Seminaari
Viikko 30: Päivä 2, Eter 6


Viikko 30: Päivä 2

Eter 6

Johdanto

Tehtyään valmistelut Herran käskyjen mukaisesti jerediläiset nousivat aluksiinsa ja luottivat siihen, että Herra johtaisi heidät vaikean matkan läpi turvallisesti luvattuun maahan. Herra lähetti tuulia, jotka saivat laivat ajelehtimaan aalloilla ja hautautumaan mereen monta kertaa, mutta kuitenkin nuo samat tuulet kuljettivat heitä kohti luvattua maata. Kun kansa oli asettunut uuteen maahan, se valitsi itselleen kuninkaan – Jeredin veljen varoituksista huolimatta.

Eter 6:1–12

Herra kuljettaa jerediläisten aluksia tuulen mukana luvattuun maahan

On aikoja, jolloin meistä saattaa tuntua, että on vaikeaa tehdä sitä, mitä Herra käskee, kuten kertoa evankeliumista ystävälle, pysyä siveellisesti puhtaana, valita ystäviä, joilla on korkeat tasovaatimukset, ja asettaa asiat elämässä oikeaan tärkeysjärjestykseen. Tuleeko mieleesi muita esimerkkejä tilanteista, jolloin saattaa olla vaikeaa tehdä, mitä Herra käskee?

Kertomuksessa jerediläisten matkasta luvattuun maahan opetetaan periaatteita, jotka voivat opastaa sinua, kun sinusta tuntuu vaikealta tehdä sitä, mitä Herra käskee. Lue Et. 2:24–25 ja pane merkille, mikä Herran varoituksen mukaan tekisi jerediläisten matkasta luvattuun maahan vaikean.

Jotta jerediläiset selviytyisivät näistä vaikeuksista, Herra käski heitä tekemään laivoista ”tiiviit kuin astia” (Et. 2:17), ja he tekivät kanteen ja pohjaan reiät, jotka voitiin aukaista ilman saamiseksi. Lue Et. 6:1–4 ja pane merkille, millä muilla tavoin Herra käski jerediläisiä valmistautumaan matkan vaikeuksien varalle.

Voi olla hyödyllistä ymmärtää, että ”jättäytyen Herran Jumalansa huomaan” (Et. 6:4) tarkoittaa sitä, että jerediläiset uskoivat Jumalan pitävän heistä huolta ja varjelevan heitä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi jerediläisten olisi saattanut olla vaikeaa turvata Herraan tässä tilanteessa?

    2. Miksi mielestäsi sekä valmistautuminen että jättäytyminen Herran huomaan olivat välttämättömiä?

Kun luet jakeita Et. 6:5–11, yritä kuvitella, miltä on mahtanut tuntua matkustaa jerediläisten aluksessa.

  1. Jotta voit valmistautua paremmin tunnistamaan evankeliumin periaatteita, joita voit oppia tästä kertomuksesta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin jerediläiset osoittivat luottamuksensa Herraan vaikean matkansa aikana? (Ks. Et. 6:7, 9.)

    2. Kuinka Jumala siunasi heitä heidän matkansa aikana?

Kun jerediläiset olivat olleet vesillä miltei vuoden ajan, heidän matkansa lopulta päättyi. Lue Et. 6:12 ja pane merkille, miltä heistä tuntui, kun he saapuivat luvattuun maahan. Esitä lyhyesti, mitä olet oppinut tästä oppiaiheesta tähän mennessä, täydentämällä seuraava periaatelauselma: Kun me luotamme Herraan ja teemme Hänen tahtonsa, Hän .

Yksi tapa täydentää tämä lauselma on tämä: ”ohjaa meidän elämäämme”. Syvennä tämän periaatteen ymmärtämistäsi katsomalla uudelleen oppiaiheen alussa olevaa luetteloa tilanteista, jolloin meistä saattaa tuntua vaikealta tehdä, mitä Herra käskee. Aivan kuten Herra toimi jerediläisten kohdalla, Hän valmistaa myös meitä voittamaan elämässä kohtaamamme vaikeudet, kun rukoilemme, seuraamme profeettaa ja pidämme käskyt.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka ihminen voisi osoittaa luottavansa Herraan. Mitä meidän tulee jerediläisten esimerkin pohjalta tehdä, kun eteemme tulee vaikea käsky Herralta?

  2. Mieti seuraavaa periaatetta: Jos me turvaamme Herraan, vastoinkäymiset ja vaikeudet voivat auttaa meitä edistymään ja saavuttamaan luvatut siunaukset. (Voisit kirjoittaa sen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Et. 6:5–10 viereen.) Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miten olet mielestäsi edistynyt ja saavuttanut siunauksia, kun olet uskollisesti kestänyt vaikeuksia, joita olet kohdannut tai joita kohtaat tällä hetkellä elämässäsi?

    2. Kuinka voisit paremmin luottaa Herraan ja noudattaa Hänen ohjeitaan vaikeissa tilanteissa, joita saatat kohdata?

Eter 6:13–18

Jerediläiset opettavat lapsiaan vaeltamaan nöyrästi Herran edessä

Kuvittele, että olet jerediläisten tavoin juuri ylittänyt valtameren ja saapunut maahan, joka on sinulle aivan uusi. Lue Et. 6:13–18 ja mieti seuraavia kysymyksiä: Mitkä voisivat olla esimerkkejä siitä, mitä tarkoittaa ”vaeltaminen nöyrästi Herran edessä”? Millä tavoin vanhempasi ja muut ovat kannustaneet sinua vaeltamaan nöyrästi Herran edessä? Miten nöyrästi vaeltaminen ja opetuksen saaminen korkeudesta mielestäsi liittyvät yhteen? Milloin sinusta on tuntunut, että saat ”opetusta korkeudesta”? (Et. 6:17.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Et. 6 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: