Seminar
Lektion 136: Lære og Pagter 129; 130:1-11, 22-23


Lektion 136

Lære og Pagter 129; 130:1-11, 22-23

Indledning

Den 9. februar 1843 gav profeten Joseph Smith vejledning, der skulle hjælpe de hellige til at skelne mellem de tjenende engles og ånders natur. Denne vejledning findes i Lære og Pagter 129. Lære og Pagter 130 indeholder Joseph Smiths belæringer om forskellige læresætninger, som han fremførte, da han mødtes med de hellige i Ramus i Illinois den 2. april 1843.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 129

Profeten Joseph Smith giver vejledning vedrørende de tjenende engles og ånders natur

Spørg eleverne, hvad de vil sige til nogen, der gerne vil vide, om sidste dages hellige tror på engle. Når eleverne har svaret, så bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Lige fra begyndelsen og gennem samtlige uddelinger har Gud brugt engle som udsendinge til at udvise kærlighed og omsorg for sine børn …

Sædvanligvis kan sådanne væsener ikke ses. Sommetider kan de. Men synlige eller ej så er de altid nær. Sommetider er deres opgaver storslåede og af afgørende betydning for hele verden. Sommetider er budskabet af mere privat karakter. Af og til er englenes formål at advare« (»Engles betjening«, Liahona, nov. 2008, s. 29).

Forklar, at fra begyndelsen af 1839 og helt til 1843 vejledte profeten Joseph Smith adskillige mennesker, så de kunne vide, hvordan de skulle skelne mellem de tjenende engles og ånders natur. En del af den vejledning findes i Lære og Pagter 129.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 129:1-3 højt. Bed klassen om at følge med og se efter en vigtig forskel mellem engle og ånder.

  • Hvad er forskellen mellem engle og ånder? (Engle har opstandne kroppe af kød og knogler; det har ånder ikke).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 129:4-7 højt. Få klassen til at følge med og se efter, hvordan man kan skelne mellem engle og retfærdige ånder. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad lærer vi af vers 7 om sande budbringere, der er sendt af vor himmelske Fader? (Når eleverne har svaret, kan du eventuelt foreslå, at de skriver følgende læresætning i margenen i deres skrifter: Sande budbringere fra vor himmelske Fader vil ikke bedrage os).

Forklar, at djævelen nogle gange forsøger at vise sig som en »lysets engel« for at bedrage folk (se L&P 129:8). Derudover »omtaler [skrifterne] også Djævelens engle. Det er de ånder, som fulgte Lucifer, og som i det førjordiske liv blev forstødt fra Guds nærhed og blev nedstyrtet til jorden (Åb 12:1-9; 2 Ne 9:9, 16; L&P 29:36-37)« (Guide til skrifterne, »Engle«, scriptures.lds.org). Fortæl ikke om oplevelser med Satan eller onde ånder, og lad ikke diskussionen ende ud i sensationelle historier og falskt materiale.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 129:8-9 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan man kan genkende en ond ånd, der forsøger at bedrage ved at vise sig som en lysets engel. Bed eleverne om at fortælle, hvad de har lært.

  • Hvad har vor himmelske Fader ud over vejledningen i disse vers givet jer, så I kan se Satans bedrag?

Lære og Pagter 130:1-11, 22-23

Profeten Joseph Smith tydeliggør forskellige læresætninger

Forklar, at Joseph Smith den 2. april 1843 holdt en stavskonference med de hellige i Ramus i Illinois, der lå omkring 30 kilometer sydøst for Nauvoo. Under morgenmødet forkyndte ældste Orson Hyde og underviste i en fortolkning af et skriftsted, som han havde lært hos en anden kirke, han tidligere havde tilhørt.

  • Hvilket ansvar havde profeten i denne situation? (At rette falske læresætninger, der blev undervist i ved mødet).

Forklar, at præsiderende ledere i Kirken, såsom profeter, stavspræsidenter og biskopper, har som ansvar at sikre sig, at der undervises i korrekte læresætninger i kirkesammenhænge. Efter morgenmødet spiste Joseph Smith, Orson Hyde og nogle få andre frokost hjemme hos Josephs søster, Sophronia. Under frokosten sagde profeten, at han »ville komme med nogle rettelser til [bror Hydes] prædiken«. Bror Hyde svarede: »De vil blive modtaget med taknemlighed« (i History of the Church, 5:323).

  • Hvad kan vi lære af den måde, som Joseph Smith håndterede denne situation på?

  • Hvad kan vi lære af Orson Hydes svar til profeten?

Forklar, at Orson Hyde i sine bemærkninger den morgen havde fejlfortolket Johannes 14:23. Bed en elev om at læse dette skriftsted højt.

Fortæl klassen, at da Orson Hyde havde henvist til dette skriftsted, fortalte han folkene, at »det er vores privilegium at have Faderen og Sønnen boende i vores hjerte« (i History of the Church, 5:323). Lære og Pagter 130 indeholder profeten Joseph Smiths rettelse af denne tankegang. Den indeholder også yderligere lærdomme.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 130:1-3 højt. Bed eleverne om at følge med og se efter, hvorfor Orson Hydes udtalelse vedrørende betydningen af Johannes 14:23 var forkert. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at mange mennesker i dag enten ikke har nogen forestilling om Gud eller, måske ligesom Orson Hyde, der tidligere var campbellittisk prædikant, har en forkert forestilling af Guddommen på grund af falske traditioner. Vi kan hjælpe andre til at forstå vor himmelske Faders sande natur og deres forhold til ham.

  • Hvordan kan vi svare med venlighed og forståelse, når vi drøfter evangeliet med mennesker, der har forkerte opfattelser på grund af falske traditioner?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 130:22-23 højt. Bed klassen om at følge med og se efter de læresætninger, som de kan forklare, når de underviser andre om Guddommen.

  • Hvilke læresætninger undervises der om i disse vers? (Eleverne bør komme frem til følgende læresætninger: Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er særskilte personer med et fysisk legeme af kød og knogler. Helligånden er en person bestående af ånd).

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at forstå, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus er særskilte personer med et legeme af kød og knogler?

Hjælp eleverne til bedre at forstå denne læresætning om Guddommen ved at bede dem om at arbejde sammen parvis. Giv hvert par en kopi af følgende udtalelse. Lad eleverne studere denne udtalelse med deres makker og understrege de sandheder om Faderen, Sønnen og Helligånden, der gør indtryk på dem.

»Gud Faderen: Det er sædvanligvis Faderen, eller Elohim, som man refererer til med titlen Gud. Han kaldes Faderen, fordi han er far til vores ånd … Gud Faderen er universets øverste hersker. Han er almægtig … alvidende … og allestedsnærværende ved sin Ånd … Menneskene har et særligt forhold til Gud, som gør, at de indtager en særstilling i forhold til andre skabninger. Menneskene er Guds åndelige børn …

Gud Sønnen: Den Gud, der kendes som Jahve, er Sønnen, Jesus Kristus … Jesus virker under Faderens ledelse og er i fuldkommen harmoni med ham. Hele menneskeheden er hans søskende, for han er den ældste af Elohims åndelige børn. [Han er Forløseren, der led hele menneskehedens synder og smerter og overvandt fysisk død for alle] …

Gud Helligånden: Helligånden er også en Gud og kaldes den hellige Ånd, Ånden, Guds Ånd og andre lignende navne og titler [såsom Talsmanden]. Ved Helligåndens hjælp kan menneskene lære Faderens vilje at kende og erfare, at Jesus er Kristus« (Guide til skrifterne, »Gud, Guddommen«, scriptures.lds.org). Helligåndens primære rolle er at bære vidnesbyrd om Gud Faderen og Jesus Kristus. Helligånden underviser i og bekræfter sandhed.

Når eleverne har udført denne opgave, så bed nogle om at fortælle, hvad de har markeret, og forklare, hvorfor disse sandheder gjorde indtryk på dem. Du kan afslutte denne aktivitet ved at få en eller to elever til at bære deres vidnesbyrd om Guddommen for klassen.

Hjælp eleverne til at finde endnu en læresætning, som Joseph Smith underviste de hellige om i Ramus, ved at bede dem om at læse Lære og Pagter 130:2 og se efter, hvad han sagde om vores sociale forhold.

  • Hvad betyder social omgang? (Social omgang henviser til vores handlinger over for andre og vores indbyrdes forhold til dem).

  • Hvad underviste Joseph Smith om vedrørende arten af vores sociale forhold i himlen? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør finde frem til følgende sandhed: De sociale forhold, som vi kan have i himlen, er de samme, som vi nyder på jorden, men de vil omfatte evig herlighed).

  • Hvordan kan denne sandhed påvirke jeres omgang med andre?

Bed en elev om at læse følgende vidnesbyrd om evige sociale forhold af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab højt:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»På grund af gengivelsen af kundskaben om evige familier, er vi mere håbefulde og venligere i alle vores familieforhold. De største glæder i dette liv findes i familien, ligesom de vil i de verdener, der kommer. Jeg er så taknemlig for den vished, jeg har, om, at hvis vi er trofaste, vil den samme sociale omgang, som vi nyder her i dette liv, findes for evigt hos os i den verden, der kommer, i evig herlighed (se L&P 130:2)« (»Den sande og levende kirke«, Liahona, maj 2008, s. 22).

Lad eleverne tænke over deres sociale forhold til andre, især til dem i deres familie. Bed dem om at nedskrive et mål om at styrke disse sociale forhold .

Hjælp eleverne til at finde andre læresætninger, som profeten underviste om ved dette møde i Ramus, ved at bede nogle elever om at skiftes til at læse Lære og Pagter 130:4-11 højt.

  • Hvad lærer vi om engle af vers 4-7?

  • Hvad kan vi lære af vers 9 om jordens fremtid?

Du kan eventuelt forklare, at alle, der arver det celestiale rige, ifølge vers 10-11 vil modtage en Urim og Tummim, der kan hjælpe dem til at lære om og forstå himmelske ting. Profeten uddybede ikke denne lærdom yderligere.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 129:8-9. »Djævelen som lysets engel«

»Satan forsøger at bedrage ved at efterligne det lys, som retfærdige mennesker har, når de er fuldkommengjort. Et retfærdigt menneske, der er gjort fuldkommen, som kommer som budbringer, vil vise sig i sin herlighed, ›for det er den eneste måde, hvorpå han kan vise sig‹ (L&P 129:6) … Profeten Joseph Smith sagde engang: ›Ugudelige ånder har deres begrænsning, indskrænkninger og love, ved hvilke de styres eller kontrolleres … og det er meget sandsynligt, at de besidder en magt, som kun de, der har præstedømmet, kan kontrollere‹ (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 249-250).

Profeten har sagt, at når djævelen tilbydes hånden, ›vil han … række dig hånden‹ (L&P 129:8). Det jordiske menneske vil ikke kunne mærke nogen hånd, for djævelen er en ånd uden legeme. På den måde kan man skelne ham fra en retfærdig ånd eller en engel, som Gud har udsendt. Et retfærdigt menneske vil ikke forsøge at bedrage (se L&P 129:7); Satans engel vil gøre alt for at bedrage« (se Lære og Pagter – Elevens hæfte, 1985, CES-hæfte, s. 303).

Lære og Pagter 130:9. Hvilken skæbne afventer denne jord og dem, der skal bo på den?

Præsident Brigham Young har sagt:

Billede
Præsident Brigham Young

»Når den [jorden] bliver celestial, vil den blive ligesom solen og blive forberedt til, at de hellige kan bo derpå og blive bragt tilbage ind i Faderen og Sønnens nærhed. Den vil ikke da være af uigennemsigtigt materiale, som den nu er, men vil være ligesom stjernerne på himmelhvælvet, fuld af lys og herlighed; dens materiale vil være lysende – Johannes sammenlignede den i dens celestiale tilstand med et glashav« (»Sermon«, Deseret News, 15. juni 1859, s. 114).

Omkring to år senere sagde han:

Billede
Præsident Brigham Young

»Denne jord vil, når den er blevet renset og helliggjort, eller blevet celestial, blive som et glashav, og en person, der kigger deri, vil kunne se fortiden, nutiden og det, der vil ske. Det er dog kun celestiale væsener, der nyder dette privilegium. De vil kigge ind i jorden, og det, som de ønsker at vide, vil blive dem vist på samme måde, som man ser sit ansigt, når man kigger ind i et spejl« (»Remarks«, Deseret News, 3. juli 1861, s. 137).

Lære og Pagter 130:22-23. Guddommen

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har med fasthed erklæret, at Guddommen virkelig findes:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Vores første og vigtigste trosartikel i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er: ›Vi tror på Gud, den evige Fader, og på hans Søn, Jesus Kristus, og på Helligånden‹ (TA 1:1). Vi tror, at disse tre guddommelige personer, der udgør en enkelt Guddom, er forenede i formål, tjenestegerning, vidnesbyrd og mission. Vi tror, at de er fyldt med den samme guddommelige følelse af barmhjertighed og kærlighed, nåde og tilgivelse, tålmodighed, retfærdighed og forløsning. Jeg mener, det er præcist at sige, at vi tror, at de er ét i ethvert betydende og evigt aspekt, vi kan forestille os, bortset fra at tro, at de er tre personer forenet i ét væsen – et begreb om treenighed, som aldrig er blevet fremsat i skrifterne, fordi det ikke er sandt

Faktisk skriver intet mindre end den solide kilde Harper’s Bible Dictionary, at ›den formelle lære om Treenigheden, som den blev defineret ved de store kirkeråd i det fjerde og femte århundrede, ikke kan findes i Det Nye Testamente‹ (Paul F. Achtemeier, red., 1985, s. 1099, fremhævelse tilføjet).

Så enhver kritik om, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke besidder det moderne kristne syn på Gud, Jesus og Helligånden, er ikke en kommentar om vores forpligtelse over for Kristus, men snarere en (præcis, kunne jeg tilføje) anerkendelse af, at vores syn på Guddommen bryder med den kristne historie efter Det Nye Testamente og går tilbage til den lære, som Jesus selv underviste i …

Vi erklærer, at det ud fra skrifterne er indlysende, at Faderen, Sønnen og Helligånden er særskilte individer, tre guddommelige væsener« (»Den eneste sande Gud, og ham, han har udsendt, Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2007, s. 40, 41).