Seminar
Lektion 114: Lære og Pagter 108


Lektion 114

Lære og Pagter 108

Indledning

Den 26. december 1835 fulgte Lyman Sherman, et trofast medlem af Zions hær og en af de syv præsidenter for De Halvfjerds’ Kvorum, et åndeligt indtryk om at bede profeten Joseph Smith om vejledning angående sin pligt. Lære og Pagter 108 indeholder en åbenbaring, der blev givet til Lyman gennem profeten.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 108:1-3

Herren tilgiver Lyman Sherman hans synder

Indled klassen med at stille følgende spørgsmål:

  • Er I nogensinde blevet tilskyndet af Ånden til at gøre noget? Hvilke velsignelser modtog I, da I adlød Åndens tilskyndelser?

Bed eleverne om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 108 højt, mens de ser efter, hvem der kom til profeten og anmodede om at få en åbenbaring.

Lad en elev læse følgende information om Lyman Sherman:

Lyman Sherman var et trofast medlem af Kirken, som havde tjent i Zions hær og var blevet kaldet som en af de syv præsidenter for De Halvfjerds’ Kvorum. Profeten Joseph Smith skrev i sin dagbog den 26. december 1835: »Bror Lyman Sherman kom til mig og anmodede om at få Guds ord gennem mig, ›fordi‹ sagde han, ›jeg er blevet tilskyndet til at fortælle dig mine følelser og ønsker, og jeg blev lovet, at jeg ville få en åbenbaring, som skulle oplyse mig om min pligt‹« (i History of the Church, 2:345; se også Journals, Volume 1: 1832-1839, bind 1 i serien Journals i The Joseph Smith Papers, 2008, s. 137).

  • Hvad tror I, Lyman mente, da han sagde, at han var blevet »tilskyndet til« at tale med Joseph Smith?

Bed en om at læse Lære og Pagter 108:1 højt. Lad klassen se efter de velsignelser, som Herren gav Lyman Sherman, fordi han havde adlydt tilskyndelsen om at tale med profeten. Bed eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke velsignelser indbyder vi til i vores liv ifølge det, Herren åbenbarede for Lyman, når vi villigt adlyder Herrens røst? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Når vi adlyder Herrens røst, indbyder vi til hans tilgivelse. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

  • Hvorfor tror I, at vi indbyder til tilgivelse, når vi adlyder tilskyndelser fra Herren?

Hjælp dem til at forstå dette princip ved at forklare, at Herrens røst kan høres gennem skrifterne, ordene fra hans sidste dages profeter og tilskyndelser fra Helligånden. At adlyde Gud omfatter, at vi fylder vores liv med retfærdige aktiviteter, som bringer åndelig styrke. Bed en om at læse følgende forklaring fra Tro mod sandheden: »Fuld lydighed bringer evangeliets fulde kraft ind i dit liv, herunder øget styrke til at overvinde dine svagheder. Denne lydighed omfatter gerninger, som du måske ikke indledningsvis betragter som en del af omvendelsen, som at overvære møder, betale tiende, tjene andre og tilgive andre. Herren har lovet: ›Den, der omvender sig og gør Herrens befalinger, [skal] blive tilgivet‹ (L&P 1:32)« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 115).

Bed dem om at læse Lære og Pagter 108:2 for sig selv og se efter Herrens råd til Lyman Sherman, efter han fik at vide, at hans synder var blevet tilgivet. Bed nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad tror I, at det betyder at »lad[e] … din sjæl være rolig angående din åndelige stilling«?

  • Hvordan tror I, at rådet: »Modsæt dig ikke længere [Herrens] røst«, kan hjælpe nogen til at lade deres sjæl være rolig?

Bed dem om at finde et princip fra Lære og Pagter 108:1-2 om, hvad Herrens tilgivelse bringer. (Eleverne kan finde forskellige principper, men sørg for at understrege følgende: Herrens tilgivelse bringer ro til vores sjæl).

Påpeg, at folk, der har omvendt sig, til tider tænker over, om de er blevet tilgivet for deres synder, når de stadig føler sig tynget ned af dem. Bed en om at læse følgende udtalelse. Lad klassen lytte efter råd til dem, som kan have problemer med at lade deres sjæl være rolig.

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Tilgivelsens storslåede morgen kommer måske ikke på én gang. Giv ikke op, hvis det ikke lykkes for dig første gang. Den vanskeligste del af omvendelsen er ofte at tilgive sig selv. Modløshed er en del af prøvelsen. Giv ikke op. Den herlige morgen skal nok oprinde.

Og så vil ›Guds fred, som overgår al forstand‹, atter komme ind i dit liv (Fil 4:7). Så vil du, ligesom han, ikke længere huske dine synder. Hvordan kan du vide det? Tro mig, du vil vide det! (Se Mosi 4:1-3)« (»Tilgivelsens herlige morgen«, Stjernen, jan. 1996, s. 21).

  • Hvordan vil I beskrive, hvordan det føles at lade jeres sjæl være rolig?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 108:3 for sig selv og se efter, hvilke yderligere råd som Herren gav Lyman Sherman.

  • Hvilket råd gav Herren bror Sherman? (»Rejs dig, og vær fra nu af mere omhyggelig med at iagttage dine løfter.« Ordet iagttage betyder i denne sammenhæng at overholde eller adlyde. Et løfte er en pagt).

  • Hvilke løfter aflægger vi?

Bed dem om at overveje, hvordan de kan være »mere omhyggelig[e]« fra nu af i at holde deres løfter. Hvis tiden tillader det, så bed dem om at skrive, hvordan de mere omhyggeligt kan holde deres løfter.

Bed nogle elever forklare, hvordan de sandheder, de har fundet frem til i Lære og Pagter 108:1-3, kan opmuntre dem, en ven eller et familiemedlem til at adlyde Herrens røst og opnå tilgivelse.

Bed eleverne om at tænke over, hvordan de kan anvende disse principper og føle sig rolige angående deres åndelige stilling for Herren.

Lære og Pagter 108:4-8

Herren giver Lyman Sherman yderligere råd og løfter

Spørg eleverne, om de nogensinde har hørt om en højtidelige forsamling. Hvis nogle af dem har, så bed dem om at forklare, hvad de mener, det er. Hvis de har brug for hjælp, så forklar, at en højtidelig forsamling er en særlig samling, for »indvielsen af templer, særlige instruktioner til præstedømmeledere og ved opretholdelsen af en ny præsident for Kirken« (David B. Haight, »Højtidelige forsamlinger«, Stjernen, jan. 1995, s. 13). I december 1832 lovede Herren de hellige, at hvis de ville bygge et tempel og holde en højtidelig forsamling, ville han udgyde store velsignelser over de hellige (se L&P 88:70-75, 117-119). I december 1835, da åbenbaringen i Lære og Pagter 108 blev givet til Lyman Sherman, var der kun tre måneder til, at templet i Kirtland skulle indvies. Imellem januar og maj 1836 blev der afholdt en række møder i Kirtland, hvoraf nogle af dem blev kategoriseret som højtidelige forsamlinger. I løbet af ugen omkring den 27. marts 1836 blev der afholdt højtidelige forsamlinger som en del af indvielsen af templet i Kirtland, herunder en højtidelig forsamling den 30. marts 1836 for at give særlige instruktioner til præstedømmeledere.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 108:4-6 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren lovede Lyman, at han ville modtage ved den højtidelige forsamling.

  • Hvad fortalte Herren Lyman Sherman, at han ville modtage?

Få en til at læse Lære og Pagter 108:7-8 højt. Bed klassen om at følge med og se efter de instruktioner, som Herren gav bror Sherman. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til. (Du kan eventuelt forklare, at formaninger er vejledende eller opmuntrende ord).

  • Hvordan ønskede Herren, at Lyman Sherman skulle styrke sine brødre?

Bed eleverne om at finde frem til sandheder i Lære og Pagter 108:7-8. De kan komme frem til flere sandheder, herunder følgende: Vi skal styrke andre i al vores samtale og handlinger. Du kan foreslå, at eleverne markerer denne sandhed i deres skrifter.

  • Hvordan kan I styrke dem omkring jer i jeres samtale? Hvordan kan I styrke dem omkring jer ved jeres handlinger?

Bed eleverne om at beskrive en oplevelse, hvor nogen har styrket dem på den måde, som Herren rådede Lyman Sherman til i vers 7.

Lad dem tænke på en person, som de kan styrke i dag og en konkret handling, de vil foretage, for at opnå dette.

Fortæl eleverne, at Lyman Sherman forblev trofast indtil sin død. Profeten Joseph Smith, som var i fængslet i Liberty, kaldte og udpegede Lyman til at være medlem af De Tolv Apostle den 16. januar 1839, men Lyman døde, inden han modtog brevet fra profeten om sin nye kaldelse.

Afslut ved at fortælle om en oplevelse, hvor nogen styrkede dig, eller hvor du styrkede andre.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 108:1-2. »Dine synder er tilgivet dig … Lad … din sjæl være rolig«

Præsident Harold B. Lee har sagt:

Billede
Præsident Harold B. Lee

»Hvis det skulle ske, at I gør alt for at omvende jer fra jeres synder, uanset hvem I er, eller hvor I er, og virkelig gør den skete skade god igen, så vidt det står i jeres magt … så vil også I ønske et svar fra Herren på, om han har tilgivet jer eller ikke. Hvis I da i jeres selvransagelse søger at finde fred med jeres samvittighed og også finder den, så kan I herigennem vide, om Herren har accepteret jeres omvendelse« (»Stå på hellig grund«, Den danske Stjerne, mar. 1974, s. 125-126).

Lære og Pagter 108:3. »Vær fra nu af mere omhyggelig med at iagttage dine løfter«

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har vidnet om de velsignelser, der kommer af at holde pagter:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Når du stoler på [Herren], søger og følger hans vilje, vil du modtage velsignelser, som dit begrænsede jordiske sind slet ikke kan fatte. Din himmelske Fader og hans hellige Søn ved bedre end nogen anden, hvad der bringer dig sand lykke. De har givet dig den store plan for lykke. Når du forstår og følger den, vil du blive velsignet med lykke. Når du villigt adlyder, modtager og ærer den hellige plans ordinancer og pagter, kan du opnå den største grad af tilfredshed i dette liv. Ja, sågar tider med overvældende lykke. Du bereder dig derved på et evigt liv i herlighed med dine kære, som opnår det rige« (»Stol på Herren«, Stjernen, jan. 1996, s. 17).

Lære og Pagter 108:6. »Du skal have ret til at prædike mit evangelium, hvor som helst jeg end sender dig«

Lyman Sherman var en af de syv præsidenter for De Halvfjerds’ Kvorum. Mens profeten Joseph Smith underviste medlemmerne af De Halvfjerds den 30. marts 1836 om deres kald til at forkynde evangeliet, sagde han:

Billede
Profeten Joseph Smith

»De Halvfjerds har ret til at drage til Zion, dersom de ønsker det, eller gå, hvorhen de vil og prædike evangeliet; og lad Zions forløsning blive vor opgave og lad os prøve på at virkeliggøre den ved at sende hele Herrens hus’ styrke op, hvorend vi finder dem« (Journals, Volume 1: 1832-1839 bind 1 i serien Journals i The Joseph Smith Papers, 2008, s. 215; se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 129).