Seminaari
Viikko 25: Päivä 1, 3. Nefi 11:18 – 3. Nefi 12


Viikko 25: Päivä 1

3. Nefi 11:18–12:48

Johdanto

Kun Runsaudenmaassa temppelin luona olleet ihmiset olivat yksitellen tunnustelleet haavojen jälkiä Jeesuksen Kristuksen kyljessä, käsissä ja jaloissa, Vapahtaja antoi Nefille ja muille vallan kastaa. Vapahtaja kehotti ihmisiä välttämään kiistelyä ja lupasi, että ne, jotka elävät evankeliumin mukaan, perivät Jumalan valtakunnan. Hän opetti heille myös, kuinka Hänen evankeliuminsa siunaukset voi saada, ja opetti heitä vaikuttamaan muihin hyvällä tavalla. Vapahtaja julisti, että Hän oli täyttänyt Mooseksen lain, ja Hän antoi kansalle korkeamman lain valmistaakseen heitä tulemaan Hänen ja taivaallisen Isämme kaltaisiksi.

3. Nefi 11:18–30

Jeesus Kristus antaa Nefille ja muille vallan kastaa sekä tuomitsee kiistelyn

Muistatko, mitä ajattelit ja tunsit, kun valmistauduit menemään kasteelle, tai oletko seurannut, kun ystävä tai perheenjäsen on valmistautunut menemään kasteelle? Monilla ihmisillä on kysymyksiä, kuten ”Kuka voi kastaa minut?” ja ”Kuinka kastetoimitus suoritetaan?” Mieti, miten vastaisit niihin kysymyksiin.

Tutkiessasi lukualuetta 3. Nefi 11:1–17 sait tietoa Jeesuksen Kristuksen ilmestymisestä Nefin kansalle, joka ”oli kokoontunut yhteen Runsaudenmaassa olevan temppelin ympärille” (3. Nefi 11:1). Nämä ihmiset tunnustelivat Hänen haavojensa jälkiä ja heistä tuli Hänen ylösnousemuksensa ja jumalallisuutensa henkilökohtaisia todistajia. Heti tämän kokemuksen jälkeen Vapahtaja puhui heille kasteesta, kuten kuka voi kastaa ja kuinka kaste tulee suorittaa.

Lue 3. Nefi 11:18–22, 24–25 ja kirjoita vastaus kysymykseen ”Kuka voi kastaa minut?”

Sen pohjalta, mitä luvussa 3. Nefi 11 Vapahtajan kerrotaan sanoneen ja tehneen, me opimme tämän: Kastajalla täytyy olla asianmukainen valtuus. Nykyajan ilmoitus selventää, että kasteen voi toimittaa vain henkilö, jolla on Aaronin pappeudessa papin virka (ks. OL 20:46) tai jolla on Melkisedekin pappeus (ks. OL 20:38–39; 107:10–11). Lisäksi hänen on toimittava sellaisen pappeusjohtajan johdolla, jolla on toimituksen valtuuttamiseen tarvittavat pappeuden avaimet (kuten piispa, seurakunnanjohtaja, lähetysjohtaja tai johtava auktoriteetti).

Lue 3. Nefi 11:23–27 ja kirjoita vastaus kysymykseen ”Kuinka kastetoimitus suoritetaan?”

Kuva
Kaste
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi kaste on toimitettava Herran asettamalla tavalla. Mitä tapahtuu, jos kastetoimituksen sanoja ei lausuta oikein tai jos kastettavaa henkilöä ei upoteta täysin veden alle?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyssarjoista:

    1. Mitä muistat siitä, miksi sinut kastettiin ja millainen kastetilaisuutesi oli? Kuka sinut kastoi? Kuinka vanha olit? Miltä sinusta tuntui, kun sinut kastettiin? Mitä sinulle merkitsee tieto siitä, että sinut on kastanut henkilö, jolla on asianmukainen valtuus, ja että sinut on kastettu Herran asettamalla tavalla?

    2. Oletko hiljattain nähnyt, kun joku on kastettu? Miltä sinusta tuntui?

    3. Jos sinulla on Aaronin pappeudessa papin virka, niin miltä sinusta tuntuu tietää, että sinulla on valtuus kastaa? Jos sinulla on ollut tilaisuus kastaa joku, miltä sinusta tuntui ja mitä opit sen kokemuksen aikana?

Kuten jakeissa 3. Nefi 11:28–30 kerrotaan, Herra kielsi ihmisiä kiistelemästä tai väittelemästä keskenään kasteesta tai mistään muista opinkohdista. Hän opetti, että kiistely on Perkeleestä ja että sellaisen on loputtava.

3. Nefi 11:31–41

Jeesus Kristus julistaa oppinsa

Ajattele jotakin, mitä olet tehnyt tänään (teko) ja mikä on johtanut myönteiseen seuraukseen. Kirjoita teko ja sen seuraus seuraavaan kuvioon asianmukaisiin paikkoihin. Ajattele sitten jotakin, mitä olet tehnyt tänään ja mikä on johtanut kielteiseen seuraukseen.

Kuva
arrow

Teon ja seurauksen välistä suhdetta nimitetään toisinaan sadonkorjuun laiksi. Nykyajan ilmoitus kuvailee sitä näin: ”Mitä te kylvätte, sitä te myös korjaatte; sen tähden, jos te kylvätte hyvää, te myös korjaatte hyvää palkaksenne” (OL 6:33).

Lue 3. Nefi 11:31 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus sanoi aikovansa julistaa kansalle.

  1. Kuten jakeissa 3. Nefi 11:32–39 kerrotaan, Jeesus Kristus julisti oppinsa, ”jonka Isä on antanut [Hänelle]” (3. Nefi 11:32). Jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko. Lue kukin pyhien kirjoitusten viite ja ota selville, mitkä teot ja seuraukset Jeesuksen Kristuksen opetuksen mukaan liittyvät Hänen oppiinsa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaan taulukkoon, mitä löydät.

    Teot

    Seuraukset

    3. Nefi 11:32–34

    3. Nefi 11:35–36

    3. Nefi 11:37–38

    3. Nefi 11:39–40

Mitkä ovat taulukkosi mukaan ne keskeiset teot, joita Jeesuksen Kristuksen opetusten mukaisesti kaikkien taivaallisen Isän lasten täytyy tehdä päästäkseen taivaan valtakuntaan?

Olet ehkä huomannut, että jakeessa 3. Nefi 11:32 sanotaan, että Pyhä Henki todistaa taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta. Pohdi, milloin viimeksi Pyhä Henki todisti sinulle taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen todellisuudesta ja rakkaudesta.

3. Nefi 12:1–16

Jeesus Kristus puhuu väkijoukolle siunauksista, joita saamme, kun elämme Hänen evankeliuminsa mukaan

Kuva
Jeesus opettaa läntisellä pallonpuoliskolla

Tee seuraava tietovisa ympyröimällä, onko väittämä oikein vai väärin:

  • Taivaallinen Isä haluaa meidän olevan täydellisiä.

  • Meidän täytyy olla täydellisiä tässä elämässä päästäksemme selestiseen valtakuntaan.

  • Meistä voi tulla täydellisiä.

Sinun on helpompi tarkistaa vastauksesi, kun luet ensin jakeen 3. Nefi 12:48. (Tämä on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Kuinka on mahdollista olla täydellinen? Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on sanonut seuraavaa käskystä olla täydellinen: ”Meidän ei tarvitse lannistua, vaikka meidän hartaat pyrkimyksemme kohti täydellisyyttä näyttävätkin nyt uuvuttavilta ja loputtomilta. Täydellisyys on edessäpäin. Se voi toteutua täysin vasta ylösnousemuksen jälkeen ja vain Herran avulla. Se odottaa kaikkia, jotka rakastavat Häntä ja pitävät Hänen käskynsä.” (Ks. ”Kohti täydellisyyttä”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 87.)

Pohdi seuraavaa kysymystä: Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että täydellisyys voi tulla ”vain Herran avulla”?

Katso jälleen juuri tekemääsi tietovisaa ja muuta tarvittaessa vastauksiasi sen pohjalta, mitä olet oppinut kohdasta 3. Nefi 12:48 ja vanhin Nelsonin sanoista.

Jeesuksen Kristuksen opetuksista luvuissa 3. Nefi 12–14 käytetään toisinaan nimitystä temppelisaarna, koska ne muistuttavat Vapahtajan tunnettua vuorisaarnaa ja usein lisäävät ymmärrystämme siitä (ks. Matt. 5–7). Presidentti Harold B. Lee on opettanut: ”Vuorisaarnassaan Mestari antoi meille eräänlaisen ilmoituksen omasta luonteestaan, joka oli täydellinen, tai ilmoituksen, jonka voisi sanoa olevan ’omaelämäkerta, jonka jokaisen tavun Hän oli kirjoittanut tekoina’, ja niin tehden Hän antoi meille mallin omaa elämäämme varten.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 200.) Kun tutkit lukuja 3. Nefi 12–14, pane merkille tapoja, joilla Vapahtaja haluaa sinun pyrkivän täydellisyyteen.

Vapahtaja aloitti saarnansa nefiläisille, kuten Hän oli aloittanut vuorisaarnankin, useilla siunatuksijulistuksilla – julistuksilla niiden siunatusta ja riemullisesta tilasta, jotka ovat uskollisia (ks. 3. Nefi 12:1–12). Kun luet niitä, pane merkille, mitä ominaisuuksia Vapahtaja kehottaa meitä kehittämään itsessämme ja mitä siunauksia Hän lupaa, kun teemme niin. Kun luet, voisit merkitä näitä ominaisuuksia ja luvattuja siunauksia. Voisi olla hyödyllistä tietää, että hengessä köyhät (3. Nefi 12:3) tarkoittaa sitä, että olemme nöyriä ja Herrasta riippuvaisia, murheelliset (3. Nefi 12:4) viittaa siihen, että tunnemme synneistämme parannukseen johtavaa murhetta, ja sävyisät (3. Nefi 12:5) voi tarkoittaa sitä, että olemme nöyriä ja lempeitä, alistumme Jumalan tahtoon tai olemme kärsivällisiä ja kestämme loukkauksen kantamatta kaunaa.

  1. Valitse yksi ominaisuus, josta juuri luit ja jonka pyrit nyt tai tulevaisuudessa saavuttamaan. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä siunauksia saat tai toivot saavasi, kun kehität itsessäsi sitä ominaisuutta.

Niistä monista totuuksista, joita sisältyy jakeisiin 3. Nefi 12:1–12, me opimme sen, että jos me elämme Jeesuksen Kristuksen opetusten mukaan, meitä siunataan ja valmistetaan astumaan taivaan valtakuntaan. Niin tehdessämme olemme myös esimerkkinä eli valona maailmalle (ks. 3. Nefi 12:14–16).

3. Nefi 12:17–48

Jeesus Kristus opettaa väkijoukolle korkeamman lain, joka auttaa heitä tulemaan Hänen ja taivaallisen Isän kaltaisiksi

Jeesus Kristus opetti nefiläisille, kuinka voi tulla Hänen luokseen tekemällä parannuksen ja noudattamalla Hänen käskyjään (ks. 3. Nefi 12:19–20). Luvun 3. Nefi 12 loppuosassa Hän viittasi joihinkin Mooseksen lain osiin ja opetti sitten korkeamman lain. Hän mainitsi Mooseksen lain osia käyttäen ilmauksia kuten ”ihmiset muinaisena aikana ovat sanoneet” ja ”on kirjoitettu”. Sitten Hän esitteli uuden ja korkeamman lain, jonka mukaan Hän haluaa meidän elävän nykyään, lausumalla ”minä sanon teille…”

  1. Lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitkä käytösmallit Vapahtajan sanojen mukaan johtaisivat täydellisyyteen:

    1. 3. Nefi 12:21–22.

    2. 3. Nefi 12:23–24. Alaviitteen 24a avulla saat selville, mitä tarkoittaa se, että tekee sovinnon jonkun kanssa.

    3. 3. Nefi 12:25. Voi olla hyödyllistä ymmärtää, että ”sovi vastustajasi kanssa nopeasti” viittaa siihen, että ristiriidat muiden kanssa ratkaistaan nopeasti eikä niiden anneta jäädä kalvamaan ja kasvamaan suuremmiksi ongelmiksi. Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin David E. Sorensen opetti: ”Tämä periaate soveltuu parhaiten nimenomaan perheeseemme” (ks. ”Anteeksianto korvaa katkeruuden rakkaudella”, Liahona, toukokuu 2003, s. 11).

    4. 3. Nefi 12:27–30. Voi olla hyödyllistä ymmärtää, että himo tarkoittaa sopimatonta, pahaa ja itsekästä halua.

    5. 3. Nefi 12:38–42.

    6. 3. Nefi 12:43–45.

Yksi periaate, jonka voimme oppia näistä luvun 3. Nefi 12 jakeista, on tämä: Kun tulemme Kristuksen luokse ja pidämme Hänen käskynsä, me voimme tulla enemmän Hänen ja taivaallisen Isämme kaltaisiksi, jotka ovat täydellisiä.

Kuva
Presidentti James E. Faust

Vaikka me emme saavutakaan täydellisyyttä tässä elämässä, presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt, että meidän tulee pyrkiä edistymään kohti täydellisyyttä nyt, jotta voimme saavuttaa sen seuraavassa elämässä: ”Täydellisyys on iankaikkinen tavoite. Vaikka emme kuolevaisuudessa pystykään olemaan täydellisiä, siihen pyrkiminen on käsky, jonka me lopulta sovituksen ansiosta pystymme pitämään.” (Ks. ”Tämä on meidän aikamme”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 21.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 3. Nefi 12:48

  1. Kokeile, pystytkö opettelemaan kohdan 3. Nefi 12:48 ulkoa täydellisesti. Kirjoita kohta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kun arvelet oppineesi sen ulkoa.

Muista, ettei Herra odota, että meistä tulee kuolevaisen elämämme aikana täydellisiä kaikessa, mutta kun me uutterasti pyrimme seuraamaan Häntä ja pääsemään osallisiksi sovituksen siunauksista, meidät voidaan lopulta tehdä täydellisiksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen 3. Nefi 11:18–12:48 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: