Seminaari
Viikko 4: Päivä 1, 1. Nefi 15


Viikko 4: Päivä 1

1. Nefi 15

Johdanto

Luvussa 1. Nefi 15 näet selkeän eron siinä, kuinka Nefi pyrki uutterasti saamaan henkilökohtaista ilmoitusta ja kuinka hänen veljiensä pyrkimykset olivat epäuskon täyttämiä. Kun tutkit tätä lukua, pohdi, millä tavoin sinä ponnistelet saadaksesi vastauksia ja johdatusta Herralta.

1. Nefi 15:1–11

Nefin veljet valittavat, etteivät he pysty ymmärtämään Lehin näkyä

Monet tilanteet edellyttävät sitä, että me teemme oman osamme ennen kuin pääsemme nauttimaan tuloksista. Mieti jotakin toimintaa, johon osallistut – esim. koulutyö, jonkin instrumentin soittaminen tai urheilu – ja pohdi, mikä on tuohon toimintaan uhraamiesi ponnistelujen ja niitä seuraavien tulosten välinen yhteys. Pane merkille samanlainen kaava, kun tutkit lukua 1. Nefi 15. Huomaa, kuinka ponnisteleminen liittyy hengellisten totuuksien oppimiseen ja ilmoituksen saamiseen Herralta.

Kun Nefi oli pyrkinyt uutterasti ymmärtämään isänsä näyn ja opetukset sekä sitten saanut oman ilmoituksen, hän palasi isänsä teltalle. Siellä hän huomasi veljiensä väittelevän keskenään. Tutki jakeita 1. Nefi 15:1–3 ja pane merkille, mistä he keskustelivat.

Alleviivaa kohdasta 1. Nefi 15:6–7, mikä vaivasi Nefin veljiä ja aiheutti kiistaa. Miksi heidän oli kohdan 1. Nefi 15:3 mukaan vaikea ymmärtää Lehin opetuksia?

Lue 1. Nefi 15:8 ja alleviivaa kysymys, jonka Nefi esitti veljilleen. Miksi on loogista, että Nefi esitti tämän kysymyksen sen jälkeen mitä hän oli juuri kokenut?

Alleviivaa veljien vastaus jakeesta 1. Nefi 15:9. Tässä jakeessa sana sillä tarkoittaa koska. Toisin sanoen Nefin veljet selittivät: ”Emme ole kysyneet Herralta, koska Hän ei puhu meille.”

  1. Kuvittele, että sinulla on ystävä, joka ei kysy Herralta johdatusta, koska hän ei usko Herran vastaavan. Tutki kohtaa 1. Nefi 15:11 ja pohdi, minkä neuvon Nefi antoi veljilleen liittyen vastausten saamiseen Herralta. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kirje, jossa kannustat ystävääsi kysymään Jumalalta uskossa. Kerro kirjeessäsi Nefin neuvosta ja omista rukoukseen liittyvistä ajatuksistasi.

Yksi evankeliumin periaate, jonka voimme oppia Nefin ja hänen veljiensä toimista ja kokemuksista, on se, että jos me kysymme Herralta uskossa ja noudatamme Hänen käskyjään, niin me olemme valmiita saamaan Häneltä suurempaa ilmoitusta ja johdatusta.

  1. Valitse jompikumpi alla olevista kysymyksistä ja kirjoita siihen vastaus pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Mitä sanoisit auttaaksesi uutta kirkon jäsentä ymmärtämään, mitä meiltä vaaditaan saadaksemme opetusta ja johdatusta Herralta?

    2. Kuinka pyrkimyksesi oppia hengellisiä totuuksia ja etsiä Herran johdatusta on vaikuttanut kykyysi tuntea Henki ja ymmärtää evankeliumia?

Kerro jossakin vaiheessa seuraavan päivän aikana isälle, äidille, veljelle, siskolle, kirkon johtohenkilölle tai opettajalle vastauksestasi yllä olevaan tehtävään. Kun olet kertonut siitä, pyydä kyseistä henkilöä kertomaan sinulle kokemuksista, jolloin hän on ponnistellut ja osoittanut uskoa etsiessään taivaalliselta Isältä apua ja johdatusta.

1. Nefi 15:12–20

Nefi selittää Israelin hajottamista ja kokoamista

Nefin veljet olivat hämmentyneitä Lehin profetiasta sekä oliivipuuta ja pakanoita koskevista opetuksista (ks. 1. Nefi 15:7; ks. myös 1. Nefi 10:12–15). Nefi selitti, että oliivipuun luonnollisten oksien hajottaminen on vertauskuvana Israelin huoneen (Jumalan liittokansan) fyysisestä ja hengellisestä hajottamisesta heidän tottelemattomuutensa vuoksi. Ollessaan hajallaan he menettivät tiedon evankeliumista samoin kuin käsityksen siitä, että he ovat Israelin huoneen jäseniä. Osana Israelin huoneen kokoamista myöhempinä aikoina ihmiset kaikkialla maan päällä ottavat vastaan palautetun evankeliumin ja käsittävät olevansa Herran liittokansaa (ks. 1. Nefi 15:14–15).

Lue 1. Nefi 15:14 ja merkitse, mitä hajotettu Israel myöhempinä aikoina ymmärtää.

Nefi opetti, että ne, jotka liittyvät kirkkoon, ovat ikään kuin heidät olisi oksastettu ”tosi oliivipuuhun” (1. Nefi 15:16). Hän sanoi myös, että aivan kuten Israelin huoneen hajottaminen, tämä oksastaminen eli kokoaminen tapahtuisi ”pakanoiden kautta” (1. Nefi 15:17). Saattaa olla hyödyllistä ymmärtää, että ”sanalla pakanat – – on pyhissä kirjoituksissa useita merkityksiä. Toisinaan se tarkoittaa ihmisiä, jotka eivät ole israelilaista syntyperää, joskus ihmisiä, jotka eivät ole juutalaista syntyperää, ja joskus kansoja, joilla ei ole evankeliumia, vaikka kansassa olisikin israelilaista verta. Tämä jälkimmäinen merkitys on tavallinen erityisesti Mormonin kirjassa ja Opissa ja liitoissa.” (PKO, ”Pakanat”, scriptures.lds.org/fi.)

Kuva
nuori nainen rukoilemassa

Herra pitää lupauksensa ja muistaa liittonsa, jotka Hän on tehnyt lastensa kanssa. Hän haluaa, että kaikki Hänen lapsensa saavat ikuisen evankeliumin siunaukset (ks. 1. Nefi 15:18). Kun pyrit kertomaan evankeliumista ystäville ja sukulaisille sekä sitoudut palvelemaan kunniallisesti lähetystyössä, autat toteuttamaan Lehin profetiaa.

1. Nefi 15:21–36

Nefi vastaa veljiensä kysymyksiin Lehin näystä oman kokemuksensa pohjalta

Luvun 1. Nefi 15 loppuosa käsittelee kysymyksiä, joita veljet esittivät Nefille Lehin unesta. He kysyivät: ”Mitä tarkoittaa isämme näkemä rautakaide, joka johti puulle?” (1. Nefi 15:23.) Lue Nefin vastaus jakeista 1. Nefi 15:24–25 ja pane merkille, mitä siunauksia on luvattu niille, jotka ottavat uutterasti varteen Jumalan sanan. Alleviivaa presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavista Jumalan sanan voimaa koskevista lausunnoista ilmauksia, jotka muistuttavat Nefin opettamia asioita:

  • ”Sen lisäksi että Jumalan sana johdattaa meidät nauttimaan sitä hedelmää, joka on kaikkia muita hedelmiä haluttavampaa, niin Jumalan sanassa ja sen kautta me saamme voimaa vastustaa kiusauksia, voimaa tehdä tyhjäksi Saatanan ja hänen lähettiläidensä työn.”

  • ”Jumalan sana – – on voimallinen vahvistamaan pyhiä ja varustamaan heidät Hengellä, niin että he voivat vastustaa pahaa, pitää kiinni hyvästä ja löytää ilon tässä elämässä.”

  • ”Menestystä vanhurskaudessa, voimaa välttää petollisia opetuksia ja vastustaa kiusausta, opastusta jokapäiväisessä elämässämme, lohtua sielulle – nämä ovat vain muutamia niistä lupauksista, joita Herra on antanut niille, jotka tulevat Hänen sanansa ääreen. – – Vaikka olisimme kuinka uutteria tahansa muilla aloilla, niin tietyt siunaukset voidaan saada vain pyhistä kirjoituksista, vain tulemalla Herran sanan ääreen ja pitämällä siitä kiinni kulkiessamme pimeyden sumujen halki elämän puuta kohti.” (”Sanan voima”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 81–83.)

On tärkeää, että pidämme kiinni Jumalan sanasta tutkimalla pyhiä kirjoituksia, rukoilemalla ja kuuntelemalla innoitettuja johtajia.

  1. Suunnittele pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lehtinen, jossa mainostetaan Jumalan sanaa. Muista sisällyttää lehtiseen siunaukset, jotka Nefi lupasi niille, jotka pitävät kiinni Jumalan sanasta. Voisit myös luetella lähteitä, joista voi löytää Jumalan sanaa.

Kuva
nuori mies lukemassa

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan 1. Nefi 15:24–25 viereen seuraavan periaatteen: Jumalan sanan tutkiminen ja noudattaminen päivittäin vahvistaa meitä Saatanan kiusauksia vastaan.

  1. Jotta sinun on helpompi vahvistaa todistustasi tästä periaatteesta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Mikä pyhien kirjoitusten tutkimiseesi liittyvä kokemus on auttanut sinua tietämään, että tämä periaate on totta?

    2. Miten voit saada selville, että tämä periaate on totta?

Lehin unessa ne, jotka pitivät kiinni rautakaiteesta, johdatettiin turvallisesti pimeyden sumun läpi elämän puun luo. Kohdassa 1. Nefi 15:26 kerrotaan, kuinka veljet pyysivät Nefiä selittämään, mikä merkitys oli vesivirralla, joka oli elämän puun lähellä. Katso jakeita 1. Nefi 15:27–29 ja pane merkille, mitä vesivirta kuvasi.

Lue 1. Nefi 15:32–36. Miksi nämä opetukset saattoivat vaivata Nefin veljiä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä osat Lehin näyssä ja näkyä koskevassa Nefin tulkinnassa ovat osoituksena Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta Nefin veljiä kohtaan?

    2. Millaisena näet Jumalan rakkauden ja huolenpidon sinua kohtaan luvussa 1. Nefi 15?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 1. Nefi 15 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: