Seminaari
Viikko 26: Päivä 1, 3. Nefi 17


Viikko 26: Päivä 1

3. Nefi 17

Johdanto

Kun Jeesuksen Kristuksen ensimmäinen päivä nefiläisten luona oli päättymässä, Hän havaitsi, että monet eivät täysin ymmärtäneet, mitä Hän oli opettanut heille. Sen vuoksi Hän opetti, kuinka voi saada lisää ymmärrystä. Ihmiset itkivät, kun Hän sanoi olevansa lähdössä. Täynnä myötätuntoa Vapahtaja viipyi heidän luonaan kauemmin. Hän paransi heidän sairaansa, siunasi heidän lapsensa ja rukoili heidän puolestaan. Väkijoukko tunsi suurta iloa ja rakkautta Vapahtajaa kohtaan, kun he olivat vuorovaikutuksessa Hänen kanssaan.

3. Nefi 17:1–3

Jeesus käskee ihmisiä pohdiskelemaan Hänen sanojaan ja rukoilemaan ymmärrystä

Kuinka toimit, kun pyhissä kirjoituksissa tai jonkun kirkon johtohenkilön puheessa tulee vastaan opetus, jota et ymmärrä? Ympyröi kaikki soveltuvat kohdat:

  • Jätän opetuksen vain huomiotta.

  • Pyydän jotakuta muuta auttamaan minua ymmärtämään.

  • Mietin opetusta huolellisesti.

  • Pyydän taivaallista Isää auttamaan minua ymmärtämään.

Tapahtumat, jotka on kirjoitettu muistiin lukuun 3. Nefi 17, tapahtuivat, kun Jeesuksen Kristuksen ensimmäinen päivä nefiläisjoukon luona oli päättymässä. Lue 3. Nefi 17:1–3 ja merkitse, mitä Vapahtaja käski nefiläisiä tekemään, jotta nämä ymmärtäisivät paremmin, mitä Hän oli heille opettanut. Mieti, millä tavoin se, että menet kotiin pohtimaan ja rukoilemaan, voi auttaa sinua ymmärtämään evankeliumin totuuksia paremmin.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt, mitä pohtiminen tarkoittaa. Lue seuraava lausunto ja korosta sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä pohtiminen tarkoittaa: ”Lukeminen, tutkiminen ja pohtiminen eivät ole sama asia. Me luemme sanoja ja saamme kenties ajatuksia. Me tutkimme ja kenties löydämme pyhistä kirjoituksista kaavoja ja yhteyksiä. Mutta kun me pohdimme, me kutsumme Hengen antamaan ilmoitusta. Pohtiminen on minulle sitä ajattelemista ja rukoilemista, jota teen luettuani ja tutkittuani pyhien kirjoitusten kohtia huolella.” (Ks. ”Palvelkaa Hengen voimalla”, Liahona, marraskuu 2010, s. 60.)

Katso huolellisesti jaetta 3. Nefi 17:3 ja huomaa, että Vapahtaja antoi ohjeen, että ihmisten tuli valmistaa mieltään seuraavaa kokemustaan varten Hänen kanssaan. Ennen kuin siirryt tutkimisessasi eteenpäin, pohdi, kuinka vastaisit seuraaviin kysymyksiin: Mitä voisit tehdä valmistaaksesi mieltäsi, ennen kuin osallistut kirkon kokouksiin? Ennen kuin osallistut seminaariin? Ennen kuin kuuntelet yleiskonferenssia? Ennen kuin tutkit pyhiä kirjoituksia? Miten arvelet oman mielesi valmistamisen vaikuttavan siihen, mitä saat niistä oppimistilaisuuksista?

Yksi niistä periaatteista, joita opimme näistä jakeista, on tämä: Pohdiskelemalla ja Isää rukoilemalla me voimme saada suurempaa ymmärrystä. (Voisit kirjoittaa tämän pyhiin kirjoituksiisi kohdan 3. Nefi 17:1–3 viereen.)

  1. Jotta sinun on helpompi soveltaa tätä periaatetta käytäntöön, valitse toinen tai kumpikin seuraavista kohdista ja sisällytä siinä mainittu toiminta elämääsi tulevalla viikolla. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä teit. Kirjoita myös siitä, miten tämä toiminta lisäsi sitä, mitä opit kirkossa, seminaarissa tai yleiskonferenssissa tai pyhistä kirjoituksista. Valmistaudu kertomaan tästä pyhien kirjoitusten tutkimuspäiväkirjatoiminnasta opettajallesi. Laadi myös suunnitelma, jonka mukaisesti aiot edelleen kehittyä jommallakummalla osa-alueella tulevina viikkoina.

    1. Valmistan mieltäni, ennen kuin osallistun kirkon kokouksiin tai seminaariin.

    2. Pohdin ja rukoilen siitä, mitä kuulen kirkossa tai seminaarissa.

3. Nefi 17:4–25

Vapahtaja parantaa sairaat nefiläisten keskuudessa ja siunaa heidän lapsensa

Kuva
Kristus siunaa nefiläislapsia

Ajattele tilannetta, jolloin olet tuntenut ylentyneesi niin paljon ja olevasi niin täynnä iloa, ettet olisi halunnut kokemuksen koskaan päättyvän. Lue 3. Nefi 17:4–5, niin saat selville, kuinka nefiläiset toimivat, kun Vapahtaja sanoi, että Hän palaisi Isänsä luokse.

Vapahtaja vastasi nefiläisten vanhurskaisiin toiveisiin tuntien suurta myötätuntoa. Seuraava toiminta voi auttaa sinua ymmärtämään täydellisemmin sitä rakkautta, jota Jeesus Kristus tuntee meitä kaikkia kohtaan. Se voi auttaa sinua myös saamaan selville pyhien kirjoitusten totuuksia Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja siitä, millainen Hän on.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet. Jätä kunkin viitteen alle tilaa lisätiedoille: 3. Nefi 17:6–10; 3. Nefi 17:11–18; 3. Nefi 17:19–25. Tutki kutakin pyhien kirjoitusten kohtaa ja pane merkille totuuksia, jotka koskevat Vapahtajan luonnetta – sitä, millainen Hän on. Etsi ainakin kolme totuutta – yksi totuus kutakin pyhien kirjoitusten viitettä kohti – ja kirjoita ne vastaavan viitteen alapuolelle.

Yksi hellimmistä ja koskettavimmista tapahtumista, mitä on kuvailtu Mormonin kirjassa, on se, kun Jeesus siunaa siinä tilanteessa paikalla olleita pieniä lapsia. Tämä tapahtuma auttaa meitä ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen luonnetta ja sitä, millainen Hän on. Ennen kuin presidentti Boyd K. Packer lainasi kertomusta Vapahtajasta ja lapsista kohdasta 3. Nefi 17:11–12, 21–25, hän sanoi: ”Kertomuksessa Vapahtajan palvelutehtävästä nefiläisten luona voimme nähdä kenties syvemmälle Hänen sieluunsa kuin missään muussa pyhien kirjoitusten kohdassa” (”Opettakaa lapsia”, Liahona, toukokuu 2000, s. 22).

Huomaa, että väkijoukko toi Vapahtajan luokse ne, jotka olivat sairaita ja kärsiviä, mukaan lukien ne, jotka olivat ”jollakin tavalla vaivaisia” (3. Nefi 17:9). Nämä vaivat ovat voineet olla fyysisiä, emotionaalisia tai henkisiä. Pohdi, millaisia ”vaivoja” sinulla saattaa olla. Kuinka Vapahtaja voisi auttaa sinua vaivoissasi, jos Hän siunaisi sinua henkilökohtaisesti?

  1. Kertaa pohtimista koskeva periaate, jonka opit tämän oppiaiheen alussa. Yksi tapa pohdiskella on kuvitella itsensä samaan tilanteeseen, jota pyhien kirjoitusten kertomuksessa kuvaillaan. Käytä hetki siihen, että kuvittelet mielessäsi, miltä olisi tuntunut, jos olisit ollut mukana niissä tapahtumissa, joista kerrotaan luvussa 3. Nefi 17. Kuvaile pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, mitä arvelisit siinä tilanteessa kuulleesi, nähneesi ja tunteneesi ja mitä olisit oppinut Vapahtajalta. Voisit myös kuvailla, millaisen siunauksen olisit saattanut pyytää Vapahtajalta.

Keksi virke, joka kuvailee jotakin totuutta, jonka opit kohdasta 3. Nefi 17:6–25. Kirjoita virke näiden jakeiden viereen pyhien kirjoitustesi marginaaliin tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Yksi totuus, jonka opimme näistä pyhien kirjoitusten kohdista, on tämä: Vapahtaja tuntee suurta myötätuntoa meitä kohtaan. Miksi sinun on tärkeää tuntea ne totuudet Vapahtajan luonteesta, jotka olet oppinut näistä jakeista?

Lue seuraava lausunto uskosta: ”Uskosi täytyy keskittyä Herraan Jeesukseen Kristukseen, jotta se johtaisi sinut pelastukseen. – – Voit osoittaa uskoa Kristukseen, kun sinulla on varmuus siitä, että Hän on olemassa, oikea käsitys Hänen luonteestaan ja tieto siitä, että pyrit elämään Hänen tahtonsa mukaan.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 179.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Vapahtajan myötätuntoisen luonteen ymmärtäminen auttaa sinua osoittamaan uskoa Häneen?

  2. Kerro jollekulle toiselle jotakin, mitä olet oppinut Vapahtajasta luvun 3. Nefi 17 pohjalta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän henkilön nimi ja yhteenveto siitä, mitä sanoit hänelle.

Vaikka me emme ole kokeneet samaa, mitä nefiläiset kokivat Jeesuksen Kristuksen kanssa, niin päivä on koittava, jolloin meistä jokainen näkee Hänet ja kuulee Häntä. Pohdiskele tätä oppiaihetta päivän tai parin ajan. Ajattele Vapahtajan myötätuntoa, kun rukoilet toiveidesi, heikkouksiesi, murheidesi ja koetustesi tähden.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 3. Nefi 17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: