Seminaari
Viikko 1: Päivä 3, Nimisivu, johdanto ja silminnäkijöiden todistukset


Viikko 1: Päivä 3

Nimisivu, johdanto ja silminnäkijöiden todistukset

Johdanto

Kuvittele, että joku ystävä on kysynyt sinulta, miksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet tarvitsevat Mormonin kirjaa, jos meillä on jo Raamattu. (Ehkäpä sinulla on jo ollut tällainen kokemus!) Mitä sanoisit ystävällesi?

Mormonin kirjan alussa on nimisivu ja johdanto, joissa selitetään tämän pyhän kirjan tarkoitus sekä se, millainen vaikutus sillä voi olla meidän todistukseemme ja suhteeseemme Jumalaan. Mormonin kirjan alkusivuilla on myös niiden silminnäkijöiden todistukset, jotka näkivät kultalevyt, joista kirja käännettiin, ja jotka todistivat sen jumalallisesta alkuperästä.

Kun käyt läpi tätä oppiaihetta, mieti, kuinka voit tänä vuonna saada mahdollisimman paljon tutkiessasi Mormonin kirjaa ja kuinka Mormonin kirja voi auttaa sinua saavuttamaan lujemman todistuksen Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan.

Nimisivu

Kuva
Joseph Smith with plates

Profeetta Joseph Smith on selittänyt, että muinainen profeetta Moroni sisällytti Mormonin kirjan nimisivun kultalevyihin: ”Mormonin kirjan nimilehti on kirjaimellinen käännös, joka on otettu levykokoelman eli kirjan viimeiseltä sivulta, sen vasemmalta puolelta. Tämä kokoelma sisälsi nyt käännetyn aikakirjan, – – eikä mainittu nimilehti suinkaan ole nykyajan tuote, ei minun eikä kenenkään muunkaan tämän sukupolven aikana eläneen tai elävän ihmisen työtä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 63–64.)

Kun luet nimisivun ensimmäistä kappaletta, pane merkille sanoja ja ilmauksia, joita Moroni käytti todistaakseen Herran osallisuudesta Mormonin kirjan esiintulossa.

  1. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, miksi sinun on tärkeää tietää, kuinka tiiviisti Herra on ollut mukana Mormonin kirjan kirjoittamisessa ja kääntämisessä.

Kun luet nimisivun toista kappaletta, pane merkille, mitkä kolme tarkoitusta Moroni antoi Mormonin kirjan kirjoittamiselle. (Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.) ”Israelin huone” viittaa niihin, jotka ovat Jaakobin jälkeläisiä, ja niihin, jotka ovat liiton tehneitä Herran kirkon jäseniä (ks. PKO, ”Israel”). Lisäksi ilmaukseen ”juutalaiset ja pakanat” sisältyvät kaikki taivaallisen Isän lapset. Tee nimisivun sanoman toisesta kappaleesta henkilökohtainen sijoittamalla oma nimesi nimitysten ”Israelin huoneen jäännös” ja ”juutalaiset ja pakanat” tilalle.

  1. Selosta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, kuinka tieto näistä Mormonin kirjan tarkoituksista auttaa sinua ymmärtämään kirjan tärkeyden.

Presidentti Ezra Taft Benson on sanonut seuraavaa Mormonin kirjan päätehtävästä eli tarkoituksesta:

”Mormonin kirjan päätehtävä, kuten se mainitaan sen nimisivulla, on ’juutalaisten ja pakanoiden [saaminen] vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala, joka ilmoittaa itsensä kaikille kansoille’.

Vilpitön totuudenetsijä voi saada todistuksen siitä, että Jeesus on Kristus, kun hän rukoillen mietiskelee Mormonin kirjan innoitettuja sanoja.

Yli puolessa Mormonin kirjan kaikista jakeista puhutaan meidän Herrastamme. Kristuksen nimi jossakin muodossaan on mainittu Mormonin kirjassa jaetta kohden jopa useammin kuin Uudessa testamentissa.” (Ks. ”Tulkaa Kristuksen tykö”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 77.)

Kuten Mormonin kirjan nimisivulla julistetaan, Mormonin kirja todistaa Jeesuksen olevan Kristus. Kun tänä vuonna tutkit Mormonin kirjaa, keskity siihen, mitä opit Jeesuksesta Kristuksesta, ja pyydä rukouksessa taivaallista Isää vahvistamaan oppimasi asiat Pyhän Hengen voimalla.

Mormonin kirjan johdanto

Oletko koskaan miettinyt, kuinka jonkin sillan tai rakennuksen holvikaari pysyy paikallaan sortumatta, vaikkei sen alla ole mitään tukea? Kun holvikaari rakennetaan, sen kumpikin puoli rakennetaan tukirakenteiden avulla. Sitten kaaren huipulle jäävä väli mitataan huolellisesti, ja kivi, jota nimitetään ”lakikiveksi”, hiotaan täsmälleen sopivaksi. Kun lakikivi asetetaan paikalleen, holvikaari pysyy pystyssä ilman ulkopuolisia tukirakenteita. Kuvittele, mitä holvikaarelle tapahtuisi, jos lakikivi poistettaisiin.

Kuva
arch

Ota esiin Mormonin kirjan johdanto ja lue sen kuudes kappale, joka alkaa sanoin ”Profeetta Joseph Smith sanoi tästä kirjasta…” Kun luet tätä kappaletta, pane merkille kolme merkittävää periaatetta, jotka profeetta Joseph Smith opetti Mormonin kirjasta.

Presidentti Ezra Taft Benson on selittänyt lisää siitä, kuinka Mormonin kirja toimii uskontomme lakikivenä. Kun luet lainausta, alleviivaa ilmauksia tai ajatuksia, jotka voisivat auttaa sinua kuvailemaan jollekulle muulle sitä, kuinka keskeinen rooli Mormonin kirjalla on meidän uskonnossamme.

”Mormonin kirja on kolmella tavalla uskontomme lakikivi. Se on lakikivi todistuksessamme Kristuksesta. Se on oppimme lakikivi. Se on todistuksen lakikivi.

Mormonin kirja on lakikivi todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka itse on kulmakivenä kaikessa, mitä me teemme. Se todistaa Hänen todellisuudestaan selkeästi ja voimallisesti. – –

Herra itse on sanonut, että Mormonin kirja sisältää ’Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden’ (OL 20:9). Se ei tarkoita, että se sisältää jokaisen opetuksen ja kaikki opit, mitä koskaan on ilmoitettu. Mutta se tarkoittaa, että Mormonin kirjasta löytyy niiden oppien täyteys, joita me tarvitsemme pelastuaksemme. Ja niitä opetetaan selkeästi ja yksinkertaisesti, niin että lapsikin voi oppia tien pelastukseen ja korotukseen. – –

Lopuksi Mormonin kirja on todistuksen lakikivi. Aivan niin kuin holvi sortuu, jos lakikivi otetaan pois, niin koko kirkko seisoo tai kaatuu Mormonin kirjan totuuden mukana. Kirkon viholliset ymmärtävät tämän selvästi. Siksi he näkevät niin paljon vaivaa yrittäessään kumota Mormonin kirjan, sillä jos sen saa näyttämään epäilyttävältä, sama pätee profeetta Joseph Smithiin. Samoin käy väitteillemme pappeuden avaimista ja ilmoituksesta ja palautetusta kirkosta. Mutta samalla tavoin, jos Mormonin kirja on tosi – ja miljoonat ovat todistaneet saaneensa Hengen todistuksen siitä, että se todella on – silloin on hyväksyttävä väitteet palautuksesta ja kaikesta, mikä siihen liittyy.” (Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 54–55.)

  1. Lue Mormonin kirjan johdannon kahdeksas kappale, joka alkaa sanoin ”Kehotamme kaikkia ihmisiä kaikkialla…”, ja huomaa, kuinka voit tietää, että Mormonin kirja on totta. Kun olet lukenut kappaleen, täydennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava virke: Kun me luemme, pohdimme ja rukoilemme, Pyhä Henki…

Aivan kuten lakikivi tukee holvikaaren muita kiviä, niin todistus Mormonin kirjasta vahvistaa meidän todistustamme evankeliumin muista tärkeistä periaatteista. Lue johdannon yhdeksäs kappale, joka alkaa sanoin ”Ne, jotka saavat tämän jumalallisen todistuksen…”, ja alleviivaa kolme muuta totuutta, joista saat todistuksen, kun noudatat kahdeksannen kappaleen neuvoa. Kun me luemme ja pohdiskelemme Mormonin kirjaa ja rukoilemme sen johdosta, niin Pyhä Henki todistaa, että se on totta, että Jeesus on Kristus, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Herran valtakunta maan päällä.

  1. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, miksi Mormonin kirjaa nimitetään uskontomme lakikiveksi.

Silminnäkijöiden todistukset

Kuvittele, että olet tuomari, joka yrittää saada selville totuuden siitä, mitä tapahtui kahden osapuolen välisessä kiistassa. Kuinka arvokasta olisi, jos tapahtuneelle olisi silminnäkijä? Kuinka paljon arvokkaampaa olisi, jos silminnäkijöitä olisi useita?

Kuva
Oliver Cowdery

Oliver Cowdery

Kuva
David Whitmer

David Whitmer

Kuva
Martin Harris

Martin Harris

Herra näytti useille silminnäkijöille kultalevyt, joista Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan. Lue ”Kolmen silminnäkijän todistus” ja merkitse 3–4 ilmausta, joita he käyttivät todistaakseen levyistä ja Mormonin kirjan esiintulosta. Lue sitten ”Kahdeksan silminnäkijän todistus”. Huomaa, mitä eroja oli näiden kahden ryhmän kokemusten välillä, kuten käy ilmi seuraavasta taulukosta.

Kolme silminnäkijää

Kahdeksan silminnäkijää

  1. Enkeli näytti heille levyt, urimin ja tummimin, rintakilven, Liahonan ja Labanin miekan.

  1. Joseph Smith näytti heille levyt.

  1. Jumalan ääni julisti aikakirjan olevan jumalallinen.

  1. He käsittelivät kultalevyjä (tunnustelivat niiden painoa).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi on tärkeää, että kultalevyillä oli Joseph Smithin lisäksi muita silminnäkijöitä?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi oma todistuksesi Mormonin kirjasta, Joseph Smithistä ja Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista. Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla vielä ole omaa todistusta, kirjoita, mitä aiot tehdä saadaksesi tänä vuonna todistuksen Mormonin kirjasta. Vahvista todistustasi kertomalla joko isälle tai äidille tai jollekulle muulle perheenjäsenelle tai ystävälle, mitä ajattelet kirjoittamistasi asioista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut oppiaiheen ”Nimisivu, johdanto ja silminnäkijöiden todistukset” ja suorittanut siinä annetut tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: