Seminaari
Viikko 14: Päivä 2, Moosia 27


Viikko 14: Päivä 2

Moosia 27

Johdanto

Luvussa Moosia 27 kerrotaan Alman (Alman pojan) sekä kuningas Moosian poikien kääntymyksestä. Siinä kerrotaan heidän kapinallisista yrityksistään hävittää Jumalan kirkko, enkelin käynnistä, Alman ihmeellisestä muuttumisesta sekä näiden nuorten miesten pyrkimyksistä korjata aiheuttamansa vahinko. Kertomus Alman kääntymyksestä tähdentää sitä, että kaikkien ihmisten täytyy syntyä uudesti ja elää vanhurskaudessa. Tässä luvussa näytetään myös, mitä siunauksia koituu siitä, kun rukoillaan niiden puolesta, jotka päättävät olla noudattamatta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Kuva
Alma, nouse

Moosia 27:1–23

Enkeli kutsuu Alma nuorempaa ja Moosian poikia parannukseen

Ajattele niitä tuntemiasi ihmisiä, joilla ei ole todistusta evankeliumista tai jotka ovat luopuneet kirkosta. Mitä tekisit, jos joku heistä torjuisi kaikki pyrkimyksesi auttaa häntä? Pane merkille, mitä oivalluksia saat tähän kysymykseen opiskellessasi tänään.

Lue Moosia 27:8–10 ja pane merkille, kuinka nämä jakeet kuvaavat Almaa ja Moosian poikia. Mitä Alma ja Moosian pojat yrittivät tehdä kirkolle ja sen jäsenille?

Mikä kohta Almaa ja Moosian poikia koskevassa kuvauksessa nousee mielestäsi esiin? Miksi?

Toisinaan saatamme tuntea houkutusta uskoa, että tietyt ihmiset eivät koskaan muutu eivätkä käänny Herran puoleen. Ajattele tätä asennetta, kun jatkat luvun Moosia 27 tutkimistasi.

Lue Moosia 27:11–14 ja alleviivaa syy, jonka vuoksi enkeli tuli Alman ja Moosian poikien luokse.

Kohdassa Moosia 27:14 opetetaan tämä periaate: Herra vastaa uskollisiin rukouksiimme muiden puolesta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moosia 27:14 viereen. Eivät kaikki, jotka tarvitsevat parannusta, eivätkä kaikki, joiden puolesta me rukoilemme, saa kokea enkelin vierailua. Herra vastaa uskollisiin rukouksiimme muiden puolesta oman viisautensa mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin sinusta on tuntunut, että rukouksesi ovat vaikuttaneet jonkun elämään?

    2. Kuinka usko siihen, että Herra vastaa uskollisiin rukouksiimme muiden puolesta, voi vaikuttaa siihen, kuinka rukoilet?

Pohdi, kuinka voisit soveltaa kertomusta Almasta ja Moosian pojista omaan elämääsi. Voit jatkaa rukoilemista niiden puolesta, jotka tunnet ja joita rakastat ja jotka päättävät toimia vastoin Herran opetuksia. Voit muistaa, että Herra kuulee sinun rukouksesi ja vastaa omalla tavallaan ja omana aikanaan mutta silti Hän sallii jokaisen ihmisen käyttää tahdonvapauttaan. Mieti huolellisesti myös seuraavia kysymyksiä: Ketkä saattaisivat rukoilla sinun hyvinvointisi puolesta? Kuinka Herra kenties haluaisi sinun muuttuvan? Mitä sinun täytyy tehdä, jotta tuo muutos tapahtuisi?

Lue loput enkelin sanoista Almalle, kuten ne on kirjoitettu muistiin kohtaan Moosia 27:15–16. Muista, että enkeli puhui ”ikään kuin ukkosen äänellä, mikä järisytti maata” (Moosia 27:11). Kuvittele, kuinka tämä kokemus vaikuttaisi sinuun, jos sinä olisit Alman ja Moosian poikien mukana.

Kuinka tiivistäisit enkelin sanoman?

Kuva
Hänen isänsä riemuitsi

Kun enkeli oli esittänyt sanomansa, Alma ei pystynyt puhumaan. Hän tuli heikoksi, ja hänet kannettiin avuttomana (ks. Moosia 27:19) isänsä luo. Kun Alman isä kuuli, mitä oli tapahtunut, hän ”riemuitsi, sillä hän tiesi sen tapahtuneen Jumalan voimasta” (Moosia 27:20). Hän kokosi kansan yhteen ”katsomaan, mitä Herra oli tehnyt hänen pojalleen” (Moosia 27:21). Alman isä kehotti pappeja paastoamaan ja rukoilemaan, jotta hänen poikansa voisi saada takaisin voimansa ja kykynsä puhua (ks. Moosia 27:22). Herra vastasi heidän rukoukseensa.

Moosia 27:24–31

Alma nuorempi ja Moosian pojat tekevät parannuksen ja syntyvät uudesti

Lue Moosia 27:23–24, 28–30 saadaksesi selville, kuinka Alma nuorempi muuttui enkelin kohtaamisen ansiosta. Kirjoita seuraavaan taulukkoon näistä jakeista sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat Alman hengellistä tilaa ennen muutosta hänen sydämessään ja sen jälkeen.

Ennen

Jälkeen

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi sellainen ilmaus, jonka kirjoitit sarakkeeseen Jälkeen ja jonka toivot kuvailevan sinua läpi elämäsi. Selitä, miksi.

Tarkastele jakeita Moosia 27:24, 28 ja merkitse, mitä Alma teki ja mitä Herra teki, mikä sai aikaan muutoksen Alman sydämessä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi on tärkeää ymmärtää, mitä meidän täytyy tehdä, kun pyrimme muuttamaan elämämme, ja myös, mitä Herra tekee meidän hyväksemme.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka luku Moosia 27 saattaisi auttaa niitä, jotka ovat lannistuneita ja luulevat, etteivät he voi tehdä parannusta tai tulla Herran luo?

    2. Kuinka luku Moosia 27 saattaisi auttaa niitä, jotka uskovat, ettei joku muu ikinä tee parannusta tai tule Herran luo?

Lue Moosia 27:25–26 ja pane merkille, keiden pitää muuttua sovituksen kautta – eli toisin sanoen, keiden täytyy syntyä Jumalasta.

Näissä jakeissa opetetaan tätä periaatetta: Meidän jokaisen täytyy syntyä uudesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Syntyminen Jumalasta tarkoittaa sitä, että Herran Henki saa aikaan voimallisen muutoksen ihmisen sydämessä, niin ettei hänellä ole enää halua tehdä pahaa vaan sen sijaan hän haluaa tavoitella sitä, mikä on Jumalan (ks. Moosia 5:2). Alma ja Moosian pojat kokivat voimallisen sydämenmuutoksen nopeasti, mutta useimmat meistä muuttuvat sovituksen kautta pikemminkin vähitellen. Jumalasta syntyminen on enemmänkin prosessi kuin kertatapahtuma.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka sinä olet muuttunut sovituksen kautta, kun olet tehnyt parannuksen ja pyrkinyt joka päivä seuraamaan Vapahtajaa?

    2. Minkä yhden asian voit tehdä paremmin tullaksesi Herran luo ja antaaksesi sovituksen vaikuttaa elämääsi?

Moosia 27:32–37

Alma nuorempi ja Moosian pojat kulkevat kautta maan tunnustaen syntinsä ja vahvistaen kirkkoa

Kuva
Alma preaching

Seuraavissa luvun Moosia 27 jakeissa, joita tutkit, havainnollistetaan tätä periaatetta: Todellinen parannus edellyttää sitä, että ihminen tekee kaiken mahdollisen korjatakseen aiheuttamansa vahingon. Hyvittäminen tarkoittaa sitä, että teemme voitavamme korjataksemme huonojen valintojemme vaikutukset ja palauttaaksemme ennalleen sen, mitä olemme teoillamme vahingoittaneet. Esimerkiksi, jos joku varastaisi jotakin naapurilta, hyvittämiseen sisältyisi se, että hän palauttaa varastetun tavaran. Lue Moosia 27:32–37 ja pane merkille, mitä Alma ja Moosian pojat tekivät hyvittääkseen syntinsä.

Kirjoita, millä tavoin voisi hyvittää seuraavat synnit:

  • Valehteleminen isälle tai äidille:

  • Juorun levittäminen jostakusta henkilöstä:

  • Koulutehtävässä huijaaminen:

Kun ajattelet sitä, kuinka voit muuttua sovituksen kautta, mieti, kuinka voisit tehdä parannuksen ja hyvittää syntisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Moosia 27 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: