Seminaari
Viikko 29: Päivä 2, Mormon 9


Viikko 29: Päivä 2

Mormon 9

Johdanto

Moroni päätti isänsä aikakirjan kehottaen niitä, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen, kääntymään Jumalan puoleen tekemällä parannuksen. Hän opetti, että Jumala on ihmeiden Jumala, joka ei muutu. Hän opetti myös, että ihmeet lakkaavat vain kun ihmiset lakkaavat uskomasta. Hän kannusti koko ihmiskuntaa rukoilemaan Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä saadakseen sen, mitä he tarvitsevat.

Mormon 9:1–6

Moroni kehottaa niitä, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen, tekemään parannuksen

Kuvittele, mitä mahtaisit ajatella ja miltä sinusta mahtaisi tuntua, jos astuisit Jumalan eteen tänään. Miltä arvelisit jumalattomista ihmisistä tuntuvan, kun he ovat Hänen edessään? Lue Morm. 9:1–5 ja huomaa, että Moroni kuvaili, mitä aikanaan tapahtuu, kun ihmiset, jotka päättävät olla uskomatta Jeesukseen Kristukseen, lopulta tuodaan Jumalan eteen.

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt, että monet luulevat virheellisesti, että heistä on hyvä olla Jumalan edessä, vaikka he eivät olisikaan tehneet parannusta synneistään:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Pelastusta ei voi olla ilman parannusta. Ihminen ei voi päästä Jumalan valtakuntaan synneissään. Olisi hyvin epäjohdonmukaista, että ihminen tulisi Isän kasvojen eteen ja asuisi Jumalan kasvojen edessä synneissään.

Luulen, että maan päällä on hyvin monia ihmisiä, monia heistä ehkä kirkossa – ainakin muutamia – joilla on sellainen käsitys, että he voivat kulkea tämän elämän halki tehden mitä haluavat, rikkoen Herran käskyjä, ja että he kuitenkin lopulta tulevat olemaan Hänen kasvojensa edessä. He ajattelevat, että he tekevät parannuksen, kenties henkimaailmassa.

Heidän pitäisi lukea nämä Moronin sanat: ’Luuletteko voivanne asua hänen [Kristuksen] kanssaan tietoisina syyllisyydestänne? Luuletteko, että voisitte olla onnellisia asuessanne tuon pyhän Olennon kanssa, kun sieluanne kiduttaa syyllisyydentunto siitä, että olette aina rikkoneet hänen lakejaan vastaan?

Katso, minä sanon teille, että teidän olisi onnettomampaa asua pyhän ja oikeudenmukaisen Jumalan kanssa, tietoisina saastaisuudestanne hänen edessään, kuin teidän olisi asua tuomittujen sielujen kanssa helvetissä. Sillä katso, kun teidät saatetaan näkemään alastomuutenne Jumalan edessä sekä Jumalan kirkkaus ja Jeesuksen Kristuksen pyhyys, se sytyttää teissä sammumattoman tulen liekin.’ [Morm. 9:3–5.]” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 186.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksihän on väärin lykätä parannuksentekoa tässä elämässä uskoen, että voi tehdä parannuksen seuraavassa elämässä? (Voit käyttää vastauksessasi sitä, mitä olet oppinut kohdista Morm. 9:1–5; Alma 12:14 ja Alma 34:32–34.)

Lue Morm. 9:6 ja pane merkille, mitä ”epäuskoisten” täytyy tehdä välttääkseen Moronin kuvaileman piinan. Voisit merkitä jakeessa Morm. 9:6 sanat, joilla kuvaillaan niiden ihmisten tilaa, jotka kääntyvät Jumalan puoleen ja pyytävät Hänen anteeksiantoaan. Tämän jakeen pohjalta opimme seuraavaa: Jos teemme parannuksen ja huudamme Jumalan puoleen, me olemme tahrattomia tullessamme Hänen eteensä. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke siitä, miltä sinusta mahtaisi tuntua olla Jumalan edessä, jos tietäisit, että sinut on tehty puhtaaksi ja tahrattomaksi Vapahtajan sovituksen kautta.

Tekemällä parannuksen ja elämällä vanhurskaasti voit valmistautua niin että sinusta tuntuu hyvältä olla Jumalan edessä. Pohdi, mikä on tärkeintä, mitä mielestäsi voisit tehdä nyt valmistautuaksesi kohtaamaan Jumalan.

Mormon 9:7–20

Moroni julistaa, että Jumala tekee ihmeitä ja vastaa uskollisten rukouksiin

Kuva
Kristus parantaa sokean miehen

Oletko koskaan nähnyt tai kokenut ihmettä? Kirjoita oma määritelmäsi sanalle ihme:

Etsi Pyhien kirjoitusten oppaasta sana ihme, jotta voit selventää tai täydentää kirjoittamaasi määritelmää. Miksihän jotkut ihmiset nykyään eivät usko ihmeisiin?

Kuten kohdassa Morm. 9:7–8 kerrotaan, Moroni kirjoitti viimeisinä aikoina eläville ihmisille, jotka kieltäisivät sen, että Jumala elää, että Hän antaa ilmoituksia ja että Hän vuodattaa lahjoja uskollisille. Moroni opetti voimallisesti, että on olemassa Jumala ja että Hän on ”sama eilen, tänään ja ikuisesti” (Morm. 9:9). Hän tekee edelleen ihmeitä uskollisten ihmisten keskuudessa kaikkina aikoina. Lue Morm. 9:9–11, 15–19 ja pane merkille, mitä Moroni opetti Jumalan luonteesta voidakseen auttaa ihmisiä uskomaan siihen, että Jumala tekee yhä ihmeitä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä olet oppinut jakeiden Morm. 9:9–11, 15–19 pohjalta Jumalan luonteesta. Kirjoita myös vastauksesi tähän kysymykseen: Mitä nämä jakeet opettavat sinulle Jumalan halukkuudesta ja kyvystä tehdä ihmeitä ihmisten elämässä nykyään?

Lue Morm. 9:20 ja pane merkille, mistä syistä jotkut ihmiset eivät ehkä koe ihmeitä.

Moronin sanoissa kohdassa Morm. 9:9–19 opetetaan tämä periaate: Koska Jumala on muuttumaton, Hän tekee ihmeitä lastensa uskon mukaan. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Morm. 9:19–20 viereen.

Me voimme kokea Jumalan ihmeellistä voimaa omassa elämässämme monin tavoin. Tarkasteltuaan joitakin suurenmoisia ihmeitä, joita pyhissä kirjoituksissa kuvaillaan, sisar Sydney S. Reynolds, joka palveli Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, opetti:

”Aivan yhtä tärkeitä kuin nämä ’voimalliset ihmeet’ ovat ne pienemmät ’yksityiset ihmeet’, jotka opettavat meitä jokaista uskomaan Herraan. Näitä ihmeitä tapahtuu, kun me huomaamme Hengen kuiskaukset ja noudatamme niitä elämässämme. – –

Uskon, että me kaikki voimme todistaa näistä pienistä ihmeistä. Me tunnemme lapsia, jotka pyytävät rukouksessa apua löytääkseen jonkin kadonneen esineen ja sitten löytävät sen. Me tiedämme nuoria, jotka keräävät rohkeutta seisoa Jumalan todistajina ja tuntevat Hänen tukea antavan kätensä. Me tunnemme ystäviä, jotka maksavat kymmenyksensä viimeisillä rahoillaan ja sitten kuin ihmeen kautta huomaavat pystyvänsä maksamaan opiskelumaksunsa tai vuokransa tai jollakin tavalla hankkimaan ruokaa perheelleen. Voimme kertoa kokemuksista, jolloin rukouksiimme on vastattu, ja pappeuden siunauksista, jotka ovat antaneet rohkeutta, tuoneet lohtua tai palauttaneet terveyden. Nämä päivittäiset ihmeet auttavat meitä tuntemaan Herran käden vaikutuksen elämässämme.” (”Ihmeiden Jumala”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 12–13.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, joka sinulla on ollut tai jonka olet kuullut ja joka vahvistaa, että Jumala on yhä tänäänkin ihmeiden Jumala.

Mormon 9:21–37

Moroni puhuu rukouksesta ja nefiläisten aikakirjan tarkoituksesta

Kuva
girl praying

Muistatko tilannetta, jolloin olet tuntenut, että taivaallinen Isä antoi sinulle tarvitsemaasi apua, koska olit rukoillut? Lue Morm. 9:21 ja pane merkille, mitä Moroni opetti avun pyytämisestä rukouksessa taivaalliselta Isältä.

Lue seuraava lausunto ja pane merkille, mitä tarkoittaa se, että rukoilee Kristuksen nimessä: ”Me rukoilemme Kristuksen nimessä, kun meidän mielemme on Kristuksen mieli ja meidän toiveemme ovat Kristuksen toiveita – kun Hänen sanansa pysyvät meissä (ks. Joh. 15:7). Silloin me pyydämme sellaista, mitä Jumala voi suoda. Moniin rukouksiin ei saada vastausta, koska niitä ei lausuta ollenkaan Kristuksen nimessä; ne eivät mitenkään edusta Hänen mieltään vaan nousevat ihmissydämen itsekkyydestä.” (Bible Dictionary, hakusana ”Prayer”.)

Mieti omia rukouksiasi juuri lukemasi pohjalta. Mitä voit tehdä, jotta rukoilisit täydellisemmin Jeesuksen Kristuksen nimessä?

Antaakseen esimerkin ihmisistä, jotka uskoivat Vapahtajaan ja pystyivät tekemään ihmeitä, Moroni lainasi sanoja, jotka Jeesus Kristus oli opettanut nefiläisille opetuslapsilleen. Kuten jakeissa Morm. 9:22–25 kerrotaan, Vapahtaja käski opetuslapsiaan menemään kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia, ja Hän lupasi, että ihmeelliset ”merkit seuraavat niitä, jotka uskovat” (Morm. 9:24). Sitten Moroni jatkoi rukousta koskevia opetuksiaan.

  1. Lue Morm. 9:27–29 ja pane merkille, mitä Moroni opetti siitä, kuinka meidän tulee rukoilla uskossa. Kirjoita löytämäsi asiat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kirjoita sitten muutama virke, joissa kuvailet sitä, kuinka voit hyödyntää yhtä näistä opetuksista parantaaksesi omia rukouksiasi.

Voisit kirjoittaa seuraavan periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Morm. 9:27 viereen: Jos me rukoilemme uskossa taivaallista Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä, Hän suo meille siunauksia, jotka auttavat meitä tekemään työtä pelastuaksemme.

Kun Moroni päätti sanansa, hän ilmaisi huolensa siitä, että jotkut ihmiset viimeisinä aikoina torjuisivat Mormonin kirjan sen kirjoittajien vajavaisuuksien vuoksi (ks. Morm. 9:30–34). Lue Morm. 9:35–37 ja pane merkille, mitä Moroni julisti Mormonin kirjan tarkoituksista.

Mieti, millä tavoin Mormonin kirjan esiintulo on lisätodiste siitä, että Jumala on ihmeiden Jumala ja että Hän vastaa rukouksiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Morm. 9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: