Seminaari
Viikko 5: Päivä 2, 2. Nefi 1


Viikko 5: Päivä 2

2. Nefi 1

Johdanto

Kun tutkit lukua 2. Nefi 1, huomaa, että se sisältää kuolemaisillaan olevan rakastavan isän ja pappeusjohtajan sanoja. Isä Lehi pyysi hartaasti perhettään noudattamaan Jumalan käskyjä (ks. 2. Nefi 1:16). Hän profetoi, että jos he noudattaisivat Jumalan käskyjä, he menestyisivät luvatussa maassa. Hän myös kehotti lapsiaan ja niitä, jotka olivat tulleet heidän kanssaan Jerusalemista, seuraamaan Nefin profeetallista johtamista. Kun tutkit tätä lukua, arvioi henkilökohtaista kuuliaisuuttasi Herran käskyille. Kuinka hyvin noudatat kirkon johtajien neuvoja?

2. Nefi 1:1–23

Lehi kehottaa väkeään elämään vanhurskaasti

Kuvittele, että yhtäkkiä sinun täytyy jättää perheesi niin ettet näe heitä enää koskaan. Sinulla on vielä yksi mahdollisuus puhua heille. Mitä saattaisit sanoa heille tässä tilanteessa?

Lukuihin 2. Nefi 1–4 Nefi kirjoitti muistiin isänsä viimeiset neuvot perheelleen. Kun tutkit näitä lukuja, mieti, millä tavoin Lehin viimeiset muistiin merkityt opetukset soveltuvat sinuun.

Lue 2. Nefi 1:1–4 ja pane merkille, mitä ”suuria Herra oli tehnyt” Lehin perheen hyväksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyet vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin Herra osoitti armoa Lehin perheelle?

    2. Mitä suuria Herra on tehnyt sinun ja perheesi hyväksi? Mitä tunnet Herraa kohtaan, kun ajattelet sitä, kuinka armollinen Hän on ollut sinua ja perhettäsi kohtaan?

Lehi opetti perheelleen, että päätös pitää Jumalan käskyt määrittelisi sen, pääsisivätkö he edelleen kokemaan elämässään suuria asioita ja Jumalan armeliaisuutta vai eivät.

  1. Voit nähdä, että Herra siunaa meitä, kun me pidämme Hänen käskynsä, ja Hän pidättää siunaukset, kun me emme pidä Hänen käskyjään, kun teet seuraavasti: Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi alla olevan kaltainen taulukko. Lue 2. Nefi 1:7–11 ja pane merkille, mitkä teot (”jos”) Lehin sanojen mukaan saisivat aikaan tiettyjä seurauksia (”niin”). Kirjoita tutkimispäiväkirjaasi taulukon asianomaiseen sarakkeeseen, mitä löydät.

Jos (teot)

Niin (seuraukset)

Kuva
Lehi opettaa

Lehi oli erityisen huolissaan Lamanin ja Lemuelin hengellisestä tilasta, ja hän käsitti, että heidän täytyi tehdä parannus. Kun hän kehotti heitä, hän käytti useita vertauskuvia auttaakseen heitä ymmärtämään synnin ja parannuksen. Etsi kohdasta 2. Nefi 1:13–14 vertauskuvia, joita Lehi käytti kannustaakseen poikiaan tekemään parannuksen, ja kirjoita vastauksesi alla oleviin tyhjiin kohtiin:

syvästä

pois ne

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka parannus muistuttaa kutakin yllä olevan harjoituksen ilmausta?

Lue 2. Nefi 1:15 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi ne kolme ilmausta, joita Lehi käytti kuvaillakseen siunauksia, joita hän oli saanut kuuliaisuudestaan Jumalan käskyille. Vertaa näitä siunauksia niihin kielteisiin seurauksiin, jotka mainitaan kohdissa 2. Nefi 1:17–18, 22 ja joiden Lehi sanoi koituvan niille, jotka eivät pidä Jumalan käskyjä.

Merkitse Lehin neuvo kohdassa 2. Nefi 1:23 ja pohdi, mitä sinun täytyy tehdä elämässäsi, jotta heräisit tai ravistaisit pois kahleet tai nousisit, jotta voit saada ne siunaukset, joista Lehi puhui tässä luvussa.

2. Nefi 1:24–32

Lehi kehottaa poikiaan seuraamaan Nefin profeetallista johtamista

Seuraavaksi Lehi muistutti perhettään ja muita eräästä toisesta ohjauksen ja innoituksen lähteestä, jolla heitä oli siunattu ja jonka avulla he voisivat tehdä vanhurskaita päätöksiä elämässään. Lue 2. Nefi 1:24 ja tunnista, mikä tämä lähde on.

Kun luet jakeita 2. Nefi 1:24–27, pane merkille, kuinka Lehi kannusti väkeään seuraamaan Nefiä. Mieti, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä sellaisia ominaisuuksia Lehi tähdensi, jotka auttaisivat sinua luottamaan Nefin johtamiseen?

  • Miksi luottaisit sellaiseen johtohenkilöön, jolla on näitä ominaisuuksia?

  • Kuinka olet nähnyt kirkon johtohenkilöiden nykyään osoittavan näitä samoja ominaisuuksia?

Lue 2. Nefi 1:28–32 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi lupaukset, joita Lehi antoi niille, jotka seuraisivat Nefiä johtajana. Nämä lupaukset osoittavat, että kun me seuraamme niitä, jotka Jumala on kutsunut johtamaan meitä, meitä siunataan hengellisellä hyvinvoinnilla ja turvallisuudella. Pohdi, mitä kirkon johtajat ovat opettaneet viime aikoina siitä, kuinka kuuliaisuus innoitetuille neuvoille voi johtaa hengelliseen hyvinvointiisi ja turvallisuuteesi.

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

Lue presidentti Wilford Woodruffin seuraavat sanat ja alleviivaa lupaukset, joita hän antoi, jos me noudatamme Herran palvelijoiden neuvoja: ”Toivon, että me kaikki seuraisimme reittiä, jonka Herran palvelijat ovat viitoittaneet eteemme, sillä jos me teemme sen, niin tiedän, että olemme turvassa tässä maailmassa ja varmistamme onnen ja korotuksen tulevassa maailmassa. – – Jos olemme uskollisia, he johtavat meitä elämän tiellä, ja sikäli kuin meillä on uskoa heidän ohjeisiinsa, Pyhän Hengen opetuksiin heidän kauttaan, me olemme aina turvallisella polulla ja voimme olla varmoja palkinnostamme.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 205.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää olla kuuliainen Herran käskyille ja Hänen palvelijoidensa neuvoille koko elämäsi ajan.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 2. Nefi 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: