Seminaari
Viikko 11: Päivä 4, Moosia 5–6


Viikko 11: Päivä 4

Moosia 5–6

Johdanto

Kuningas Benjaminin kansalleen pitämä puhe, joka alkoi luvusta Moosia 2, päättyy lukuun Moosia 5. Se, että ihmiset uskoivat kuningas Benjaminin sanoihin, sai heidät kokemaan voimallisen sydämenmuutoksen. He tekivät liiton Jumalan kanssa ja ottivat päälleen Jeesuksen Kristuksen nimen. Kuten lukuun Moosia 6 on merkitty, kuningas Benjamin siirsi valtakuntansa hallintovallan pojalleen Moosialle ja Moosia hallitsi vanhurskaudessa seuraten isänsä näyttämää esimerkkiä.

Moosia 5:1–4

Kuningas Benjaminin kansa kokee voimallisen muutoksen

Mieti seuraavia kysymyksiä: Oletko koskaan toivonut, että voisit muuttaa jotakin itsessäsi? Mitä olet tehnyt asian suhteen?

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on kuvaillut sitä, miten meidän jokaisen tulee kokea voimallinen muutos elämässämme: ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin syvin olemus edellyttää omassa luonteessamme perusteellista ja pysyvää muutosta, jonka tekee mahdolliseksi luottamuksemme pyhän Messiaan ansioihin ja laupeuteen ja armoon (ks. 2. Nefi 2:8). Kun me valitsemme Mestarin seuraamisen, me valitsemme muuttumisen – hengellisen uudestisyntymisen.” (Ks. ”Teidän täytyy syntyä uudesti”, Liahona, toukokuu 2007, s. 20.)

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moosia 5:2 viereen seuraavan ilmauksen: ”Kun me valitsemme Mestarin seuraamisen, me valitsemme muuttumisen.”

Millä tavoin arvelet meidän päättävän muuttua, kun me päätämme seurata Jeesusta Kristusta?

Kertaa lukujen Moosia 3 ja Moosia 4 tiivistelmät muistaaksesi, mihin kuningas Benjaminin puhe pääasiassa keskittyi. Saarnansa päätteeksi kuningas Benjamin kysyi kansalta, uskoivatko he ne sanat, jotka hän oli opettanut heille Jeesuksen Kristuksen sovituksesta (ks. Moosia 5:1). Lue Moosia 5:2–4 ja pane merkille, mikä ihmisten sydämessä muuttui, kun he olivat kuunnelleet kuninkaansa sanoja. Kun luet, sinun kannattaa muistaa, että sanalla ”halu” (Moosia 5:2) viitataan myös ihmisen asenteisiin tai luonteeseen.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Lue vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat: ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää paljon enemmän kuin sen, että vältämme ja voitamme synnin ja pahan vaikutukset elämässämme ja puhdistumme niistä. Siihen liittyy olennaisesti myös se, että teemme hyvää, olemme hyviä ja tulemme paremmiksi. – – Se liiton alainen vastuu, jonka olemme ottaneet vastaan, on antaa Pyhän Hengen muuttaa sydämemme siten, ’ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää’ (Moosia 5:2), kuten kuningas Benjaminin kansalla. Tämä voimallinen muutos ei ole pelkästään tulosta uutterammasta työskentelystä tai tiukemman itsekurin kehittämisestä. Pikemminkin se on seurausta Kristuksen, Herran, sovituksen mahdollistamasta perustavaa laatua olevasta muutoksesta haluissamme, vaikuttimissamme ja luonnossamme. Meidän hengellisenä päämääränämme on voittaa sekä synti että halu tehdä syntiä.” (”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 81–82.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että kokee ”voimallisen muutoksen” sydämessään? (Moosia 5:2.)

    2. Kun päätämme seurata Jeesusta Kristusta, miksi meidän tulee muuttaa luonnettamme eikä ainoastaan käyttäytymistämme?

    3. Miksi arvelet, että Jeesuksen Kristuksen sovitus on välttämätön, jotta meidän sisimmässämme tapahtuisi muutos?

Tutki jakeita Moosia 5:2, 4 ja pane merkille, mitä sellaista ihmiset tekivät, minkä ansiosta heidän sisimmässään pystyi tapahtumaan voimallinen sydämenmuutos. Voisit merkitä nämä asiat pyhiin kirjoituksiisi. Muista, että kuningas Benjaminin sanat koskivat Jeesuksen Kristuksen sovituksen voimaa, ja ihmisillä oli suuri usko näihin sanoihin.

Yksi niistä periaatteista, joita opimme näistä jakeista, on tämä: Kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja saamme Pyhän Hengen, me voimme kokea voimallisen sydämenmuutoksen.

  1. Sen pohjalta, mitä olet oppinut kohdasta Moosia 5:1–4 ja yllä olevasta periaatteesta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sinä voit tehdä osoittaaksesi enemmän uskoa Vapahtajaan. Mitä nimenomaisia asioita sinä voit tehdä tästä päivästä alkaen osoittaaksesi enemmän uskoa, jotta voit elämässäsi edistää voimallista sydämenmuutosta ja säilyttää sen?

Moosia 5:5–15

Kuningas Benjaminin kansa solmii liiton Jumalan kanssa, ja heille annetaan uusi nimi

Kun kuningas Benjaminin kansa oli kokenut voimallisen sydämenmuutoksen, he halusivat tehdä liiton Herran kanssa. Pane merkille, mitkä sanat tai ilmaukset jakeessa Moosia 5:5 osoittavat, miten sitoutunut kuningas Benjaminin kansa koki olevansa tämän liiton tekemiseen ja pitämiseen.

Kun teemme liittoja Jumalan kanssa, Hän määrittelee liittojen ehdot, ja me suostumme ehtoihin. Sitten Jumala lupaa meille tiettyjä siunauksia kuuliaisuudestamme (ks. OL 82:10). Liittojen tekeminen on yksi tapa, jolla osoitamme Herralle olevamme vilpittömiä halussamme palvella Häntä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä ilmaukset jakeessa Moosia 5:5 muistuttavat sinua niistä lupauksista, jotka uudistamme joka kerta kun nautimme sakramentin?

    2. Kuinka arvelet liittojen tekemisen ja pitämisen auttavan sinua säilyttämään voimallisen sydämenmuutoksen?

Katso uudelleen kohtaa Moosia 1:11–12. Yksi kuningas Benjaminin tarkoituksista hänen kerätessään kansansa koolle oli antaa heille nimi. Lue Moosia 5:6–7 ja merkitse nimi, jonka kuningas Benjamin antoi kansalleen, kun he olivat tehneet liittonsa Herran kanssa.

Näissä jakeissa opetetaan tätä periaatetta: Me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen pyhien liittojen kautta. Lue Moosia 5:8–14 ja pane merkille, miksi meidän on välttämätöntä ottaa päällemme Jeesuksen Kristuksen nimi.

Mitä siunauksia koituu siitä, että meillä on Jeesuksen Kristuksen nimi kirjoitettuna sydämeemme?

Mikä voi aiheuttaa sen, että nimi ”pyyhitään pois” sinun tai jonkun henkilön sydämestä?

Lue Moosia 5:15 ja pane merkille, mitä lupauksia Herra antaa niille, jotka pitävät liittonsa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miltä sinusta tuntuu, kun ajattelet sitä, että sinulla on Jeesuksen Kristuksen nimi kirjoitettuna sydämeesi. Kirjoita yksi tai useampia syitä, miksi haluat pitää tämän nimen ja olla koskaan menettämättä sitä.

Moosia 6:1–7

Moosia aloittaa hallituskautensa kuninkaana

Lue Moosia 6:3 ja pane merkille, mitä kuningas Benjamin teki, ennen kuin hän lähetti väkijoukon pois.

Mitä kuningas Benjamin teki auttaakseen kansaansa muistamaan liitot, jotka he olivat tehneet?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi siitä, kuinka pappeusjohtajat ja opettajat auttavat sinua pitämään liittosi.

Kuningas Benjamin kuoli kolme vuotta sen jälkeen kun hän oli pitänyt puheensa. Lue Moosia 6:6–7 ja pane merkille, kuinka kuningas Moosia noudatti isänsä esimerkkiä vanhurskaana johtajana.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Moosia 5–6 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: