Seminaari
Viikko 16: Päivä 2, Alma 12


Viikko 16: Päivä 2

Alma 12

Johdanto

Amulekin sanat luvussa Alma 11 saivat Seesromin tiedostamaan sen, että hän oli syyllistynyt valehtelemiseen ja ihmisten pettämiseen. Kun Amulek oli puhunut Ammonihan kansalle, Alma nousi seisomaan heidän eteensä. Koska Ammonihan asukkaista oli tullut jumalattomia, Alma keskittyi totuuksiin, jotka auttaisivat heitä tekemään parannuksen sydämensä kovuudesta ja muista synneistä. Hän tähdensi Saatanan ansoja, tuomioita, jotka lankeavat jumalattomien päälle, ja Jumalan Pojan aikaansaamaa lunastussuunnitelmaa, jonka ansiosta ne, jotka tekevät parannuksen, voivat palata Jumalan eteen.

Alma 12:1–7

Alma paljastaa Seesromin jumalattomat aikeet

Mieti, kuinka ansa toimii eläintä pyydystettäessä: Syötin ympärille laitetaan köydestä silmukka. Kun eläin kurottautuu silmukan läpi ottaakseen syötin, ansa kiristyy ja eläin jää ansaan.

Kuva
rope tied into snare

Tarkastele, kuinka Seesrom yritti saada Amulekin ansaan kohdassa Alma 11:21–25. Kun Amulek oli huomannut Seesromin aikomuksen ja vastannut hänelle, Alma nousi puhumaan Seesromille ja paikalla olleelle väkijoukolle (ks. Alma 12:1–2). Katso jakeista Alma 12:3–6, millä sanoilla ja ilmauksilla Alma kuvaili Seesromin taktiikkaa, jonka Alma sanoi tulleen Perkeleeltä (ks. Alma 12:5).

Kuinka Alma jakeen Alma 12:3 mukaan pystyi tietämään Seesromin suunnitelman?

Mitä Alma jakeessa Alma 12:6 sanoi Perkeleen aikomusten olevan?

Alma opetti, että Pyhä Henki voi auttaa meitä tunnistamaan vastustajan kiusaukset. Lukua Alma 11 koskevassa oppiaiheessa opit, että jos me turvaamme Pyhään Henkeen, me voimme voittaa kiusaukset. Yksi kiusauksen voittamisen tärkeä osa on se, että Henki auttaa meitä tunnistamaan kiusauksen ja sen vahingon, mitä kyseinen kiusaus voi aiheuttaa meille. Me voimme sitten päättää pysyä puhtaina ja uskollisina välttämällä kiusausta. Onko sinulla ollut kokemusta, jolloin Pyhä Henki on auttanut sinua tunnistamaan jonkin Perkeleen kiusauksista ja välttämään sen?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä voit ja aiot tehdä kasvattaaksesi kykyäsi huomata Pyhän Hengen kuiskauksia ja toimia niiden mukaan, jotta voit tunnistaa vastustajan ansat ja välttää niitä.

Alma 12:7–18

Alma puhuu koko ihmiskunnan viimeisestä tuomiosta

Ajattele jotakin uraa, josta olet kiinnostunut. Arvioi, kuinka paljon sinun pitäisi ehkä maksaa opiskelusta (opiskelumaksut) jossakin oppilaitoksessa tai koulutusohjelmassa saadaksesi ne tiedot, jotka ovat välttämättömiä menestyäksesi sillä uralla.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Lue seuraava lainaus ja pane merkille, millainen ”opintomaksu” kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin mukaan ihmisen on maksettava saadakseen hengellistä tietoa: ”Sitä hengellistä ymmärrystä, jonka te ja minä olemme siunaukseksemme saaneet ja joka on vahvistettu todeksi sydämessämme, ei yksinkertaisesti voida antaa [muille]. Sellaisen tiedon saaminen ja henkilökohtainen ’omistaminen’ on lunastettava olemalla uuttera sekä oppimalla tutkimisen ja uskon kautta. Ainoastaan tällä tavalla sen, minkä tietää mielessä, voi myös tuntea sydämessä.” (Ks. ”Pysykää valveilla hellittämättä”, Liahona, toukokuu 2010, s. 43.)

Etsi kohdasta Alma 12:7–8 todisteita siitä, että Seesrom alkoi olla halukas maksamaan sen hengellisen ”opintomaksun”, joka on välttämätön hengellisen tiedon saamiseksi. Mitä sellaista huomaat, mikä viittaa siihen, että Seesrom alkoi muuttaa sydäntään voidakseen oppia hengellisiä totuuksia?

Kun luet kohtaa Alma 12:9–11, pane merkille, mitä Alma opetti Seesromille hengellisen tiedon saamisesta. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että ”Jumalan salaisuudet ovat hengellisiä totuuksia, jotka voidaan tuntea vain ilmoituksen kautta. Jumala ilmoittaa salaisuuksiansa niille, jotka ovat kuuliaisia evankeliumille.” (PKO, ”Jumalan salaisuudet”, scriptures.lds.org/fi.) Voisit kirjoittaa tämän määritelmän pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 12:9 viereen. Kohdassa Alma 12:9 Alma selitti, että Jumala soisi osan sanastaan ihmiselle – minkä mukaisesti?

Mikä on sydämemme tilan ja hengellisten totuuksien saamisen välinen yhteys kohdan Alma 12:10–11 mukaan?

Mitä sydämensä paaduttaminen tarkoittaa (ks. Alma 12:10–11) ja kuinka arvelet, että tämä tila ilmenee ihmisen elämässä?

Alman sanomassa Seesromille opetetaan seuraavaa periaatetta: Herra ilmoittaa hengellisiä totuuksia meille sen varteen ottamisen ja tarkkuuden mukaisesti, jota me osoitamme Hänen sanoilleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jostakin Herran antamasta käskystä tai neuvosta, jota olet pyrkinyt noudattamaan osoittamalla varteen ottamista ja tarkkuutta. Millä tavoin Herra on siunannut sinua antamalla lisää johdatusta, ymmärrystä tai Henkensä kuiskauksia, koska olet toiminut sen mukaisesti kuin Hän on opettanut sinua?

Kun Alma oli selittänyt, kuinka tulemme tuntemaan hengellisen totuuden, hän jatkoi vastaamalla kysymykseen, jonka Seesrom oli esittänyt jakeessa Alma 12:8 siitä, kuinka meidät tuomitaan. Katso jakeista Alma 12:12–15, mitä Alma opetti Seesromille ylösnousemuksesta ja tuomiosta. Täytä tyhjät kohdat: Meitä pidetään tilivelvollisina Jumalan edessä meidän , ja.

Pohdi seuraavaa kysymystä: Millä tavoin päivittäisiin valintoihisi vaikuttaa se, että muistat joutuvasi tekemään tiliä sanoistasi, teoistasi ja ajatuksistasi?

Merkitse alaviitteessä 14a mainittu rinnakkaisviite, joka viittaa pyhien kirjoitusten hallittavaan kohtaan Moosia 4:30, ja sen jälkeen lue tai lausu ulkoa kohta Moosia 4:30.

  1. Katso, mitä kirjoitit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän oppiaiheen tehtävässä 1 – kuinka voisit olla herkempi huomaamaan Pyhän Hengen vaikutuksen. Lisää ajatuksiasi siitä, kuinka se, että ymmärrät olevasi henkilökohtaisesti tilivelvollinen Jumalalle, voi kasvattaa haluasi tunnistaa kiusaus ja välttää sitä.

Alma 12:19–37

Alma selittää, kuinka ihmiskunta voi voittaa lankeemuksen vaikutukset lunastussuunnitelman ansiosta

Antiona, joka oli ylimpiä hallitusmiehiä Ammonihassa, ei uskonut siihen, että ihmisestä voisi tulla kuolematon. Hän sanoi, että lankeemus oli tehnyt sen mahdottomaksi (ks. Alma 12:20–21). Tutki seuraavassa taulukossa mainittuja luvun Alma 12 jakeita ja kirjoita otsikoiden alle sarakkeisiin, mitä Alma opetti:

Lankeemuksen vaikutukset (Alma 12:22, 24)

Mitä Jumala on tehnyt toteuttaakseen meidän lunastuksemme (Alma 12:24–25, 28–33)

Mitä meidän täytyy tehdä tullaksemme lunastetuiksi (Alma 12:24, 30, 34, 37)

Kuva
Lähtö Eedenin puutarhasta
  1. Kun olet täyttänyt taulukon, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus auttaa meitä voittamaan lankeemuksen vaikutukset?

    2. Mikä sen mukaan, mitä Alma opetti kohdassa Alma 12:24, on elämän tarkoitus nyt kun Vapahtaja on tehnyt mahdolliseksi voittaa lankeemuksen vaikutukset?

Kuva
Vanhin L. Tom Perry

Jakeen Alma 12:24 sanaa ”koetustila” käyttää Mormonin kirjassa vain Alma (ks. myös Alma 42:4, 10, 13). Vanhin L. Tom Perry kahdentoista apostolin koorumista on kuvannut tätä koetusaikaa: ”Maanpäällisen elämän tärkein tarkoitus on se, että meidän henkemme, joka oli olemassa jo ennen maailman perustamista, voi liittyä ruumiiseemme kuolevaisuuden suurten mahdollisuuksien ajaksi. Näiden kahden yhteenliittyminen on antanut meille etuoikeuden kasvaa, kehittyä ja kypsyä tavalla, johon vain henki ja ruumis yhdessä kykenevät. Ruumiissamme me koemme tietyn määrän koettelemuksia tässä olemassaolomme tilassa, jota sanotaan koetustilaksi. Tämä on oppimisen ja koetusten aikaa, jotta voisimme osoittautua kelvollisiksi iankaikkisiin mahdollisuuksiin. Tämä kaikki kuuluu siihen jumalalliseen suunnitelmaan, joka meidän Isällämme on lapsiaan varten.” (”Julistakaa minun evankeliumiani maasta maahan”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 12.)

Alma todisti, että kuolevaisuus on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala. Voisit merkitä ilmaukset, jotka opettavat tätä oppia jakeessa Alma 12:24. Lue Alma 34:32 ja merkitse se kohdan Alma 12:24 rinnakkaisviitteeksi.

  1. Sovella oppimaasi käytäntöön kirjoittamalla pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka tieto kuolevaisuuden tarkoituksesta auttaa opastamaan sinua elämässäsi?

    2. Kuinka uskosi Jeesuksen Kristuksen sovitukseen auttaa sinua kuolevaisuuden koetuksessasi?

Lue Alma 12:33–35 ja huomaa, miten niiden kohtalo, jotka tekevät parannuksen, eroaa niiden kohtalosta, jotka eivät tee parannusta. Sinun voi olla helpompi ymmärtää nämä jakeet paremmin, kun tiedät, että pääseminen Herran lepoon sisältää syntiemme anteeksisaamisen ja lopulta pääsemisen kirkkauteen Herran edessä (ks. OL 84:24).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 12 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: