutralitetskrænkelse kostede England 15,5 millioner dollars, hvilken sum blev tilkendt De Forenede Stater ved Geneveforliget til betaling af Alabamafordringerne. Konføderationen sendte befuldmægtigede til Storbritannien og Frankrig; disse udsendinge blev med vold tilbageholdt af amerikanske officerer fra det britiske skib, de havde indskibet sig på. Denne handling, som De Forenede Staters regering måtte erkende var uberettiget, truede for en tid med at foranledige krig mellem De Forenede Stater og Storbritannien« (Trosartiklerne, 1953, s. 23-24, se også Lære og Pagter –Elevens hæfte, 1985, s. 184).

Lære og Pagter 87:3-4. Yderligere opfyldelse af profetien

Den følgende oversigt fremhæver andre detaljer fra profetien i Lære og Pagter 87, og hvordan disse er blevet opfyldt:

Profeti

Hvordan denne profeti er blevet opfyldt

Lære og Pagter 87:3

»Andre nationer, endog nationen Storbritannien … skal også henvende sig til andre nationer om hjælp til at forsvare sig mod andre nationer; og da skal krig blive udøst over alle nationer«

1. og 2. Verdenskrig var resultatet af, at nationer henvendte sig til andre nationer for at hjælpe dem med at forsvare sig. I begge disse krige henvendte Storbritannien sig til andre nationer for at få hjælp.

Lære og Pagter 87:4

»Efter mange dage … [skal] slaver … rejse sig mod deres herrer«

Da denne åbenbaring blevet givet, var der ikke blot slaveri i De Forenede Stater, men også i mange andre dele af verden. Slaver eller de, der var i trældom, rejste sig i det 19. og det 20. århundrede mod deres herrer og kæmpede for deres frihed.

Lære og Pagter 87:8. »Stå I derfor på hellige steder og lad jer ikke flytte«

Ældste Dallin H. Oaks har nævnt nogle eksempler på, hvordan vi kan stå på hellige steder:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Følger vi Herrens befaling: ›Stå I derfor på hellige steder og lad jer ikke flytte, førend Herrens dag kommer; for se, den kommer hurtigt‹? (L&P 87:8). Hvad er det for ›hellige steder‹? De omfatter helt sikkert templet og den trofaste overholdelse af pagterne. De omfatter helt sikkert et hjem, hvor børnene er værdsat, og forældrene bliver respekteret. De hellige steder omfatter helt sikkert de ansvarsopgaver, som vi tildeles af vore præstedømmeledere, herunder missionskald og andre kald, som vi trofast varetager i vore grene, menigheder og stave« (se »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 10).

Søster Sharon G. Larson fra Unge Pigers hovedpræsidentskab har talt om, hvad det vil sige at stå på hellige steder:

Billede
Søster Sharon G. Larsen

»At stå på hellige steder drejer sig nemlig om at være i godt selskab, uanset om man er alene eller sammen med andre. Det drejer sig om at være, hvor Helligånden kan være vores ledsager – hvad enten vi er alene eller i en større flok. Når vi gør op med os selv, at vi vil beherske vore tanker og vore handlinger og vise os fra vores bedste side, får vi også det bedste, som livet vil give os …

Uanset hvad der sker omkring jer, kan I øve jer på at skabe jeres egne omgivelser, der er fyldt med Herrens Ånd …

Hellige steder kan være hvor som helst, man befinder sig – alene, i en større flok, sammen med fremmede eller sammen med sine venner … Du kan gøre noget for at gøre almindelige steder hellige« (»Stå på hellige steder«, Liahona, juli 2002, s. 103, 104).