Seminaari
Viikko 2: Päivä 1, 1. Nefi 1


Viikko 2: Päivä 1

1. Nefi 1

Johdanto

Mormonin kirja alkaa siitä, kun Nefi kertoo, kuinka hänen isänsä Lehi täyttää uskollisesti tehtävänsä profeettana ja perheensä pappeusjohtajana. Lehin palvelutehtävän ymmärtäminen voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin profeettojen tehtävää meidän aikanamme. Lehi oli yksi monista profeetoista, jotka profetoivat juutalaisille, että heidän täytyy tehdä parannus (ks. 1. Nefi 1:4). Koska hän oli kuuliainen Jumalalle ja profetoi Jerusalemin tuhosta, ihmiset pilkkasivat häntä ja yrittivät surmata hänet. Siitä huolimatta Lehi riemuitsi Herran armosta ja vapautuksen voimasta. Kun tutkit lukua 1. Nefi 1, mieti, kuinka Jumalan armo ja henkilökohtainen osallisuus ovat näkyneet sinun omassa elämässäsi.

1. Nefi 1:1–3

Nefi aloittaa aikakirjansa

Lue 1. Nefi 1:1 ja pane merkille avainsanoja ja -ilmauksia, joista käy ilmi, millaista Nefin elämä oli.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimis-päiväkirjaasi jakeesta 1 lukemasi perusteella ainakin yhdestä tavasta, jolla tunnet elämäsi muistuttavan Nefin elämää.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka arvelet olevan mahdollista, että Nefi näki ”monia ahdinkoja” mutta oli ”silti Herran suuressa suosiossa kaikkina [elämänsä] päivinä”?

1. Nefi 1:4–20

Lehi saa näyn ja varoittaa ihmisiä Jerusalemin hävityksestä

Ajattele tilannetta, jolloin vanhempasi tai kirkon johtohenkilöt ovat varoittaneet sinua jostakin vaarallisesta. Mikä oli heidän motiivinaan sinua varoittaessaan?

Taivaallinen Isämme rakastaa meitä ja haluaa meidän olevan turvassa synnistä, joka vahingoittaa meitä. Yksi tapa, jolla Jumala varoittaa lapsiaan, on profeettojen välityksellä. Profeetat varoittavat synnistä ja opettavat Jeesuksen Kristuksen kautta tapahtuvaa pelastusta. Kun tutkit lukua 1. Nefi 1, pane merkille todisteita tästä periaatteesta. Nefi aloitti aikakirjansa kertomalla meille, että monet profeetat saarnasivat ja varoittivat kansaa siitä, mitä tapahtuisi, ellei se tekisi parannusta (ks. 1. Nefi 1:4). Lue 1. Nefi 1:5–7 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi, kuinka ja mitä Lehi rukoili. Lehin rukous Herralle osoittaa, että hän uskoi, mitä profeetat sanoivat.

Lue 1. Nefi 1:8–10 ja ympyröi alla olevien sanojen joukosta ne asiat, jotka Lehi näki näyssä.

  • Jumala

  • Jeesus Kristus

  • Enkelit

  • Kaksitoista muuta

Kuva
Lehi

Lue 1. Nefi 1:11–12 ja huomaa, mitä tapahtui Lehille, kun hän luki hänelle annettua kirjaa. Tämän näyn avulla Herra valmisti Lehiä lisää palvelemaan Jerusalemin kansan keskuudessa. Lue 1. Nefi 1:13 ja huomaa, mitä Jerusalemia koskevia asioita Lehille opetettiin. Kun luet, asetu Lehin asemaan ja kuvittele, miltä sinusta tuntuisi, jos Herra kertoisi sinulle, että nämä asiat tapahtuisivat sinun kotiseudullasi ja kotikaupungissasi.

Se, että Lehille annettiin varoitus, joka koski hänen kansansa ja kaupunkinsa hävitystä, on ilmiselvästi ollut hänelle hyvin vaikeaa. Lue kuitenkin 1. Nefi 1:14–15 ja ota selville, miksi Lehi riemuitsi, vaikka hän näki, että Jerusalem hävitettäisiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaan kysymykseen liittyviä ajatuksiasi: Kuinka Lehin kokemus, josta kerrotaan kohdassa 1. Nefi 1:5–15, saattaisi vaikuttaa hänen haluunsa opettaa kansaa ja kutsua sitä parannukseen?

Kun Lehiä oli varoitettu Jerusalemia kohtaavasta hävityksestä, hän kertoi Jerusalemin asukkaille, mitä oli saanut tietää. Hän varoitti heitä siitä, että heidät hävitettäisiin, elleivät he tekisi parannusta. Lue 1. Nefi 1:18–20 ja ota selville, kuinka Jerusalemin asukkaat suhtautuivat Lehin sanoihin. Kuvittele, että olet sanomalehden toimittaja ja että sinun pitää kirjoittaa uutisotsikko kohdan 1. Nefi 1:18–20 tapahtumille. Mikä olisi uutisotsikkosi?

Kuva
Lehi profetoi Jerusalemin asukkaille

Mietiskele seuraavaa lausuntoa:

”Muinaisten profeettojen tavoin nykyisetkin profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta ja opettavat Hänen evankeliumiaan. He tekevät tiettäväksi Jumalan tahdon ja todellisen luonteen. He puhuvat rohkeasti ja selkeästi tuomiten synnin ja varoittaen sen seurauksista. Aika ajoin heitä saatetaan innoittaa profetoimaan tulevaisuuden tapahtumista meidän hyväksemme.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 129–130.)

  1. Kirjoita omin sanoin pyhien kirjoitusten tutkimis-päiväkirjaasi virke, jossa kuvaat tehtävää, joka profeetalla on riippumatta hänen mahdollisesti kohtaamastaan vastustuksesta.

Kun Nefi kirjoitti isänsä kokemuksista Jerusalemissa, hän lisäsi lukijalle sanoman jakeen 1. Nefi 1:20 loppuosaan alkaen sanoista ”Mutta katso, minä, Nefi, osoitan teille…” Tässä jakeessa esitellään teema, jota Nefi tähdentää kaikkialla kirjoituksessaan. Alleviivaa tämä teema jakeesta 1. Nefi 1:20. Lue sitten Moroni 10:3 ja etsi siitä samanlainen teema. (Moroni oli viimeinen Mormonin kirjan profeetoista. Nefiä ja Moronia erotti noin tuhannen vuoden ajanjakso.)

Huomaa, että Nefi julisti Mormonin kirjan ensimmäisessä luvussa, että hän näyttäisi meille kirjoituksissaan ”Herran lempeät armoteot” (1. Nefi 1:20). Mormonin kirjan viimeisessä luvussa Moroni kehotti meitä muistamaan, ”kuinka armollinen Herra on ollut” (Moroni 10:3).

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Nefi halusi meidän ymmärtävän aivan aikakirjansa alusta lähtien, että Herran lempeitä armotekoja suodaan niille, jotka osoittavat uskoa Häneen. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä Herran lempeät armoteot ovat meidän elämässämme. Ympyröi sanoja ja ilmauksia, joita vanhin Bednar käyttää kuvatessaan, mitä ”Herran lempeät armoteot” ovat, kun luet hänen selostustaan:

”Herran lempeät armoteot ovat niitä hyvin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä siunauksia, voimaa, varjelusta, varmuutta, ohjausta, rakkautta osoittavaa hyvyyttä, lohdutusta, tukea ja hengellisiä lahjoja, joita me saamme Herralta Jeesukselta Kristukselta ja Hänen tähtensä ja kauttaan. – –

Herran lempeät armoteot eivät tapahdu umpimähkään tai pelkästään sattumanvaraisesti. Uskollisuus, kuuliaisuus ja nöyryys kutsuvat lempeitä armotekoja meidän elämäämme, ja Herran ajoitus on usein juuri se, mikä auttaa meitä huomaamaan nämä tärkeät siunaukset ja arvostamaan niitä.” (Ks. ”Herran lempeät armoteot”, Liahona, toukokuu 2005, s. 99–100.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Minkä esimerkin olet nähnyt siitä, että Herra ulottaa lempeitä armotekojaan sinun elämääsi tai jonkun tuntemasi ihmisen elämään?

Ota tavaksesi panna merkille niitä lempeitä armotekoja, joita Herra ulottaa sinuun, ja kirjoita niitä muistiin henkilökohtaiseen päiväkirjaasi, tai jatka tätä tapaa. Kun teet niin, huomaat helpommin niitä siunauksia, joita Jumala antaa sinulle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 1. Nefi 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: