Seminaari
Viikko 12: Päivä 4, Moosia 15–17


Viikko 12: Päivä 4

Moosia 15–17

Johdanto

Kertomus siitä, kun profeetta Abinadi saarnaa kuningas Nooalle ja tämän papeille, jatkuu luvuissa Moosia 15–17. Hän todisti Jeesuksen Kristuksen tehtävästä Lunastajana. Alma, yksi Nooan papeista, uskoi Abinadia. Kuningas Nooa heitti Alman ulos hovistaan ja käski polttaa Abinadin kuoliaaksi. Abinadi oli uskollinen Jumalalle kaikissa olosuhteissa.

Moosia 15–16

Abinadi opettaa Jeesuksen Kristuksen tehtävää Lunastajana

Käytä muutama minuutti siihen, että etsit ja ympyröit sanat lunastaa ja lunastus (eri taivutusmuodoissaan) luvuista Moosia 15–16. Se, että jotakin sanaa toistetaan jossakin pyhien kirjoitusten lukualueessa, merkitsee yleensä tärkeää seikkaa kirjoittajan sanomassa. Kun opiskelet tänään, pane merkille, mitä Abinadi opetti lunastetuksi tulemisesta.

Tarkastele seuraavaa kuviota, joka auttaa sinua ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen tehtävää Lunastajana:

Kuva
Stick Figure

Kuvittele, että olet rikkonut lakia ja sinulle on määrätty ankarin lain sallima rangaistus. Kenties rangaistukseen sisältyy sakkoja, vankeus tai jopa kuolema. Miltä sinusta tuntuisi kohdata sellaiset rangaistukset? Pystytkö keksimään mitään laillista ja rehellistä keinoa välttyä näiltä rangaistuksilta?

Kirjoita kuvioon sanan Rikoksentekijä alle Minä ja sanan Rangaistus alle Oikeudenmukaisuus. Me olemme kaikki jossakin vaiheessa rikkoneet Jumalan lakeja, ja meidän täytyy kohdata oikeudenmukaisuuden vaatimukset. Oikeudenmukaisuuden vaatimukset edellyttävät, että synnintekijä saa syntiin liittyvän rangaistuksen.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraava lausuma ja alleviivaa kaksi Jumalan lain rikkomiseen liittyvää rangaistusta: ”Oikeudenmukaisuus – – vaatii, että jokainen rikottu laki hyvitetään. Kun noudatatte Jumalan lakeja, teitä siunataan, mutta ette voi ansaita mitään ylimääräistä luottoa niiden lakien varalle, joita rikotte. Jos niitä ei selvitetä, rikotut lait voivat tehdä elämästänne murheellisen ja estää teitä palaamasta Jumalan luo.” (”Sovitus voi taata rauhanne ja onnenne”, Liahona, marraskuu 2006, s. 41–42.)

Jumalan lakien rikkomisesta seuraa kurjuus ja se, ettei voi asua Jumalan luona. Lue Moosia 15:1, 7–9 ja merkitse ilmaukset, jotka osoittavat, kuinka Vapahtajan sovitus tyydyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset.

Toisinaan ihmisiä hämmentää, kun Abinadi kuvailee kohdassa Moosia 15:2–5 Jeesuksen Kristuksen olevan 1) Isän Jumalan Poika ja 2) Isä. Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavassa lausunnossa Jeesuksen Kristuksen jumalallista alkuperää ja luonnetta selitetään tällä tavoin: ”Kuten Abinadi opetti, Kristus ’sikisi Jumalan voimasta’ (Moosia 15:3) ja sen vuoksi Hänessä on Isän voimat. Sen jumalallisen polveutumisen lisäksi Kristus on Isä myös siinä mielessä, että Hän on taivaan ja maan Luoja [ks. Moosia 15:4], Hän on meidän hengellisen uudestisyntymisemme ja pelastuksemme isä, ja Hän kunnioittaa uskollisesti Isänsä tahtoa oman tahtonsa ylitse – ja siten väittää oikeutetusti omaavansa asiaan kuuluvan voiman.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 183–184.)

Tutki kohtaa Moosia 15:5–7 ja mieti hintaa, jonka Jeesus Kristus on maksanut lunastaakseen sinut eli seisoakseen sinun ja oikeudenmukaisuuden vaatimusten välissä. Kirjoita Jeesus Kristus edellä olevaan kuvioon sanojen Rikoksentekijä ja Rangaistus väliin.

On tärkeä ymmärtää, ettei Vapahtaja pyyhi pois oikeudenmukaisuuden vaatimuksia vaan seisoo oikeudenmukaisuuden ja meidän välissä. Jos teemme parannuksen, Hän tyydyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset kärsimällä rangaistuksen meidän puolestamme.

  1. Tee seuraavat tehtävät pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Kirjoita Ne, jotka haluavat tulla lunastetuiksi (Moosia 15:11–12; 16:13). Etsi sitten kohdista Moosia 15:11–12; 16:13, ketkä tullaan lunastamaan. Kuvaile, mitä löysit.

    2. Kirjoita Ne, jotka eivät halua tulla lunastetuiksi (Moosia 15:26–27; 16:2–5, 12). Etsi sitten kohdista Moosia 15:26–27; 16:2–5, 12 syitä siihen, miksi jotkut eivät halua tulla lunastetuiksi. Kuvaile, mitä löysit.

  2. Kirjoita edellisestä tehtävästä oppimasi pohjalta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä määrää sen, ketkä lunastetaan synneistään?

    2. Mitä opit, kun vertaat Jeesuksen Kristuksen tahtoa kohdassa Moosia 15:7 niiden tahtoon, jotka tekevät pahaa, kohdassa Moosia 16:12?

Jeesus Kristus tyydyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset kaikkien niiden kohdalla, jotka tekevät parannuksen. Hinta, jonka Vapahtaja on maksanut meidän puolestamme, on hyvin henkilökohtainen lahja kaikille niille, jotka päättävät tehdä parannuksen ja tehdä Isän tahdon mukaan. Lue Moosia 15:10 ja alleviivaa ilmaus ”hän saa nähdä jälkeläisensä”.

Kuva
Elder Merrill J. Bateman

Lue Moosia 15:10–12 sekä seitsemänkymmenen koorumin täysinpalvelleen jäsenen, vanhin Merrill J. Batemanin seuraava lausuma:

”Profeetta Abinadi selittää – –, että ’kun hänen sielunsa on annettu uhriksi synnin tähden, hän saa nähdä jälkeläisensä’ (Moosia 15:10). Sitten Abinadi kertoo, että Vapahtajan jälkeläisiä ovat profeetat ja ne, jotka seuraavat heitä. Kun ajattelin Vapahtajan kokemusta puutarhassa ja ristillä, pidin niitä monien vuosien ajan paikkoina, joissa suuri synnin massa sälytettiin Hänen päälleen. Alman, Abinadin, Jesajan ja muiden profeettojen sanojen kautta näkemykseni on kuitenkin muuttunut. Persoonattoman synnin massan sijaan Jeesuksen edessä oli pitkä jono ihmisiä, kun Hän tunsi meidän vajavuutemme (ks. Hepr. 4:15), ’kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme – – [ja] meidän pahat tekomme [olivat] hänet ruhjoneet’ (Jes. 53:4–5).

Sovitus oli läheinen, henkilökohtainen kokemus, jossa Jeesus tuli tuntemaan, kuinka auttaa meitä jokaista.” (”Elämäntapa kaikille”, Liahona, marraskuu 2005, s. 75–76.)

Kuva
Kristus Getsemanessa
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että joistakuista tulee Jeesuksen Kristuksen jälkeläisiä? (Ks. Moosia 15:12.)

    2. Mitä teet varmistaaksesi sen, että sinut luetaan Jeesuksen Kristuksen jälkeläiseksi?

Voisit tehdä kohdasta Moosia 15:10 henkilökohtaisen kirjoittamalla alleviivaamaasi kohtaan sanojen ”hänen jälkeläisensä” paikalle oman nimesi. Pohdiskele hetki, mitä merkitsee se, että sinulla on Lunastaja, joka on nähnyt sinut ja tuntee sinut henkilökohtaisesti.

Mitä seuraa siitä, että joku ei halua tulla lunastetuksi? Katso jälleen jaetta Moosia 16:5. Mitä tässä oppiaiheessa aiemmin kuvatussa kuviossa tapahtuu, jos rikoksentekijä pysyy synnissä ja kieltäytyy tekemästä parannusta? Lue OL 19:16–17 saadaksesi selville, mitä tapahtuu niille, jotka kieltäytyvät ottamasta vastaan Vapahtajan suomaa lunastusta parannuksenteon kautta.

Abinadi opetti, että Jeesuksen Kristuksen lunastukseen sisältyy paitsi vapautuminen synnistä myös vapautuminen kuolemasta. Kaikki nousevat ylös kuolleista. Jotkut kuitenkin nousevat ylös kuolleista ennen muita. Abinadi käytti nimitystä ”ensimmäinen ylösnousemus” selittääkseen, että vanhurskaat ja viattomat nousisivat ylös kuolleista ennen kapinoivia (ks. Moosia 15:21–22). Vanhurskaat lunastetaan kuolemasta ensimmäisessä ylösnousemuksessa, mutta jumalattomat joutuvat odottamaan ylösnousemuksen tapahtuvan vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen (ks. OL 76:85, 106).

  1. Mietiskele luvun Moosia 15 jakeita, joita olet tutkinut. Kuvittele, että sinulla olisi mahdollisuus lähettää sanoma Vapahtajalle sanansaattajan välityksellä. Kirjoita, mitä sisällyttäisit sanomaan sen pohjalta, mitä Hän on tehnyt sinun hyväksesi.

Vapahtaja haluaa tuoda meidät takaisin taivaallisen Isämme eteen. Hän puhuu meidän puolestamme, toimii välittäjänä ja rukoilee meidän puolestamme. Vapahtaja on tyydyttänyt oikeudenmukaisuuden vaatimukset meidän puolestamme, jos me teemme parannuksen.

Moosia 17

Alma uskoo Abinadia, ja hänet karkotetaan; Abinadi surmataan

Oletko koskaan nähnyt jonkun nousevan puolustamaan sitä, mikä on oikein, silloin kun se on ollut hänelle vaikeaa? Mikä oli lopputulos?

Kun Abinadi päätti sanomansa, yksi papeista nimeltä Alma yritti vakuuttaa kuninkaalle, että Abinadi oli puhunut totta ja että hänet pitäisi vapauttaa. Kuningas karkotti Alman ja lähetti palvelijat surmaamaan hänet. Alma piiloutui ja kirjoitti Abinadin sanat.

Alman kääntymys oli merkittävä. Koska hän kirjoitti muistiin Abinadin sanat, monia sukupolvia ja kansoja on siunattu. Alman kääntymyksen hedelmät käyvät selvemmin ilmi, kun tutkit tulevia lukuja. Kuningas ja hänen pappinsa neuvottelivat keskenään kolmen päivän ajan ennen kuin tuomitsivat Abinadin kuolemaan (ks. Moosia 17:1–6, 13).

  1. Kohdissa Moosia 17:7–10 ja Moosia 17:11–12 verrataan Abinadin ja kuningas Nooan tekemiä valintoja. Kun olet tutkinut näitä jakeita, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyet vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä Abinadin viimeisistä sanoista tekevät sinuun suurimman vaikutuksen?

    2. Miksi arvelet Abinadin sanojen vaikuttaneen kuningas Nooaan siten kuin ne vaikuttivat?

    3. Millainen vaikutus papeilla oli kuningas Nooaan?

    4. Kuinka Abinadin esimerkki auttaa innoittamaan sinua olemaan uskollinen Jumalalle kaikissa olosuhteissa?

Presidentti Gordon B. Hinckley on julistanut: ”Ole luja – puolustaessasi oikeaa. Elämme kompromissien ja myöntyvyyden aikaa. Päivittäisissä tilanteissa me tiedämme, mikä on oikein, mutta ympäristön painostuksesta ja petollisten äänten taivuttelemina me annamme periksi. Me teemme kompromisseja. Me myönnymme. Me taivumme, ja me häpeämme itseämme. – – Meidän on vaalittava voimaa noudattaa vakaumustamme.” (Ks. ”Tabernaakkelinne rakentaminen”, Valkeus, tammikuu 1993, s. 49.)

Kirjoita pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moosia 17:9–12 viereen Minä voin olla uskollinen Jumalalle kaikissa olosuhteissa.

  1. Voit tehdä Abinadin moraalisesta rohkeudesta ja henkilökohtaisesta vakaumuksesta sinulle itsellesi henkilökohtaisen lukemalla jakeen Moosia 17:20 ja täydentämällä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavan virkkeen: Minun pitää olla uskollinen Jumalalle, kun…

Kun päätät tämän päivän oppiaiheen, mieti jotakuta perheenjäsentä tai ystävää, joka voisi hyötyä kuullessaan, mitä olet tänään oppinut ja tuntenut. Mikäli mahdollista, kerro hänelle, mitä olet oppinut ja kuinka haluat olla uskollinen Herralle vaikeinakin aikoina.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Moosia 15–17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: