Seminaari
Viikko 6: Päivä 4, 2. Nefi 9–10


Viikko 6: Päivä 4

2. Nefi 9–10

Johdanto

Edellisessä oppiaiheessa tutkit Jaakobin todistusta siitä, mitä Jeesus Kristus tekisi sovituksessaan meidän puolestamme. Tässä oppiaiheessa tutkit luvun 2. Nefi 9 loppuosaa ja Jaakobin saarnan ensimmäistä päivää ja opit, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme sovituksen siunaukset. Jaakob varoitti tekemästä valintoja, jotka johtavat eroon Jumalasta, ja hän kutsui kaikkia tulemaan Kristuksen luokse ja pelastumaan. Luet myös luvun 2. Nefi 10 ja tutkit, mitä Jaakob sanoi ihmisille seuraavana päivänä. Jaakob opetti jälleen, että vaikka Israel hajotettaisiin synnin vuoksi, Herra muistaisi sen kanssa tekemänsä liitot. Hän kokoaisi heidät, kun he tekisivät parannuksen ja palaisivat Hänen luokseen. Jaakob sanoi, ettei ”maan päällä ole mitään muuta kansakuntaa, joka ristiinnaulitsisi Jumalansa” (2. Nefi 10:3). Hän ennusti, että Amerikka olisi vapauden maa, sitä vahvistettaisiin kaikkia kansakuntia vastaan eikä sillä olisi kuninkaita. Jaakob todisti, että ihmisen täytyy alistua Jumalan tahtoon ja muistaa, että vain Jumalan armosta hän pelastuisi.

2. Nefi 9:28–54

Jaakob varoittaa teoista ja asenteista, jotka erottavat meidät Jumalasta, ja kutsuu kaikkia tulemaan Kristuksen luokse

Lankeemuksen vuoksi ja henkilökohtaisten syntiemme tähden jokainen meistä tarvitsee Vapahtajaa. Jaakob todisti, että sovituksen kautta meidät on vapautettu lankeemuksen vaikutuksista ja me voimme voittaa syntimme ja saada iankaikkisen elämän. Jaakob käytti tämän havainnollistamiseen vertauskuvana porttia ja tietä. Lue 2. Nefi 9:41 ja pane merkille, millaiseksi Jaakob kuvaili tietä, jota meidän on kuljettava saavuttaaksemme iankaikkisen elämän. Pohdi seuraavia kysymyksiä: Mitä Herran luokse tuleminen mielestäsi tarkoittaa? (Mieti, oletko tiellä, joka tuo sinua lähemmäksi Vapahtajaa.) Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”tie [Vapahtajan luokse] on kaita, mutta se on suorana reittinä”?

Kuva
maze with straight path down center

Jaakob kuvasi Vapahtajaa myös ”portin vartijaksi”. Tämä on vertauskuvana Vapahtajan roolista meidän tuomarinamme. Juuri Hän antaa meille sovituksensa siunaukset meidän asenteidemme ja tekojemme perusteella. Jaakob opetti meille myös täsmällisemmin, kuinka meidän asenteemme ja tekomme vaikuttavat meidän kykyymme tulla Vapahtajan luo.

  1. Jotta sinun on helpompi tunnistaa asenteita, ajatuksia ja tekoja, jotka voivat johtaa meitä Vapahtajan luokse, tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

    1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi kokonaisen sivun keskelle pystyviiva ja kirjoita sen toiselle puolelle Loitonnumme Kristuksesta ja toiselle puolelle Tulemme Kristuksen luokse.

    2. Lue 2. Nefi 9:27–39 ja pane merkille kaikki teot tai asenteet, joiden Jaakob varoitti voivan loitontaa meitä Vapahtajasta. Tee luettelo asioista, joita löydät ja jotka kuuluvat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi sarakkeeseen ”Loitonnumme Kristuksesta”. Voisit merkitä löytämäsi asiat myös pyhiin kirjoituksiisi. (Huomaa, että 2. Nefi 9:28–29 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

    3. Valitse yksi löytämistäsi teoista tai asenteista ja kirjoita uudelle sivulle pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tämä teko tai asenne estää meitä tulemasta Kristuksen luokse ja saamasta Hänen sovituksensa täysiä siunauksia?

    4. Sen lisäksi että Jaakob varoitti teoista ja asenteista, jotka loitontavat meitä Herrasta, hän puhui myös teoista ja asenteista, jotka auttavat meitä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse. Lue 2. Nefi 9:23, 42, 45–46, 49–52 ja etsi, mitkä asiat Jaakobin opetuksen mukaan toisivat meitä Herran luokse. Kirjoita löytämäsi asiat laatimasi taulukon sarakkeeseen ”Tulemme Kristuksen luokse”.

Kuva
Jeesus Kristus

Tutkimalla kohtaa 2. Nefi 9:28–29 opit seuraavan periaatteen: Päättämällä tulla Herran luokse ja elää Hänen tahtonsa mukaan me voimme saada sovituksen täydet siunaukset.

  1. Jotta sinun on helpompi toteuttaa oppimaasi käytännössä, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastauksesi kahden tai useamman tehtävän kysymyksiin:

    1. Jakeessa 2. Nefi 9:23 sanotaan, että Herra on käskenyt meitä tekemään parannuksen ja ottamaan kasteen. Vaikka sinut ehkä jo onkin kastettu, kuinka kasteenliiton lupausten uudistaminen sakramentin kautta auttaa sinua tulemaan Herran luokse ja saamaan Hänen sovituksensa siunaukset?

    2. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”[uskoo] täydellisesti Israelin Pyhään” (2. Nefi 9:23)? Millä tavoin sinä tällä hetkellä osoitat uskosi Herraan?

    3. Mitä tarkoittaa se, että kääntyy pois synneistään (ks. 2. Nefi 9:45)? Mikä voi auttaa sinua kääntymään pois synneistäsi?

    4. Mitkä ovat esimerkkejä siitä, että ”[tuhlaa] rahaa sellaiseen, millä ei ole arvoa”, tai että työskentelee sen hyväksi, ”mikä ei tee kylläiseksi” (2. Nefi 9:51)? Kuinka pahojen tai mitättömien pyrkimysten välttäminen auttaa sinua tulemaan Herran luokse? Kuinka voit paremmin tasapainottaa ajankäyttöäsi erilaisten kouluun, opiskeluun ja kirkkoon liittyvien toimintojen sekä virkistys- ja yhdessäolotoimintojen välillä?

    5. Millä tavoin sinä voit kestitä itseäsi ”sillä, mikä ei häviä” (2. Nefi 9:51)?

    6. Jaakob kehotti ihmisiä kiittämään ja antamaan sydämensä riemuita (ks. 2. Nefi 9:52). Miksi arvelet, että on tärkeää noudattaa tätä neuvoa, kun pyrit tulemaan Vapahtajan luokse?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka yksi tai useampi teko ja asenne, joita olet tutkinut, ovat tuoneet sinut lähemmäksi Vapahtajaa.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 9:28–29

Mitä teet hyödyntääksesi parhaiten tämänhetkiset mahdollisuutesi opiskella? Mitä tulevia opiskelusuunnitelmia sinulla on?

Lue presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraava lausunto ja alleviivaa siunaukset, joita oppimisesta voi koitua: ”Edessänne on suuria haasteita. Te olette siirtymässä kohti ankaran kilpailun maailmaa. Teidän täytyy hankkia niin paljon koulutusta kuin voitte. Herra on antanut meille neuvoja koulutuksen tärkeydestä. Sen avulla te voitte saada parempia mahdollisuuksia. Se antaa teille valmiudet saada aikaan jotakin arvokasta edessä olevassa suurten mahdollisuuksien maailmassa. Jos voitte opiskella yliopistossa ja haluatte sitä, niin opiskelkaa siellä. Jos ette halua opiskella yliopistossa, niin menkää ammatilliseen tai kaupallisen alan kouluun kehittääksenne taitojanne ja lisätäksenne kykyjänne.” (Ks. ”Käännynnäisiä ja nuoria miehiä”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 49.)

Lue 2. Nefi 9:28 ja merkitse, mitkä Jaakobin sanojen mukaan ovat väärällä asenteella oppimisen ansoja.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen:

    1. Mitä arvelet, että lausuma ”kun he ovat oppineita, he pitävät itseään viisaina” tarkoittaa?

    2. Mitä vaaroja piilee siinä, että ajattelemme olevamme viisaampia kuin vanhemmat, piispamme tai seurakunnanjohtajamme, profeetta tai taivaallinen Isämme?

Lue 2. Nefi 9:29 ja pane merkille, mitä sinun on muistettava tavoitellessasi koulutusta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka uuttera pyhien kirjoitusten tutkiminen auttaa sinua elämään jakeen 2. Nefi 9:29 periaatteen mukaan?

2. Nefi 10

Jaakob kannustaa ihmisiä riemuitsemaan ja tulemaan Herran luokse

Opetuksensa toisena päivänä Jaakob todisti jälleen Herran voimasta vapauttaa synnin seurauksista. Jaakob opetti kansalleen myös, kuinka heidän tulee suhtautua sovituksen armolliseen lahjaan. Lue 2. Nefi 10:20, 23–25 ja merkitse ilmauksia, jotka osoittavat, mitä Jaakob opetti, että meidän pitäisi tehdä sen vuoksi että Vapahtaja on antanut uhrin meidän puolestamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Kun ajattelet sitä, mitä olet opiskellut Vapahtajasta, miksi haluat aina muistaa Hänet (ks. 2. Nefi 10:20)?

    2. Mistähän syystä se, että hylkäät väärät tekosi eli teet niistä parannuksen, osoittaisi kiitollisuuttasi ja rakkauttasi Vapahtajaa kohtaan?

    3. Mitä sellaista olet oppinut Vapahtajasta, mikä auttaa sinua pikemminkin tuntemaan toivoa kuin olemaan masennuksesta alla päin?

Yksi tärkeä ilmaus tässä luvussa on ”tehkää sovinto Jumalan tahdon kanssa” (2. Nefi 10:24). Se tarkoittaa sitä, että meidän tulee luoda uudelleen läheinen suhde Herraan, jolloin olemme kuuliaisia Hänen tahdolleen ja sopusoinnussa sen kanssa. Käy läpi kaikki pyhien kirjoitusten kohdat, jotka olet merkinnyt lukuihin 2. Nefi 9–10. Etsi Pyhän Hengen johdatusta, kun päätät, mitä voit tehdä tehdäksesi sovinnon Jumalan tahdon kanssa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Nefi 9–10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: