Seminaari
Viikko 15: Päivä 4, Alma 8–10


Viikko 15: Päivä 4

Alma 8–10

Johdanto

Sen jälkeen kun Alma oli opettanut Sarahemlassa, Gideonissa ja Melekissä ja saanut monet ihmiset ottamaan vastaan sanomansa, niin Ammonihan kansa torjui hänen sanomansa ja karkotti hänet kaupungistaan. Kuuliaisena Herran käskylle Alma kuitenkin palasi Ammonihaan. Herra valmisti Amulekia vastaanottamaan Alman Ammonihassa ja todistamaan kansalle yhdessä Alman kanssa. Alma ja Amulek varoittivat Ammonihan kansaa siitä, että jos se ei tekisi parannusta, se hävitettäisiin. Amulek totteli Jumalaa uskollisesti ja käytti mainettaan, hyvää nimeään ja vaikutustaan tukeakseen profeetta Almaa sekä todistaakseen Jeesuksesta Kristuksesta.

Alma 8

Alma palaa kuuliaisesti Ammonihaan, missä hän valmistaa Amulekia saarnaamaan

Sen jälkeen kun Alma oli opettanut evankeliumia Sarahemlassa ja Gideonissa (ks. Alma 5–7), hän kulki Melekiin. Lue Alma 8:4–5 ja pane merkille, kuinka Melekin kansa vastaanotti Alman opetukset. (Ilmaus ”Jumalan pyhä järjestys” jakeessa Alma 8:4 viittaa pappeuteen, kuten tulet näkemään luvussa Alma 13.)

Kun Alma oli päättänyt opetustyön Melekissä, hän meni saarnaamaan Ammonihaan. Siellä asuvien ihmisten kanssa hänellä oli hyvin erilainen kokemus. Tutki seuraavia kuvia ja pyhien kirjoitusten kohtia ja kirjoita sitten kuhunkin kuvaan kuvateksti, jossa esität lyhyesti, mitä Almalle tapahtui hänen ollessaan Ammonihassa:

Kuva
Alma sitting on ground

Alma 8:8–13.

Kuva
Alma and angel

Alma 8:14–16.

Kuva
Alma and Amulek

Alma 8:18–26.

Mieti seuraavia kysymyksiä (sinun ei tarvitse kirjoittaa vastauksiasi):

  • Enkeli, joka ilmestyi Almalle, oli sama enkeli, joka oli ilmestynyt hänelle ja Moosian pojille aikaisemmin. Millä tavoin enkelin sanat saattoivat olla lohdullisia Almalle (ks. Alma 8:15)?

  • Miksi Alman olisi saattanut olla vaikeaa palata Ammonihaan (ks. Alma 8:16)?

Käskyn vaikeudesta huolimatta Alma ”palasi joutuin Ammonihan maahan” (Alma 8:18). Presidentti Howard W. Hunter on opettanut, että Herra rakastaa tämänkaltaista kuuliaisuutta: ”Enemmän kuin mitään muuta Herra varmasti rakastaa horjumatonta päätöstä totella Hänen neuvojaan” (ks. ”Sitoumuksemme Jumalan kanssa”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 116).

  1. Valitse yksi tai useampia seuraavista tilanteista. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka kyseistä henkilöä voitaisiin siunata, jos hän olisi kuuliainen:

    1. Kun nuori nainen on lähdössä kouluun, äiti pyytää häntä pukemaan ylleen säädyllisemmän puseron.

    2. Uusi pappi saa piispaltaan tai seurakunnanjohtajaltaan haasteen ansaita Velvollisuus Jumalaa kohtaan -kunniamerkin.

    3. Kaksi lähetyssaarnaajaa tuntevat innoitusta mennä käymään erään vähemmän aktiivisen perheen luona, jonka äiti ei ole kirkon jäsen.

Voisit kirjoittaa seuraavan periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 8:18–20 viereen: Jos me toimimme ripeästi Herran sanan mukaan, Hän auttaa meitä täyttämään käskynsä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut, että Herra on auttanut sinua olemaan vanhurskas ja kuuliainen haasteellisista olosuhteista huolimatta.

Lue Alma 8:27–32 ja pane merkille, millä muilla tavoin Herra auttoi Almaa tekemään sen, mitä häntä oli käsketty tekemään.

Alma 9

Alma kehottaa Ammonihan kansaa tekemään parannuksen ja valmistautumaan Jeesuksen Kristuksen tulemiseen

Luvussa Alma 9 kerrotaan Alman pyrkimyksistä opettaa Ammonihan kansalle, että näiden oli tarpeen tehdä parannus ja tulla lunastetuiksi Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Alma yritti auttaa näitä jumalattomia ihmisiä ymmärtämään, että heidän tarvitsi tehdä parannus, kehottamalla heitä muistamaan, mitä Jumala oli tehnyt heidän ja heidän isiensä hyväksi.

Katso, miten jakeissa Alma 9:8–10, 13 toistetaan sanoja muistaa ja unohtaa. Millä tavoin arvelet, että Ammonihan asukkaat olisivat olleet erilaisia, jos he olisivat muistaneet Alman puhumat asiat?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi arvelet olevan tärkeää muistaa ne hengelliset kokemukset, joita sinulla on ollut aikaisemmin? Kirjoita sitten yhdestä hengellisestä kokemuksesta, jota et halua unohtaa.

Kun Alma oli kutsunut Ammonihan kansaa parannukseen, hän opetti heille, että heidän tulisi valmistautua siihen hetkeen, jolloin Vapahtaja tulisi maan päälle. Lue Alma 9:26–27 ja merkitse sanat ja ilmaukset, jotka auttavat sinua paremmin ymmärtämään Vapahtajan ominaisuuksia. Mitä nämä sanat ja ilmaukset kertovat sinulle Vapahtajasta? Varaa tulevalla viikolla aikaa miettiä näitä ominaisuuksia.

Alma 10

Amulek kuvailee kokemustaan enkelin kanssa ja kutsuu kansaa parannukseen

Ympyröi virke, joka kuvailee parhaiten sitä, kuinka heräsit tänä aamuna:

  • Heräsin itsekseni ilman herätyskelloa tai ilman että joku olisi herättänyt minut.

  • Heräsin heti kun herätyskelloni hälytti tai kun minua herätettiin ensimmäisen kerran.

  • Herätyskelloni hälytti useaan kertaan tai minua piti käydä herättämässä useaan kertaan.

Lue Alma 10:6 ja pane merkille, kuinka monta hengellistä herätyskutsua Amulek sai jatkaessaan kapinoimista Herraa vastaan. Kirjoita annetuille riveille vastauksesi tähän kysymykseen: Mitä arvelet, että ilmaukset ”enkä tahtonut kuulla” ja ”en tahtonut tietää” ilmaisevat Amulekin hengellisestä tilasta ennen kuin enkeli tuli hänen luokseen?

Jakeissa Alma 10:2–11 Amulek kuvaili elämäänsä ennen kuin enkeli kävi hänen luonaan ja hän koki kääntymyksen evankeliumiin. Etsi jakeista Alma 10:1–6 yksityiskohtia, jotka kertovat sinulle lisää Amulekista.

Kuva
Amulek teaching

Amulek kertoi, kuinka enkeli kehotti häntä ottamaan Alman kotiinsa ja huolehtimaan tästä. Lue Alma 10:7–11 ja pane merkille, kuinka Amulekia ja muita siunattiin, koska Amulek totteli enkeliä.

Kirjoita tämä periaate kohdan Alma 10:11–12 viereen: Kun kuulemme Herran kutsun ja noudatamme sitä, siitä seuraa siunauksia sekä meille että muille. On monia tapoja, joilla Herra voi kutsua meitä – Hengen kehotuksella, tunteen tai unen kautta, kirkon johtohenkilön, opettajan tai vanhemman sanojen kautta, kutsumalla meidät johonkin kirkon tehtävään, vastoinkäymisten kautta tai muilla tavoin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Milloin olet tuntenut, että sinua on siunattu, koska olet noudattanut Herralta tullutta kutsua?

Kuten on kerrottu luvun Alma 10 loppuosassa, monet Ammonihan asukkaista eivät halunneet kuunnella Amulekin sanoja. Amulek varoitti heitä, että elleivät he tekisi parannusta, koittaisi päivä, jolloin heidät tuhottaisiin. Lue Alma 10:22–23 ja pane merkille, miksi ihmiset sillä kertaa säästyivät tuholta. Mitä nämä jakeet opettavat sinulle siitä, miten tärkeää on olla vanhurskas silloinkin kun ympärilläsi olevat eivät ole?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 8–10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: