Seminaari
Viikko 23: Päivä 1, Helaman 10


Viikko 23: Päivä 1

Helaman 10

Johdanto

Kun ylituomarin murhaa koskeva oikeudenkäynti oli päättynyt (ks. Hel. 7–9), Nefi lähti palaamaan omaa taloaan kohti. Hän pohdiskeli sitä, mitä Herra oli näyttänyt hänelle, ja lisäksi kantoi huolta kansan jumalattomuuden tähden. Nefin ollessa lannistunut Herra puhui hänelle ja siunasi häntä ikuisesti sinetöimisvoimalla. Herra käski Nefiä edelleen saarnaamaan parannusta kansalle, ja tätä käskyä Nefi totteli viipymättä.

Helaman 10:1–11

Nefi saa sinetöimisvoiman

Mieti tilannetta, jolloin yritit parhaasi mukaan tehdä oikein mutta muiden tapa suhtautua tekemääsi tai saavuttamasi tulokset eivät olleet sitä, mitä odotit. Luvussa Hel. 10 kerrotaan siitä, kuinka Herra siunasi Nefiä, kun tämä pysyi edelleen uskollisena vaikeissa olosuhteissa.

Kun Nefi oli todistettu syyttömäksi ylituomarin murhaan, hän huomasi, ettei kansa osoittanut uskoa ja tehnyt parannusta nähtyään omin silmin ne dramaattiset tapahtumat, joista kerrotaan luvussa Hel. 9. Nefi lähti palaamaan kohti kotia tuntien lannistumista. Lue Hel. 10:1–3 ja pane merkille, mitä Nefi pohdiskeli kulkiessaan kotiin. Voisit merkitä sanan pohdiskella joka kerta, kun se mainitaan näissä jakeissa. Pohdiskeleminen tarkoittaa sitä, että mietiskelee ja ajattelee syvällisesti – usein pyhiä kirjoituksia tai muita Jumalan asioita. Kun Jumalan asioiden pohdiskelemiseen yhdistyy rukous, se voi tuoda ilmoitusta ja lisää ymmärrystä.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä Nefi pohdiskeli?

  • Miksi hän tunsi olevansa ”sangen allapäin” eli surullinen?

  • Mitä tapahtui hänen pohdiskellessaan?

Kohta Hel. 10:1–3 osoittaa tämän periaatteen: Sen pohtiminen, mikä on Herran, valmistaa meitä saamaan ilmoitusta. Pyhissä kirjoituksissa on muitakin esimerkkejä, jotka havainnollistavat tätä periaatetta: Nefi pohdiskeli isänsä Lehin opettamia asioita ja sai tietää niiden olevan totta (ks. 1. Nefi 10:17; 11:1); nuori Joseph Smith mietti ”yhä uudestaan” kohtaa Jaak. 1:5, ja hänelle ilmoitettiin totuus (ks. JS–H 11–19), ja presidentti Joseph F. Smith pohdiskeli ja mietiskeli pyhien kirjoitusten kohtia, jotka koskevat kuolleiden lunastusta, ja hänelle ilmoitettiin totuus (ks. OL 138:1–6, 11).

Useimmiten ilmoitus, jota ihmiset saavat pohdiskellessaan Herran asioita, ei kuitenkaan tule siten, että kuullaan ääniä, nähdään näkyjä, tai muilla sen kaltaisilla dramaattisilla tavoilla. Kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin David A. Bednar on selittänyt:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Ilmoitusta annetaan monin eri tavoin, joita ovat esimerkiksi unet, näyt, keskustelut taivaallisten sanansaattajien kanssa ja innoitus. Jotkin ilmoitukset saadaan heti ja voimakkaina. Toiset tunnistetaan vähitellen ja hienovaraisesti. – –

Useimmin ilmoitus tulee pieninä palasina ajan kuluessa, ja sitä suodaan halumme, kelvollisuutemme ja valmistautumisemme mukaan. Sellaiset yhteydenotot taivaalliselta Isältä laskeutuvat sieluumme vähitellen ja lempeästi ’kuin kaste taivaasta’ (OL 121:45). Tämä ilmoituksen malli on enemmänkin yleinen kuin harvinainen ja tulee selkeästi esiin Nefin kokemuksissa, kun hän kokeili useita eri lähestymistapoja, ennen kuin onnistui saamaan pronssilevyt Labanilta (ks. 1. Nefi 3–4). – –

Palautetun evankeliumin perustotuuksia ei annettu profeetta Joseph Smithille yhdellä kertaa pyhässä lehdossa. Näitä korvaamattomia aarteita ilmoitettiin, kun olosuhteet sitä edellyttivät ja ajoitus oli oikea.

Presidentti Joseph F. Smith selitti, kuinka tämä ilmoituksen malli ilmeni hänen elämässään. ’Nuorena poikana – – pyysin usein, että Herra näyttäisi minulle jonkin ihmeen, jotta saisin todistuksen. Mutta Herra pidätti minulta ihmeet ja näytti minulle totuuden, rivin rivin päälle – – kunnes Hän sai koko olemukseni totuuden tuntoon ja kunnes epäilys ja pelko oli minusta täysin pyyhitty pois. – –’ (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 268.)

Meillä kirkon jäsenillä on taipumus korostaa ihmeellisiä ja dramaattisia hengellisiä ilmenemisiä niin paljon, ettemme kenties arvosta sitä tavanomaista mallia, jolla Pyhä Henki tekee työtään, tai saatamme jopa väheksyä sitä.” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 88.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut saaneesi henkilökohtaista ilmoitusta. Millainen oli tilanne, joka johti ilmoituksen saamiseen? Kuinka pohdiskeleminen auttoi sinua saamaan ilmoitusta? (Muista, että ilmoitus voi tulla monin eri tavoin. Siihen saattaa liittyä yhtäkkisiä tai vähitellen tapahtuvia valistuksen ja ymmärtämisen hetkiä tai rauhan ja varmuuden tuntemuksia.)

Kuva
girl in forest

Varaa elämässäsi säännöllisesti aikaa pohdiskelemiseen, kuten kirkon kokousten aikana, ennen henkilökohtaisia rukouksia ja pyhien kirjoitusten tutkimista ja niiden jälkeen, yleiskonferenssin katsomisen tai kuuntelemisen jälkeen, paastoamisen aikana tai pyhittäessäsi lepopäivän.

Kuvittele, että sinulla on jotakin, mikä on sinulle suuriarvoista, ja sinun pitäisi jättää se jonkun muun haltuun. Kenen haltuun uskoisit sen? Miksi valitsisit juuri hänet? Mitä kyseinen henkilö on tehnyt ansaitakseen luottamuksesi?

Lue Hel. 10:4–5 ja pane merkille, miksi Herra luotti Nefiin. Pohdi esimerkkejä ihmisistä, joita tunnet ja jotka vaikuttavat palvelevan Herraa väsymättä, olivatpa olosuhteet millaiset tahansa.

Herran vastauksessa Nefille jakeessa Hel. 10:4 opetetaan tätä periaatetta: Herra uskoo meille siunauksia ja vastuita, kun me asetamme Hänen tahtonsa oman tahtomme edelle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Millä tavalla sinä saat tietää, mikä Herran tahto on elämässäsi?

    2. Mitä olet tehnyt äskettäin elämässäsi osoittaaksesi Herralle, että Hänen tahtonsa on tärkeämpi kuin oma tahtosi ja että juuri Hänen tahtoaan haluat noudattaa kaikkina aikoina?

    3. Mikä on yksi elämäsi osa-alue, jolla voisit oman tahdon tavoittelemisen sijaan etsiä ja noudattaa paremmin Herran tahtoa?

Lue Hel. 10:5–7 ja etsi, mitä siunauksia ja lupauksia Herra antoi Nefille, koska tämä oli luotettava. Kirjoita siunaukset ja lupaukset vastaavan jakeen viereen:

Jae 5:

Jae 6:

Jae 7:

Jakeessa Hel. 10:7 mainittu siunaus on keskeinen opinkohta Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa: Sinetöimisvoima sitoo ja vapauttaa maan päällä ja taivaassa. Tiedätkö pyhistä kirjoituksista muita ihmisiä, joille on annettu tämä sinetöimisvoima? Voisit kirjoittaa kohdan Hel. 10:7 rinnakkaisviitteiksi seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat: 1. Kun. 17 (Elia); Matt. 16:15–19 (Pietari); OL 132:46 (Joseph Smith).

Kuva
Bernin temppeli Sveitsissä

Lue OL 128:9 ja pane merkille, mitä profeetta Joseph Smith opetti sinetöimisvoimasta.

Samoja sinetöimisvoiman avaimia pitää tänä päivänä hallussaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti. Aivan kuten Herra pystyi luottamaan Nefiin, samoin Herra tietää, ettei kirkon presidenttikään käytä tätä voimaa millään tavoin Hänen tahtonsa vastaisesti. Tämä sinetöimisvaltuus annetaan muille kelvollisille pappeudenhaltijoille kaikkialla maailmassa, jolloin pappeuden toimitukset ovat sitovia maan päällä ja taivaassa.

Ajattele kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavaa lausumaa, joka koskee tämän sinetöimisvoiman merkitystä:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Kaikki, mitä ei ole sinetöity tällä valtuudella, päättyy ihmisten kuollessa. Ellei kastetta ole sinetöity täten pysyväksi, ihminen ei sen nojalla pääse selestiseen valtakuntaan; ellei iankaikkista avioliittoa ole sinetöity tällä valtuudella, osapuolet eivät sen nojalla pääse korotukseen selestisen maailman korkeimpaan taivaaseen.

Sinetöimisvaltuuden nojalla kaikki pysyy voimassa.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 683.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä vanhin McConkien mukaan tapahtuu, ellei jotakin toimitusta ole sinetöity asianmukaisella valtuudella?

    2. Millä tavoin sinetöimisvoima on vaikuttanut sinun elämääsi ja millä tavoin haluaisit sen siunaavan elämääsi tulevaisuudessa?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat, jotka vahvistavat, että Jumalan sinetöimisvoima on palautettu: ”Temppelit, toimitukset, liitot, endaumentit ja sinetöimiset on palautettu juuri niin kuin profetoitiin. Temppelitoimitukset mahdollistavat sovinnon Herran kanssa, ja ne sinetöivät perheenjäsenet yhteen ikuisesti. Kuuliaisuus temppelissä tehdyille pyhille liitoille tekee meidät kelvollisiksi iankaikkiseen elämään – suurimpaan Jumalan ihmiselle antamaan lahjaan.” (”Valmistautukaa temppelin siunauksiin”, Liahona, lokakuu 2010, s. 42.)

Mikä vanhin Nelsonin mukaan tekee meidät kelvollisiksi saamaan luvatut sinetöimisvoiman siunaukset?

Helaman 10:12–19

Nefi noudattaa Herran käskyä saarnata parannusta kansalle

Onko sinulle koskaan käynyt niin, että isä tai äiti, työnantaja tai kirkon johtohenkilö on pyytänyt sinua tekemään jotakin ja olet viivytellyt sen tekemisessä tai jättänyt kokonaan tekemättä sen, mitä pyydettiin? Mieti, millaisen vaikutelman annat itsestäsi, kun viivyttelet sen tekemisessä, mitä sinulta on pyydetty.

Lue Hel. 10:11–12 ja pane merkille, kuinka Nefi vastasi Herran hänelle antamaan käskyyn saarnata parannusta kansalle. Mitä me osoitamme Herralle, kun me vastaamme viipymättä ja ripeästi Hänen neuvoihinsa ja käskyihinsä?

  1. Lue Hel. 10:13–18. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke siitä, mitä olet oppinut Nefin esimerkistä vastata Herran käskyyn. Kirjoita yksi tapa, jolla voit soveltaa sitä omaan elämääsi.

Nefin uskollisuus osoitti, että Herra pystyi luottamaan häneen, ja Nefiä siunattiin suurella voimalla ja varjeluksella.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Kertaa pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia lukemalla 1. Nefi 3:7; 2. Nefi 2:27; 2. Nefi 31:19–20 ja Moosia 2:17. Mieti, kuinka nämä pyhien kirjoitusten hallittavat kohdat soveltuvat Nefiin ja hänen palvelutyöhönsä luvussa Hel. 10.

Etsi tapoja, joilla voit asettaa Herran tahdon oman tahtosi edelle ja totella ripeästi. Kun Nefin tavoin palvelet Herraa uskollisesti, Hän luottaa sinuun ja siunaa sinua.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Hel. 10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: