Seminaari
Viikko 11: Päivä 2, Moosia 3


Viikko 11: Päivä 2

Moosia 3

Johdanto

Jatkaessaan puhettaan kansalleen kuningas Benjamin kertoi, että enkeli oli puhunut hänelle Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävästä. Kuningas Benjamin todisti, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja tekemällä parannuksen ne, jotka ovat tehneet syntiä, voivat saada pelastuksen. Hän opetti myös, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla ihminen voi voittaa luonnollisen ihmisen taipumalla Pyhän Hengen kutsuun.

Moosia 3:1–10

Kuningas Benjamin esittää sanat, jotka enkeli puhui sovituksesta

Kuva
Cups

Kun tutkit lukua Moosia 3, pane merkille, mikä on ”suuren ilon ilosanoman” lähde (ks. Moosia 3:3).

Lue Moosia 3:1–5 ja pane merkille, mitä enkeli kertoi kuningas Benjaminille. Enkeli julisti, että kuningas Benjaminin kansalla oli syytä riemuita ja täyttyä ilosta.

Mikä enkelin sanomassa oli sellaista, että se voisi täyttää nefiläiset ilolla?

Lue Moosia 3:5–10 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka koskevat Vapahtajaa ja Hänen palvelutyötään ja jotka auttavat sinua paremmin arvostamaan Vapahtajan palvelutyötä kuolevaisuudessa.

  1. Valitse kaksi ilmausta, jotka merkitsit, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selostus siitä, mitä sellaista niissä opetetaan, mikä auttaa sinua paremmin ymmärtämään ja arvostamaan Vapahtajan palvelutyötä.

Kohdassa Moosia 3:5–10 opetetaan monia oppeja ja periaatteita. Tämä on yksi tärkeimmistä: Jeesus Kristus on kärsinyt, jotta me voimme pelastua synneistämme. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moosia 3:7–9 viereen.

Kun olet lukenut kohdan Moosia 3:7–9, lue Luuk. 22:44 ja OL 19:16–18. Mitä lisänäkemyksiä luku Moosia 3 tarjoaa? Millä tavoin luku Moosia 3 auttaa meitä arvostamaan sitä, mitä tapahtui Vapahtajalle?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin James E. Talmagen seuraava lausunto, joka koskee Vapahtajan kärsimystä Getsemanen puutarhassa:

Kuva
Vanhin James E. Talmage

”Kristuksen puutarhassa kärsimä tuska on rajalliselle mielelle käsittämätön sekä ankaruutensa että syynsä puolesta. – – Hän kamppaili ja huokasi taakan alla, jonka kaltaista ei kukaan muu maan päällä elänyt saattaisi edes kuvitella mahdolliseksi. Ei ruumiillinen tuska eikä pelkästään henkinen ahdistus saanut Häntä kärsimään sellaista piinaa, että verikin tunkeutui jokaisesta huokosesta, vaan kysymyksessä oli hengellinen sielunhätä, jollaista vain Jumala kykeni tuntemaan. – – Tuona ahdistuksen hetkenä Kristus kohtasi ja voitti kaikki ne kauhut, jotka Saatana, tämän maailman ruhtinas [ks. Joh. 14:30], saattoi aiheuttaa. – –

Jollakin tavalla, kirjaimellisella ja pelottavan todellisella, joskin ihmiselle käsittämättömällä tavalla, Vapahtaja otti päälleen ihmiskunnan syntien taakan Aadamista aina maailman loppuun asti.” (Ks. Jeesus Kristus, 1986, s. 429.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, joka on auttanut sinua tietämään, että Jeesus Kristus on Vapahtaja. Kuinka tämän kokemuksen muistaminen lisää elämääsi iloa?

Moosia 3:11–27

Kuningas Benjamin kuvailee, kuinka voimme voittaa luonnollisen ihmisen.

Kun kuningas Benjamin jatkoi kansansa opettamista, hän opetti heille, kuinka sovitus siunaa Jumalan lapsia. Hän opetti myös, kuinka me voimme voittaa luonnollisen ihmisen ja tulla pyhiksi Vapahtajan sovituksen avulla.

Kuva
Jeesus siunaa Jairoksen tyttären

Jotta voit paremmin ymmärtää, kuinka sovitus siunaa Jumalan lapsia, lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja kirjoita kuvaus siitä ihmisryhmästä, jota jakeen todistuksen mukaan siunataan Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta:

On tärkeää tietää, että vaikka Jeesus Kristus sovitti niiden synnit, jotka eivät tunne evankeliumia – niiden, jotka kuolevat tietämättömyydessä – heidän täytyy silti henkimaailmassa tehdä parannus ja osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta he voivat pelastua (ks. OL 131:6; 138:31–34). Herra on myös ilmoittanut, että lapset syntyvät viattomina Jumalan edessä ja ettei Saatanalla ole mitään valtaa kiusata heitä. Pienet lapset, kunnes heistä kahdeksan vuoden iässä tulee vastuullisia, pelastuvat Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta ilman että heidän täytyy tehdä parannusta tai saada kastetta (ks. Moroni 8:8–15; OL 29:46–47; 137:10).

Meidän täytyy toimia sen tiedon pohjalta, joka meillä on Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Lue Moosia 3:12–13 ja alleviivaa sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, että meidät voidaan pelastaa synneistämme, kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme parannuksen.

Muistele jälleen kuvaa lasista, joka oli täynnä ”onnellisuutta”. Muista enkelin sanat, jotka julistivat, että ilo tulee Vapahtajan tehtävän ja sovituksen ymmärtämisestä (ks. Moosia 3:4–5). Lue Moosia 3:24–27 ymmärtääksesi tämän kuvan vastakohdan. Alleviivaa, mitä ne, jotka päättävät olla tekemättä parannusta, juovat tuomiopäivänä.

Mitä tapahtuu niille, jotka kieltäytyvät osoittamasta uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tekemästä parannusta?

Kun kuningas Benjamin oli puhunut kansalleen Vapahtajan sovituksesta ja siitä, että tulee tehdä parannus ja uskoa Vapahtajaan, hän opetti kansalleen, kuinka heidän tulee riisua luonteensa synnillinen osa ja tulla pyhiksi sovituksen ansiosta.

Lue Moosia 3:19 ja pane merkille kaikki sanat tai ilmaukset, joita et ymmärrä. Saattaa olla hyödyllistä kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi tämän jakeen viereen kaksi määritelmää. ”Luonnollinen ihminen” on henkilö, joka antaa himojen, halujen ja lihan mielitekojen vaikuttaa itseensä Pyhän Hengen kuiskausten asemesta. ”Taipumisella” tarkoitetaan alistumista jonkun tai jonkin tahtoon. Moosia 3:19 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikko ”Luonnollisen ihmisen riisuminen”. Kirjoita tämän otsikon alle luettelo siitä, mitä jakeessa Moosia 3:19 meitä opetetaan tekemään voittaaksemme ”luonnollisen ihmisen”. Ympyröi yksi asia, jonka hyväksi sinun olisi mielestäsi tärkeintä työskennellä tällä hetkellä. Laadi suunnitelma, kuinka aiot tehdä sitä käytännössä.

Yksi kohdan Moosia 3:19 periaatteista opettaa, että jos taivumme Pyhän Hengen kutsuun, me voimme Kristuksen sovituksen ansiosta voittaa luonnollisen ihmisen.

Mitä toisin sanoen taipuminen Pyhän Hengen kutsuun tarkoittaa?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraava lausunto, joka koskee luonnollisen ihmisen riisumista: ”Henkilökohtainen vanhurskaus, jumalanpalvelus, rukous ja pyhien kirjoitusten tutkiminen ovat suorastaan ratkaisevan tärkeitä luonnollisen ihmisen pois riisumisessa (ks. Moosia 3:19)” (”Maailman riuhtaisut ja kiskaisut”, Liahona, tammikuu 2001, s. 44).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin pyrit elämässäsi taipumaan Pyhän Hengen kutsuun?

  2. Mitä voit tehdä omassa elämässäsi taipuaksesi täydellisemmin ”Pyhän Hengen kutsuun”? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tavoite, joka auttaa sinua edistymään tällä alueella tällä viikolla. Voisit halutessasi työskennellä yhden jakeessa Moosia 3:19 luetellun ominaisuuden parissa, joka auttaa meitä tulemaan lapsen kaltaiseksi – esimerkiksi tulla alistuvammaksi, sävyisämmäksi, nöyremmäksi, kärsivällisemmäksi, sellaiseksi, joka on täynnä rakkautta, tai halukkaammaksi alistumaan kaikkeen, ”mitä Herra näkee hyväksi panna [sinun kannettavaksesi]”.

  3. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi joitakin esteitä, joita on elämässäsi ja jotka estävät sinua taipumasta Hengen kutsuun.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Moosia 3:19

  1. Sinun on ehkä helpompi muistaa tai opetella ulkoa kohta Moosia 3:19, kun luet sen läpi kolme kertaa. Toistaminen auttaa sinua tutustumaan jakeen sisältöön. Kun olet tehnyt niin, yritä kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi mahdollisimman suuri osa jakeesta tai sen ajatuksista ilman että katsot pyhistä kirjoituksistasi. Kokeile jakeen toistamista ääneen eri aikoina, kuten kävellessäsi, kuntoillessasi tai käydessäsi nukkumaan. Kun teet niin useana päivänä peräkkäin, sinun voi olla helpompi oppia tämä jae ulkoa ja muistaa siinä olevat tärkeät periaatteet.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Moosia 3 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: