Seminar
Lektion 140: Lære og Pagter 132:1-2, 34-66


Lektion 140

Lære og Pagter 132:1-2, 34-66

Indledning

Da profeten Joseph Smith arbejdede med den inspirerede revision af Bibelen i 1831, bad han Herren om en forståelse af, at de fordums patriarker havde mere end en hustru. På det tidspunkt begyndte profeten at modtage åbenbaring som svar på sine forespørgsler. I de efterfølgende år befalede Herren, at profeten og andre sidste dages hellige skulle efterleve princippet om flerkoneri. I juli 1843, da Kirken havde hovedsæde i Nauvoo i Illinois, nedskrev profeten den åbenbaring, han havde modtaget.Lære og Pagter 132 handler om Herrens belæringer angående flerkoneri, deriblandt råd til Joseph og Emma Smith.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 132:1-2, 34-48

Herren åbenbarer princippet om flerkoneri

Indled med at forklare, at mens Joseph Smith i 1831 arbejdede på den inspirerede oversættelse af Det Gamle Testamente, læste han om nogle af de fordums profeter, der praktiserede flerkoneri (også kaldet polygami). Den praksis går ud på, at en mand er gift med mere end en levende hustru. Profeten studerede skrifterne, tænkte over det, han havde lært, og fremførte til sidst sine spørgsmål om flerkoneri for vor himmelske Fader i bøn.

Skriv 1 Mosebog 16:1-3 på tavlen. Forklar, at disse vers beskriver Saraj og Abrams handlinger, de der senere blev kendt som Sara og Abraham. Lad en læse disse vers højt. Få klassen til at følge med og tænke på spørgsmål, som de eventuelt har om begivenhederne i Abram og Sarajs liv.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 132:1 for sig selv, mens de ser efter, hvad profeten Joseph Smith spurgte om, da han studerede skriftsteder i Det Gamle Testamente angående flerkoneri. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. (Du kan forklare, at ordet medhustru er en vending, der blev brugt til at beskrive kvinder i Det Gamle Testamente, som, i den kultur og tid de levede i, var lovligt gift med en mand, men havde en lavere social status end en hustru. Medhustruer var ikke en del af praksissen med flerkoneri i vores uddeling).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvorfor har Herren på forskellige tidspunkter i historien befalet retfærdige mænd og kvinder, at de skulle adlyde princippet om flerkoneri?

Forklar, at de i deres studium af Lære og Pagter 132 kan finde svar på spørgsmålet på tavlen samt andre spørgsmål, som de måtte have angående flerkoneri. Bed dem om at skrive de læresætninger og principper ned, som de finder i deres studium i dag.

Lad et par elever skiftes til at læse Lære og Pagter 132:34-36 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvorfor Abraham og Sara begyndte at praktisere flerkoneri.

  • Hvorfor gav Sara ifølge vers 34 Abraham endnu en hustru? Hvad lærer det os om princippet om flerkoneri? (Når de svarer, så skriv følgende princip på tavlen: Flerkoneri er kun godkendt af Herren, når han befaler det).

  • Hvad bidrog Sara og Abrahams lydighed til at opfylde? (Herrens løfter til Abraham, deriblandt løftet om, at Abraham ville få efterkommere, der var lige så talrige som stjernerne (se 1 Mos 15:5)).

Hjælp dem til at forstå det princip, som du har skrevet på tavlen ved at foreslå, at de skriver Jakob 2:27, 30 i deres skrifter i nærheden af Lære og Pagter 132:34. Lad en læse disse vers højt. Påpeg, at monogami (ægteskab mellem én mand og én kvinde) er Guds standard for ægteskab, medmindre han befaler noget andet.

Få en til at læse Lære og Pagter 132:37-38 højt. Bed klassen om at følge med og se efter vendinger, der beskriver tilfælde, hvor Herren har befalet, at der skulle praktiseres flerkoneri. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Sammenfat Lære og Pagter 132:39, 41-43 ved at forklare, at Herren bekræftede, at når folk praktiserer princippet om flerkoneri ifølge hans befaling, er de ikke skyldige i ægteskabsbrud. Men hvis nogen praktiserer flerkoneri i nogen anden situation, end Herren har befalet, så er de skyldige i ægteskabsbrud. (Læg mærke til, at ordet udryddet i vers 41 indikerer, at dem, der bryder deres hellige pagter, vil blive adskilt fra Gud og fra hans pagtsfolk (sammenlign med ApG 3:22-23; 1 Ne 22:20)).

Bed dem om at læse Lære og Pagter 132:40 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, at han ville gøre.

  • Hvad ville Herren ifølge vers 40 gøre? (Genoprette alt. Forklar, at »alt« henviser til de af evangeliets love og ordinancer, der er blevet åbenbaret i tidligere uddelinger. Skriv følgende princip på tavlen: Befalingen om at efterleve flerkoneri i de sidste dage var en del af genoprettelsen af alt. (se også ApG 3:20-21)).

Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:45, 48 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Herren overdrog til Joseph Smith for at tilvejebringe genoprettelsen af alt.

  • Hvad overdrog Herren Joseph Smith for at tilvejebringe genoprettelsen af alt? (Præstedømmets nøgler og myndighed).

  • Hvad lærer vi af vers 45 og 48 om flerkoneri? (Når de svarer, så skriv følgende princip på tavlen: Flerkoneri kan kun bemyndiges gennem de præstedømmenøgler, der er givet til Kirkens præsident).

Forklar, at Herren tidligt i denne uddeling, som en del af genoprettelsen af alt, befalede nogle af de tidligere hellige, at de skulle praktisere flerkoneri gennem de præstedømmenøgler, som profeten Joseph Smith og de efterfølgende af Kirkens præsidenter, Brigham Young, John Taylor og Wilford Woodruff, besad. I 1890 modtog præsident Woodruff, der handlede med de samme præstedømmenøgler, en åbenbaring om, at flerkoneri skulle ophøre (se OE-1).

Lære og Pagter 132:49-66

Herren rådgiver Joseph og Emma Smith med hensyn til flerkoneri

Forklar, at profeten Joseph Smith nødigt ville begynde at praktisere flerkoneri. Han sagde, at han ikke begyndte, førend at han blev advaret om, at han ville blive udryddet, hvis han ikke adlød (se »Plural Marriage«, Historical Record, maj 1887, s. 222). På grund af manglende historisk dokumentation ved vi ikke noget om Joseph Smiths første forsøg på at overholde befalingen. Men i 1841 var profeten begyndt at adlyde befalingen og belære om den til nogle af Kirkens medlemmer, og i løbet af de næste tre år giftede han sig med flere hustruer i overensstemmelse med Herrens befaling. Profeten Joseph Smiths lydighed mod Herrens befaling om at praktisere flerkoneri var en prøve på hans og hans elskede hustru Emmas tro.

Få en til at læse Lære og Pagter 132:49-50 højt. Bed klassen om at se efter de velsignelser, som Herren lovede Joseph Smith.

  • Hvilke velsignelser lovede Herren Joseph Smith?

  • Hvorfor lovede Herren ifølge vers 50 Joseph Smith disse velsignelser?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:52 højt. Bed resten af klassen følge med og se efter det råd, som Herren gav Emma Smith.

  • Hvilket råd fik Emma ifølge vers 52? (»Alle dem, som er blevet givet min tjener Joseph«, henviser til dem, der var blevet beseglet til Joseph Smith).

Forklar, at Herren udover at befale Emma at tage imod dem, der var blevet beseglet til hendes mand, befalede hende at efterleve sin lov og tilgive Joseph hans overtrædelser. Bed dem om at læse Lære og Pagter 132:56 for sig og se efter, hvad Herren lovede Emma.

  • Hvad lovede Herren Emma, hvis hun ville adlyde hans befalinger?

Forklar, at Joseph Smith i 1841 begyndte at belære andre trofaste mænd og kvinder om princippet om flerkoneri. De kæmpede også til at begynde med for at forstå og acceptere dette princip. Brigham Young sagde for eksempel, da han første gang hørte om befalingen om flerkoneri, at han hellere ville dø end tage flere hustruer (se Susa Young Gates og Leah D. Widtsoe, The Life Story of Brigham Young, 1930, s. 321). Selvom disse trofaste medlemmer af Kirken til at begynde med var tøvende og frustrerede med hensyn til befalingen, så modtog de yderligere bekræftelse gennem Helligånden og accepterede princippet om flerkoneri. Vilate Kimball, ældste Heber C. Kimballs første hustru, tog imod læren om flerkoneri med åbne arme og »kunne ikke tvivle på, at ægteskabsordenen om flerkoneri var fra Gud, for Herren havde åbenbaret det for hende som svar på en bøn« (Helen Mar Kimball, i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, 1967, s. 325; se også s. 326-328).

Praktisering af flerkoneri medførte yderligere udfordringer. Da man i første omgang gik stille med dørene med hensyn til praktiseringen af flerkoneri, begyndte der at gå rygter om, at Kirkens ledere giftede sig med flere hustruer. Disse rygter forvrængede i høj grad sandheden, vanærede profeten og andre kirkeledere og bidrog til en øget forfølgelse af de hellige.

Læs Lære og Pagter 132:63 højt fra sætningen, der begynder med »for de er blevet givet ham«. Før du læser, så forklar, at disse vers hjælper os til at forstå en årsag til, at Herren befalede Joseph Smith og andre at praktisere flerkoneri. Bed klassen om at følge med og se efter den konkrete årsag.

  • Hvilken befaling henviser Herren til i vers 63? (Befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden). Hvad vil det sige at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden? (At få børn).

Fremhæv følgende vending i vers 63: »For herved bliver min Faders gerning videreført.«

  • Hvordan hjælper det forældre til at være en del af vor himmelske Faders fortsatte værk, at de får børn?

Som en del af denne drøftelse kan du eventuelt læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Når et ægtepar får et nyfødt barn, opfylder de en del af vor himmelske Faders plan om at bringe børn til jorden. Herren har sagt: ›Dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket‹ (Moses 1:39). Før udødeligheden må der være et liv på jorden« (»Børn«, Liahona, nov. 2011, s. 28).

  • Ud fra det, som I har lært af vers 63, hvad er så en af grundene til, at Herren til tider har indført flerkoneri? (Når de har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Herren har til tider indført flerkoneri for at give sit folk mulighed for at opdrage retfærdige børn til ham. Du kan endnu engang henvise til Jakob 2:30).

Henvis til det spørgsmål, du skrev på tavlen i begyndelsen af lektionen: Hvorfor har Herren på forskellige tidspunkter i historien befalet retfærdige mænd og kvinder, at de skulle adlyde princippet om flerkoneri? Du kan bede dem om at sammenfatte det, som de har lært af deres studium af Lære og Pagter 132 og Jakob 2:27, 30, der hjælper dem til at besvare spørgsmålet.

Afslut med at bære dit vidnesbyrd om profeten Joseph Smith, og om at han modtog og adlød åbenbaring fra Gud.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 132. Sådan kan man gribe studium af flerkoneri an

Der findes megen upålidelig information angående flerkoneri på internettet og i mange trykte skrivelser. Vær forsigtig og vís med sådan information. Nogle forfattere, der skriver om Kirken og dens historie, kommer med informationer, der er taget ud af kontekst, eller som indeholder halve sandheder, der kan være misvisende. Hensigten med nogle af disse skrivelser er at nedbryde tro.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har advaret:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Der har altid været nogle få, som ønsker at bringe Kirken i vanry og at forpurre troen. I dag bruger de internettet.

Nogle af oplysningerne om Kirken er uanset, hvor overbevisende de end lyder, ganske enkelt ikke sande« (se »Jeres tros prøve«, Liahona, nov. 2012, s. 41).

Når man læser om flerkoneri, er det vigtigt at huske den fremgangsmåde, som profeten Joseph Smith fulgte i sin evangeliske undervisning. Han studerede, tænkte over det og bad for at få kundskab.

Pålidelig historisk research om praktiseringen af flerkoneri findes på josephsmithpapers.org og byustudies.byu.edu.

Lære og Pagter 132:1. Princippet og læren om flerkoneri

De følgende beretninger kan tydeliggøre profeten Joseph Smiths og andre kirkemedlemmers følelser, da flerkoneri blev introduceret.

Eliza R. Snow, der blev beseglet til profeten Joseph Smith, nedskrev detaljerne om profeten Joseph, der underviste i princippet om flerkoneri til hendes bror Lorenzo Snow. Hun lagde mærke til den kval og smerte, som princippet voldte Joseph Smith, og at han kun fortsatte med at indføre princippet på grund af guddommelig åbenbaring:

Billede
Eliza R. Snow

»Profeten Joseph udøste sit hjerte til [Lorenzo Snow] og beskrev, hvilke kvaler han led med hensyn til flerkoneri, da han skulle overvinde sin afsky, som var en naturlig følge af uddannelse og social sædvane. Han kendte Guds røst – han vidste, at den Almægtiges befaling var, at han skulle fortsætte – være et eksempel og indstifte celestialt flerkoneri. Han vidste, at han ikke kun havde sine egne fordomme og forudindtagethed at kæmpe med og overvinde, men også hele den kristne verdens reaktion skulle han håndtere, men Gud, der står over alt, havde givet ham befalingen, og han måtte adlyde. Men profeten tøvede og udskød det flere gange, indtil Guds engel stod hos ham med draget sværd og fortalte ham, at medmindre han gik i gang og indstiftede flerkoneri, så ville hans præstedømme blive taget fra ham, og han ville blive udryddet! Det vidnesbyrd bar han ikke kun for min bror, men også for andre – et vidnesbyrd, der ikke kan modsiges« (Biography and Family Record of Lorenzo Snow, 1884, s. 69-70).

Præsident Brigham Young forklarede:

Billede
Præsident Brigham Young

»Hvis nogen havde spurgt mig, hvad jeg ville vælge, da Joseph åbenbarede denne læresætning, forudsat at det ikke ville have formindsket min herlighed, så ville jeg have sagt: ›Lad mig bare nøjes med en hustru‹ …

Jeg ønskede ikke at vige tilbage fra min pligt eller undlade at gøre det, som jeg blev befalet, men det var første gang i mit liv, hvor jeg foretrak at ligge i graven, og jeg kunne næsten ikke komme over det i lang tid. Og når jeg så en begravelse, var jeg misundelig på liget og beklagede, at jeg ikke lå i kisten …

Men de hellige, som efterlever deres religion, vil blive ophøjet, for de vil aldrig benægte nogen åbenbaring, som Herren har givet eller måtte give, selvom de måske kan høres sige, når der kommer en lære til dem, som de ikke fuldt ud forstår: ›Herren sender mig dette, og jeg beder til, at han vil skåne og redde mig fra at benægte noget som helst, der udgår fra ham, og give mig tålmodighed til at vente, til jeg selv kan forstå det‹« (i »Provo Conference«, Deseret News, 14. nov. 1855, s. 282).

Vilate Kimball, præsident Heber C. Kimballs første hustru, modtog et vidnesbyrd om flerkoneri. Hendes datter Helen har fortalt:

»Min mor fortalte ofte, at hun ikke kunne tvivle på, at ægteskabsordenen om flerkoneri var fra Gud, for Herren havde åbenbaret det for hende som svar på en bøn.

I Nauvoo blev min far, kort tid efter sin hjemkomst fra England, sammen med andre af brødrene undervist i læren om flerkoneri …

Min far indså situationen til fulde, og den kærlighed og ærbødighed, han havde for profeten, var så stor, at han hellere ville dø end forråde ham. Det var en af de største prøver på hans tro, som han nogensinde havde oplevet …

Min mor [Vilate Kimball] havde bemærket en ændring i hans adfærd og fremtoning, og når hun spurgte ham om grunden, prøvede han at undgå hendes spørgsmål. Til sidst lovede han, at han ville fortælle hende det senere, hvis hun bare ville vente. Dette problem påvirkede hans sind så meget, at hans bekymrede og hærgede udseende forrådte ham dagligt, og til sidst blev han så elendig til mode, at det var umuligt for ham at styre sine følelser. Hans legeme blev sygt, men hans mentale elendighed var for overvældende til, at han kunne gå til ro, og han vandrede frem og tilbage på gulvet, til det næsten blev morgen, og nogle gange ville hans sinds kvaler være så store, at han vred sine hænder og græd som et lille barn og bønfaldt Herren om at være barmhjertig og åbenbare dette princip for hende …

Deres hjertes smerte var ubeskrivelig, og da hun så, at det var nyttesløst at bønfalde ham mere, trak hun sig tilbage til sit værelse og bøjede sig for Herren og udøste sin sjæl i bøn til ham, der havde sagt: ›Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser‹ …

Foran hende blev den celestiale ægteskabsorden i al dens skønhed og herlighed vist sammen med den store ophøjelse og ære, hun ville få i den udødelige og celestiale sfære, hvis hun ville acceptere det og stå på sin plads ved sin mands side. Hun så også den kvinde, som han havde giftet sig med, og så med glæde den umådelige og grænseløse kærlighed og forening, som denne orden ville medføre, såvel som forøgelsen af sin mands riger, og den magt og herlighed, der strakte sig gennem evigheder, verdener uden ende.

Med et ansigt, der strålede af glæde, for hun var fyldt med Guds Ånd, vendte hun tilbage til min far og sagde: ›Heber, det, du ikke har fortalt mig, har Herren vist mig.‹ Hun fortalte mig, at hun aldrig havde set en mand, der var så glad som min far, da hun beskrev synet og fortalte ham, at hun var tilfreds og vidste, at det var fra Gud.

Hun indgik pagt om at stå ved hans side og ære princippet, hvilken pagt hun trofast holdt, og gennem sine prøvelser, som ofte var tunge og svære at bære, vidste hun, at far også blev prøvet, og hendes retskaffenhed var ubøjelig til det sidste. Hun gav min far mange hustruer, og de fandt altid en trofast ven i min mor« (i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, 1967, s. 325-328).

Præsident John Taylor sagde om denne tid, hvor princippet om flerkoneri blev præsenteret:

Billede
Præsident John Taylor

»Jeg havde altid haft en meget striks indstilling til dyd, og som gift mand følte jeg, at det var noget forfærdeligt noget at gøre, medmindre det var et sandt princip … Det var noget, der ville oprøre følelserne i det allerdybeste i den menneskelige sjæl. Jeg havde altid haft det strengeste syn på kyskhed … Derfor var det med de følelser, jeg havde, kun en kundskab om Gud og Guds åbenbaringer og sandheden deraf, der gjorde mig i stand til at tage imod et sådant princip« (i B.H. Roberts, The Life of John Taylor, Third President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 1963, s. 100).

Lære og Pagter 132:18-20. Ægteskabets evige natur

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, der giftede sig igen, da hans første hustru døde, forklarede i et interview, at vi med hensyn til emnet om ægteskabets evige natur ved nogle ting, og der er andre ting, vi ikke kender:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Der er mange mennesker på denne jord, som har været gift med mere end en person. Nogle gange er disse ægteskaber endt med døden; nogle gange er de endt med skilsmisse. Hvilken betydning har det næste liv for dem i forhold til en pagt, de engang indgik og så videre? Jeg tror ikke, at disse mennesker har noget svar på dette spørgsmål. Det generer dem måske ikke, fordi de ikke tror, at folk lever som ægtefolk i det næste liv. Og hvis de ikke indgår og efterlever pagterne for at gøre det [for sig selv], så har de ret! Men for folk, der lever med den overbevisning, ligesom jeg gør, om, at ægteskabet kan vare for evigt, bliver man nødt til at sige: ›Hvordan ville livet være i det næste liv, når man er gift med mere end en hustru for evigt?‹ Jeg må sige, at det ved jeg ikke. Men jeg ved, at jeg har indgået disse pagter, og jeg tror på, at hvis jeg efterlever pagterne, vil de velsignelser, jeg ser frem til, blive en realitet i det næste liv« (i »Elder Oaks Interview Transcript from PBS Documentary«, 20. juli 2007, mormonnewsroom.org).

Lære og Pagter 132:38-39. David og Urias

Herren erklærede, at David syndede, da han tog Urias’ hustru Batseba. David satte senere ting i værk, så Urias blev slået ihjel, så hans synd kunne blive skjult. På grund af dette faldt David fra sin ophøjelse. Inddragelsen af Davids eksempel i Lære og Pagter 132:38-39 understreger de strenge love, der styrer praktiseringen af flerkoneri. Selv på tider, hvor Herren indførte denne praksis og befalede sit folk at efterleve den, krævede ham, at de gjorde det i henhold til hans befalinger og den vejledning, han gav sine tjenere, der havde de nødvendige præstedømmenøgler.

Lære og Pagter 132:51-56. Hvad fik Emma Smith befaling om at holde sig fra?

»Der nævnes ikke noget her eller andre steder om, hvad det var, Herren befalede profeten Joseph at tilbyde sin hustru, men i disse skriftsteder synes der at ligge en antydning af, at det var en særlig stor prøve på hendes tro, der mindede om den store prøve på Abrahams tro, som han udsattes for, da han fik befaling om at ofre Isak. Men udover dette er det nytteløst at spekulere« (Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1985, s. 315).