Seminaari
Viikko 22: Päivä 4, Helaman 6–9


Viikko 22: Päivä 4

Helaman 6–9

Johdanto

Nefin ja Lehin lähetystyöpyrkimysten jälkeen lamanilaiset kasvoivat vanhurskaudessaan. Valitettavasti tänä samana aikana nefiläisistä tuli jumalattomia ja he tukivat Gadiantonin rosvoja, mikä johti siihen, että Herran Henki vetäytyi heistä pois. Profeetta Nefi profetoi, että jos nefiläiset eläisivät edelleen jumalattomuudessa, he tuhoutuisivat. Tämän seurauksena turmeltuneet tuomarit kiihottivat monia kansasta vihaan Nefiä vastaan, kun taas jotkut ihmiset puolustivat rohkeina profeettaa. Nefi antoi todisteen siitä, että hänen sanansa täyttyisivät, paljastamalla, että ylituomari oli murhattu ja että murhaaja oli ylituomarin veli. Kun Nefin sanat vahvistettiin, jotkut ihmisistä hyväksyivät hänet profeetaksi.

Helaman 6

Lamanilaisista tulee vanhurskaita, ja he taistelevat Gadiantonin rosvoja vastaan, kun taas nefiläiset tukevat salaliittoja

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava kuvio ja jätä kuvion ylä- ja alapuolelle tilaa kirjoittamiseen:

    Kuva
    up arrow

    Kun olet tutkinut Helamanin kirjaa, olet huomannut, että nefiläiset tekivät valintoja, jotka saivat Herran Hengen vetäytymään pois heidän elämästään, kun taas lamanilaiset tekivät valintoja, jotka kutsuivat Hengen vaikutusta lisääntymään heidän elämässään. Lue Hel. 6:1–5, 16–17, 34–36. Pane merkille, mitä sellaista lamanilaiset tekivät, mikä sai Herran Hengen lisääntymään, ja kirjoita nämä asiat ylös osoittavan nuolen yläpuolelle. Etsi samoista jakeista, mitä sellaista nefiläiset tekivät, mikä sai Herran Hengen vähentymään, ja kirjoita nämä asiat alas osoittavan nuolen alapuolelle.

Yksi tärkeä periaate, jonka voimme oppia nefiläisiltä ja lamanilaisilta, on tämä: Kun me uskomme Herran sanoihin ja noudatamme niitä, Hän vuodattaa Henkeään meidän päällemme. Tämä periaate pätee myös käänteisenä: Mikäli me emme ole halukkaita uskomaan Herran sanoja ja noudattamaan niitä, Herran Henki vetäytyy meistä pois.

Katso, mitä olet kirjoittanut pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaan kuvioon. Mieti, millä tavoin kuvion yläosassa olevat teot ovat esimerkkejä siitä, että on halukas uskomaan Herran sanoja ja noudattamaan niitä, kun taas alaosassa olevat ovat esimerkkejä sydämen paaduttamisesta ja haluttomuudesta kuunnella Herraa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Valitse yksi myönteisistä teoista (piirtämäsi kuvion yläosasta), joita sinä teet tai olet tehnyt elämässäsi. Millä tavoin tämä teko on kutsunut Pyhän Hengen elämääsi?

    2. Katso piirtämäsi kuvion alaosassa olevia tekoja. Miksi haluat välttää näiden asioiden tekemistä?

Valitse yksi asia, jota voit tehdä, jotta Herran Hengen vaikutus lisääntyisi elämässäsi, ja pyri työskentelemään tämän tavoitteen hyväksi tulevalla viikolla.

Helaman 7

Nefi saarnaa jumalattomille nefiläisille ja käskee heitä tekemään parannuksen

Profeetta Nefi palveli kuusi vuotta lähetyssaarnaajana pohjoisenpuoleisessa maassa. Hän palasi omaan kotiinsa yritettyään opettaa nefiläisiä, jotka olivat hylänneet hänen sanansa ja jääneet jumalattomaan tilaansa. Hän oli hyvin murheissaan. Lue Hel. 7:6–11, niin saat tietää, mitä Nefi teki.

Kun ihmiset olivat kokoontuneet kuulemaan, kun Nefi rukoili puutarhassaan olevassa tornissa, Nefi alkoi opettaa heitä (ks. Hel. 7:12–29). Hän varoitti heitä heidän valintojensa seurauksista ja tähdensi tätä periaatetta: Jos me kieltäydymme tekemästä parannusta synneistämme, me menetämme Herran suojelun ja iankaikkisen elämän siunaukset.

Helaman 8:1–26

Turmeltuneet tuomarit kiihottavat kansaa vihaan Nefiä vastaan

Mitkä ovat sellaisia vaikutteita, jotka kääntävät huomiosi pois profeettojen sanojen kuuntelemisesta? Kun tutkit lukua Hel. 8, pane merkille näkemyksiä siitä, mitä sinun tulisi tehdä, kun kohtaat tällaisia vaikutteita.

Lue Hel. 8:1–6 ja pane merkille, millä tavoin nefiläiset tuomarit (jotka hekin kuuluivat Gadiantonin rosvoihin) suhtautuivat Nefin opetukseen. Kun luet, pohdi seuraavia kysymyksiä: Mikä oli tuomarien pääsanoma kansalle? Miksi tuomarit kohdan Hel. 8:4 mukaan eivät halunneet ottaa Nefiä kiinni?

Mieti, mitä itse tekisit, jos joku yrittäisi taivutella sinua olemaan välittämättä siitä, mitä profeetat ovat opettaneet. Luvussa Hel. 8 jotkut ihmiset puhuivat sitä vastaan, mitä tuomarit sanoivat Nefistä. Lue Hel. 8:7–9 ja merkitse halutessasi jakeisiin, mitä ihmiset sanoivat tukeakseen Nefiä.

Katso jaetta Hel. 8:10 ja huomaa, miten heidän sanansa vaikuttivat tilanteeseen. Voisit kirjoittaa kohdan Hel. 8:7–10 viereen seuraavan periaatteen: Jos me vastustamme pahaa, me voimme estää sen etenemisen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa selität, miksi yllä mainittu periaate on mielestäsi tärkeä meidän aikanamme.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka voit vastustaa vaikutteita, jotka yrittävät saada sinua olemaan välittämättä profeetan opetuksista tai vastustamaan niitä?

    2. Mitkä olisivat soveliaita tapoja puhua näitä vaikutteita vastaan ja tukea Herran profeettoja?

    3. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö on puolustautunut sellaisia vaikutteita vastaan? Mitä siitä seurasi?

Kuten kohdassa Hel. 8:11–23 kerrotaan, Nefi muistutti kansaa useista profeetoista, jotka olivat todistaneet Jeesuksesta Kristuksesta. Hän opetti nefiläisille tätä periaatetta: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja olemme kuuliaisia, me saamme iankaikkisen elämän. Huolimatta niistä lukuisista profeetoista, joiden opetukset vahvistivat Nefin sanat, ihmiset hylkäsivät Nefin ja tämän sanoman. Lue Hel. 8:24–26 ja pane merkille, mitä seurauksia nefiläiset kohtaisivat, jos he edelleen hylkäisivät profeettojen todistukset. Pohdi sitten seuraavaa kysymystä: Miksihän ne, jotka johdonmukaisesti kieltävät totuuden ja kapinoivat Jumalaa vastaan, kohtaavat niin vakavia seurauksia?

Helaman 8:27–9:41

Nefi paljastaa, että ylituomarin on murhannut tämän veli

Nefi sanoi, että kansa oli synnillisessä tilassa ja että hänen sanansa heitä koskevasta tuhosta toteutuisivat. Todisteena tästä hän ilmoitti, että nefiläisten ylituomari oli murhattu. Nefi julisti myös, että sekä murhattu mies että tämän veli kuuluivat Gadiantonin rosvoihin. (Ks. Hel. 8:27–28.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava periaate: Profeettojen sanat toteutuvat. Kuvittele, että olet etsivä, joka tutkii ylituomarin murhaa. Etsi vastaukset seuraaviin kysymyksiin lukemalla suluissa annetut jakeet. Kirjoita vastauksesi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

    Tutkinnan ensimmäinen päivä:

    1. Kun viisi miestä tutki Nefin väitteitä, mitä he saivat selville? Miksi he kaatuivat maahan? (Hel. 9:1–5)

    2. Keitä kansa epäili murhaajiksi? (Hel. 9:7–8)

    Tutkinnan toinen päivä:

    1. Ketkä todettiin syyttömiksi? (Hel. 9:10–14, 18)

    2. Ketä syytettiin? (Hel. 9:16, 19)

    3. Minkä todisteen syyttömyydestään Nefi esitti? (Hel. 9:25–36)

    4. Kuka oli murhaaja? (Hel. 9:37–38)

Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä jakeen Hel. 9:5 mukaan ne viisi miestä, jotka löysivät murhatun ylituomarin, uskoivat ja pelkäsivät?

  • Mistä Seantum jakeessa Hel. 9:36 olevien Nefin sanojen mukaan todistaisi, kun hän myöntäisi murhanneensa veljensä?

  • Miksi jotkut ihmiset kohdan Hel. 9:39–41 mukaan uskoivat Nefiä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Hel. 6–9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: