Seminaari
Viikko 18: Päivä 4, Alma 32


Viikko 18: Päivä 4

Alma 32

Johdanto

Nähtyään omin silmin soramilaisten luopiotavan palvella Jumalaa Alma ja hänen toverinsa saarnasivat heille Jumalan sanaa. He alkoivat saada jonkin verran menestystä niiden ihmisten keskuudessa, jotka olivat köyhiä ja jotka oli karkotettu soramilaisten synagogista. Käyttäen vertausta siemenen kylvämisestä ja ravitsemisesta Alma opetti heille, mitä heidän täytyy tehdä saadakseen uskon Jumalan sanaan ja ravitakseen tätä uskoa. Alma kehotti heitä (ja meitä) kokeilemaan sanaa ja ravitsemaan uskoaan ja todistustaan päivittäin.

Alma 32:1–16

Alma opettaa soramilaisia, joiden köyhyys on tehnyt heidät nöyriksi

  1. Kuvittele, että joku ystävä kysyisi sinulta, kuinka voi tietää, että kirkko on totta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus siihen, kuinka voi saada todistuksen. Kirjoita sitten päiväkirjasi seuraavalle riville Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä. Kun tutkit lukua Alma 32, laadi tämän otsikon alle luettelo oivalluksista, joita saat siitä, kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä. Koska jatkat tämän luettelon täydentämistä koko oppiaiheen ajan, sinun kannattaa jättää jonkin verran ylimääräistä tilaa tämän ensimmäisen pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjatehtävän ja tehtävän 2 väliin.

Edellisessä oppiaiheessa (Alma 31) luit, kuinka Alma ja hänen toverinsa huomasivat soramilaisten – erään totuudesta langenneen nefiläisryhmän – väärän jumalanpalvelustavan. Kun Alma oli lausunut uskon rukouksen, hän ja hänen toverinsa alkoivat saarnata evankeliumia näille ihmisille. Lue Alma 32:1–3 ja pane merkille, mikä soramilaisten ryhmä osoitti kiinnostusta lähetyssaarnaajien sanomaa kohtaan.

Lue Alma 32:4–6 ja pane merkille, millä tavoin heidän köyhyytensä vaikutukset olivat siunaus.

Yksi periaate, jota näissä jakeissa havainnollistetaan, on tämä: Nöyryys valmistaa meitä vastaanottamaan Jumalan sanan. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä” alle ole nöyrä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi nöyryys on mielestäsi välttämätöntä todistuksen saamiselle ja vahvistamiselle.

Lue Alma 32:13–16 ja pane merkille, millä eri tavoin ihmiset voivat nöyrtyä. Sen perusteella, mitä Alma opetti, haluaisitko mieluummin päättää olla nöyrä kuin tulla pakotetuksi nöyrtymään? Miksi?

Mieti, mitä mielestäsi tarkoittaa ilmaus nöyrtyä ”sanan tähden” (Alma 32:14)? Kuinka se saattaisi soveltua siihen, miten suhtaudut kirkossa käymiseen, seminaariin tai perheiltaan?

Päätä olla nöyrä toimimalla kaiken sen innoituksen mukaan, jota olet saanut ja joka koskee omaa nöyryyttäsi.

Alma 32:17–43

Alma opettaa soramilaisille, kuinka voi kasvattaa uskoa

Opettaessaan soramilaisia Alma huomasi erään väärän ajatuksen, joka monilla ihmisillä oli todistuksen saamisesta. Lue Alma 32:17–18 ja pane merkille tämä väärä ajatus.

Mieti hetki, kuinka merkin odottaminen voisi olla esteenä uskon ja todistuksen vahvistamiselle. (Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 32:17–18 marginaaliin OL 63:9–11 ja lukea sen saadaksesi lisänäkemystä.)

Lue Alma 32:21, joka on pyhien kirjoitusten hallittava kohta, ja pane merkille, mikä on Alman määritelmä siitä, mitä usko on ja mitä se ei ole. (Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

Lue Alma 32:22. Pohdiskele, mitä sinä voit tehdä saadaksesi suuremman uskon ja vahvistaaksesi henkilökohtaista todistustasi.

Lisää muista Jumalan armo ja päätä uskoa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaan luetteloon ”Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä”.

Alma opetti soramilaisille, kuinka nämä voisivat alkaa uskoa Jumalan sanaan tekemällä kokeen. Ajattele joitakin kokeita, joita olet tehnyt kemian tai fysiikan tunneilla tai muilla tunneilla koulussa, sekä vaiheita, joita olet noudattanut. Huomaa, että kokeet edellyttävät tutkijalta toimintaa. Samalla tavoin todistuksen saaminen tai vahvistaminen edellyttää sinulta toimintaa. Lue Alma 32:27 ja pane merkille, minkä kokeen Alma kehotti soramilaisia tekemään.

Saattaa olla hyödyllistä tietää, että tässä yhteydessä kyvyillä tarkoitetaan niitä voimia tai kykyjä, joilla meitä on siunattu, jotta voimme käsittää ja ymmärtää ympärillämme olevaa maailmaa. Niihin kuuluvat kuulo-, näkö- ja tuntoaistimme, rationaalinen ajattelukyky ja muisti.

Lisää kokeile sanaa (eli toimi sanan mukaan) pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaan luetteloon ”Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä”.

Kun luet Alma 32:28, voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi ilmauksia kuten ”alkaa paisua”, ”avartaa sieluani”, ”valaista ymmärrystäni” ja ”olla minusta ihana”. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka meidän uskomme kasvaa:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Me kasvamme uskossa. Me kuljemme askel askeleelta alemmalta tasolta korkeammalle tasolle. Saamme armoa armon lisäksi, kunnes lopulta saavutamme tilan, jossa uskomme on tullut täydelliseksi – ainakin siinä määrin kuin suurin osa vanhurskaista kuolevaisista ihmisistä pystyy – ja silloin voimme jatkaa iankaikkista kehitystä iankaikkisuudessa. – –

Työskennelkää edessä olevien hankkeiden hyväksi, ja kun olette ottaneet yhden askeleen uskon hankkimiseksi, se antaa sieluunne varmuuden siitä, että voitte kulkea eteenpäin ja ottaa seuraavan askeleen, ja vähitellen voimanne eli vaikutuksenne kasvaa.” (Lord, Increase Our Faith, Brigham Young University Speeches of the Year, 31. lokakuuta 1967, s. 9, 11.)

  1. Kun olet lukenut kohdan Alma 32:28, suorita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kaksi tai useampia seuraavista tehtävistä:

    1. Mitä meidän täytyy tehdä tai olla tekemättä, kun tällä tavoin kokeilemme sanaa? (Luettelo mahdollisista vastauksista on tämän oppiaiheen lopussa.)

    2. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että antaa ”sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää [Jumalan sana]”?

    3. Milloin olet tuntenut, että Jumalan sana on avartanut sieluasi ja valaissut ymmärrystäsi? Kuvaile omin sanoin, miltä se tuntui.

Lue Alma 32:29–34 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä ihminen oppii Jumalan sanasta, kun hän suorittaa kokeen. Sana ravita tarkoittaa myös ruokkimista, ylläpitämistä tai hoivaamista.

Kuva
seed in ground

Mieti hetki, kuinka puun kasvattaminen muistuttaa oman todistuksen kasvattamista. Mieti myös, miksi ihmisen usko ja todistus sen jälkeen, kun hän on kokeillut Jumalan sanaa, ei ole täydellinen. Mitä ihmisen on sinun mielestäsi tehtävä lisäksi saadakseen kestävän todistuksen evankeliumista?

Lue Alma 32:35–40 ja pane huolella merkille, mitä meidän täytyy Alman sanojen mukaan tehdä suorittaaksemme kokeen loppuun. Pohdiskele, mitä sinun täytyy tehdä, jotta puu – eli todistuksesi – kasvaisi. Mitä tapahtuu, ellet tee näitä asioita?

Kuva
Tree Small

Sulje pyhät kirjoituksesi ja katso, kuinka moneen seuraavista kysymyksistä osaat vastata:

  • Mitä meidän täytyy tehdä, jotta uskomme Jumalan sanaan kasvaisi hedelmää kantavaksi puuksi?

  • Mitähän hedelmä voisi edustaa?

  • Mitä tapahtuu, kun me laiminlyömme puun eli emme ravitse sitä?

  • Millä tavoin se mielestäsi muistuttaa sitä, mitä tapahtuu, kun me laiminlyömme todistuksemme eli emme ravitse sitä?

Tarvittaessa avaa pyhät kirjoituksesi ja tarkastele jakeita Alma 32:35–40 niin saat apua kysymyksiin vastaamiseen. Lisää ravitse uutterasti pyhien kirjoitusten tutkimis-päiväkirjassasi olevaan luetteloon ”Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä”.

Esitä yhdellä virkkeellä, mitä olet oppinut luvun Alma 32 pohjalta siitä, mitä todistuksen saamiseen ja vahvistamiseen tarvitaan, ja kirjoita tämä periaate pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 32:37–43 viereen.

Saatoit ehkä kirjoittaa tähän tapaan: Jos me uutterasti ravitsemme sydämessämme uskoa Jumalan sanaan, niin meidän uskomme ja todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan kasvavat.

Lue Alma 32:41–43 ja pane merkille, kuinka Alma kuvaili hedelmää, jonka saavat ne, jotka uskollisesti ravitsevat todistustaan. Kohdassa Alma 32:42 mainitaan uutteruus ja kärsivällisyys. Miksi mielestäsi tarvitaan uutteruutta ja kärsivällisyyttä, jotta puu – eli todistuksesi – kasvaisi?

Kuva
Large Small
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin kysymyksistä:

    1. Mitä tuloksia olet nähnyt omassa elämässäsi, kun olet noudattanut sen kokeen vaiheita, jota Alma kuvailee luvussa Alma 32?

    2. Kuinka aiot soveltaa koetta, jota Alma kuvailee luvussa Alma 32, omaan elämääsi?

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Alma 32:21

  1. Lue Alma 32:21 uudelleen. Yritä opetella tämä jae ulkoa ja lausu se sitten ulkomuistista jollekulle ystävälle tai perheenjäsenelle. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joissa selität, mitä tämä jae opettaa sinulle uskosta.

Mahdollisia vastauksia tehtävään 3a: a) anna sijaa sanalle (eli siemenelle), jotta siemen voidaan kylvää sydämeesi, b) älä epäuskollasi heitä siementä pois ja c) tunne siemenen kasvaminen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 32 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: