Seminaari
Viikko 18: Päivä 1, Alma 25–29


Viikko 18: Päivä 1

Alma 25–29

Johdanto

Saarnattuaan evankeliumia vuosien ajan Ammon ylisti Herraa ja ilmaisi kiitollisuutta siitä siunauksesta, että saattoi olla välineenä Hänen käsissään evankeliumin viemiseksi lamanilaisille. Monet lamanilaiset alkoivat uskoa Herraan, tekivät parannuksen ja kutsuivat itseään antinefilehiläisiksi. Kun antinefilehiläiset olivat tehneet Jumalan kanssa liiton, etteivät enää koskaan tarttuisi sota-aseisiin, amalekilaiset ja lamanilaiset alkoivat varustautua lähteäkseen taistelemaan heitä vastaan. Jotta antinefilehiläiset voisivat pitää Herran kanssa tekemänsä liiton, he ottivat vastaan nefiläisten esittämän suojelutarjouksen. Nefiläinen profeetta Alma ilmaisi iloa, jota hän tunsi evankeliumin saarnaamisesta ja muiden kutsumisesta tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Alma 25

Abinadin profetia täyttyy, ja monet lamanilaiset kääntyvät

Mieti, mitä muutoksia olet tehnyt, kun olet kokenut syvemmän kääntymyksen Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Luvussa Alma 25 kerrotaan Abinadin profetian täyttymisestä. Sen mukaan Nooan pappien jälkeläisiä ajettaisiin takaa ja surmattaisiin. Luvussa osoitetaan myös, että Herra puolustaa profeettojaan ja täyttää heidän innoitetut profetiansa (ks. Alma 25:9). Lisäksi siinä kerrotaan, että monet lamanilaiset tekivät parannuksen ja liittyivät antinefilehiläisiin. Lue Alma 25:14 ja pane merkille, mitä nämä lamanilaiset tekivät, kun he kokivat kääntymyksen evankeliumiin. Jakeessa Alma 25:15 meille annetaan kaksi syytä, miksi he noudattivat Mooseksen lakia.

Alma 26

Ammon riemuitsee Herran armoteoista lamanilaisia ja Moosian poikia kohtaan

Kuva
construction worker using tool

Mitä tarvitaan talon tai kirkon rakentamiseen? Millaisen kirkkorakennuksen taitava ammattimies voisi rakentaa oikeilla työkaluilla tai työvälineillä? Luvussa Alma 26 Ammon kuvailee itseään ja veljiään välineiksi Jumalan käsissä suuren työn tekemiseksi. Lue Alma 26:1–5, 12–13 ja pane merkille, mitä Herra sai aikaan käyttämällä Ammonia ja tämän veljiä välineinä käsissään. (Voisit merkitä löytämäsi vastaukset pyhiin kirjoituksiisi.) Jakeessa 5 ilmaus ”panitte sirpin työhön” tarkoittaa uutteraa työskentelemistä, ”lyhteet” kuvastavat käännynnäisiä, ”aitat” kuvastavat kirkkoa, ja kootuista lyhteistä käytettävä ilmaus ”ne eivät joudu hukkaan” viittaa siihen, että Jumala säilyttää käännynnäiset ja suo heille iankaikkisen elämän.

Pane merkille tai merkitse jakeessa Alma 26:12 yksi tai useampi ilmaus, joka osoittaa, että Ammon ymmärsi olevansa vain väline Herran käsissä ja että juuri Herra toteutti ihmeet hänen lähetystyönsä aikana.

Näistä jakeista me opimme tämän periaatteen: Kun me valmistaudumme ja nöyrrymme, Herra vahvistaa meitä ja käyttää meitä välineenä käsissään. Toinen tähän liittyvä periaate, jonka opimme luvusta Alma 26, on tämä: Me koemme iloa, kun palvelemme uskollisesti Herraa ja Hänen lapsiaan. Lue Alma 26:11, 13, 16 ja aina kun huomaat sanan ilo, iloita tai riemuita, merkitse se.

Lue Alma 26:13–16 ja pane merkille, mitä syitä Ammon esitti riemuitsemiselleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omia ajatuksiasi siitä, miksi me koemme iloa ollessamme Herran palveluksessa. Voisit myös kirjoittaa tilanteesta, jolloin tunsit iloa sen johdosta, että olit palvellut kirkossa.

Lue seuraavat jakeet ja mieti, miten vastaisit niihin liittyviin kysymyksiin:

Alma 26:22–23, 26–29. Huomaa, mitä edellytyksiä luetellaan sille, että voi tietää Jumalan salaisuudet. Mikä lupaus annetaan lähetyssaarnaajille, jotka täyttävät nämä edellytykset? Mitä esteitä Ammon ja hänen veljensä kohtasivat palvellessaan Herraa ja lamanilaisia? Mitkä näistä esteistä ovat samankaltaisia kuin ne esteet, joita Herraa palvelevat kohtaavat nykyään? Mitä nykypäivän lähetyssaarnaajat voisivat oppia jakeen Alma 26:29 perusteella siitä, missä heidän tulee opettaa evankeliumia?

Alma 26:30. Mikä kannusti Moosian poikia jatkamaan palvelemista vaikeinakin aikoina?

  1. Lue Alma 26:35–37 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä näissä jakeissa opetetut totuudet antavat sinulle syitä riemuita Jumalan hyvyydestä? (Voisit merkitä ilmauksia, jotka osoittavat näitä totuuksia.)

    2. Mikä merkitys on sillä, että tiedät Jumalan muistavan sinua?

Alma 27

Ammon johtaa Anti-Nefi-Lehin kansan turvaan nefiläisten keskuuteen

Kun valmistaudut tutkimaan lukua Alma 27, mieti vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko joku joskus luvannut sinulle jotakin ja sitten rikkonut lupauksensa?

  • Tunnetko jonkun, joka on aina pitänyt sinulle antamansa lupaukset?

  • Mitä ajattelet ihmisistä, jotka pitävät lupauksensa? Miksi?

Sen jälkeen kun lamanilaiset olivat turhaan yrittäneet tuhota nefiläisiä, he yrittivät hävittää ne lamanilaiset (antinefilehiläiset), jotka Ammon ja hänen veljensä olivat käännyttäneet. Muistathan, että antinefilehiläiset hautasivat sota-aseensa osoittaakseen, että he pitäisivät antamansa lupauksen olla enää koskaan tappamatta ketään. Jotta saisit selville, kuinka sitoutuneita antinefilehiläiset olivat pitämään tuon lupauksen, lue Alma 27:2–3.

Kuva
Lamanite battle

Kuvittele, miten lujasti sitoutuneita antinefilehiläiset olivat kunnioittamaan antamaansa lupausta olla tarttumatta aseisiin, kun heitä vastaan hyökättiin. Mieti, kuinka sinä voit vahvistaa sitoumustasi pitää liittosi taivaallisen Isän kanssa, kun sen tekeminen tuntuu vaikealta.

Jumalattomien lamanilaisten vainon ja hyökkäysten vuoksi Ammon johdatti antinefilehiläiset Sarahemlaan – nefiläisten kaupunkiin – missä nefiläiset lupasivat suojella heitä heidän vihollisiltaan. Mieti, mitä sinä voisit tehdä auttaaksesi lähipiirissäsi olevia pitämään liitot, joita he ovat tehneet Herran kanssa.

Kun antinefilehiläiset olivat päässeet Sarahemlaan, nefiläiset kutsuivat heitä Ammonin kansaksi. Lue Alma 27:27–30 ja pane merkille, mistä Ammonin kansa tuli tunnetuksi. Merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Kun olemme täysin kääntyneitä Herraan, me pidämme Hänen kanssaan tekemämme liitot.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Mitä kokemuksia sinulla on ollut tilanteista, jolloin sinun on ollut vaikea pitää Herran kanssa tekemäsi liitot mutta olet silti pitänyt ne?

    2. Kuka on ollut sinulle esimerkkinä henkilöstä, joka on vilpitön ja uskollinen Herran kanssa tekemilleen liitoille? Kuinka kyseinen henkilö on osoittanut uskollisuutta niille liitoille?

Alma 28

Nefiläiset voittavat lamanilaiset suuressa taistelussa

  1. Kuvittele, että olet toimittaja, joka on saanut tehtäväkseen kertoa luvun Alma 28 tapahtumista. Lue Alma 28:1–6, 11–14 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa esität lyhyesti, mitä tapahtui. Pidä huoli siitä, että esität yhteenvedossasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Minkä hinnan nefiläiset maksoivat siitä, että he auttoivat Ammonin kansaa pitämään liittonsa? (Ks. Alma 28:1–3.)

    2. Kuinka paljon nämä kuolemantapaukset vaikuttivat nefiläisiin? (Ks. Alma 28:4–6.)

    3. Miksi jotkut ihmiset pelkäsivät, kun heidän rakkaitaan kuoli, kun taas muut riemuitsivat ja olivat toiveikkaita? (Ks. Alma 28:11–12.)

Kirjoita periaatelauselma, jossa esität lyhyesti sen, mitä opit kohdasta Alma 28:11–12:

Yksi luvussa Alma 28 opetetuista periaatteista on tämä: Kun me uskomme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen lupauksiinsa, me voimme tuntea toivoa ja iloa kuolemasta huolimatta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin olet nähnyt omin silmin jonkun kohtaavan oman kuolemansa tai rakkaan kuoleman toivoa tuntien, koska hän uskoo Jeesukseen Kristukseen?

    2. Kuinka selittäisit kuolemaa jollekulle auttaaksesi häntä tuntemaan toivoa rakkaan henkilön kuoleman jälkeen?

Pane merkille Mormonin käyttämät kolme ”ja näin me näemme” -ilmausta jakeissa Alma 28:13–14. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi. Mitä asioita Mormon tähdentää, kun hän päättää kertomuksen Moosian poikien lähetystyöstä lamanilaisten keskuudessa? Pohdiskele, miksi sinun on tärkeää tuntea nämä totuudet.

Alma 29

Alma kerskuu sielujen tuomisesta Jumalan luokse

Oletko koskaan toivonut, että voisit omin neuvoin aikaansaada jotakin suurta hyvää tai lopettaa jonkin kauhean pahan maailmassa? Luvussa Alma 29 Alma kertoo halustaan olla välineenä Herran käsissä. Tutki kohtaa Alma 29:1–3 ja pane merkille, mikä oli Alman sydämen toive.

Kuva
Alma, nouse

Kun muistat, mitä Almalle tapahtui hänen ollessaan nuori mies, mieti, miksi hänellä on kenties ollut hänen ilmaisemansa toive. Huomaa jakeessa Alma 29:3, miksi Alma tunsi tekevänsä syntiä toiveessaan. Lue Alma 29:4–5 ja pane merkille, mitä Herra suo niille, joilla on vanhurskaita haluja.

Tutki jakeita Alma 29:10, 14–16 ja merkitse, minkä palkinnon Alma sai siitä, että hän oli tuonut sieluja Kristuksen luokse. Voisit merkitä näihin jakeisiin sanan ilo joka kerta, kun Alma käyttää sitä.

Yksi periaate, jota opetetaan luvussa Alma 29, on tämä: Me koemme iloa, kun autamme muita tekemään parannuksen ja tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse. Mitä sellaisia kokemuksia sinulla on ollut, jotka ovat auttaneet sinua tuntemaan iloa auttaessasi muita tulemaan Kristuksen luokse?

Pohdiskele hetki sitä, millä tavoin voisit auttaa seuraaviin ryhmiin kuuluvia ihmisiä tekemään omassa elämässään tarvittavia muutoksia ja tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse: a) ystäväsi, b) perheesi jäsenet ja c) ne, joita et vielä tunne kovin hyvin. Tavoittele Hengen johdatusta, kun etsit tilaisuuksia tuoda muita Jeesuksen Kristuksen luokse.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 25–29 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: