Seminaari
Viikko 28: Päivä 2, Mormon 1–2


Viikko 28: Päivä 2

Mormon 1–2

Johdanto

Vaikka Mormon varttui suuren jumalattomuuden aikana, hän päätti olla uskollinen. Uskollisuutensa ansiosta hänet kutsuttiin huolehtimaan nefiläisten aikakirjoista. Kun Mormon oli 15-vuotias, Herra tuli hänen luokseen, ja hän sai ”maistaa ja tuntea Jeesuksen hyvyyttä” (Morm. 1:15). Samana vuonna nefiläiset nimittivät hänet johtamaan nefiläisten sotajoukkoja (ks. Morm. 2:1). Mormon halusi auttaa nefiläisiä tekemään parannuksen, mutta koska he kapinoivat tieten tahtoen, Herra kielsi häntä saarnaamasta heille. Nefiläiset menettivät Pyhän Hengen lahjan ja muut Jumalan lahjat, ja heidät jätettiin oman voimansa varaan heidän taistellessaan lamanilaisia vastaan.

Mormon 1:1–5

Pyhät aikakirjat uskotaan Mormonin haltuun

Millä sanoilla haluaisit ihmisten kuvailevan sinua?

Onko sinua koskaan sanottu mormoniksi? Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa, että joku kutsuu sinua mormoniksi?

Presidentti Gordon B. Hinckley on puhunut kutsumanimestä mormoni, jota jotkut ihmiset käyttävät puhuessaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenistä:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Vaikka joskus valitan sitä, että ihmiset eivät kutsu tätä kirkkoa sen oikealla nimellä, olen onnellinen siitä, että heidän käyttämänsä kutsumanimi on kunniallinen, jollaiseksi sen tekivät merkittävä mies sekä kirja, joka on vertaansa vailla oleva todistus maailman Lunastajasta.

Jokainen, joka oppii tuntemaan miehen nimeltä Mormon lukemalla ja tutkimalla hänen sanojaan; jokainen, joka lukee tämän kallisarvoisen historian aarteen, jonka hän suurelta osin kokosi ja tallensi, tulee tuntemaan, ettei mormoni ole haukkumasana, vaan sana, joka edustaa suurinta hyvää – sitä hyvää, joka on Jumalasta.” (Ks. ”Sanan mormoni tulisi merkitä ’enemmän hyvää’”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 54.)

Profeetta Mormon syntyi aikana, jolloin miltei jokainen siinä maassa eli jumalattomuudessa. Tänä aikana profeettaa nimeltä Ammaron käskettiin kätkemään kaikki pyhät aikakirjat (ks. 4. Nefi 47–49). Ammaron meni silloin 10-vuotiaan Mormon-pojan luokse ja antoi tälle ohjeita liittyen tämän tulevaan vastuuseen aikakirjoista. Lue Morm. 1:2 ja pane merkille sanoja tai ilmauksia, joilla Ammaron kuvaili nuorta Mormonia.

Yksi sana, jolla Ammaron kuvaili Mormonia, oli vakavamielinen. Sana vakavamielinen tarkoittaa myös vanhurskasta tai jumalista. Voisit kirjoittaa tämän määritelmän pyhien kirjoitustesi marginaaliin. Mihin asioihin tai tilanteisiin omassa elämässäsi sinun pitäisi mielestäsi suhtautua vakavasti? On tärkeää ymmärtää, että vakavamieliset voivat pitää hauskaa ja nauraa, mutta he ymmärtävät, milloin on soveliasta olla iloinen ja milloin on soveliasta olla vakavampi.

Ammaron kuvailee myös, että Mormon on ”nopea havaitsemaan” (Morm. 1:2). Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että on nopea havaitsemaan? Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että sanaa havaita käytetään pyhissä kirjoituksissa kahdella tavalla:

”Yksi näennäisen yksinkertainen ja kenties aliarvostettu hengellinen lahja – kyky olla ’nopea havaitsemaan’ (Morm. 1:2) – on teille ja minulle ehdottoman tärkeä maailmassa, jossa me nykyään ja vastedeskin elämme. – –

Pyydän teitä tarkastelemaan tämän tärkeän hengellisen lahjan merkitystä. Englanninkielistä sanaa observe ’havaita’ käytetään pyhissä kirjoituksissa pääasiassa kahdessa merkityksessä. Toinen niistä tarkoittaa ’katsoa’ tai ’nähdä’ tai ’huomata’ – kuten opimme kohdasta Jes. 42:20. – –

Sanan observe toinen merkitys viittaa ’noudattamiseen’ tai ’tottelemiseen’ – kuten käy ilmi [kohdasta OL 54:6]. – –

Näin ollen kun me olemme nopeita havaitsemaan, me viipymättä katsomme tai huomaamme ja tottelemme. Kumpikin näistä keskeisistä osatekijöistä – katsominen ja totteleminen – ovat välttämättömiä, jotta olisi nopea havaitsemaan. Ja profeetta Mormon on vaikuttava esimerkki tästä lahjasta käytännössä.” (”Nopea havaitsemaan”, Liahona, joulukuu 2006, s. 15–16.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ajatuksiasi siitä, kuinka tämä nopean havaitsemisen luonteenpiirre voisi auttaa sinua jokapäiväisessä elämässäsi.

Lue Morm. 1:3–5 ja pane merkille Ammaronin ohjeet Mormonille. Millä tavoin Mormonin vakavamielisyyden ja nopean havaitsemisen luonteenpiirteet ovat mahdollisesti auttaneet häntä näissä vastuullisissa tehtävissä?

Mormon 1:6–19

Herra kieltää Mormonia saarnaamasta kansan tietoisen kapinoinnin vuoksi

Kuva
Mormon

Oletko koskaan menettänyt jotakin hyvin arvokasta? Ollessaan vielä nuori Mormon näki omin silmin lukuisia taisteluja nefiläisten ja lamanilaisten välillä sekä sen, kuinka suuri jumalattomuus levisi maahan (ks. Morm. 1:6–13). Koska nefiläisten jumalattomuus yltyi niin suureksi, Mormon kirjoitti, että he menettivät monia Herralta tulleita kallisarvoisia lahjoja.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kaksi saraketta. Kirjoita ensimmäiseen sarakkeeseen otsikoksi ”Nefiläisten menettämiä lahjoja”. Lue Morm. 1:13–14, 18 ja pane merkille, mitkä lahjat Herra otti pois nefiläisiltä. Kirjoita havaintosi ensimmäiseen sarakkeeseen. Kirjoita toiseen sarakkeeseen otsikoksi ”Miksi Herra otti lahjansa pois”. Lue Morm. 1:14, 16–17, 19 ja etsi syitä, miksi Herra otti lahjansa pois nefiläisiltä. Kirjoita havaintosi toiseen sarakkeeseen.

Näiden jakeiden pohjalta voimme oppia, että jumalattomuus ja epäusko karkottavat Herran lahjat ja Pyhän Hengen vaikutuksen. Vaikka nefiläisten kapinointi on äärimmäinen esimerkki, niin tämä periaate soveltuu meihin myös yksilöinä, kun me jätämme tottelematta jotakin Jumalan käskyä.

Jos olisit elänyt Mormonin aikaan, minkä jakeissa Morm. 1:13–14, 18 mainittujen Jumalan lahjojen menettämistä sinä olisit pahoitellut eniten?

Lue Morm. 1:15 ja pane merkille, mitä Mormon koki samoihin aikoihin kun muut nefiläiset menettivät Pyhän Hengen lahjan ja muut Jumalan lahjat. Millähän tavalla Mormon pystyi saamaan hengellisiä kokemuksia, vaikka hän eli keskellä suurta jumalattomuutta?

Mormon 2:1–15

Mormon johtaa nefiläisiä sotajoukkoja ja murehtii näiden jumalattomuutta

Mieti seuraavaa tilannetta: 30-vuotias mies asuu vanhempiensa luona eikä aio etsiä työtä. Sen sijaan hän elää vanhempiensa kustannuksella ja hukkaa aikaansa hyödyttömiin puuhiin kuten käyttäen suurimman osan ajastaan videopelien pelaamiseen. Vertaa tätä tilannetta siihen, miten nuorta Mormonia kuvaillaan, kun tutkit lukua Morm. 2.

Lue Morm. 2:1–2 ja pane merkille, mikä vastuullinen tehtävä Mormonille annettiin ja kuinka vanha hän oli, kun hän sai tämän tehtävän.

Pian sen jälkeen kun Mormon oli nimitetty nefiläisten sotajoukkojen johtajaksi, lamanilaisten sotajoukko kävi nefiläisten kimppuun sellaisella voimalla, että nefiläiset pelästyivät ja perääntyivät. Lamanilaiset ajoivat heitä kaupungista toiseen, kunnes nefiläiset kokoontuivat yhteen paikkaan. Lopulta Mormonin sotajoukko piti pintansa lamanilaisia vastaan ja sai heidät pakenemaan (ks. Morm. 2:3–9).

  1. Lue Morm. 2:10–15 ja pane merkille, mikä oli nefiläisten hengellinen tila näiden taistelujen jälkeen. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi nefiläiset murehtivat?

    2. Mistä Mormon jakeen Morm. 2:14 mukaan tiesi, ettei heidän murheensa ollut osoitus todellisesta parannuksesta?

    3. Mitä eroja näet jakeissa Morm. 2:13–14 niiden välillä, joiden murhe johti parannukseen, ja niiden, joiden murhe johti tuomioon (siihen, että heidän edistymisensä pysähtyy)?

Näissä jakeissa opetetaan, että jos murheemme synnistä saa aikaan parannuksen, se johtaa meidät tulemaan Kristuksen luokse nöyrin sydämin. Niissä havainnollistetaan myös sitä periaatetta, että murhe, joka aiheutuu vain synnin seurauksista, johtaa tuomioon (eli siihen, että edistymisemme kohti iankaikkista elämää pysähtyy).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin henkilö, joka on tehnyt syntiä, saattaisi tuntea maallista murhetta – sellaista murhetta, joka johtaa tuomioon?

    2. Millä tavoin henkilö, joka on tehnyt syntiä, saattaisi osoittaa sellaista murhetta, joka johtaa parannukseen?

Pohdi, miten sinä toimit, kun käsität tehneesi virheitä tai syntiä. Jos tulet Vapahtajan luokse nöyrin sydämin ja teet parannuksen, voit kokea rauhaa ja päästä sovintoon Jumalan kanssa.

Mormon 2:16–29

Mormon saa haltuunsa levyt ja kirjoittaa muistiin kertomuksen kansansa jumalattomuudesta

Kun taistelut lamanilaisten kanssa jatkuivat, Mormon huomasi olevansa lähellä sitä kukkulaa, jonne Ammaron oli kätkenyt nefiläisten aikakirjat. Hän haki Nefin levyt ja alkoi kirjoittaa muistiin, mitä hän oli havainnut kansan keskuudessa siitä ajasta lähtien, kun hän oli lapsi (ks. Morm. 2:16–18). Lue Morm. 2:18–19 ja pane merkille ilmauksia, jotka kuvailevat niitä hengellisiä oloja, joissa Mormon varttui.

Sen perusteella mitä olet oppinut Mormonista, miksi hän mielestäsi oli varma siitä, että hänet ”ylennetään viimeisenä päivänä”? (Morm. 2:19.) (Tässä yhteydessä ilmaus ”ylennetään viimeisenä päivänä” tarkoittaa korotusta – sitä, että nousee ylös kuolleista selestisessä ruumiissa ja tuodaan Jumalan eteen ja voi jäädä Hänen luokseen ikuisesti.)

Mormonin elämä on todistus siitä, että me voimme päättää elää vanhurskaina jopa jumalattomassa yhteiskunnassa.

Mieti seuraavaa neuvoa: ”Olet vastuussa tekemistäsi valinnoista. Jumala välittää sinusta ja auttaa sinua tekemään hyviä valintoja, vaikka perheesi ja ystäväsi käyttäisivätkin omaa tahdonvapauttaan tavoin, jotka eivät ole oikein. Olkoon sinulla moraalista rohkeutta pysyä lujana noudattaen Jumalan tahtoa, vaikka sinun olisi pakko olla yksin. Näin tehdessäsi näytät esimerkkiä, jota muutkin voivat noudattaa.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 2.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet nähnyt ystävän tai perheenjäsenen pysyvän lujana noudattaessaan Jumalan tahtoa silloinkin, kun muut eivät tee niin. Kirjoita ajatuksiasi myös siitä, millä tavoin tämän henkilön esimerkistä ja Mormonin esimerkistä on apua sinulle.

Nuorten Naisten tunnuslause on: ”Edustan totuutta ja vanhurskautta.” Oletpa sitten nuori nainen tai nuori mies, mieti jotakin tiettyä elämäsi osa-aluetta, jolla voit päättäväisemmin puolustaa sitä, mikä on oikein. Herra auttaa sinua, kun pyrit puolustamaan sitä, mikä on oikein, silloinkin kun muut ympärilläsi eivät ehkä tee niin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Morm. 1–2 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: