Seminaari
Viikko 6: Päivä 1, 2. Nefi 4–5


Viikko 6: Päivä 1

2. Nefi 4–5

Johdanto

Luvussa 2. Nefi 4 kerrotaan, kuinka Lehi kutsui jälkeläisensä koolle antaakseen heille viimeiset neuvonsa ja siunauksensa ennen kuolemaansa. Lehin kuoleman jälkeen Laman ja Lemuel suuttuivat Nefille, koska tämä saarnasi heille ”Herran nuhteita” (ks. 2. Nefi 4:13–14). Nefi kantoi huolta veljiensä asenteista ja teoista sekä omista heikkouksistaan ja synneistään, ja hän kirjoitti muistiin tuntemuksiaan käyttäen ilmeikästä ja runollista kieltä (ks. 2. Nefi 4:15–35). Kuten on tallennettu lukuun 2. Nefi 5, Herra kehotti Nefiä ja niitä, jotka tukivat häntä, pakenemaan Lamanin, Lemuelin ja Ismaelin poikien luota. Tämän eron jälkeen nefiläiset elivät vanhurskaudessa ja onnellisina, kun taas ne, jotka jäivät Lamanin ja Lemuelin luokse, erottivat itsensä Herrasta hengellisesti. Nefin omistautuminen Herralle vahvisti häntä niin että hän voitti synnin ja masennuksen. Sitten Nefi kirjoitti, kuinka hän ja hänen väkensä elivät onnellisina (ks. 2. Nefi 5:27).

2. Nefi 4:3–11

Lehi neuvoo ja siunaa perhettään

Ajattele tilannetta, jolloin olet saanut neuvoja äidiltäsi, isältäsi tai johtohenkilöiltä. Noudatitko neuvoja? Miksi noudatit tai mikset noudattanut ohjeita? Kadutko mitään? Jakeisiin 2. Nefi 4:1–11 Nefi kirjoitti muistiin Lehin viimeiset neuvot ja siunauksen perheelleen. Lue 2. Nefi 4:4–5 ja pane merkille, minkä sellaisen neuvon Lehi antoi lapsilleen, joka voisi soveltua myös sinuun. Ovatko vanhempasi, sukulaisesi tai johtajasi koskaan antaneet sinulle vastaavanlaista neuvoa?

Kuva
Lehi pitelee pronssilevyjä
  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo joistakin siunauksista, joita on tullut elämääsi, kun olet kuunnellut niiden neuvoja, jotka välittävät sinusta. Mitä siunauksia olet saanut, kun olet ollut kuuliainen Herran käskyille?

2. Nefi 4:12–35

Nefi ilmaisee luottamuksensa Herraan ja tunnustaa heikkoutensa

Jakeisiin 2. Nefi 4:12–35 Nefi kirjoitti sitä, mitä hänen sielussaan oli (ks. 2. Nefi 4:15). Lue jakeet 2. Nefi 4:15–16 ja pane merkille, mistä Nefi iloitsi.

Mieti, mitkä tervehenkiset asiat tuovat sinulle suurta iloa. Täydennä seuraava ilmaus useilla eri vastauksilla: Minun sieluni iloitsee .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä mielestäsi tarkoittaa se, että iloitsee siitä, mikä on Herran.

Nefi mainitsi, että hänen sydämensä pohdiskelee (ks. 2. Nefi 4:15) pyhiä kirjoituksia. Pohdiskeleminen tarkoittaa paitsi sitä, että mietiskelemme ja ajattelemme syvällisesti pyhiä kirjoituksia, myös sitä, että avaamme sydämemme ilmoitukselle ja ymmärtämiselle.

Nefi koki elämässään suuren ilon hetkiä. Hänen eteensä tuli kuitenkin myös vaikeita hetkiä. Katso uudestaan jakeita 2. Nefi 4:12–13 ja pane merkille, mitä vaikeita haasteita Nefi kohtasi sinä aikana elämässään.

Lue 2. Nefi 4:17–18 ja katso, mikä muu sai Nefin suremaan. Kun luet, pidä mielessäsi seuraavat määritelmät: Kurja tarkoittaa surkeaa tai kelvotonta. Liha viittaa heikkouteen kuolevaisuuden tilassamme. Vaikka Nefi tunsi surua synneistään, tätä ei pidä ymmärtää väärin ja luulla sen tarkoittavan sitä, että hän olisi syyllistynyt joihinkin isoihin rikkomuksiin.

Mieti jotakin tilannetta omassa elämässäsi, jolloin olet pystynyt ymmärtämään, miltä Nefistä tuntui (esim. kun olet menettänyt jonkun sinulle rakkaan henkilön, muut ovat suuttuneet sinulle seurattuasi Herraa, olet kohdannut vaikeuksia tai pettymyksen tai olet tuntenut surua syntiesi, heikkouksiesi ja kiusaustesi vuoksi). Lue 2. Nefi 4:19 ja pane merkille, mikä ilmaus tuo esiin Nefin toivon hänen suruistaan huolimatta. Mitä arvelet Nefin tarkoittaneen, kun hän sanoi: ”Minä tiedän, keneen olen turvannut”? Kuinka voit enemmän turvata Jumalaan?

Kun jatkat tutkimistasi, pane merkille todisteita evankeliumin periaatteesta, jonka mukaan Jumala tukee niitä, jotka panevat turvansa Häneen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraavan taulukon kysymyksiin:

Pyhien kirjoitusten viite

Kuinka nämä jakeet soveltuivat Nefiin

Kuinka nämä jakeet voivat soveltua sinuun

2. Nefi 4:20–25

  1. Kuinka Herra oli aiemmin siunannut Nefiä, kun Nefi oli pannut turvansa Häneen?

  1. Kuinka Herra on siunannut sinua, kun olet turvannut Häneen?

2. Nefi 4:26–30

  1. Kuinka se, että Nefi muisti saamansa siunaukset, vaikutti hänen haluunsa olla vanhurskas?

  1. Kuinka Herran siunaukset ovat vaikuttaneet sinun haluusi olla vanhurskas?

2. Nefi 4:31–33

  1. Mitä Nefi rukoili?

  1. Kuinka voisit soveltaa näitä jakeita omiin rukouksiisi?

Lue 2. Nefi 4:34–35 ja merkitse ilmauksia, jotka osoittavat Nefin luottamuksen Herraan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä olet oppinut tutkimalla kohtaa 2. Nefi 4:17–35 ja millä tavoin haluaisit lisätä luottamustasi Herraan.

Kuva
ryhmä nefiläisiä

2. Nefi 5:1–8

Herra erottaa nefiläiset lamanilaisista

Kun tutkit lukua 2. Nefi 5, ajattele vaikeita ongelmia ja päätöksiä, joita edessäsi on kenties tällä hetkellä tai joita olet joskus kohdannut. Tässä luvussa Nefi selitti, että hänen veljensä tavoittelivat hänen henkeään (ks. 2. Nefi 5:2). Huomaa jakeesta 2. Nefi 5:1, mitä Nefi teki löytääkseen ratkaisun ongelmaan. Merkitse sitten pyhiin kirjoituksiisi, mitä Herra teki auttaakseen Nefiä kohdassa 2. Nefi 5:5.

Kuva
ryhmä nefiläisiä

Tämän varoituksen tähden Nefi ja ”kaikki ne, – – jotka uskoivat Jumalan varoituksiin ja ilmoituksiin” (2. Nefi 5:6), lähtivät ensimmäisestä perintömaastaan. He matkasivat ”monen päivän ajan” (2. Nefi 5:7) ja asettuivat paikkaan, jota he nimittivät Nefiksi. Tämä kokemus havainnollistaa sitä, että Jumalan ilmoitusten noudattaminen suo turvaa.

Lue seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Paul V. Johnsonin seuraava todistus: ”Ei ole mikään yllätys, ettei Herra jätä meitä valtavan pahuuden ja houkutusten edessä oman onnemme nojaan. Itse asiassa jokaiselle meistä on tarjolla ohjausta enemmän kuin tarpeeksi, jos haluamme kuunnella. Te olette saaneet Pyhän Hengen lahjan ohjaamaan ja innoittamaan teitä. Teillä on pyhät kirjoitukset, vanhemmat, kirkon johtajat ja opettajat. Teillä on myös meidän aikamme elävien profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien sanat. Saatavilla on niin paljon ohjausta ja opastusta, ettette voi tehdä elämässänne suuria virheitä, ellette tietoisesti jätä huomiotta saamaanne ohjausta.” (”Yleiskonferenssin siunaukset”, Liahona, marraskuu 2005, s. 50–51.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jokin varoitus, jonka olet saanut Herralta, Hänen profeetoiltaan tai muilta kirkon johtohenkilöiltä. Mitä teet ottaaksesi varteen sen varoituksen? Kuinka sen varoituksen varteen ottaminen on ollut avuksi elämässäsi ja kuinka se auttaa sinua tulevaisuudessa?

2. Nefi 5:9–18, 26–27

Nefiläiset elävät onnellisina

Kerrottuaan olosuhteista, jotka johtivat Lehin perheen jakaantumiseen, Nefi kuvailee, millaista elämä oli Nefin kansan keskuudessa (ks. 2. Nefi 5:9). Lue 2. Nefi 5:27 ja merkitse sana, joka ilmaisee, millä tavoin nefiläiset elivät. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että elää onnellisena?

  1. Lue huolellisesti 2. Nefi 5:10–18, 26 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi, mitä sellaista nefiläisillä oli tai he tekivät, mikä myötävaikutti heidän onnellisuuteensa. Valitse näistä asioista yksi ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka se teko tai asenne on myötävaikuttanut sinun onnellisuuteesi. Esimerkiksi jos valitsit sen seikan, että nefiläiset rakensivat temppelin (ks. 2. Nefi 5:16), voisit kirjoittaa siitä, kuinka temppeli on tuonut suurempaa onnellisuutta sinulle tai perheellesi.

Tunnistamasi teot ja asenteet ovat osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan elämistä. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan 2. Nefi 5:27 viereen seuraavan periaatteen: Kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumista tulee elämäntapamme, onnellisuutemme lisääntyy. Näin tapahtui nefiläisille jopa erittäin vaikeana aikana. Tutkistele omaa elämääsi ja päätä, mitä aiot tehdä elääksesi entistä onnellisempana. Kirjoita se muistiin henkilökohtaiseen päiväkirjaasi tai pyhiin kirjoituksiisi. Periaatteet, joita olet tutkinut tänään, johtavat onnellisuuteen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Nefi 4–5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: