Seminaari
Viikko 23: Päivä 3, Helaman 13–14


Viikko 23: Päivä 3

Helaman 13–14

Johdanto

Muutama vuosi ennen Vapahtajan syntymää Herra lähetti lamanilaisen profeetan nimeltä Samuel saarnaamaan parannusta nefiläisille Sarahemlassa. Profeetta Samuel oli profeetta Nefin rinnalla Jeesuksen Kristuksen toinen todistaja. Hän varoitti etukäteen, että nefiläiset kohtaisivat hävityksen, elleivät he tekisi parannusta. Samuel moitti heitä heidän taipumuksestaan hylätä profeetat ja heidän halukkuudestaan tavoitella onnea tekemällä pahaa. Hän ilmoitti, mitkä merkit kertoisivat Jeesuksen Kristuksen syntymästä ja kuolemasta. Hän opetti myös, että Jeesuksen Kristuksen lunastuksen kautta koko ihmissuku tuodaan takaisin Jumalan eteen tuomittavaksi.

Helaman 13

Samuel varoittaa, että nefiläiset kohtaisivat hävityksen, elleivät he tekisi parannusta

Kuva
Samuel Lamanilainen muurilla

Kun olet tehnyt jotakin väärin ja isän tai äidin tai jonkun johtohenkilön on täytynyt oikaista sinua, kuinka olet suhtautunut siihen?

Luvuissa Hel. 13–16 oleva kertomus profeetasta, joka kutsuu kansaa parannukseen, on ainutlaatuinen, koska se on Mormonin kirjassa ensimmäinen kerta, jolloin lamanilaisprofeetta kutsuu nefiläisiä parannukseen.

Lue Hel. 13:1–8, 11, niin ymmärrät, miksi Samuel saarnasi nefiläisille ja mitä Herra käski hänen sanoa. Näissä jakeissa havainnollistetaan tätä periaatetta: Profeetat vastaanottavat ja puhuvat sanomia, jotka Jumala panee heidän sydämeensä. Minkä sanoman Jumala pani Samuelin sydämeen? Miten Samuel toivoi sanomansa vaikuttavan nefiläisiin kohdan Hel. 13:7 mukaan?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut, että isä tai äiti tai joku kirkon johtohenkilö on saanut innoitusta esittää sinulle jonkin tietyn sanoman. Kuinka tuo sanoma vaikutti sinuun?

Kirjoita varattuun tilaan vastaukset kysymyksiin samalla kun tutkit kohtia Hel. 13:17–23 ja Hel. 13:24–30.

Helaman 13:17–23

Periaate: Kun me emme muista Herraa, me olemme alttiimpia ylpeydelle ja pahuudelle.

Mitkä jakeet mielestäsi opettavat yllä mainittua periaatetta?

Minkä kirouksen Samuel sanoi lankeavan nefiläisten ylle?

Mitä nefiläiset eivät Samuelin mukaan tehneet, kun he kiinnittivät sydämensä rikkauksiinsa?

Millä tavoin nuoret nykyään saattavat kiinnittää sydämensä rikkauksiin – omaisuuteen, tapoihin ja haluihin – jotka voivat johtaa ylpeyteen ja jumalattomuuteen?

Miksihän on välttämätöntä ”[muistaa] Herraa Jumalaanne siinä, millä hän on teitä siunannut”? (Jae 22.)

Helaman 13:24–30

Periaate: Jos hylkäämme Herran profeettojen sanat, me joudumme tuntemaan katumusta ja surua.

Mitkä jakeet mielestäsi opettavat yllä mainittua periaatetta?

Mitä verukkeita Samuel sanoi nefiläisten käyttävän hylätessään Herran profeetat?

Miksihän ihmiset usein hyväksyvät vääriä profeettoja, kuten Samuel kuvaili?

Vastaa kahteen seuraavaan kysymykseen tutkimalla viimeisimpiä yleiskonferenssipuheita Liahonasta:

Mitä nimenomaisia asioita elävät profeettamme ja apostolimme ovat opettaneet?

Mitä nimenomaisia ongelmia profeetat ja apostolit ovat kehottaneet meitä välttämään?

Kertaa Hel. 13:26–28 ja pane merkille, kuinka nefiläiset olivat suhtautuneet vääriin profeettoihin. Presidentti Ezra Taft Benson on julistanut: ”Se, kuinka suhtaudumme elävän profeetan sanoihin, kun hän kertoo meille, mitä meidän tulee tietää mutta mitä emme haluaisi kuulla, on uskollisuutemme koetus” (The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 140).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä on esimerkki profeetan antamasta neuvosta, jota olet päättänyt noudattaa?

    2. Kuinka tämän neuvon noudattaminen on ollut sinulle siunaukseksi?

    3. Kuinka voit kehittyä elävien profeettojen neuvojen noudattamisessa?

Samuel profetoi, että nefiläiset hävitettäisiin 400 vuoden kuluessa, elleivät he tekisi parannusta (ks. Hel. 13:9–10), ja hän opetti, että ainoana syynä siihen, miksi heitä ei ollut jo hävitetty, olivat ne vanhurskaat ihmiset, joita eli heidän keskuudessaan (ks. Hel. 13:12–14).

Lue Hel. 13:38, niin saat selville, kuinka niin monista Samuelin ajan nefiläisistä oli tullut niin jumalattomia.

Samuel julisti, että me emme voi saada onnea tekemällä pahaa, mikä auttaa meitä ymmärtämään, että todellinen onni tulee vain, kun pidämme Jumalan käskyt. Missä pyhien kirjoitusten hallittavassa kohdassa myös opetetaan tätä totuutta? (Ks. jakeen Hel. 13:38 alaviite c.)

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

Presidentti Ezra Taft Benson on auttanut meitä ymmärtämään tätä periaatetta, kun hän sanoi: ”On olemassa vanha sanonta: Parempi valmistautua ja ehkäistä kuin katua ja korjata. Kuinka totta se onkaan. – – Puolustuksen etulinja – pitääksemme itsemme moraalisesti puhtaina – on se, että valmistaudumme vastustamaan kiusauksia ja estämme itseämme lankeamasta syntiin.” (”The Law of Chastity”, julkaisussa Brigham Young University 1987–88 Devotional and Fireside Speeches, 1988, s. 51; speeches.byu.edu.)

Samuel opetti, että nefiläisten päätös viivyttää parannuksen tekemistä johtaisi heidät kurjuuteen ja hävitykseen. Joissakin muissa Mormonin kirjan kertomuksissa opetetaan, että yksilöt voivat jatkaa kapinointia ja jumalattomuutta, kunnes parannuksenteon henki saattaa jättää heidät. Esimerkiksi Laman ja Lemuel eivät halunneet kuunnella Jumalaa, ja heidän tuntonsa turtui (ks. 1. Nefi 17:45). Tällaiset esimerkit osoittavat, miksi on hyvin tärkeää, ettemme lykkää parannuksen tekemistämme. Tekemällä parannuksen voit korjata asiat sekä estää syntiä ja kiusausta voittamasta haluasi seurata Jumalaa.

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat, jotta ymmärtäisit paremmin, että voit oikaista elämäsi suunnan, mikäli olet kulkenut väärään suuntaan:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

”Opiskellessani lentokapteeniksi minun oli opittava lentämään koneella pitkiä välimatkoja. Lennot isojen valtamerien ja laajojen autiomaiden yli sekä mannerten välillä edellyttävät huolellista suunnittelua, jotta voidaan taata turvallinen saapuminen määränpäähän. Jotkin näistä välilaskuttomista lennoista voivat kestää jopa 14 tuntia ja kattaa lähes 15 000 kilometriä.

Näillä pitkillä lennoilla on tärkeä päätöksenteon paikka − kohta, josta on vielä turvallista palata. Siihen kohtaan saakka lentokoneessa on tarpeeksi polttoainetta, jotta voidaan tehdä täyskäännös ja palata turvallisesti lähtökentälle. Kun kohta, josta on vielä turvallista palata, on ylitetty, lentokapteeni on menettänyt tämän mahdollisuuden ja hänen on jatkettava eteenpäin. Siksi sitä kohtaa kutsutaan usein myös kohdaksi, josta ei ole paluuta.

– – Saatana haluaa meidän ajattelevan, että kun olemme tehneet syntiä, olemme ylittäneet ’kohdan, josta ei ole paluuta’ – että on liian myöhäistä muuttaa kurssiamme. – –

Jotta Saatana saisi meidät menettämään toivomme ja tuntemaan olomme hänen laillaan onnettomaksi ja uskomaan, ettemme voi saada anteeksi, hän saattaa jopa käyttää väärin pyhien kirjoitusten sanoja, jotka korostavat Jumalan oikeudenmukaisuutta, antaen ymmärtää, ettei ole olemassa armoa. – –

Kristus tuli pelastamaan meidät. Jos olemme menossa väärään suuntaan, Jeesuksen Kristuksen sovitustyö voi antaa meille varmuuden siitä, että synti ei ole kohta, josta ei ole paluuta. Turvallinen paluu on mahdollista, jos noudatamme Jumalan suunnitelmaa pelastukseksemme.” (”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 99.)

Millä tavoin presidentti Uchtdorfin sanat voisivat antaa toivoa niille, jotka tuntevat tehneensä niin paljon syntiä, että he ovat ohittaneet ”kohdan, josta ei ole paluuta”?

Helaman 14

Samuel profetoi Vapahtajan syntymän ja kuoleman merkeistä

Ajattele jotakin tapahtumaa, joka tapahtui äskettäin oman maasi ulkopuolella ja joka sai maailmanlaajuista huomiota. Millä tavoin ihmiset saavat tietoa tapahtumista, jotka tapahtuvat muualla päin maailmaa, kuten luonnonmullistuksista ja sodista? Miksi ihmiset haluavat tietoa tapahtumista, jotka tapahtuvat muualla päin maailmaa?

Samuel profetoi Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta – tapahtumista, jotka tapahtuisivat kaukana Sarahemlasta. Tutki kohtaa Hel. 14:3–6 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi, mitkä merkit liittyisivät Jeesuksen Kristuksen syntymään. Tutki kohtaa Hel. 14:20–27 ja merkitse, mitkä merkit seuraisivat Hänen kuolemaansa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miten arvelisit itse suhtautuneesi, jos olisit ollut paikalla ja kuullut Samuelin esittävän nämä profetiat. Minkä kaikista annetuista merkeistä arvelisit parhaiten iskostavan mieleesi tarpeen tehdä parannus?

Nämä merkit ovat sekä opettavaisia että vertauskuvallisia. Kun Jeesus Kristus tuli maailmaan, valo lisääntyi. Kun Hän kuoli, pimeys lisääntyi. Sama tapahtuu meidän elämässämme, kun me joko päästämme Hänet sydämeemme tai estämme Häntä pääsemästä sinne.

Lue Hel. 14:11–13 ja pane merkille, mikä oli Samuelin tarkoitus eli päämäärä hänen saarnatessaan nefiläisille. Voisit numeroida pyhiin kirjoituksiisi, mitä Samuel halusi nefiläisten tietävän ja tekevän. (Jakeen 13 ilmaus ”hänen ansioidensa kautta” tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.) Näistä jakeista me opimme, että usko Jeesukseen Kristukseen johtaa parannukseen ja syntien anteeksisaamiseen.

Lue Hel. 14:28–29 ja pane merkille, miksi Herra antaa merkkejä ja ihmeitä. Yksi totuus, jonka opimme, on tämä: Herra antaa merkkejä ja ihmeitä auttaakseen ihmisiä uskomaan Häneen. Pohdi merkkejä (todisteita), joiden tunnet auttavan sinua uskomaan Jeesukseen Kristukseen.

Kun saat tietoa Samuelin profetoimista merkeistä, on tärkeä muistaa, että Herra antaa merkkejä auttaakseen vanhurskaita ihmisiä uskomaan ja tekemään parannuksen, kun taas jumalattomat tavoittelevat tai vaativat merkkejä omista itsekkäistä syistään (ks. OL 46:9). Vaikka on tärkeä tietää Herran kuoleman merkeistä tai Hänen toisen tulemisensa merkeistä, niin meidän on välttämätöntä tuntea Samuelin opetukset, jotka koskevat Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitystä.

Lue huolellisesti kohta Hel. 14:15–19 ja tutki sitten seuraavaa kuviota.

Kuva
earth and God’s presence

Kun olet lukenut kohdan Hel. 14:15–19 ja tutkinut kuviota, mieti seuraavia seikkoja:

  • Syntymistä kuolevaisuuteen voidaan nimittää hengelliseksi kuolemaksi, koska me joudumme eroon taivaallisesta Isästämme.

  • Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Jeesus Kristus lunastaa koko ihmissuvun lankeemuksesta, jotta voimme palata Jumalan eteen.

  • Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta koko ihmissuku tuodaan takaisin Jumalan eteen tuomittavaksi.

  • Viimeisellä tuomiolla ihmiset, jotka edelleen kieltäytyvät tekemästä parannusta, kokevat toisen hengellisen kuoleman – heidät erotetaan Jumalan edestä ikuisiksi ajoiksi.

  • Jeesus Kristus lunastaa meidät hengellisestä kuolemasta parannuksenteon ehdoilla.

Merkitse jakeisiin Hel. 14:15–19 ne ilmaukset, jotka vastaavat juuri lukemiasi lihavoituja opinkohtia. Lue lopuksi Hel. 14:30–31.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka selittäisit kohdan Hel. 14:30–31 avulla jollekulle ystävälle, miksi valintamme tässä elämässä ovat niin tärkeitä.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Hel. 13–14 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: