Seminaari
Viikko 9: Päivä 1, 2. Nefi 32


Viikko 9: Päivä 1

2. Nefi 32

Johdanto

Puhuttuaan kaidasta ja kapeasta polusta, ”joka johtaa iankaikkiseen elämään” (2. Nefi 31:18), Nefi huomasi, että hänen kansansa ihmetteli, mitä heidän pitäisi tehdä alettuaan kulkea sitä polkua. Hän vastasi heidän kysymyksiinsä kannustamalla heitä kestitsemään itseään Kristuksen sanoilla ja rukoilemaan aina (ks. 2. Nefi 32:3, 9). Hän vakuutti heille, että jos he tekisivät nämä asiat, Pyhä Henki auttaisi heitä tietämään, mitä pitää tehdä.

2. Nefi 32:1–7

Nefi neuvoo meitä etsimään jumalallista johdatusta Jeesuksen Kristuksen sanojen kautta

Mieti tilannetta, jolloin joku antoi sinulle ohjeet, miten pääsee yhdestä paikasta toiseen. Oliko niiden ohjeiden ymmärtäminen helppoa vai vaikeaa? Miksi on tärkeää, että joku antaa selkeät ohjeet?

Tutkit edellisessä oppiaiheessa muutamia ohjeita, joita Nefi antoi kansalleen. Annettuaan nämä ohjeet hän sanoi: ”Tämä on se keino” (2. Nefi 31:21). Silmäile pikaisesti jakeita 2. Nefi 31:17–18 ja kertaa, kuinka pääsee polulle, joka johtaa iankaikkiseen elämään. Lue sitten 2. Nefi 32:1 ja pane merkille, mikä kysymys oli ihmisten sydämessä koskien sitä, mitä Nefi oli opettanut heille. Kuvaile ihmisten kysymystä omin sanoin:

Lue 2. Nefi 32:2–3 ja pane merkille, mitä Nefin sanojen mukaan meidän pitää tehdä astuttuamme polulle. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin mukaan enkelien kielellä puhuminen ”tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että voitte puhua Pyhän Hengen voimalla” (”Pyhän Hengen lahja – mitä jokaisen jäsenen tulee tietää”, Liahona, elokuu 2006, s. 21).

Voisit merkitä ilmauksen ”kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla” jakeessa 2. Nefi 32:3 (tämä jae on pyhien kirjoitusten hallittava kohta). Nefi käytti ilmausta ”Kristuksen sanat” kuvaillakseen Pyhän Hengen innoittamia opetuksia. Kirjoita luettelo siitä, millä tavoin tai missä paikoissa voit lukea, kuulla tai vastaanottaa Pyhän Hengen innoittamia opetuksia.

Kristuksen sanoihin sisältyvät pyhät kirjoitukset ja nykyajan profeettojen sanat. Jotta sinun on helpompi pohdiskella, mitä itsensä kestitseminen Kristuksen sanoilla tarkoittaa, lue seuraavat lainaukset.

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Kestitseminen tarkoittaa enemmän kuin maistamista. Kestitseminen tarkoittaa nauttimista. Nautimme pyhistä kirjoituksista tutkimalla niitä ihanan löytämisen ja uskollisen kuuliaisuuden hengessä. Kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, – – niistä tulee kiinteä osa omaa luonnettamme.” (Ks. ”Pyhien kirjoitusten tarjoaman ohjauksen mukaan eläminen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 21.)

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Jos teidän ja minun on määrä kestitä itseämme Kristuksen sanoilla, meidän on tutkittava pyhiä kirjoituksia ja omaksuttava Hänen sanansa pohtimalla niitä ja sisällyttämällä ne jokaiseen ajatukseen ja tekoon” (ks. ”Sielun ja ruumiin paraneminen”, Liahona, tammikuu 1999, s. 16).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omin sanoin, mitä mielestäsi tarkoittaa se, että kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla.

Pohdiskele ilmausten kestitä, maistella ja nähdä nälkää välistä eroa. Ajattele hetken aikaa sitä, miten joitakin vähemmän tehokkaita tapoja tutkia Kristuksen sanoja voitaisiin verrata maistelemiseen tai jopa siihen, että näkee nälkää.

Täydennä seuraava periaate jakeen 2. Nefi 32:3 mukaan: Kun me kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, Kristuksen sanat .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi joko tilanteesta, jolloin Kristuksen sanoilla kestitseminen auttoi sinua tietämään, mitä sinun tulee tehdä elämässäsi, tai kuvaile tilannetta, joka on edessäsi nyt ja jossa Kristuksen sanoilla kestitseminen voisi auttaa sinua.

Täydennä alla olevat tyhjät kohdat arvioidaksesi, kuinka hyvin kestitset itseäsi Kristuksen sanoilla ja kuinka voisit kehittyä. Kirjoita kuhunkin alla olevista esimerkeistä sana tai ilmaus – kestitä, maistella tai nähdä nälkää – joka parhaiten kuvaa sitä, kuinka hyvin pyrit tuntemaan Kristuksen sanat siinä tilanteessa. Esimerkiksi saattaa olla, että kestitset itseäsi pyhillä kirjoituksilla tutkiessasi niitä itseksesi, mutta yleiskonferenssissa vain maistelet Kristuksen sanoja.

Pyhien kirjoitusten henkilökohtainen tutkiminen:

Sakramenttikokous:

Yleiskonferenssi:

Pyhien kirjoitusten tutkiminen perheenä:

Seminaari:

Perheilta:

Aaronin pappeuden koorumin kokous tai Nuorten Naisten luokka:

Pyhäkoulu:

Henkilökohtainen rukous:

  1. Käytä hetki aikaa siihen, että valitset yhden niistä toiminnoista, jonka kohdalle kirjoitit, että tällä hetkellä ”maistelet” tai ”näet nälkää”. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka aiot paremmin kestitä itseäsi Kristuksen sanoilla siinä tilanteessa. Toimi sitten sen mukaan.

Lue 2. Nefi 32:4–7 ja pohdi vastauksia seuraaviin kysymyksiin (kirjoitat vastauksesi yhteen näistä kysymyksistä tehtävässä 4):

  • Mitä mielestäsi jakeen 4 pyytäminen tai kolkuttaminen tarkoittaa? Millä tavoin rukous voisi olla hyvä esimerkki pyytämisestä tai kolkuttamisesta?

  • Mitä seurauksia Nefin sanojen mukaan – edelleen jakeessa 4 – koituu niille, jotka eivät kysy eivätkä kolkuta?

  • Minkä siunauksen Nefi lupasi jakeessa 5 meidän voivan saada, kun saamme Pyhän Hengen?

  • Mitä sellaisia asenteita jakeen 7 mukaan Nefin kansalla oli, jotka saivat hänet murehtimaan heidän vuokseen? Miksihän nämä asenteet estävät ihmisiä tutkimasta ja ymmärtämästä ”suurta tietoa”?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi totuus, jonka opit kohdasta 2. Nefi 32:4–7, ja selitä, miksi tämä totuus on tärkeä sinun elämässäsi.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 32:3

  1. Miten kauan arvelisit kestävän, ennen kuin opit ulkoa jakeen 2. Nefi 32:3, jos opettelet sitä joka kerta kun syöt jotakin? Kirjoita jae kortille tai paperilapulle ja pidä sitä mukanasi. Muutaman seuraavan päivän ajan kestitse itseäsi Kristuksen sanoilla siten, että pyrit opettelemaan jaetta 2. Nefi 32:3 ulkoa ennen jokaista ateriaasi ja myös jokaisen aterian jälkeen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka monta ateriaa meni, ennen kuin opit kohdan ulkoa.

2. Nefi 32:8–9

Nefi neuvoo meitä rukoilemaan aina

Monet sanovat, että kun he ovat tehneet syntiä, he eivät halua rukoilla taivaallista Isää. Mieti hetken aikaa, miksi näin saattaa olla. Kuka ei haluaisi sinun rukoilevan koskaan, varsinkaan sen jälkeen kun olet tehnyt syntiä? Miksi? Katso jakeesta 2. Nefi 32:8, mitä Pyhä Henki opettaa meitä tekemään rukouksen suhteen. Pohdi seuraavia kysymyksiä: Miksi arvelet, että Herra haluaa sinun rukoilevan? Miksi arvelet, että Saatana ei halua sinun rukoilevan?

Lue 2. Nefi 32:9 ja pane merkille, kuinka usein meidän tulee rukoilla ja mitä siunauksia Herra lupaa meille, jos me rukoilemme.

Jakeesta 2. Nefi 32:9 me opimme tämän periaatteen: Kun me rukoilemme aina, me pystymme tekemään kaiken, mitä Herra haluaa meidän tekevän sielumme parhaaksi. (Huomaa, että 2. Nefi 32:8–9 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

Kuva
young woman praying

Pohdi, mitä tarkoittaa se, että rukoilee aina. Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavaa lausuntoa, alleviivaa yksi tai useampia tapoja, joilla me voimme täyttää käskyn rukoilla aina:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Luonteessamme, käyttäytymisessämme tai hengellisessä kasvussamme saattaa olla seikkoja, joista meidän tulee kysyä taivaallisen Isän neuvoa aamurukouksessa. Kiitettyämme saaduista siunauksista asiaankuuluvasti pyydämme ymmärrystä ja ohjausta ja apua sellaisen tekemiseksi, mitä emme voi tehdä pelkästään omin voimin. – –

Päivän aikana pidämme sydämessämme rukouksen pyytäen jatkuvaa apua ja opastusta. – –

Tämän nimenomaisen päivän aikana huomaamme, että on tilanteita, joissa meillä tavallisesti olisi taipumus puhua karkeasti mutta emme tee niin, tai saattaisimme osoittaa taipumusta vihastumiseen, mutta emme vihastu. Huomaamme taivaallisen avun ja voiman ja tunnistamme nöyrästi vastaukset rukoukseemme. Tuona tunnistamisen hetkenä pidämme hiljaisen kiitosrukouksen.

Päivän päättyessä polvistumme uudestaan ja annamme selonteon Isällemme. Tarkastelemme päivän tapahtumia ja ilmaisemme sydämellisen kiitoksen saamistamme siunauksista ja avusta. Teemme parannuksen ja tunnistamme Herran Hengen avulla keinoja menetellä paremmin ja tulla paremmiksi huomenna. Iltarukouksemme rakentuu siten aamurukouksemme varaan ja on jatkoa sille. Ja iltarukouksemme on myös valmistelua merkitykselliselle aamurukoukselle.

Aamu- ja iltarukoukset – ja kaikki rukoukset niiden välissä – eivät ole toisiinsa liittymättömiä, erillisiä tapahtumia, vaan ne liittyvät yhteen joka päivä ja päivien, viikkojen, kuukausien ja jopa vuosien taakse. Tällä tavalla me osaksi täytämme pyhien kirjoitusten kehotuksen rukoilla ’alati’ (Luuk. 21:36; 3. Nefi 18:15, 18; OL 31:12). Sellaiset merkitykselliset rukoukset auttavat meitä saavuttamaan suurimmat siunaukset, mitä Jumala on varannut uskollisille lapsilleen.” (”Rukoilkaa alati”, Liahona, marraskuu 2008, s. 41–42.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, millä tavoin vanhin Bednarin opetusten noudattaminen siinä, kuinka tulee rukoilla alati, voisi mielestäsi auttaa sinua elämässäsi.

Lue tämän oppiaiheen päätteeksi seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä palvelleen vanhin Spencer J. Condien seuraava todistus itsensä kestitsemisestä Kristuksen sanoilla: ”Te saatatte kohdata päätöksentekotilanteita, jotka koskevat lähetystyötä, tulevaa uraanne ja lopulta avioliittoa. Kun luette pyhiä kirjoituksia ja rukoilette ohjausta, te ette varmaankaan näe vastausta sivulle kirjoitettujen sanojen muodossa, mutta saatte lukiessanne selkeitä tuntemuksia ja kuiskauksia, ja lupauksen mukaisesti Pyhä Henki ’osoittaa teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä’ [2. Nefi 32:5].” (Ks. ”Tulla suureksi siunaukseksi lähimmäisillemme”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 50.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 32:8–9

  1. Pyri seuraavan vuorokauden ajan toteuttamaan elämässäsi sitä, mitä olet oppinut siitä, kuinka tulee rukoilla aina. Seuraavan oppitunnin alussa sinua pyydetään kertomaan ajatuksiasi ja tuntemuksiasi tästä kokemuksesta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, millä tavoin se, että pyrit rukoilemaan aina, voi vaikuttaa rukouksiisi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 2. Nefi 32 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: