Seminaari
Viikko 8: Päivä 3, 2. Nefi 29–30


Viikko 8: Päivä 3

2. Nefi 29–30

Johdanto

Nefin sanoma evankeliumin palautuksen ihmeellisestä työstä jatkuu luvuissa 2. Nefi 29–30. Hän todisti, että viimeisinä aikoina kaikki pyhät kirjoitukset osoittavat yhdessä kaikille kansakunnille, suvuille, kielille ja kansoille, että Herra muistaa lapsensa. Nämä aikakirjat ovat todistuksia siitä, että Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme. Nefi profetoi, että monet hylkäävät Mormonin kirjan, mutta ne, jotka uskovat, kootaan kirkkoon. Lisäksi Nefi opetti, että Jumalan liittokansa ovat ne, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Jumalan Poikaan.

Kuva
eastern hemisphere with Bible, western with Book of Mormon

2. Nefi 29:1–14

Herra kertoo Nefille, että viimeisinä aikoina monet hylkäävät Mormonin kirjan

Nefi näki, että myöhempinä aikoina monet uskoisivat Raamatun olevan ainoa pyhä kirja, jonka Jumala on ilmoittanut, ja hylkäisivät Mormonin kirjan. Kuinka sinä vastaisit, jos ystäväsi kysyisi: ”Miksi mormoneilla on toinen Raamattu?”

Nefi esitti joitakin vastauksia tähän kysymykseen kirjoittamalla muistiin Herran sanat Mormonin kirjan roolista myöhempinä aikoina tapahtuvassa evankeliumin palauttamisessa, jota Herra nimitti ”ihmeelliseksi teoksi” (ks. 2. Nefi 29:1). Lue 2. Nefi 29:1–2 ja pane merkille, mitä Herran sanat tekisivät viimeisinä aikoina. (Ne lähtisivät Nefin jälkeläisille ja lisäksi ne kuuluisivat ”vihellyksenä maan ääriin”.) Vihellys viittaa koolle kutsumisen merkkiin.

Sana viiri jakeessa 2. Nefi 29:2 tarkoittaa kangaskaistaletta, jota käytetään kansan kokoamiseksi ja yhdistämiseksi. Mikä kohdan 2. Nefi 29:2 mukaan on viiri, joka lähtisi maan ääriin kokoamaan Herran kansaa? (Voisit kirjoittaa kohdan 2. Nefi 29:2 viereen esimerkiksi Mormonin kirja – Nefin jälkeläisten sanat.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mikä kohdan 2. Nefi 29:1–2 mukaan on Herran tarkoitus, kun Hän antaa lisää pyhiä kirjoituksia kuten Mormonin kirjan.

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavan Mormonin kirjaa koskevan näkemyksen: ”Mormonin kirja on paras todistus Jumalan liitosta lastensa kanssa täällä maan päällä sekä Hänen rakkaudestaan heitä kohtaan” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 4).

Luvussa 2. Nefi 29 sana pakanat viittaa ihmisiin, jotka eivät kuulu Israelin huoneeseen. Sana juutalaiset viittaa ihmisiin, jotka kuuluvat Israelin huoneeseen, kuten Lehin perhe ja jälkeläiset. Lue 2. Nefi 29:3–6 ja pane merkille, miten jotkut pakanat suhtautuisivat muihin pyhiin kirjoituksiin. Kirjoita annetuille viivoille vastauksesi seuraaviin kysymyksiin.

Kuinka jotkut suhtautuvat muihin pyhiin kirjoituksiin?

Mitä Herra on sanonut ihmisistä, jotka suhtautuvat tällä tavoin?

Nefin kuvaus ihmisten suhtautumisesta Mormonin kirjaan on profeetallinen. Nykyään ihmiset ilmaisevat usein epäilyksiä Mormonin kirjan suhteen, koska heillä on jo Raamattu. Korosta kohdasta 2. Nefi 29:7–11 sanat tai ilmaukset, jotka kuvailevat Herran tarkoituksia Hänen antaessaan lisää pyhiä kirjoituksia. Mieti, millä tavoin voisit selittää näitä tarkoituksia jollekulle, joka ei ymmärrä, miten tarpeellista tai tärkeää on saada lisää ilmoitusta Jumalalta.

  1. Käytä apunasi niitä sanoja ja ilmauksia, jotka merkitsit jakeisiin 2. Nefi 29:7–11, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus tämän oppiaiheen alussa esitettyyn kysymykseen ”Miksi mormoneilla on toinen Raamattu?”

Herra antaa pyhiä kirjoituksia toisena todistuksena ja kootakseen ihmisiä Hänen liittonsa piiriin. Lue 2. Nefi 29:13–14 ja pane merkille, mikä siunaus koituu siitä, että kansalla on käytössään kaikki pyhät kirjoitukset – ”nefiläisten sanat” (Mormonin kirja), ”juutalaisten sanat” (Raamattu) ja ”Israelin kadonneiden heimojen sanat”.

2. Nefi 30:1–8

Nefi profetoi Mormonin kirjan merkityksestä viimeisinä aikoina

Kuva
two young men

Opetettuaan, että Jumala muistaisi Israelin huoneen, Nefi varoitti kansaansa luulemasta, että he ovat vanhurskaampia kuin pakanat. Hän muistutti heitä myös siitä, että kaikki ihmiset voivat liittyä Jumalan liittokansaan. Lue 2. Nefi 30:2 ja kirjoita annetuille viivoille kaksi asiaa, jotka ihmisten täytyy tehdä ennen kuin Herra solmii liittoja heidän kanssaan.

Mieti hetken aikaa sitä, millainen vaikutus Mormonin kirjalla on ollut sinuun tai johonkuhun sinua lähellä olevaan henkilöön. Lue sitten 2. Nefi 30:3–8 ja täydennä seuraavaan tehtävään ilmauksia, jotka kuvaavat Mormonin kirjan vaikutusta niihin, jotka saavat sen.

Ihmisryhmät

Mormonin kirjan vaikutus

Lehin jälkeläiset (2. Nefi 30:3–6)

Juutalaiset (2. Nefi 30:7)

Pakanat eli kaikki kansakunnat (2. Nefi 30:8)

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraava lausunto ja korosta syyt, miksi Mormonin kirja on voimallinen lähetystyöväline:

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Mormonin kirja on ollut lähetystyössä keskeisellä sijalla siitä lähtien, kun evankeliumi palautettiin profeetta Josephin kautta. Me käytämme sitä joka päivä lähetystyössä. Yksi seikka, jonka ansiosta Mormonin kirja on avain voimaan lähetystyön kaikilla osa-alueilla, on tämä: Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Sen nimisivulla meille sanotaan niin. Siinä sanotaan, että kirjan tarkoituksena on osoittaa, kuinka suuria Herra on tehnyt kansansa hyväksi, auttaa sitä tietämään, että ne liitot, joita Herra on tehnyt kansansa kanssa, ovat yhä voimassa, ja saada kaikki ihmiset vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus.” (”Why the Book of Mormon?”, New Era, toukokuu 2008, s. 6, 8.)

Kohdan 2. Nefi 30:1–8 tutkiminen osoittaa meille, että Mormonin kirja voi auttaa kaikkia ihmisiä tuntemaan Jeesuksen Kristuksen ja elämään Hänen evankeliuminsa mukaan.

  1. Valitse jompikumpi seuraavista kysymyksistä ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus siihen:

    1. Kuinka Mormonin kirja on auttanut sinua niin että olet oppinut tuntemaan Vapahtajan?

    2. Kuinka aiot käyttää Mormonin kirjaa auttaaksesi muita niin että he oppivat tuntemaan Vapahtajan?

2. Nefi 30:9–18

Nefi profetoi oloista maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana

Lue 2. Nefi 30:9–10 ja pane merkille, mitä tapahtuu ihmisten keskuudessa ennen tuhatvuotista valtakuntaa – sitä 1 000 vuoden pituista vanhurskauden ja rauhan aikakautta, joka seuraa Vapahtajan toista tulemista ja jolloin Jeesus Kristus ”tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä” (UK 10). Millä tavoin olet nähnyt ”suuren jaon” (2. Nefi 30:10) erottavan vanhurskaat jumalattomista? Mitä jumalattomille lopulta tapahtuu?

Lue 2. Nefi 30:12–18 ja pane merkille, millaista elämä tulee olemaan tuhatvuotisen valtakunnan aikana.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sanomalehden otsikko (pääajatus tai tiivistelmä muutamin sanoin), jossa kuvailet niitä tuhatvuotisen valtakunnan oloja, joita eniten odotat. Kun olet kirjoittanut otsikon, selitä, kuinka se ilmaisee rauhaa, joka tulee vallitsemaan maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana.

Mieti, millaista tulee olemaan, kun Saatanalla ei ole valtaa ihmisten sydämiin tuhatvuotisen valtakunnan aikana ja vanhurskaus ja rauha vallitsevat. Ajattele, miten koulusi tai paikkakuntasi olisi erilainen, jos nuo olot vallitsisivat tänä päivänä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sinä voit tehdä auttaaksesi itseäsi, perhettäsi ja muita valmistautumaan tähän rauhan ja vanhurskauden aikakauteen.

Kommentteja ja taustatietoja

Kuinka lisää pyhiä aikakirjoja tulee esiin?

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Bruce R. McConkie on esittänyt, että aikakirjat, joista puhutaan kohdassa 2. Nefi 29:12–14, tulisivat ”esiin ihmeellisellä tavalla Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentin johdolla, joka on ilmoituksensaaja ja kääntäjä ja joka pitää hallussaan Jumalan valtakunnan avaimia” (The Millennial Messiah, 1982, s. 217). Tiedämme, että ylösnousemuksensa jälkeen ja käytyään nefiläisten luona Vapahtaja kävi joidenkin Israelin kadonneiden heimojen luona ja että hekin kirjoittavat kertomuksen Hänen palvelutyöstään heidän keskuudessaan Hänen ylösnousemuksensa jälkeen (ks. 3. Nefi 16:1–3; 17:4).

Milloin ”juutalaiset – – alkavat myös uskoa Kristukseen”?

Vanhin Bruce R. McConkie on käsitellyt myös juutalaisten profetoitua kääntymystä:

”’Ja tapahtuu, että juutalaiset, jotka on hajotettu, alkavat myös uskoa Kristukseen; ja he alkavat kokoontua yhteen maan päällä’ (2. Nefi 30:7). Suuri osa juutalaisten vanhasta katkeruudesta Kristusta kohtaan on päättynyt. Monet hyväksyvät Hänet nykyään suurena opettajana, vaikkakaan eivät Jumalan Poikana. Muutamat ovat ottaneet Hänet vastaan täydessä merkityksessä ja tulevat tosi kirkkoon yhdessä Efraimin koottujen jäännösten ja häneen liittyneiden kanssa.

Mutta juutalaisten suuren kääntymyksen, heidän paluunsa totuuteen kansakuntana, on määrä tapahtua heidän Messiaansa toisen tulemisen jälkeen. Ne, jotka pystyvät äärimmäisessä hädässään ja surussaan kestämään sen päivän, tulevat kysymään: ’Mitä ovat nämä haavat sinun käsissäsi ja jaloissasi? Silloin he saavat tietää, että minä olen Herra; sillä minä sanon heille: Nämä haavat ovat ne haavat, joilla minua haavoitettiin ystävieni talossa. Minä olen se, joka korotettiin. Minä olen Jeesus, joka ristiinnaulittiin. Minä olen Jumalan Poika.’ (OL 45:51–52; Sak. 12:8–14; 13:6.)” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 722–723.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Nefi 29–30 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: