Seminaari
Viikko 6: Päivä 3, 2. Nefi 9


Viikko 6: Päivä 3

2. Nefi 9

Johdanto

Tutkimasi Jaakobin saarna, joka alkoi luvuissa 2. Nefi 6–8, jatkuu luvussa 2. Nefi 9. Luvuissa 2. Nefi 6–8 tutkit Jaakobin opetuksia, jotka koskevat Vapahtajan armoa ja Hänen voimaansa vapauttaa Israelin huone sen kadotetusta ja hajotetusta tilasta. Luvussa 9 tutkit Jaakobin todistusta Vapahtajan sovituksen voimasta vapauttaa meidät lankeemuksen vaikutuksista, kuten fyysisestä kuolemasta sekä syntiemme seurauksista. Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut, että 2. Nefi 9 on ”yksi valaisevimpia sovitusta koskevia saarnoja, mitä on koskaan pidetty. – – Jokaisen pelastukseen pyrkivän ihmisen tulisi lukea se huolellisesti.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 4, s. 57.)

2. Nefi 9:1–9

Jaakob opettaa, että lankeemus toi fyysisen ja hengellisen kuoleman koko ihmiskunnan osaksi

Mitä sinulle tulee mieleen, kun ajattelet sanaa hirviö?

Sana hirviö viittaa tavallisesti johonkin sellaiseen, mikä on pelottava ja voi tuottaa suurta vahinkoa. Vaikka monet ihmiset hirviötä ajatellessaan ajattelevat vain mielikuvitusolentoja, mieti, onko olemassa mitään, mikä pystyy itse asiassa tuottamaan sinulle pysyvää vahinkoa ja on siksi aidosti pelottava. Jaakob käytti hirviötä vertauskuvana siitä pelottavasta olotilasta, jonka me kaikki kohtaamme kuolevaisuudessa. Lue 2. Nefi 9:10 ja pane merkille, mitkä ovat Jaakobin kuvaaman hirviön kaksi osatekijää. Täydennä sitten alla olevan taulukon tyhjät kohdat.

Kauhea hirviö

K

H

”r k

”h k

On tärkeää ymmärtää, että kun Jaakob puhui hengen kuolemasta, hän ei tarkoittanut, että henkemme kirjaimellisesti kuolisi, vaan pikemminkin että joudumme hengellisesti eroon eli meidät erotetaan hengellisesti Jumalan edestä (ks. 2. Nefi 9:6). Pyhissä kirjoituksissa tästä erosta käytetään usein nimitystä hengellinen kuolema. Voisit kirjoittaa ilmauksen erotetaan pois Jumalan edestä pyhiin kirjoituksiisi jakeen 2. Nefi 9:10 marginaaliin sanojen ”hengen kuolemaksi” kohdalle.

Lue 2. Nefi 9:6 ja huomaa, että Jaakob aloitti puhumalla ruumiin kuolemasta ja lopetti puhumalla erottamisesta Jumalan edestä. Tutki tätä jaetta huolellisesti. Mikä tapahtuma toi ihmiskunnan osaksi sekä fyysisen kuoleman että hengellisen kuoleman?

Lue 2. Nefi 9:7–9 ja pane merkille, mitä Jaakobin opetuksen mukaan meidän ruumiillemme ja hengellemme tapahtuisi, ellei olisi sovitusta ja jos fyysinen ja hengellinen kuolema säilyisivät ikuisesti. Ennen kuin luet, sinun on hyödyllistä tietää, mitä tarkoittavat seuraavat ilmaukset, joita Jaakob käytti jakeessa 7: Ilmaus ”ensimmäinen tuomio, joka kohtasi ihmistä” (ks. 2. Nefi 9:7) viittaa Aadamin ja Eevan lankeemuksen seurauksiin. Sana katoava viittaa kuolevaiseen ruumiiseen, koska se on epätäydellinen ja lopulta kuolee. Sana katoamaton viittaa ylösnousseeseen ruumiiseen, joka elää ikuisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamia ilmauksia, joita löydät kohdasta 2. Nefi 9:7–9 ja jotka kuvailevat, mitä tapahtuisi ruumiillemme ja hengellemme, ellei olisi sovitusta.

Kuva
Jeesus rukoilee Getsemanessa

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava lausuma, joka selventää, mikä kohtalomme olisi ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta: ”Jos eromme Jumalasta ja fyysinen kuolemamme olisivat pysyviä, niin moraalinen tahdonvapaus ei merkitsisi mitään. Kyllä, me olisimme vapaita tekemään valintoja, mutta mitä järkeä siinä olisi? Lopputulos olisi aina sama riippumatta teoistamme: kuolema ilman toivoa ylösnousemuksesta ja ilman toivoa taivaasta. Niin hyviä tai niin pahoja kuin me päättäisimmekin olla, me kaikki päätyisimme perkeleen enkeleiksi.” (”Moral Agency”, Ensign, kesäkuu 2009, s. 50.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi virke, jossa selostat omin sanoin, mitä arvelet vanhin Christoffersonin sanoneen langenneesta tilastamme. Lisää lyhyt selitys siitä, miksi arvelet Jaakobin halunneen verrata fyysistä kuolemaa ja eroa Jumalasta ”kauheaan hirviöön”.

2. Nefi 9:10–27

Jaakob opettaa, kuinka Vapahtajan kärsimys vapauttaa meidät lankeemuksen vaikutuksista ja synnin seurauksista

Jumala ei jättänyt meitä kärsimään ”tuon kauhean hirviön, kuoleman ja helvetin” kaikista vaikutuksista. Lue 2. Nefi 9:10 ja merkitse, mitä Jumala on valmistanut meille.

Lue presidentti Joseph Fielding Smithin seuraava vertaus, joka havainnollistaa meidän tarvitsevan Vapahtajaa:

”Tietä pitkin kulkeva mies putoaa vahingossa kuoppaan, joka on niin syvä ja pimeä, että hän ei voi kiivetä maan pinnalle saadakseen takaisin vapautensa. Miten hän voi pelastua tästä epämiellyttävästä tilanteesta? Ei omien ponnistelujensa avulla, sillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä pois kuopasta. Hän huutaa apua, ja eräs ystävällinen sielu, joka kuulee hänen huutonsa, rientää hänen avukseen ja laskee kuoppaan tikapuut ja antaa hänelle siten mahdollisuuden kiivetä takaisin maan pinnalle.

Se on tarkalleen sama tila, johon Aadam saattoi itsensä ja jälkeläisensä silloin, kun hän söi kiellettyä hedelmää. Koska he kaikki olivat kuopassa, ei heistä yksikään voinut päästä maan pinnalle pystyäkseen pelastamaan toiset. Kuoppa oli karkotus Herran kasvojen edestä ja ajallinen kuolema, ruumiin tuho. Koska kaikki olivat kuoleman alaisia, ei kukaan voinut hankkia pakokeinoa.

Niin ollen Isä loputtomassa armossaan kuuli lastensa huudot ja lähetti ainosyntyisen Poikansa, joka ei ollut kuoleman eikä synnin alainen, tarjoamaan pakokeinon. Tämän Hän teki rajattoman sovituksensa ja iankaikkisen evankeliuminsa kautta.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1975–1977, osa 1, s. 128.)

Suurin osa Jaakobin sanomasta luvussa 9 keskittyy keinoon, jonka Herra on valmistanut meille pelastuaksemme fyysisen kuoleman ja hengellisen kuoleman otteesta, ja se vakuuttaa meille, että me voimme pelastua.

  1. Tutki jakeita 2. Nefi 9:5, 19–21 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä Vapahtaja jakeiden 2. Nefi 9:5, 21 mukaan on kestänyt, jotta meidät voidaan pelastaa kuolemalta ja helvetiltä?

    2. Kenen puolesta Vapahtaja on kärsinyt kohdan 2. Nefi 9:21 mukaan?

Mieti, miten monet ihmiset ”kuuluvat Aadamin sukuun” (2. Nefi 9:21). Heihin kuuluvat kaikki ne, jotka ovat eläneet, jotka nykyään elävät ja jotka tulevat vielä elämään maan päällä – myös sinä. Voisit kirjoittaa nimesi kohdan 2. Nefi 9:21 viereen muistaaksesi, että Vapahtajan uhri on annettu sinun hyväksesi.

Kuva
Ristiinnaulitseminen

Jaakob opetti, että Vapahtajan kärsimys auttaisi meitä pelastumaan kauhealta hirviöltä – fyysiseltä kuolemalta ja siltä, että meidät erotettaisiin Jumalan edestä ikuisesti. Lue 2. Nefi 9:22 ja pane merkille ilmaus, jonka mukaan me pystymme voittamaan fyysisen kuoleman, ja ilmaus, joka osoittaa, että me pääsemme jälleen Jumalan eteen. Täydennä alla olevat virkkeet sen pohjalta, mitä löydät:

Lankeemuksen vuoksi ruumiimme kuolee, mutta Kristuksen kärsimyksen ansiosta ruumiimme .

Lankeemuksen vuoksi meidät erotetaan Jumalan edestä, mutta Kristuksen kärsimyksen ansiosta me kaikki seisomme jälleen .

Jaakobin opetuksista me opimme seuraavan opin: Jeesuksen Kristuksen sovitus pelastaa koko ihmiskunnan lankeemuksen aikaansaamasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta.

Tämän toivon sanoman lisäksi Jaakob opetti, että Vapahtajan kärsimys voi myös pelastaa meidät meidän omien syntiemme aiheuttamasta hengellisestä kuolemasta. Lue 2. Nefi 9:27 ja pane merkille, kuinka Jaakob kuvaili niiden olotilaa, jotka rikkovat lakia eli tekevät syntiä. Lue 2. Nefi 9:15–16 ja merkitse, millaista hengellistä tuskaa eli piinaa syntimme aiheuttavat meille, ellemme tee parannusta.

Tämän piinan lisäksi huomaa jakeessa 2. Nefi 9:16 ilmaus ”he joutuvat”. Sovituksen ansiosta koko ihmiskunta palaa Jumalan eteen tuomittavaksi. Jos me emme kuitenkaan ole tehneet parannusta synneistämme, me joudumme jälleen eroon Jumalasta. Vaikka pelastuminen lankeemuksesta on lahja koko ihmiskunnalle, niin pelastumisemme henkilökohtaisista synneistämme riippuu meidän haluistamme ja teoistamme. Lue 2. Nefi 9:21, 23–24. Mitä me voimme tehdä pelastuaksemme sovituksen ansiosta syntiemme iankaikkisilta seurauksilta?

Kun olet lukenut Jaakobin sanat, täydennä seuraava periaate: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme voittaa syntiemme seuraukset, jos me.

Mieti hetken aikaa, mitä voit tehdä tunteaksesi täydemmin Vapahtajan sovituksen puhdistavan voiman. Onko asioita, joista Herra haluaisi sinun tekevän parannuksen? Pohdiskele, kuinka voit tehdä parannuksen näistä asioista. Kuinka voit paremmin kuunnella Hänen ääntään?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa ilmaiset, mitä ajattelet Vapahtajan sovitusuhrista sinun puolestasi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 2. Nefi 9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: