Seminaari
Viikko 17: Päivä 3, Alma 21–22


Viikko 17: Päivä 3

Alma 21–22

Johdanto

Aaron, yksi Ammonin veljistä, yritti opettaa amalekilaisia ja amulonilaisia ja kertoa heille Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksesta, mutta ihmiset torjuivat hänet. Hän ja jotkut hänen tovereistaan päätyivät Middonin maassa vankilaan. Vastoinkäymistensä aikana he pysyivät uskollisina. Kun Ammon ja kuningas Lamoni olivat saaneet heidät vapautetuiksi, Aaron opetti Lamonin isälle, kuinka voi syntyä Jumalasta (ks. Alma 22:15). Kuningas oppi, että tekemällä parannuksen synneistään hän voisi tulla tuntemaan Jumalan ja lopulta saada iankaikkisen elämän. Aaronin ja hänen veljiensä uskollisuus auttoi monia lamanilaisia tulemaan tuntemaan Jumalan ja Hänen tapansa lunastaa.

Kuva
missionaries in prison

Alma 21:1–23

Aaron ja hänen veljensä saarnaavat evankeliumia huolimatta koettelemuksista ja vankeudesta

Mieti aikaa, jolloin pyrit kovasti pitämään käskyt ja silti kohtasit vaikeuksia. Pohdi sitten seuraavia kysymyksiä: Mitä teit, jotta olisit uskollinen huolimatta kohtaamistasi koettelemuksista? Kun muistelet kokemaasi, kuinka tunnet Herran siunanneen sinua sinä aikana?

Samaan aikaan kun Ammon opetti kuningas Lamonia ja tämän kansaa (ks. Alma 17–19), Aaron ja hänen toverinsa kokivat valtavia vastoinkäymisiä, kun he yrittivät opettaa eri osassa maata. Lue jakeet Alma 20:28–30, niin saat lyhyen katsauksen niihin vastoinkäymisiin, joita Aaron ja hänen toverinsa kärsivät vankilassa ollessaan. Lue sitten kohdan Alma 21:1–17 jakeet, jotka on mainittu seuraavassa tehtävässä. Pane merkille, kuinka Aaron ja hänen veljensä kohtasivat koettelemuksensa.

  1. Jäljennä seuraava taulukko pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja jätä kunkin pyhien kirjoitusten viitteen jälkeen riittävästi tilaa kommenttejasi varten:

    Haaste tai vaikeus

    Kuinka Aaron ja hänen toverinsa suhtautuivat siihen

    Alma 21:3

    Alma 21:4

    Alma 21:5–6, 8

    Alma 21:7, 9

    Alma 21:10–11

    Alma 21:11–12

    Alma 21:13–14

    Alma 21:15

    Kun olet lukenut kunkin pyhien kirjoitusten kohdan, kirjoita taulukon vasempaan sarakkeeseen, mitä haasteita tai vaikeuksia Aaron ja hänen toverinsa kohtasivat. Kirjoita oikeaan sarakkeeseen, kuinka Aaron ja hänen toverinsa suhtautuivat niihin. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi sinun mielestäsi heidän olisi ollut helppo lannistua, luopua toivosta ja palata kotiin myötämielisempään paikkaan nefiläisten keskuudessa?

    2. Kuinka me jäsenlähetyssaarnaajina voimme hyötyä tämän kertomuksen tutkimisesta?

Lue Alma 21:16–17 ja pane merkille, kuinka Herra auttoi Aaronia ja tämän veljiä tekemään Hänen työtään, kun he jatkoivat sinnikkäästi uskossa. Aaronilta ja hänen veljiltään me opimme tämän periaatteen: Jos kestämme uskollisina koettelemuksemme, niin Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Mieti, millaisia töitä Jumalalla on sinua varten nyt ja tulevaisuudessa sekä mitä haasteita saatat kohdata pyrkiessäsi toteuttamaan sitä työtä. Lue seuraava lausunto, jonka on esittänyt presidentti Thomas S. Monson, joka on opettanut, että meillä saattaa olla vastoinkäymisiä, kun pyrimme tekemään Herran työtä:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Niiden kallisarvoisten sielujen tavoittaminen, opettaminen ja koskettaminen, jotka meidän Isämme on valmistanut kuulemaan sanomaansa, on valtavan suuri tehtävä. Menestys on harvoin yksinkertaista. Yleensä sitä edeltävät kyyneleet, koettelemukset, luottamus ja todistus. – –

Jumalan palvelijat ovat saaneet lohtua Mestarin vakuutuksesta: ’Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät’ (Matt. 28:20). Tämä mahtava lupaus on teidän tukenanne. – – Se lohduttaa teitä niinä masennuksen hetkinä, joita kaikille tulee.” (”Kyyneleet, koettelemukset, luottamus ja todistus”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 36.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin olet jatkanut uskollisesti koettelemusten läpi. Tai voisit kirjoittaa siitä, kuinka aiot olla uskollinen tämänhetkisessä haasteessa käyttäen hyväksesi tämän oppiaiheen periaatteita. Kirjoita myös muutamista tulevista tilanteista, jolloin arvelet, että sinun täytyy ehkä kestää sinnikkäästi koettelemusten läpi tehdessäsi Herran työtä.

Lue Alma 21:18–23, niin saat selville, mitä Ammon teki autettuaan Aaronin ja heidän veljensä vapaaksi vankilasta. Pane merkille, kuinka lamanilaisten elämä muuttui, koska Ammon opetti heille evankeliumia.

Mieti, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on muuttanut jonkun tuntemasi henkilön elämää. Pohdiskele, kuinka voisit kertoa evankeliumista jollekulle tuntemallesi henkilölle, tai mieti, kehen Aaronin ja tämän veljien esimerkki voisi vaikuttaa. Voisit halutessasi kertoa kyseiselle henkilölle, mitä olet oppinut Aaronin ja hänen veljiensä esimerkistä, kun he uskollisesti jatkoivat Herran työtä.

Alma 22

Lamonin isä, joka on kaiken maan kuningas, uskoo evankeliumiin Aaronin opettaessa sitä hänelle

Muistele sitä, kun Ammon kohtasi Lamonin isän, mistä kerrottiin edellisessä oppiaiheessa. Lue uudelleen, mitä kuningas nimenomaan pyysi Ammonilta, kuten on kirjoitettu muistiin jakeeseen Alma 20:27. Kun luet kohtaa Alma 22:1–3, pane merkille, kuinka kuningas suhtautui Aaronin käyntiin.

Lue Alma 22:4–6, niin saat selville, mikä kuningas Lamonin isää huolestutti. Etsi jakeista Alma 22:7–14 totuuksia, joita Aaron opetti Lamonin isälle.

Mietiskele seuraavia kysymyksiä (voi olla hyödyllistä muistaa, että samoja asioita käytiin läpi kuningas Lamonin kohdalla luvuissa Alma 17–18):

  • Miksi kuninkaan täytyi uskoa Jumalaan, jotta hän voi ymmärtää parannuksentekoa?

  • Kuinka tieto lankeemuksesta auttoi kuningasta ymmärtämään parannuksentekoa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi on välttämätöntä ymmärtää Aadamin lankeemus ja Jeesuksen Kristuksen sovitus, jotta voi ymmärtää parannuksen?

Tutki kohtaa Alma 22:15 ja pane merkille, mistä kuningas Lamonin isä oli halukas luopumaan saadakseen ilon ja iankaikkisen elämän. Voisit merkitä sen pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksihän on tärkeää, että jokaisella, joka haluaa tulla tuntemaan Jumalan, on samanlainen asenne kuin kuningas Lamonin isällä?

Lue Alma 22:16, niin saat selville, kuinka Aaron vastasi kuninkaan kysymykseen siitä, kuinka voi saada iankaikkisen elämän. (Voisit merkitä ne tärkeät totuudet, joita huomaat opetettavan tässä jakeessa.) Kuinka Aaronin opettamien totuuksien hyväksyminen ja niiden mukaan eläminen voi johtaa ihmisen saamaan iankaikkisen elämän?

Lue Alma 22:17–18 ja pane merkille, kuinka kuningas suhtautui Aaronin opetuksiin. Pohdi seuraavaa kysymystä: Mitä voimme oppia Jumalasta syntymisestä kuningas Lamonin isältä?

Voisit merkitä tämän ilmauksen jakeessa Alma 22:18: ”Minä luovun kaikista synneistäni tunteakseni sinut.” Pohdi seuraavaa totuutta ja kirjoita se pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Meidän täytyy olla halukkaita hylkäämään kaikki syntimme muuttuaksemme hengellisesti ja syntyäksemme Jumalasta.

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat: ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi haastaa meidät muuttumaan. ’Tehkää parannus’ on sen yleisin sanoma, ja parannuksen tekeminen tarkoittaa luopumista kaikista niistä tavoistamme – henkilökohtaisista, sukuun, syntyperään ja kansallisuuteen liittyvistä – jotka ovat Jumalan käskyjen vastaisia. Evankeliumin tarkoitus on tehdä tavallisista olennoista taivaallisia kansalaisia, ja se edellyttää muutosta.” (”Parannus ja muutos”, Liahona, marraskuu 2003, s. 37–38.)

Pohdi, mitä sinun tulee tehdä elämässäsi nyt, jotta muuttuisit hengellisesti.

Lue Alma 22:19–22, niin saat selville, mitä tapahtui kuninkaan rukouksen jälkeen. Lue Alma 22:23–27 ja pane merkille, mitä Lamonin isä teki, koska hän oli kokenut sydämenmuutoksen ja päässyt osalliseksi Herran Hengestä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä olet oppinut uudestisyntymisestä, kun olet tutkinut kuningas Lamonin isän kokemusta. Selitä, kuinka arvelet hänen esimerkkinsä voivan auttaa nykypäivän nuoria tekemään muutoksia omassa elämässään, jotta he voivat syntyä Jumalasta.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 21–22 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: