Seminaari
Viikko 13: Päivä 4, Moosia 25


Viikko 13: Päivä 4

Moosia 25

Johdanto

Kuten on kirjoitettu muistiin lukuun Moosia 25, Limhin kansa ja Alman seuraajat kulkivat Sarahemlaan ja yhdistyivät turvallisesti kuningas Moosian hallinnon alaisuuteen. Kun nämä nefiläisten ryhmät yhdistyivät, he tunnustivat Jumalan hyvyyden ja Hänen voimansa vapauttaa heidät. He myös perustivat yhtenäisen kirkon. Kun tutkit tätä oppiaihetta, saatat hyötyä siitä, että ajattelet, kuinka olet nähnyt Jumalan hyvyyden omassa elämässäsi sekä Jeesuksen Kristuksen tosi kirkkoon kuulumisen siunauksia.

Moosia 25:1–13

Sarahemlaan kerääntyneet yhdistyvät, ja heitä nimitetään nefiläisiksi

Lue seuraava kertomus eräästä nuoresta naisesta, jota varjeltiin, kun hän kuunteli Hengen ääntä ollessaan patikoimassa Nuorten Naisten ryhmänsä kanssa:

”Paluumatkalla olin hitaampien ryhmässä, jossa oli viisi tyttöä ja johtajamme. Muut ottivat innoissaan valokuvia, joten minä päätin jatkaa eteenpäin. Kun kävelin alas rinnettä, kuulin lehmän ääntelyä [aivan kuin se olisi ollut kuolemaisillaan]. Varoittava ääni – luja mutta hiljainen – sanoi: ’Käänny takaisin.’ Melkein jätin sen huomiotta, mutta se tuli uudestaan. Tällä kertaa kuuntelin ja palasin ryhmän luo. Kun lähdimme kulkemaan alaspäin, näimme kaksi valtavaa mustaa härkää, jotka astelivat nopeasti ja vihaisina ylös rinnettä. Suurempi alkoi kuopia maata meitä tuijottaessaan. – – Pelästyimme aivan suunniltamme, mutta pappeusjohtajamme sai sen huomion kiinnittymään muualle, ja me ehdimme kiipeämään aidan yli turvaan.

Kun palasimme leiripaikalle, käsitin, että ellen olisi kuunnellut Hengen antamaa varoitusta, olisin voinut loukkaantua pahoin tai jopa kuolla. Tiedän, että taivaallinen Isä välitti minusta henkilökohtaisesti ja oli pitänyt minut turvassa. Olen hyvin kiitollinen Herralle siitä varoituksesta. Tämä kokemus vahvisti todistustani ja sai minut tuntemaan suurempaa rakkautta Herraa kohtaan.” (Marissa W., ”Turn Back”, New Era, marraskuu 2010, s. 47.)

Kuinka se, että kuulet tai luet muiden ihmisten kokemuksista, jotka havainnollistavat Jumalan hyvyyttä ja voimaa heidän elämässään, auttaa vahvistamaan sinua?

Kuva
journeys diagram

Kun Limhin kansa ja Alman kansa yhdistyivät Sarahemlan kansaan, kuningas Moosia luetutti heidän aikakirjansa koko kansalle (ks. Moosia 25:1–6). Etsi jakeesta Moosia 25:7, kuinka kuningas Moosian kansa suhtautui, kun he kuuntelivat kertomuksia Jumalan kanssakäymisistä näiden kansojen kanssa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kohdan Moosia 25:8–11 kustakin neljästä jakeesta, miten ihmiset suhtautuivat, kun he kuulivat kertomuksen veljistään. Esimerkiksi jakeessa Moosia 25:8, kun kansa näki ne, jotka vapautuivat lamanilaisten orjuudesta, se ”täyttyi tavattoman suurella ilolla”.

    1. Moosia 25:8

    2. Moosia 25:9

    3. Moosia 25:10

    4. Moosia 25:11

Voit halutessasi kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moosia 25:8–11 viereen seuraavan periaatteen: Tutkimalla aikakirjoja Jumalan kanssakäymisistä muiden kanssa me voimme tuntea iloa ja kiitollisuutta Jumalan hyvyydestä.

Mieti, mistä mahdollisista lähteistä voisit saada tietoa muista, jotka ovat kokeneet Jumalan hyvyyttä. Näitä voisivat olla pyhät kirjoitukset, kirkon historia, kirkon lehdet, yleiskonferenssipuheet, oman sukusi aikakirjat, todistuskokoukset sekä pyhäkoulu ja pappeusluokat tai Nuorten Naisten luokat. Ajattele tilannetta, jolloin olet saanut tietoa Jumalan hyvyydestä näistä lähteistä. Pohdi sitten, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko minulla ollut kokemusta, jolloin kuuleminen Jumalan hyvyydestä muita kohtaan on auttanut minua tuntemaan iloa ja kiitollisuutta?

  • Mitkä saattaisivat olla pitkän aikavälin vaikutuksia, jos säännöllisesti tutkisin kokemuksia Jumalan hyvyydestä Hänen ollessaan kanssakäymisissä muiden kanssa – joko pyhistä kirjoituksista tai muista lähteistä?

Voisit tulevalla viikolla etsiä yhdestä mieleesi tulleesta lähteestä sellaisen kertomuksen Jumalan hyvyydestä, joka täyttää sinut ihmetyksellä, hämmästyksellä, ilolla tai kiitollisuudella. Voisit kirjoittaa omaan henkilökohtaiseen päiväkirjaasi, mitä olet oppinut ja kuinka se on vaikuttanut sinuun. Voisit myös käyttää tätä kertomusta perheillassa opettaaksesi perheellesi Jumalan hyvyyttä, tai voisit kertoa tästä kertomuksesta seminaariluokassasi tai jollekulle ystävälle.

Moosia 25:14–24

Alma perustaa Jumalan seurakuntia koko nefiläisten maahan

Kun Moosia oli lakannut puhumasta ja lukemasta aikakirjoja kansalle, Alma puhui heille. Lue Moosia 25:14–16 ja pane merkille, mitä Alma opetti. Kirjoita oppikirjaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka se, mitä Alma opetti, on sopiva yhteenveto sekä Limhin kansan että Alman seuraajien kokemuksista?

  • Miksi mielestäsi on tärkeää, että Senifin kansan historian kuultuaan kansa kuuli Alman sanat?

Ennen kuin jatkat luvun Moosia 25 lukemista, mieti tilannetta, jolloin olet käynyt jonkin muun myöhempien aikojen pyhien seurakunnan kokouksissa kuin oman kotiseurakuntasi. Mieti, mitä yhtäläisyyksiä huomasit kotiseurakuntasi ja sen seurakunnan välillä, jossa vierailit.

Lue Moosia 25:17–22 ja pane merkille, kuinka kirkkoa johdettiin nefiläisten keskuudessa Alman aikoina. Aivan kuten Alman päivinä Jumala kutsuu johtohenkilöitä johtamaan kirkkoaan tänä päivänä.

Kuva
sakramenttikokous

Jakeessa Moosia 23:16 kerrotaan, että Alma ”oli heidän ylipappinsa” ja ”heidän kirkkonsa perustaja”. Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt: ”Nefiläisten pääryhmä oli yhä edelleen Sarahemlan maassa kuningas Moosia toisen alaisuudessa. Maininta, jonka mukaan Alma oli heidän kirkkonsa perustaja, viittaa ainoastaan niihin pakolaisiin, jotka pakenivat nefiläisten ensimmäisestä perintömaasta. Aikanaan he löysivät tien takaisin kirkon pääryhmän luo, ja Alma vihittiin koko kirkon ylipapiksi kaikissa niissä maissa, jotka olivat nefiläisten hallussa.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 3, s. 39–40.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt vastaus kuhunkin seuraavista kysymyksistä:

    1. Millä tavoin nefiläisten kirkko muistutti nykypäivän kirkkoa?

    2. Mistähän syystä on tärkeää tietää, että johtohenkilöt olivat saaneet kutsunsa Almalta, jolla oli valtuus Jumalalta?

    3. Miksi on tärkeää, että johtohenkilöt opettavat samoja totuuksia kaikille kirkon jäsenille kautta maailman?

Kun luet kohtaa Moosia 25:23–24, pane merkille, mitkä ilmaukset kuvailevat sekä niitä, jotka liittyivät Kristuksen kirkkoon, että Herran kirkon jäseniä nykyään. Yksi periaate, jonka opimme näistä jakeista, on tämä: Kun me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen ja elämme sen mukaisesti, Herra vuodattaa Henkensä meidän päällemme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka jakeiden Moosia 25:23–24 ilmaukset, jotka kuvailevat nefiläisiä kirkon jäseniä, soveltuvat myös nykypäivän kirkon jäseniin?

    2. Kuinka sen muistaminen, että olet ottanut päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen, voi vaikuttaa ajatuksiisi ja päivittäin tekemiisi valintoihin?

Huomaa jakeessa Moosia 25:24, että ”Herra vuodatti Henkensä” kansansa päälle. Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on tähdentänyt Pyhän Hengen lahjan arvoa kirkon jäsenille:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Pyhän Hengen lahja, joka on oikeus saada Pyhä Henki jatkuvaksi kumppaniksi, saadaan vain sillä ehdolla, että henkilö uskoo Kristukseen, tekee parannuksen, ottaa vastaan upotuskasteen ja saa Pyhän Hengen kätten päällepanemisella valtuutetuilta palvelijoilta, joilla on Melkisedekin pappeus. Se on mitä kallisarvoisin lahja, jonka voivat saada vain Herran kirkon kelvolliset jäsenet.

– – Se on todistuksen ja hengellisten lahjojen lähde. Se valaisee mielen, täyttää sielumme ilolla, opettaa meille kaiken ja palauttaa mieleemme unohdettua tietoa. Pyhä Henki myös ’osoittaa [meille] kaiken, mitä [meidän] tulee tehdä’ [2. Nefi 32:5].” (”Sanomaton lahja”, Liahona, toukokuu 2003, s. 26.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin osallistumisesi Jeesuksen Kristuksen kirkon toimintaan auttaa sinua tuntemaan Hengen?

    2. Mitä voit tehdä lisätäksesi uskollisuuttasi ja vanhurskaita tekojasi niin että voit tuntea olevasi vieläkin lähempänä Henkeä?

Etsi tilaisuutta kertoa jollekulle, kuinka Pyhän Hengen lahja on siunannut elämääsi. Voit saada entistä enemmän siunauksia Pyhän Hengen kautta, kun pyrit olemaan kelvollinen Hänen kumppanuuteensa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Moosia 25 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: