Seminaari
Viikko 10: Päivä 2, MK Jaakob 7


Viikko 10: Päivä 2

MK Jaakob 7

Johdanto

Jaakob turvasi todistukseensa ja Herraan voittaakseen Seremin, antikristuksen, väärät ajatukset ja väitteet. Antikristus on henkilö, joka vastustaa kiihkeästi ja voimakkaasti Kristusta ja yrittää tuhota muiden ihmisten uskon Häneen, Hänen tosi kirkkoonsa, Hänen evankeliumiinsa tai pelastussuunnitelmaan.

Kuva
Jacob and Sherem

Estääkseen Seremin pyrkimykset Jaakob ammensi voimaa aiemmista kokemuksista, jotka olivat kasvattaneet hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Hän turvasi myös Pyhän Hengen johdatukseen, pyhien kirjoitusten ja profeettojen sanojen tuntemukseensa sekä todistukseensa Jeesuksesta Kristuksesta. Kun Serem vaati merkkiä, joka todistaisi Jaakobin sanojen olevan tosia, Jumala löi häntä. Jaakob päätti aikakirjansa kuvaamalla, kuinka nefiläiset turvasivat Herraan linnoittautuessaan lamanilaisia vastaan. Ennen kuolemaansa Jaakob uskoi pienet levyt poikansa Enosin haltuun.

MK Jaakob 7:1–14

Jaakob turvautuu Herraan kohdatessaan Seremin, antikristuksen

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Yksi kuolevaisuuden suurista koetuksista koittaa silloin, kun se, mihin uskomme, kyseenalaistetaan tai sitä arvostellaan. Sellaisina hetkinä haluamme ehkä vastata hyökkäävästi. – – Nämä ovat kuitenkin arvokkaita tilaisuuksia tarkastella tilannetta etäämmältä, rukoilla ja seurata Vapahtajan esimerkkiä. Muista, että maailma halveksui Jeesustakin ja hylkäsi Hänet. – – Kun me suhtaudumme arvostelijoihimme Vapahtajan tavoin, meistä ei pelkästään tule enemmän Kristuksen kaltaisia vaan me myös kutsumme heitä tuntemaan Hänen rakkautensa ja seuraamaan Häntä.” (”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 72.)

Ajattele tilannetta, jolloin uskonkäsityksiäsi on kyseenalaistettu tai niitä on arvosteltu. Kun tutkit lukua MK Jaak. 7, saat tietää, kuinka Jaakob joutui kohtaamaan uskoonsa kohdistuvaa arvostelua Serem-nimisen miehen taholta ja kuinka Jaakob vastasi menestyksellisesti tähän haasteeseen.

Lue MK Jaak. 7:1–5 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, 1) mitä Serem yritti tehdä ja 2) kuinka hän pyrki toteuttamaan tavoitteensa. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.

Mikä vaikutus Seremillä oli kansaan jakeen MK Jaak. 7:3 mukaan?

  1. Huomaa jakeesta MK Jaak. 7:4, että Serem ”oli oppinut” ja osasi ”puhua hyvin voimallisesti”. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi toisinaan on vaikea puolustaa uskoaan Seremin kaltaista henkilöä vastaan.

Muista, ettei kaikilla ihmisillä, jotka kyseenalaistavat meidän uskomme tai arvostelevat sitä, ole välttämättä samoja motiiveja kuin Seremillä. Vaikka jotkut Seremin tavoin pyrkivät tietoisesti hävittämään uskon, toiset saattavat kyseenalaistaa meidän uskomme, koska he ovat uteliaita tai he ovat ehkä saaneet väärää tietoa uskonkäsityksistämme.

Samalla kun luet kohtaa MK Jaak. 7:5–14, pohdi, kuinka sinä vastaisit Seremin kaltaiselle henkilölle. Kun tutkit Jaakobin vastausta, huomaat, että kun me turvaudumme Herraan, me voimme voittaa uskoomme kohdistuvat haasteet. Voit halutessasi kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin näiden jakeiden viereen. Pane merkille, millä tavoin Jaakob havainnollisti tätä periaatetta kohdatessaan Seremin.

Lue seuraavan taulukon ensimmäisestä sarakkeesta kohdan MK Jaak. 7:5–14 jae tai jakeet ja yhdistä kyseinen viite siihen toisessa sarakkeessa olevaan lausumaan, joka parhaiten kuvaa sitä, kuinka Jaakob siinä kohdassa turvasi Herraan. Kirjoita lausuman kirjain pyhien kirjoitusten viitteen vieressä olevalle viivalle.

Mitä Jaakob teki luottaakseen Herraan

  1. MK Jaak. 7:5

  2. MK Jaak. 7:8

  3. MK Jaak. 7:10–11

  4. MK Jaak. 7:12

  5. MK Jaak. 7:13–14

  1. Hän todisti pyhistä kirjoituksista ja profeettojen sanoista.

  2. Hän jätti lopputuloksen Jumalan käsiin.

  3. Hän turvautui Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan.

  4. Hän muisti aiemmat kokemukset, jotka olivat vahvistaneet hänen uskoaan.

  5. Hän lausui todistuksen, jonka hän oli saanut Pyhän Hengen kautta.

Voit tarkistaa tämän tehtävän vastauksesi katsomalla oikeat vastaukset tämän oppiaiheen lopusta.

Kuinka voit vahvistaa todistustasi niin ettei se järky, kun uskonkäsityksiäsi kyseenalaistetaan tai arvostellaan? Huomaa, että kohdassa MK Jaak. 7:5 Jaakob osoitti seuraavan totuuden: Meitä ei voi järkyttää uskostamme, jos meidän todistuksemme perustuu ilmoitukseen ja todellisiin hengellisiin kokemuksiin. Pohdi, miten vahva on todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja mitä voit tehdä vahvistaaksesi sitä.

Jaakobin vastaus Seremille antaa meille esimerkin, jota voimme noudattaa, kun vastaamme niille, jotka kyseenalaistavat uskomme tai arvostelevat sitä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kolmeen seuraavista kysymyksistä, niin sinun on helpompi miettiä, mitä asioita Jaakob teki turvatakseen Herraan ja kuinka nämä samat teot ovat auttaneet tai voivat auttaa sinua, kun muut kyseenalaistavat uskosi:

    1. Huomaa kohdasta MK Jaak. 7:5, että Jaakobin uskosta tuli horjumaton hänen aikaisempien hengellisten kokemustensa ansiosta. Mitkä kokemukset ovat vahvistaneet sinun uskoasi? Kuinka näiden kokemusten muistaminen tai muistiin kirjoittaminen voi auttaa sinua, kun joku kyseenalaistaa uskosi tai arvostelee sitä?

    2. Kohdassa MK Jaak. 7:8 Jaakob sanoo, että ”Herra Jumala vuodatti Henkeänsä minun sieluuni”. Mitä sinun pitää tehdä, jotta Henkeä voidaan vuodattaa sinun sieluusi? Kuinka Pyhä Henki on auttanut sinua, kun olet vastannut kysymyksiin tai arvosteluihin, jotka koskevat uskoasi?

    3. Kuinka päivittäinen tapa tutkia pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja voi auttaa sinua sellaisissa tilanteissa, joissa muut kyseenalaistavat uskosi tai arvostelevat sitä? (Ks. MK Jaak. 7:10–11.)

    4. Milloin olet lausunut todistuksesi jollekulle, joka on kyseenalaistanut uskosi tai arvostellut sitä? (Ks. MK Jaak. 7:12.) Mikä oli lopputulos?

    5. Kun Serem tavoitteli merkkiä, Jaakob ei pyrkinyt osoittamaan, että hänen todistuksensa oli totta, vaan hän jätti lopputuloksen Herran käsiin (ks. MK Jaak. 7:14). Millä tavoin sinua voisi auttaa tieto siitä, ettei sinun tarvitse osoittaa todistuksesi todenperäisyyttä niille, jotka kyseenalaistavat uskosi?

MK Jaakob 7:15–23

Seremiä lyödään, hän tunnustaa ja kuolee, jolloin suuri joukko nefiläisiä kääntyy Herran puoleen

Vanhin Robert D. Hales on opettanut:

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Kun me emme maksa samalla mitalla – kun me käännämme toisen posken ja vastustamme vihan tunteita – mekin seisomme Vapahtajan rinnalla. Heijastamme Hänen rakkauttaan, ainoaa voimaa, joka kykenee vaimentamaan vastustajan ja vastaamaan arvostelijoillemme syyttämättä puolestamme heitä. Se ei ole heikkoutta. Se on kristillistä rohkeutta.

Vuosien saatossa opimme, etteivät uskoomme kohdistuvat haasteet ole uusia eivätkä varmaankaan pian häviä. Mutta Kristuksen tosi opetuslapset näkevät mahdollisuuden vastustuksen keskellä. – –

Onneksi Herra tuntee arvostelijoidemme sydämen ja sen, kuinka me voimme vastata heille parhaiten. Kun tosi opetuslapset etsivät Hengen ohjausta, he saavat innoitusta, joka on räätälöity kutakin tapausta varten. Ja jokaisessa tapauksessa tosi opetuslapset toimivat tavoin, jotka kutsuvat Herran Hengen.” (”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, s. 72–73.)

Mitä mielestäsi tarkoittaa ilmaus ”näkevät mahdollisuuden vastustuksen keskellä”?

Kun vastaamme uskoomme kohdistuviin haasteisiin tavoilla, jotka luovat Herran Hengelle otollisen ilmapiirin, siitä voi seurata hyvää. Lue MK Jaak. 7:15–23 ja pane merkille, mitä hyvää seurasi Jaakobin kohtaamisesta Seremin kanssa.

Mitä todisteita huomaat kohdassa MK Jaak. 7:21–22 siitä, että Jaakob toivoi kokemuksensa Seremin kanssa auttavan muita?

Kuinka kohdan MK Jaak. 7:23 mukaan Jaakobin kohtaaminen Seremin kanssa lopulta vaikutti kansaan?

  1. Yksi periaate, jonka opimme Jaakobin kohtaamisesta Seremin kanssa, on se, että kun vastaamme uskoomme kohdistuviin kysymyksiin tai arvosteluihin tavoilla, jotka luovat Hengelle otollisen ilmapiirin, voimme auttaa muita kääntymään Herraan. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin tätä periaatetta koskeviin kysymyksiin:

    1. Kuinka tieto tästä periaatteesta voi antaa sinulle mahdollisuuden auttaa muita kääntymään Herran puoleen?

    2. Kuinka voisit pyrkiä toteuttamaan tätä periaatetta?

MK Jaakob 7:24–27

Jaakob kuvailee nefiläisten toimia suhteessa lamanilaisiin ja päättää aikakirjansa

Lue MK Jaak. 7:24–27. Korosta jakeesta MK Jaak. 7:25 ilmaus, joka tukee Jaakobin sanomaa siitä, miten tärkeää on turvata Herraan, kun kohtaamme haasteita.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä on yksi asia, jonka aiot tehdä valmistautuaksesi tilanteeseen, jolloin joku asettaa uskosi kyseenalaiseksi?

Jos olet huolissasi siitä, kuinka voit vastata joihinkin tiettyihin uskoasi koskeviin kysymyksiin tai arvosteluun, tutki julkaisua Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, vanhin Robert D. Halesin yleiskonferenssipuhetta ”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta” (Liahona, marraskuu 2008, s. 72–75) ja muita lähteitä, joita on sivustoilla lds.org ja youth.lds.org.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun MK Jaak. 7 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Vastaukset tämän oppiaiheen alussa olevaan yhdistämistehtävään: 1) d, 2) c, 3) a, 4) e, 5) b.