Seminaari
Viikko 3: Päivä 1, 1. Nefi 7


Viikko 3: Päivä 1

1. Nefi 7

Johdanto

Nefin täydellinen omistautuminen Herralle näkyy luvussa 1. Nefi 7. Veljiensä kanssa hän noudatti Herran käskyä palata Jerusalemiin ja hakea Ismael ja tämän perhe heidän mukanaan erämaahan. Kun he olivat paluumatkalla erämaassa, Laman, Lemuel ja jotkut Ismaelin perheestä kapinoivat Nefiä vastaan ja halusivat palata Jerusalemiin. Kun nämä sitoivat Nefin ja yrittivät surmata hänet, hän rukoili uskossa, vapautui Herran avulla ja antoi vilpittömästi anteeksi niille, jotka olivat vainonneet häntä. Kun tutkit tätä oppiaihetta, pohdiskele, kuinka voit uskollisesti noudattaa käskyjä ja kohdata vastoinkäymisiä kuten Nefi.

1. Nefi 7:1–5

Herra käskee Lehin poikia palaamaan Jerusalemiin hakemaan Ismaelia ja tämän perhettä

Ajattele omaa perhettäsi ja pohdi, miksi perheet ovat tärkeitä Jumalan suunnitelmassa.

Lue 1. Nefi 7:1–2 ja ota selville, mitä Herra käski Lehiä kehottamaan poikiaan tekemään ja miksi Hän halusi heidän tekevän sen.

Yksi niistä totuuksista, joita opimme näistä jakeista, on se, että Herra käskee meitä solmimaan avioliiton ja hankkimaan lapsia Hänelle. Kun jatkat luvun 1. Nefi 7 tutkimista, kysy itseltäsi, miksi avioliitto ja perhe ovat niin tärkeitä, että Herra käskisi Nefiä ja tämän veljiä kestämään päiväkausien rankan kulkemisen läpi erämaan ja palaamaan Jerusalemiin.

Lue seuraava perhejulistuksessa annettu lausunto ja pane merkille, mitä myöhempien aikojen profeetat ovat julistaneet avioliiton tärkeydestä: ”Me, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin neuvosto, julistamme juhlallisesti, että avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi” (Liahona, marraskuu 2010, s. 129).

Voisit ympyröidä ilmauksen ”jälkeläisiä Herralle” kohdassa 1. Nefi 7:1. Mieti, mitä tuo ilmaus merkitsee meidän aikanamme.

Pane merkille, mitä lisäoivalluksia saat lasten kasvattamisesta Herralle, kun luet seuraavaa perhejulistuksen opetusta:

”Me julistamme, että Jumalan lapsilleen antama käsky lisääntyä ja täyttää maa on yhä voimassa. – –

Vanhemmilla on pyhä velvollisuus kasvattaa lapsensa rakkaudessa ja vanhurskaudessa, huolehtia heidän fyysisistä ja hengellisistä tarpeistaan ja opettaa heitä rakastamaan ja palvelemaan toisiaan, noudattamaan Jumalan käskyjä ja olemaan lainkuuliaisia kansalaisia, missä tahansa he asuvatkin. Aviomiehiä ja vaimoja – äitejä ja isiä – pidetään Jumalan edessä tilivelvollisina näiden velvollisuuksien täyttämisestä.” (Liahona, marraskuu 2010, s. 129.)

Kuva
Ismaelin perhe

Nefi ja hänen veljensä puhumassa Ismaelin perheelle

Lue 1. Nefi 7:3–5 ja ota selville, kuinka Herra auttoi Lehin poikia täyttämään Hänen käskynsä. Kuinka Herra auttoi Ismaelia ja tämän perhettä ottamaan vastaan kutsun lähteä Lehin perheen mukaan erämaahan?

  1. Pyydä isää tai äitiä tai jotakuta kirkon johtohenkilöä tai opettajaa ehdottamaan kolmea tapaa, jolla nykypäivän nuoret voivat valmistautua avioliittoon ja kasvattamaan lapsia Herralle. Kirjoita heidän neuvonsa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

1. Nefi 7:6–15

Nefi yrittää suostutella veljiään jatkamaan matkaa erämaassa

Lue 1. Nefi 7:6–7 ja ota selville, miksi Laman, Lemuel ja jotkut Ismaelin perheestä kapinoivat matkallaan erämaassa. Kuvittele, miltä tuntuisi tässä tilanteessa olla Nefi. Mieti, mitä sanoisit Lamanille ja Lemuelille sekä Ismaelin perheelle yrittääksesi suostutella heitä jatkamaan matkaansa lupauksen maahan.

Lue 1. Nefi 7:8–12 ja pane merkille, mitä kysymyksiä Nefi esitti veljilleen yrittäessään suostutella heitä olemaan palaamatta Jerusalemiin. Mitkä kolme totuutta Nefi sanoi veljiensä unohtaneen?

Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  1. Kuinka niiden kolmen totuuden muistaminen olisi voinut auttaa Lamania ja Lemuelia olemaan uskollisia Herralle?

  2. Luettele 4–5 siunausta, jotka olet saanut Herralta. Kuinka sen muistaminen, mitä Herra on tehnyt sinun hyväksesi, auttaa sinua olemaan uskollinen siinä, että päätät seurata Häntä?

Lue 1. Nefi 7:13–15 ja pane merkille, mitä Nefi sanoi tapahtuvan Lamanille, Lemuelille ja Ismaelin kapinoiville perheenjäsenille, jos nämä palaisivat Jerusalemiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke siitä, miksi on ehdottoman tärkeää muistaa, mitä Herra on tehnyt sinun hyväksesi, ja noudattaa Hänen johdatustaan.

1. Nefi 7:16–22

Herra vapauttaa Nefin

Kuvittele edelleen, miltä tuntuisi olla Nefin tilanteessa, kun luet jakeen 1. Nefi 7:16. Mitä tekisit?

Nefi rukoili. Lue Nefin rukous kohdasta 1. Nefi 7:17–18 ja pane merkille, mitä hän rukoili.

Huomaa, että Nefi pyysi tulevansa vapautetuksi uskonsa mukaan. Yksi niistä asioista, joita voimme oppia näistä jakeista, on se, että Jumala vastaa rukouksiin meidän uskomme mukaan. Uskossa rukoileminen tarkoittaa sitä, että rukoilee Herraan luottaen, ja siihen sisältyy aina valmius toimia.

Tutki kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavaa lausuntoa, joka koskee Nefin rukousta kohdassa 1. Nefi 7:17 ja sovituksen voimaa muuttaa meidän sydämemme. Alleviivaa sellaiset ilmaukset, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka tärkeää meidän on olla halukkaita toimimaan, kun rukoilemme uskossa.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Tiedättekö, mitä minä olisin luultavasti rukoillut, jos veljeni olisivat sitoneet minut? Rukoukseeni olisi sisältynyt pyyntö siitä, että jotakin pahaa tapahtuisi veljilleni, ja se olisi päättynyt lauseeseen: ’Voitko vapauttaa minut veljieni käsistä’, eli toisin sanoen: ’Päästäthän minut tästä pinteestä, nyt heti!’ Minusta on erityisen kiinnostavaa, ettei Nefi rukoillut – kuten minä olisin luultavasti rukoillut – että hänen olosuhteensa muuttuisivat. Sen sijaan hän rukoili voimaa muuttaa olosuhteensa. Ja saanen esittää, että hän rukoili tällä tavalla nimenomaan siksi, että hänellä oli tietoa ja ymmärrystä ja kokemusta Vapahtajan sovituksen kaiken mahdolliseksi tekevästä voimasta. – –

Veljet ja sisaret, tämän tapauksen meitä jokaista koskeva päätelmä on varsin selkeä. Kun te ja minä opimme ymmärtämään sovituksen kaiken mahdolliseksi tekevän voiman omassa elämässämme ja käyttämään sitä, niin me rukoilemme ja tavoittelemme voimaa omien olosuhteidemme muuttamiseksi sen sijaan että rukoilisimme, että meidän olosuhteitamme muutettaisiin. Meistä tulee aloitteellisia toimijoita eikä toiminnan kohteita (ks. 2. Nefi 2:14).” (”’In the Strength of the Lord’ [Words of Mormon 1:14; Mosiah 9:17; Mosiah 10:10; Alma 20:4]”, julkaisussa Brigham Young University 2001–2002 Speeches, 2002, s. 124.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus jompaankumpaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin olet elämässäsi rukoillut uskossa ja tunnistanut Herran vastauksen rukoukseesi?

    2. Kuinka voit noudattaa Nefin esimerkkiä ja rukoilla tavoitellen voimaa muuttaa olosuhteitasi sen sijaan että rukoilisit sitä, että sinun olosuhteitasi muutettaisiin?

Kun Nefi oli vapautunut siteistään, hänen veljensä halusivat jälleen hyökätä hänen kimppuunsa. Lue 1. Nefi 7:19–21 ja pane merkille, mikä Nefin asenteessa tekee sinuun vaikutuksen. Mieti jotakin tilannetta omassa perheessäsi, jolloin sinun on täytynyt antaa anteeksi. Pohdi, miksi on niin tärkeää, että perheenjäsenet ovat halukkaita antamaan anteeksi toisilleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 1. Nefi 7 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: