Seminaari
Viikko 15: Päivä 1, Alma 5:1–36


Viikko 15: Päivä 1

Alma 5:1–36

Johdanto

Kun jumalattomuus ja kiistely uhkasivat kirkkoa (ks. Alma 4:9–11), Alma tiesi, että todellinen uudistuminen voisi tapahtua vain kirkon jäsenten sydämessä tapahtuvan voimallisen muutoksen avulla. Kirkon ylipappina Alma aloitti lähetystyönsä saadakseen Sarahemlan kansan taas oikealle tielle todistamalla Jeesuksesta Kristuksesta ja kutsumalla ihmisiä parannukseen. Hän kannusti heitä valmistautumaan Herran tuomiopäivään osoittamalla uskoa Jumalan sanaan ja arvioimalla sydämensä hengellistä tilaa. Kun tutkit luvun Alma 5 ensimmäistä puoliskoa, mieti, kuinka voit soveltaa käytäntöön sitä, mitä opit, niin että voit kokea sen voimallisen sydämenmuutoksen, josta luvussa puhutaan, tai kokea sitä edelleen.

Alma 5:1–13

Alma kertoo isänsä kääntymyksestä ja niistä, jotka seurasivat häntä

Kuinka paljon olet muuttunut 8-vuotiaasta? Kuinka paljon olet muuttunut 12-vuotiaasta? Mieti, millä eri tavoin ihmiset saattavat muuttua, esimerkiksi ulkoiselta olemukseltaan, käytökseltään tai asenteeltaan. Pohdi, mikä saattaisi aikaansaada ihmisissä näitä muutoksia. Lue sitten Alma 5:12 ja pane merkille, mikä muuttui Alma vanhemmassa. Kun tutkit jakeita Alma 5:1–13, mieti, kuinka ihmisen sydän saattaisi muuttua.

Vanhin Gerald N. Lund, joka myöhemmin palveli seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä, on opettanut, että kun pyhissä kirjoituksissa käytetään sanaa sydän, sillä viitataan usein ”todelliseen, sisäiseen ihmiseen” (”Understanding Scriptural Symbols”, Ensign, lokakuu 1986, s. 25). Mieti hetki, kuinka voimallinen sydämenmuutos eroaa muista tavoista, joilla ihmiset saattavat muuttua – kuten ne tavat, joita ajattelit tämän oppiaiheen alussa.

Muistathan, että kuningas Benjaminin kansa koki voimallisen muutoksen sydämessään, minkä vuoksi heillä ei ollut ”enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää” (Moosia 5:2). Voisit kirjoittaa vanhin Lundin esittämän selvennyksen sekä viitteen Moosia 5:2 pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 5:11–13 marginaaliin.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Saatatte kysyä: Miksi se voimallinen muutos ei tapahdu minussa nopeammin? Teidän tulee muistaa, että merkittävät esimerkit kuningas Benjaminin kansasta, Almasta ja joistakuista muista pyhien kirjoitusten henkilöistä ovat juuri sitä – merkittäviä mutta eivät tyypillisiä. Useimpien meidän kohdalla muutokset tapahtuvat vähitellen ja ajan kuluessa. Uudestisyntyminen, toisin kuin fyysinen syntymämme, on enemmänkin prosessi kuin kertatapahtuma. Ja tuossa prosessissa mukana oleminen on kuolevaisuuden keskeinen tarkoitus.” (”Uudestisyntynyt”, Liahona, toukokuu 2008, s. 78.)

Lue Alma 5:3–7 ja pane merkille, mitä Alma sanoi Sarahemlan kansalle auttaakseen heitä valmistamaan sydäntään muutokseen.

Kirjoita tähän oppikirjaan vastaus seuraavaan kysymykseen: Alma kertoi Sarahemlan kansalle isänsä ja muiden kääntymyksestä sekä heidän vapautumisestaan orjuudesta. Kuinka arvelet näiden kokemusten auttaneen ihmisiä valmistautumaan sydämenmuutoksen kokemiseen?

Lue Alma 5:10 ja ympyröi kysymysmerkit niiden kolmen kysymyksen lopussa, jotka Alma esitti kansalle. Tutki sitten, mikä jakeissa Alma 5:11–13, joissa Alma alkoi vastata näihin kysymyksiin, tukee tätä lausumaa: Kun uskomme Jumalan sanaan ja osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, voimme kokea voimallisen sydämenmuutoksen.

Usko Jumalan sanaan johtaa voimalliseen sydämenmuutokseen, koska Jumalan sana puhuu meille Vapahtajasta. Alman kansa uskoi Jumalan sanaan, jota pyhät profeetat olivat heille julistaneet. He saivat tietää Jeesuksen Kristuksen sovituksen lunastavasta voimasta, ja heidän sydämensä muuttui, kun heissä kasvoi usko Vapahtajaan.

  1. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi omin sanoin, kuinka uskominen Jeesuksen Kristuksen sovitukseen johtaa voimalliseen sydämenmuutokseen.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka oma sydämesi on muuttunut. Jos olet huomannut sydämesi muuttuvan, kun olet tutkinut Mormonin kirjaa tänä vuonna seminaarissa, voisit vastauksessasi kuvata kokemustasi.

Alma 5:14–36

Alma opettaa, että voimallinen sydämenmuutos on edellytyksenä taivaan valtakuntaan pääsemiselle

Kun Alma oli opettanut, että usko Jumalan sanaan auttaa meitä aloittamaan voimallisen sydämenmuutoksen kokemisen prosessin, hän pyysi kansaa pohtimaan lukuisia kysymyksiä. Nämä kysymykset voivat auttaa meitä arvioimaan hengellisen sydämemme tilaa – sisäisen ihmisen haluja ja tuntemuksia.

Lue Alma 5:14 ja merkitse, mitä kolmea kysymystä Alma kehotti kansaa pohtimaan omakohtaisesti. Nämä kolme kysymystä kuvailevat sitä muutosta, jonka koemme, kun osoitamme uskoa Jeesuksen Kristuksen tarjoamaan lunastukseen. Muistat varmaan aiempien oppiaiheiden pohjalta (ks. Moosia 5 ja Moosia 27), että uudestisyntymisellä tarkoitetaan muutosta, jonka ihminen kokee, kun hän ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen ja aloittaa uuden elämän paitsi Hänen opetuslapsenaan myös Hänen poikanaan tai tyttärenään hengellisesti (ks. Moosia 27:25).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka sydämenmuutos voi kuvastua ihmisen kasvoista. Tässä yhteydessä sanalla kasvot tarkoitetaan ihmisen kasvojen antamaa vaikutelmaa, josta kuvastuu ihmisen asenne, mieliala tai hengellinen tila. Kuvaile jotakuta tuntemaasi henkilöä, joka on saanut Vapahtajan kuvan kasvoihinsa.

Lääketieteen alalla sydänkäyrä on diagrammi, jonka avulla lääkärit arvioivat fyysisen sydämemme tilaa. Se auttaa huomaamaan sairauksia, jotka vaativat hoitoa. Tutki luvun Alma 5 jakeita, jotka on lueteltu alla hengellisen sydänkäyrän alaosassa. Kun tutkit kutakin jaetta, tee merkintä taulukon siihen ruutuun, joka parhaiten kuvaa sitä, kuinka vastaisit kyseisen jakeen kysymykseen tai kysymyksiin. (Jos haluat pitää vastauksesi omana tietonasi, voit jäljentää tämän taulukon erilliselle paperille tai omaan päiväkirjaasi ja täyttää vastauksesi siihen.)

Alma 5 Hengellinen sydänkäyrä

Aina

Lähes aina

Yleensä

Joskus

Harvoin jos koskaan

Luvun Alma 5 jakeet

15

16

19

26

27

28

29

30–31

Kun olet täyttänyt hengellisen sydänkäyräsi, lue Alma 5:21–25. Pane merkille, mitä Alma opetti tästä totuudesta: Kokemalla sydämenmuutoksen me valmistaudumme saamaan sijan taivaan valtakunnassa (selestisessä valtakunnassa).

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Laadi luettelo sanoista ja ilmauksista, joita Alma käytti kohdassa Alma 5:21–25 ja jotka kuvaavat tilaa, jossa haluaisit olla nyt.

    2. Selitä, kuinka sydämenmuutos mielestäsi valmistaa meitä saamaan sijan taivaan valtakunnassa.

Lue Alma 5:33–36 ja mieti, miltä Alman sanoma sinusta tuntuu. Pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat sinua vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä Herra kutsuu minua tekemään?

  • Mitkä asiat ovat palkintona tämän kutsun vastaanottamisesta?

  • Mitä nämä jakeet opettavat minulle Vapahtajasta?

Lue presidentti Ezra Taft Bensonin seuraava lausuma, joka osoittaa, kuinka ihmiset, jotka ovat kokeneet sydämenmuutoksen, haluavat elää:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Kun valitsette Kristuksen seuraamisen, valitsette muuttumisen. – –

Herra vaikuttaa sisältä ulospäin. Maailma vaikuttaa ulkoa sisäänpäin. Maailma haluaa ottaa ihmiset pois kurjuudesta. Kristus ottaa kurjuuden pois ihmisistä, ja sen jälkeen he pystyvät itse nousemaan kurjuudestaan. Maailma haluaa muuttaa ihmisiä muuttamalla heidän ympäristöään. Kristus muuttaa ihmisiä, jotka sitten muuttavat ympäristöään. Maailma haluaa muuttaa ihmisten käyttäytymistä, mutta Kristus voi muuttaa ihmisluonnon. – –

Kristuksen tähden muuttuneet ihmiset seuraavat Kristusta. He haluavat Paavalin tavoin tietää, mitä heidän pitää tehdä (ks. Ap. t. 9:6). – –

Heidän tahtonsa sulautuu Hänen tahtoonsa (ks. Joh. 5:30).

He tekevät aina sitä, mikä on Herralle otollista (ks. Joh. 8:29).

He ovat paitsi valmiita kuolemaan Herran tähden, mutta mikä tärkeämpää, he ovat valmiit elämään Hänen tähtensä.

Kun menette heidän kotiinsa, niin seinillä olevat kuvat, hyllyissä olevat kirjat, kodissa kuuluva musiikki, heidän sanansa ja tekonsa ilmaisevat heidän olevan kristittyjä.

He ovat Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla (ks. Moosia 18:9).

Heillä on Kristus mielessään, sillä he kääntyvät Häneen kaikissa ajatuksissaan (ks. OL 6:36).

Heillä on Kristus sydämessään, sillä heidän kiintymyksensä kohdistuu Häneen ikuisesti (ks. Alma 37:36).

Miltei joka viikko he nauttivat sakramentin ja todistavat uudelleen iankaikkiselle Isälleen, että he ovat halukkaita ottamaan Hänen Poikansa nimen päällensä, muistamaan Hänet aina ja pitämään Hänen käskynsä (ks. Moroni 4:3).” (Ks. ”Syntyneet Jumalasta”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 155. puolivuotiskonferenssista, s. 4–5.)

Alleviivaa tämän oppiaiheen lopuksi presidentti Bensonin lausumasta yksi ajatus, joka auttaa sinua miettimään, kuinka haluat elää ihmisenä, joka kokee jatkuvaa sydämenmuutosta. Aseta tavoite, joka auttaa sinua soveltamaan käytäntöön sitä, mitä olet tuntenut, kun olet tutkinut Alman opetuksia sydämenmuutoksen kokemisesta (voisit kirjoittaa tavoitteen omaan päiväkirjaasi tai erilliselle paperille). Kun pyrit jatkuvasti syntymään Jumalasta ja kokemaan sydämenmuutosta, valmistaudut astumaan Jumalan valtakuntaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut kohdan Alma 5:1–36 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: