Seminaari
Viikko 26: Päivä 2, 3. Nefi 18


Viikko 26: Päivä 2

3. Nefi 18

Johdanto

Kun Jeesus Kristus päätti nefiläisten keskuudessa suorittamansa palvelutehtävän ensimmäisen päivän, Hän antoi sakramentin ja käski ihmisiä rukoilemaan aina Isää ja ottamaan kaikki ihmiset joukkoonsa. Vapahtaja lupasi suurenmoisia siunauksia niille, jotka pitävät nämä käskyt. Sitten Hän antoi kahdelletoista nefiläiselle opetuslapselleen ohjeita heidän palvelutyöstään kirkossa. Ennen taivaaseen nousemista Hän antoi heille vallan antaa Pyhän Hengen lahjan.

3. Nefi 18:1–14

Jeesus Kristus siunaa ja antaa nefiläisille sakramentin

Lue seuraava kertomus, jonka on kertonut vanhin Gerald N. Lund, joka palveli seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä, ja kuvittele, miltä olisi mahtanut tuntua olla tämän kertomuksen mies:

”Jokin aika sitten – – oli mielenkiintoinen artikkeli vuorikiipeilystä. [Siinä oli] kertomus, joka antaa hienon vastauksen kysymykseen: ’Mitä me ansiottomina palvelijoina voimme koskaan tehdä maksaaksemme Kristukselle takaisin sen, mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme?’

Artikkeli kertoi miehestä nimeltä Czenkusch, joka pitää kiipeilykoulua. – – Czenkusch kuvaili haastattelijalle vuorikiipeilyssä käytettyä varmistusmenetelmää. Tämä on menetelmä, jolla kiipeilijät suojaavat itsensä putoamisilta. Yksi kiipeilijä asettuu turvalliseen paikkaan ja varmistaa köyden toiselle kiipeilijälle kietomalla sen tavallisesti oman kehonsa ympäri. ’Varmistan’, tarkoittaa: ’Olen varmistanut köytesi. Jos jotakin tapahtuu, pysäytän putoamisesi.’ Se on tärkeä osa vuorikiipeilyä. Huomatkaa nyt, mitä artikkelissa kerrotaan seuraavaksi: ’Köysivarmistus on antanut Czenkuschille hänen parhaat ja pahimmat kiipeilyhetkensä. Kerran Czenkusch putosi korkealta vuorenseinämältä kiskaisten irti kolme hakaa ja vetäen varmistajansa kallionkielekkeeltä. Hän pysähtyi pää alaspäin kolmen metrin päässä maasta, kun hänen varmistajansa raajat levällään pysäytti putoamisen ojennettujen käsiensä voimalla. ”Don pelasti henkeni”, Czenkusch sanoo. ”Kuinka sellaiseen toveriin suhtautuu? Antaako hänelle joululahjaksi käytetyn kiipeilyköyden? Ei, hänet muistaa. Hänet muistaa aina.”’ [Eric G. Anderson, ”The Vertical Wilderness”, Private Practice, marraskuu 1979, s. 21, kursivointi lisätty.]” (”The Grace and Mercy of Jesus Christ”, julkaisussa Jesus Christ: Son of God, Savior, toim. Paul H. Peterson, Gary L. Hatch ja Laura D. Card, 2002, s. 48.)

Lue 3. Nefi 18:1–11 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus pyysi nefiläisiä tekemään, jotta he muistaisivat Hänet. Voisit merkitä sanat muistoksi ja muistatte jakeisiin 7 ja 11. Miksihän on tärkeää aina muistaa Vapahtajan sovitusuhri sinun puolestasi? Kuinka toimit eri tavalla, kun muistat Vapahtajan?

Vapahtajan käsky muistaa Hänen ruumiinsa ja verensä oli varmasti erityisen merkityksellinen näille ihmisille, koska he olivat juuri vastikään tunnustelleet haavoja Hänen ruumiissaan. Vaikka sinä et ole nähnyt haavoja Vapahtajan ruumiissa, kuten Mormonin kirjan kansa näki, sinä voit muistaa Hänen sovitusuhrinsa, kun nautit sakramentin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Vapahtajan uhrin muistaminen sakramentin aikana on auttanut sinua tuntemaan kiitollisuutta Häntä kohtaan?

Kohtaan 3. Nefi 18:7–11 kirjoitetut Jeesuksen Kristuksen sanat opettavat seuraavia periaatteita: Kun nautimme sakramentin, me todistamme Isälle, että olemme halukkaita tekemään kaiken, mitä Hän on käskenyt. Kun nautimme sakramentin, me todistamme Isälle, että muistamme Jeesuksen Kristuksen aina. Lue uudelleen jakeet 3. Nefi 18:7–11 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat näitä periaatteita. Kun luet jaetta 11, mieti, miltä sinusta tuntuisi, jos Vapahtaja sanoisi nuo sanat sinulle.

  1. Valitse seuraavista kysymyksistä kaksi ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset niihin:

    1. Mitä Vapahtajan elämän ja palvelutyön osa-alueita voisit muistella sakramenttitoimituksen aikana?

    2. Mitä voit tehdä muistaaksesi Vapahtajan aina koko viikon ajan?

    3. Jos pyrit vilpittömästi muistamaan Vapahtajan sakramentin aikana, kuinka tämä mahtaisi vaikuttaa sinuun tulevalla viikolla?

Pane merkille eräs toinen periaate, jota opetetaan kohdassa 3. Nefi 18:7, 11, täydentämällä seuraava virke ilmauksella, joka selittää, mitä Vapahtaja lupasi niille, jotka nauttivat sakramentin ja muistavat Hänet. Kun nautimme sakramentin ja muistamme Vapahtajan aina, niin .

Kuva
bread and water
  1. Vertaa kohtia 3. Nefi 18:12–14 ja Hel. 5:12. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka se, että nautit sakramentin viikoittain, voi auttaa sinua asettamaan Jeesuksen Kristuksen siksi perustukseksi, jolle rakennat elämäsi.

  2. Jotta sinun on helpompi muistaa Vapahtajaa enemmän, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi joka päivä ensi viikolla, mitä olet tehnyt muistaaksesi Vapahtajan sinä päivänä. Voisit kirjoittaa, mitä ajattelit sakramentin aikana tai kuinka Vapahtajan muistaminen on vaikuttanut ajatuksiisi, sanoihisi ja tekoihisi.

3. Nefi 18:15–25

Jeesus opettaa nefiläisiä rukoilemaan Isää aina ja kokoontumaan usein yhteen

Kun Jeesus Kristus oli antanut nefiläisille sakramentin, Hän opetti heille tärkeitä periaatteita rukouksesta. Yksi Hänen opettamistaan periaatteista on tämä: Jos me aina valvomme ja rukoilemme Isää, me voimme vastustaa Saatanan kiusauksia. Kun me valvomme, me olemme hengellisesti valppaita ja tarkkaavaisia.

Lue 3. Nefi 18:15–21 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat edellä olevaa periaatetta. Minkähän vuoksi kiusausten vastustamiseen tarvitaan välttämättä sekä valppautta että rukoilemista?

Huomaa, että 3. Nefi 18:15, 20–21 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä nämä jakeet pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Lue seuraavat kysymykset, mieti niitä ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kahteen tai useampaan kysymyksistä:

    1. Kuinka rukoileminen on auttanut sinua vastustamaan Saatanan kiusauksia?

    2. Mitä voit tehdä kehittääksesi henkilökohtaisia rukouksiasi?

    3. Mitä siunauksia olet saanut, kun olet rukoillut perheesi kanssa? (Ks. 3. Nefi 18:21.)

    4. Mitä voit tehdä auttaaksesi perhettäsi pitämään perherukouksia säännöllisesti ja tekemään niistä merkityksellisiä?

Kun rukoilemme taivaallista Isää ja lähestymme Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta, me haluamme usein auttaa muitakin lähestymään Häntä. Ajattele jotakuta, jota haluaisit auttaa lähestymään Vapahtajaa. Lue 3. Nefi 18:22–24 ja pane jakeissa merkille seuraava periaate: Kun palvelemme muita, me voimme auttaa heitä tulemaan Kristuksen luokse.

Kuten jakeessa 3. Nefi 18:24 kerrotaan, Vapahtaja opetti, että meidän jokaisen on pidettävä valomme korkealla, jotta se loistaa maailmalle. Hän sanoi myös, että Hän on se valo, joka meidän on pidettävä korkealla. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että me pidämme Vapahtajan valon korkealla pitämällä Hänen käskynsä ja noudattamalla Hänen esimerkkiään:

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Meidän tulee olla Vapahtajan kaltaisia, kuten Hän kehotti meitä: ’Tule ja seuraa minua.’ Eikö Jeesukselle olisi otollista, jos voisimme antaa valomme loistaa niin että ne, jotka seuraavat meitä, seuraisivat Vapahtajaa? On niitä, jotka etsivät valoa ja [jotka] iloiten kulkisivat kasteen portista suoralle ja kapealle tielle, joka johtaa iankaikkiseen elämään (ks. 2. Nefi 31). Voisitteko te olla se valo, joka johtaa heidät turvalliseen satamaan? – –

Oletteko koskaan pysähtyneet ajattelemaan, että ehkä te olette se valo, jonka taivaallinen Isä on lähettänyt johdattamaan jonkun toisen turvallisesti kotiin tai olemaan kaukaa loistavana majakkana näyttämässä tietä takaisin suoralle ja kapealle polulle, joka johtaa iankaikkiseen elämään? Teidän valonne on majakka, eikä se saa koskaan lakata valaisemasta tai johtaa harhaan niitä, jotka etsivät tietä kotiin. – –

Jeesus Kristus on se valo, joka meille on annettu, jotta voimme seurata ja tietää, minne kulkea. [Rukoilen,] että jokainen meistä voisi valita oikein, [jotta voimme] kohottaa ja vahvistaa lähipiirissämme olevia.” (”That Ye May Be Children of Light”, puhe kirkon koululaitoksen takkavalkeaillassa nuorille aikuisille, 3. marraskuuta 1996, s. 6–7.)

Muiden puolesta rukoileminen, heidän kutsumisensa kirkon kokouksiin ja Kristuksen kaltaisena esimerkkinä oleminen ovat tapoja, joilla voimme palvella muita. Muistele, miltä sinusta on tuntunut, kun olet noudattanut Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja auttanut jotakuta toista lähestymään Vapahtajaa. Mitä aiot tehdä tänään tai tällä viikolla, jotta antaisit valosi loistaa niin että ne, jotka seuraavat sinua, seuraisivat myös Vapahtajaa?

3. Nefi 18:26–39

Vapahtaja opettaa, että opetuslasten tulee ottaa kaikki ihmiset joukkoonsa

Kun Vapahtaja oli asettanut sakramentin ja puhunut nefiläisille rukouksesta, Hän kääntyi valitsemiensa kahdentoista opetuslapsen puoleen ja opetti heille, kuinka kirkon asioita tulee johtaa ja ohjata (ks. 3. Nefi 18:26–39). Huomaa, että kohdassa 3. Nefi 18:26 Vapahtaja lakkasi puhumasta väkijoukolle ja kääntyi niiden johtohenkilöiden puoleen, ”jotka hän oli valinnut”. Hänen sanomansa jakeissa 28–29 annettiin niille pappeusjohtajille varoituksena, etteivät he sallisi niiden, jotka ovat kelvottomia, nauttia sakramenttia.

Kirkon jäsenten tulee keskittyä omaan kelvollisuuteensa nauttia sakramentti ja jättää vastuu päättää muiden kelvollisuudesta nauttia sakramentti niille, jotka Herra on kutsunut tekemään näitä arvioita, kuten piispalle tai vaarnanjohtajalle. Lue 3. Nefi 18:32 ja pane merkille, millä tavoin Vapahtaja opetti opetuslapsia huolehtimaan niistä, jotka olivat harhautuneet uskosta. Mieti, millä tavoin sinä voisit ”edelleen palvella” ystävää, perheenjäsentä tai seurakuntanne jäsentä, joka on harhautunut uskosta.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 3. Nefi 18:15, 20–21

Voisit käyttää muutaman minuutin kohdan 3. Nefi 18:15, 20–21 ulkoa opettelemiseen. Kirjoita nämä kolme jaetta paperille ja harjoittele niiden lausumista. Kun olet lukenut ne muutamaan kertaan, pyyhi pois tai viivaa yli joitakin kohtia jakeista. Jatka jakeiden lukemista ja poista aina lukemisen jälkeen joitakin kohtia jakeista. Voit jatkaa tätä, kunnes olet pyyhkinyt pois tai viivannut yli kaikki sanat.

Kun opettelet näitä jakeita ulkoa, mieti, mitä Vapahtaja niissä opetti. Kuten jakeessa 3. Nefi 18:15 kerrotaan, Jeesus Kristus opetti nefiläisille, kuinka voi kestää Perkeleen kiusauksia. Huomaa voima, joka tulee rukouksesta. Rukouksen kautta meille voidaan antaa voimaa vastustaa kiusauksia.

Kuten jakeissa 3. Nefi 18:20–21 kerrotaan, Jeesus Kristus opetti, että kun me rukoilemme uskossa, Isä kuulee aina meidän rukouksemme, mutta Hän vastaa niihin lapsiaan varten laatimansa suunnitelman mukaan ja sen mukaan, minkä Hän tietää meille oikeaksi. Toista jae 20 ääneen: ”Ja mitä tahansa te pyydätte Isältä minun nimessäni, mikä on oikein, uskoen saavanne, katso, se teille annetaan.” Mitä arvelet ilmauksen ”mikä on oikein” tarkoittavan tässä kohdassa? (Voit myös katsoa kohtaa Jaak. 4:3.)

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

Presidentti Gordon B. Hinckley on lausunut tämän todistuksen: ”Jumala, iankaikkinen Isämme, elää. Hän on maailmankaikkeuden Luoja ja Hallitsija, ja silti Hän on meidän Isämme. Hän on Kaikkivaltias ja kaiken yläpuolella. Hänet voi tavoittaa rukoilemalla. – – Kuuleeko Hän lapsen rukouksen? Tietenkin Hän kuulee. Vastaako Hän siihen? Tietenkin Hän vastaa. Ei aina siten kuin toivoisimme, mutta Hän vastaa. Hän kuulee ja vastaa.” (Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 468.)

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”[Kohdassa 3. Nefi 18:20] Vapahtaja muistuttaa meille, että usko – olipa se kuinka vahva tahansa – ei voi saada aikaan seurausta, joka on vastoin Hänen tahtoaan, jonka voima se on. Uskon harjoittaminen Herraan Jeesukseen Kristukseen alistuu aina taivaan järjestykseen sekä Herran hyvyyteen, tahtoon, viisauteen ja ajoitukseen. Siksi me emme voi todella uskoa Herraan, ellemme me myös täysin luota Herran tahtoon ja Herran ajoitukseen.” (Ks. ”Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 97.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 3. Nefi 18 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: