Seminaari
Viikko 19: Päivä 2, Alma 36


Viikko 19: Päivä 2

Alma 36

Johdanto

Kun Alma oli palannut lähetystyöstään soramilaisten keskuudessa, hän kokosi yhteen kolme poikaansa ja antoi kullekin yksilöllisiä neuvoja (ks. Alma 35:16). Hänen neuvonsa Helamanille on tallennettu lukuihin Alma 36–37, hänen neuvonsa Siblonille on tallennettu lukuun Alma 38 ja hänen neuvonsa Koriantonille on tallennettu lukuihin Alma 39–42. Alma todisti Helamanille, että Jumala vapauttaa ne, jotka panevat turvansa Häneen. Alma havainnollisti tätä totuutta kuvailemalla, kuinka hän monia vuosia aiemmin oli vapautunut syntiensä tuskasta. Kun hän oli huutanut avuksi Jeesuksen Kristuksen nimeä, hän oli syntynyt Jumalasta ja täyttynyt ilolla. Sitten hän oli työskennellyt tuodakseen muita Jeesuksen Kristuksen luokse.

Alma 36:1–5

Alma puhuu pojalleen Helamanille Jumalan voimasta tukea meitä koettelemuksissamme

Pohdi, millä tavoin jonkun perheenjäsenen, ystävän tai kirkon johtohenkilön todistus tai jokin tietty opetus on siunannut sinun elämääsi.

Lue Alma 36:1–5 ja kuvittele itsesi Helamanin asemaan, kun hän kuunteli isänsä todistusta. Mitä Alma halusi Helamanin muistavan? (Ks. jae 2.) Mitä Alma halusi Helamanin oppivan häneltä? (Ks. jae 3.)

Kirjoita pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 36:3 viereen seuraava periaate: Kun me panemme turvamme Jumalaan, Hän antaa meille vahvistusta kaikissa koettelemuksissamme ja ahdingoissamme. Mieti aikaa, jolloin sinulla on ollut elämässäsi jokin koettelemus. Kirjoita annetuille riveille muutamia tapoja, joilla Jumala auttoi ja vahvisti sinua sinä aikana.

Alma 36:6–22

Alma kuvailee kapinoimistaan ja selittää, kuinka hän sai anteeksiannon

Kuva
Alman kääntymys

Alma kuvaili pojalleen Helamanille, kuinka Jumala oli vapauttanut hänet hänen syntiensä tuskasta. Lue Alma 36:6–10 ja tarkastele, mitä Almalle nuorena tapahtui, kun hän kulki Moosian poikien kanssa pyrkien hävittämään kirkkoa.

Mormonin kirjassa on kerrottu kolmeen otteeseen siitä, kun enkeli kävi Alman ja Moosian poikien luona. Luvussa Alma 36 on kaikkein yksityiskohtaisin kertomus siitä, mitä Alma koki niiden kolmen päivän ja yön aikana, kun hän ei pystynyt liikkumaan tai puhumaan. (Muut kertomukset ovat luvuissa Moosia 27 ja Alma 38.) Lue Alma 36:11–16 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, joita Alma käytti kuvaillakseen sitä pelkoa tai tuskaa, jota hän koki enkelin ilmestyttyä hänelle.

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on auttanut meitä ymmärtämään, mitä raastaminen ja kiduttaminen tarkoittavat:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

Raastaa tarkoittaa ’kiduttamista’. Englannin kielen sana rack, josta ’raastoivat’ on käännetty, merkitsi muinoin kidutuspenkkiä, johon uhri sidottiin ranteistaan ja nilkoistaan ja jota voitiin pidentää ja siten aiheuttaa sietämätöntä kipua.

Kiduttivat on käännetty englannin kielen sanoista harrow up, jotka tarkoittavat ’karheta piikkikarhella’. Kun piikkikarhea vedetään pellolla, se tunkeutuu maahan ja möyhentää sitä. Pyhissä kirjoituksissa käytetään usein tätä vertauskuvaa syyllisyyden aiheuttamasta sielun ja mielen tuskasta.” (Ks. ”Mestarin käden kosketus”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 25.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi sinun mielestäsi Alma käytti niin voimakkaita sanoja kuvaillakseen sitä, miltä hänestä tuntui. Kirjoita myös, kuinka nämä sanat kuvailevat sellaisen henkilön syyllisyyttä ja tuskaa, joka on tehnyt syntiä eikä ole tehnyt parannusta.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 36:11–16 viereen seuraavan totuuden: Synti voi johtaa tuskaan ja katumukseen.

Lue Alma 36:17–18 ja pane merkille, mistä Alma muisti isänsä profetoineen. Huomaa, mitä Alma teki, kun hän muisti, mitä hänen isänsä oli opettanut hänelle.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavan näkemyksen Alman kokemuksesta: ”Almaa olivat koskettaneet hänen isänsä opetukset, mutta on erityisen tärkeää, että profetia, jonka hän muisti, koski ’erään Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, [tulemista] sovittamaan maailman synnit’ (Alma 36:17). Se on se nimi ja se on se sanoma, joka jokaisen ihmisen on kuultava. Alma kuuli sen, ja hän huudahti jatkuvasti palavan helvetin sekä tyyntymättömän omantunnon tuskasta. ’Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika, armahda minua’ (Alma 36:18). – – Rukoilimmepa muutoin mitä tahansa, olivatpa muut tarpeemme mitä tahansa, kaikki riippuu jollakin tavoin tuosta pyynnöstä: ’Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika, armahda minua.’ Hän on valmis armahtamaan. Hän antoi oman henkensä tehdäkseen sen mahdolliseksi.” (However Long and Hard the Road, 1985, s. 85.)

  1. Muistele tilannetta, jolloin olet rukoillut päästäksesi osalliseksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista, kuten synnistä saadun anteeksiannon siunauksesta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää pyytää Herralta sovituksen siunauksia elämääsi.

  2. Lue Alma 36:19–22 ja merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, miten Alma muuttui rukoiltuaan armoa. Kirjoita joitakin näistä sanoista ja ilmauksista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja selitä, mitä ne opettavat sinulle Vapahtajan sovituksen voimasta.

Kuva
Jeesus Kristus

Näistä pyhien kirjoitusten kohdista me opimme tämän periaatteen: Jos me osoitamme uskoa Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, niin silloin Hän vapauttaa meidät syntiemme aiheuttamasta tuskasta ja täyttää meidät ilolla. Pohdi, mitä sinä voit tehdä osoittaaksesi enemmän uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta voit Alman tavoin vapautua syntiesi aiheuttamista tuskan tai katumuksen tunteista.

Lue seuraava tilanne ja mieti, kuinka toimisit siinä: Eräs ystävä, joka on lukenut Mormonin kirjaa, pyytää sinulta apua ymmärtääkseen Alman sanoja kohdassa Alma 36:19. Ystäväsi kysyy: ”Jos pystyn muistamaan syntini ja tunnen yhä olevani pahoillani niistä, tarkoittaako se, etten ole saanut niitä anteeksi?”

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraava selitys ja alleviivaa ilmaukset, joiden uskoisit olevan avuksi ystävällesi:

”Saatana yrittää saada meidät uskomaan, ettei meidän syntejämme ole annettu anteeksi, koska me voimme muistaa ne. Saatana on valehtelija; hän yrittää hämärtää näkemyksemme ja johdattaa meidät pois parannuksen ja anteeksiannon polulta. Jumala ei luvannut, että me emme muistaisi syntejämme. Niiden muistaminen auttaa meitä välttämään samojen virheiden tekemistä uudelleen. Jos kuitenkin pysymme totisina ja uskollisina, syntiemme muisto hälvenee ajan myötä. Se tulee osaksi tarvittavaa paranemisen ja pyhittämisen prosessia. Alma todisti, että anottuaan Jeesukselta armoa hän pystyi silti muistamaan syntinsä, mutta hänen syntiensä muisto ei enää vaivannut ja raastanut häntä, koska hän tiesi saaneensa anteeksi (ks. Alma 36:17–19).

Meidän velvollisuutemme on välttää kaikkea sitä, mikä voisi tuoda takaisin vanhoja syntisiä muistoja. Kun meillä edelleen on särkynyt sydän ja murtunut mieli (ks. 3. Nefi 12:19), voimme luottaa siihen, ettei Jumala enää muista syntejämme [ks. OL 58:42].” (Ks. ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.)

On myös tärkeää huomata, ettei Alma sanonut, ettei hän muistanut enää syntejään, vaan ettei hän muistanut enää syntiensä tuskaa ja ettei niiden muisto enää raastanut häntä (ks. Alma 36:19). Todellinen parannus saa synnin tuskan ja syyllisyyden pyyhkiytymään pois (ks. En. 6–8).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus edellä mainitulle ystävälle ja käytä apuna presidentti Uchtdorfin selityksestä saamiasi oivalluksia. Kerro vastauksessasi, miksi sinun mielestäsi on siunaus, että muistamme yhä syntimme, vaikka parannuksentekomme jälkeen syntiemme muisto ei ehkä enää raastakaan meitä (ks. Alma 36:19).

Alma 36:23–30

Alma selittää, miksi hän työskentelee jatkuvasti tuodakseen muita parannukseen

Miltä sinusta tuntuu, kun tarjoat herkullista ruokaa jollekulle ystävälle? Kun kuulet jännittävän uutisen, mikä on ensimmäinen asia, jonka haluat tehdä? Miksihän useimmat ihmiset haluavat miltei välittömästi kertoa jollekulle muulle sen, mitä he ovat itse kuulleet? Lue Alma 36:23–24 ja pane merkille, kuinka näissä kysymyksissä kuvaillut tuntemukset liittyvät siihen, mitä Alma koki kääntymyksensä jälkeen. Mitä Alma halusi muiden ihmisten kokevan?

Lue Alma 36:25–26 ja pane merkille, millä tavoin Alman pyrkimykset opettaa evankeliumia vaikuttivat häneen ja muihin. Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä olet näiden jakeiden perusteella oppinut evankeliumista kertomisesta: Kun me kerromme evankeliumista muille, me saamme .

  1. Kirjoita täydentämäsi periaatelauselma pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja selitä, miksi uskot tämän periaatteen olevan totta. Voisit selityksessäsi kertoa kokemuksista, jolloin olet tuntenut iloa kertoessasi evankeliumista muille.

Ajattele jotakuta tuntemaasi henkilöä – ystävää, perheenjäsentä tai seurakuntalaista – joka voisi hyötyä siitä, että lausuisit todistuksesi Vapahtajasta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan. Pohdi, millä tavoin voisit lausua tälle henkilölle todistuksesi siitä, kuinka Jeesus Kristus pystyy vapauttamaan meidät tuskasta ja täyttämään meidät ilolla. Haluat ehkä kirjoittaa tälle henkilölle kirjeen tai sähköpostiviestin tai voisit kirjoittaa muutamia muistiinpanoja jotakin tiettyä tilannetta varten, jolloin puhut hänen kanssaan.

Kuva
young woman writing
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 36 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: