Seminaari
Viikko 20: Päivä 2, Alma 40–41


Viikko 20: Päivä 2

Alma 40–41

Johdanto

Kuten luvuissa Alma 40–41 kerrotaan, Alma opetti pojalleen Koriantonille tärkeitä opinkohtia, jotka liittyvät elämään kuoleman jälkeen. Alma selitti, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta koko ihmiskunta nousisi ylös kuolleista. Alma kertoi Koriantonille myös henkimaailmasta, missä kuolleet – sen mukaan mitä valintoja he ovat tehneet kuolevaisuudessa – odottavat ylösnousemukseen saakka paratiisissa tai henkivankilassa. Korianton sai tietää Almalta, että palauttamisen suunnitelmaan sisältyy paitsi fyysinen ylösnousemus myös hengellinen palauttaminen, jolloin saamme kokea tekojemme ja toiveidemme seuraukset. Lopuksi Alma tähdensi, että keskeistä tässä palauttamisen suunnitelmassa on se totuus, että jumalattomuus ei voi koskaan johtaa todelliseen onneen.

Alma 40

Alma kertoo Koriantonille henkimaailmasta ja ylösnousemuksesta

Kuva
mother with children by gravestone

Kuvittele, että sinulla on ystävä, jolta on äskettäin kuollut joku läheinen. Ystäväsi, joka tietää sinun olevan uskonnollinen, on tullut luoksesi ja esittää seuraavat kysymykset:

  • Minkä ansiosta meidän on mahdollista elää jälleen? Ketkä nousevat kuolleista?

  • Minne me menemme kuoltuamme ja millaista siellä on?

  • Mikä on ylösnousemus? Mitä eroa on meidän kuolevaisella ruumiillamme ja meidän ylösnousseella ruumiillamme? Mitä tapahtuu sen jälkeen kun olemme nousseet kuolleista?

Luvussa Alma 40 on tietoja, jotka voivat auttaa vastaamaan näihin kysymyksiin. Tässä luvussa Alman opetukset pojalleen Koriantonille jatkuvat. Kuolleiden ylösnousemus oli alkanut askarruttaa Koriantonia.

  1. Lue seuraavat kolme pyhien kirjoitusten kohtaa. Valitse yksi tai useampia kohtia ja selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, kuinka se, mitä Alma opetti, vastaa kohtaan liittyvään kysymykseen. (Jos oppiaiheen päättyessä sinulle jää aikaa, voisit palata ja tarkastella, mitä Alma opetti muissa jakeissa.)

    1. Tutki kohtaa Alma 40:1–5. Minkä ansiosta meidän on mahdollista elää jälleen? Ketkä nousevat kuolleista?

    2. Tutki jakeita Alma 40:6–7, 11–14. Minne me menemme kuoltuamme ja millaista siellä on? (Kun Alma opetti, että kaikkien ihmisten henget ”otetaan kotiin sen Jumalan luokse, joka antoi heille elämän” [Alma 40:11], hän opetti, että kuolemamme jälkeen mutta ennen ylösnousemustamme meidän henkemme palaa henkimaailmaan, ei siihen lopulliseen määränpäähän Jumalan tuomion jälkeen. Voisi olla hyödyllistä katsoa jakeen 13 alaviite, jotta ymmärrät, mitä Alma tarkoitti, kun hän viittasi ”ulkoiseen pimeyteen”. Lisäksi Alma 40:14 auttaa meitä ymmärtämään, että tämä viittaus ulkoiseen pimeyteen tarkoittaa ylösnousemusta edeltävää tilaa, jota nimitämme yleensä henkivankilaksi, eikä kirottujen lopullista eli pysyvää paikkaa.)

    3. Tutki kohtaa Alma 40:21–26. Mikä on ylösnousemus? Mitä eroa on meidän kuolevaisella ruumiillamme ja meidän ylösnousseella ruumiillamme? Mitä tapahtuu sen jälkeen kun olemme nousseet kuolleista?

Viitaten kohtaan Alma 40:11–12 presidentti George Q. Cannon ensimmäisestä presidenttikunnasta selitti, että Alma ”ei tarkoita sitä, että heidät vietäisiin heti Jumalan omien kasvojen eteen. Hän käyttää tuota ilmausta ilmiselvästi rajallisessa merkityksessä.” (Gospel Truth: Discourses and Writings of President George Q. Cannon, toim. Jerreld L. Newquist, 2 osaa, 1957–1974, osa 1, s. 73.)

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on kuvaillut jotakin, mitä tulemme kokemaan, kun olemme nousseet kuolleista:

”Tuomiopäivänä – – vallitsee täydellinen objektiivisuus. Sen lisäksi että meillä on Mormonin kirjan sanojen mukaisesti ’selvä muisto’ ja muistamme täydellisesti väärät tekomme, niin myös riemulliset asiat tuodaan esiin ja palautetaan. Silloin tiedämme saman, ’mitä me nyt tiedämme’. (Alma 5:18; 11:43; ks. myös OL 93:33.) Tulemme jaetun tietokannan ansiosta näkemään ’omin silmin’ (Moosia 12:22; 15:29).

Kun ’kaikki palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa’ (Alma 40:23), palauttaminen koskee myös muistia, johon sisältyy lopulta myös muistimme kuolevaisuutta edeltävältä ajalta. Ajatelkaa sitä iloa, kun mielessä ja sydämessä yhdistyvät merkitykselliset muistot sekä ensimmäisestä että toisesta asemasta.

Millainen tunteiden tulva meidät silloin valtaakaan, kun rakastava Jumala katsoo viisaaksi palauttaa täysin meidän muistikuvamme! Tämä virkistävä tosiasioiden tulva kasvattaa edelleen kiitollisuuttamme siitä, miten kauas taaksepäin Jumalan pitkämielisyys ulottuukaan, sekä Jeesuksen vapaaehtoisen sovituksen rakastavasta hyväntahtoisuudesta!” (Lord Increase Our Faith, 1994, s. 103.)

Ylösnousemus on hengen ja ruumiin uudelleen yhdistyminen, jolloin kaikki palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa. Ylösnousemuksen jälkeen me jokainen seisomme Jumalan edessä tuomittavina. Lue Alma 40:25–26 ja etsi Alman kuvaus niiden viimeisestä olotilasta, jotka valitsevat tässä elämässä vanhurskauden, verrattuna niiden viimeiseen olotilaan, jotka valitsevat jumalattomuuden. Mieti, kuinka tämä kohta voi vaikuttaa haluusi olla puhdas Jumalan edessä.

Kuten kohdassa Alma 40:16–22 kerrotaan, se ylösnousemus, josta Alma puhui, oli suhteessa maanpäälliseen aikaan. Jeesus Kristus oli ensimmäinen, joka nousi ylös kuolleista, ja pian sen jälkeen nousivat kuolleista ne vanhurskaat, jotka olivat eläneet ja kuolleet Aadamin ajoista aina Kristuksen ylösnousemukseen asti (ks. Alma 40:16, 20; OL 133:54–55). Tästä ylösnousemuksesta Alma käytti nimitystä ”ensimmäinen ylösnousemus”.

Alma 41

Alma opettaa Koriantonille palauttamisen suunnitelmaa

Kun ajattelet niitä totuuksia, joita Alma opetti ylösnousemuksesta, henkimaailmasta ja viimeisestä tuomiosta, mieti, kuinka ihmisen tekoihin vaikuttaisi se, jos hän uskoisi seuraavaa:

  • Kuoleman jälkeen ei ole elämää.

  • Kuoleman jälkeen meidät tehdään täydellisiksi riippumatta siitä, ovatko tekomme maan päällä olleet hyviä vai pahoja.

  • Viimeisellä tuomiolla meidät palkitaan hyvistä teoistamme ja meitä rangaistaan pahoista teoistamme.

Kuva
Hän elää

Luvussa Alma 41 meille kerrotaan, että Koriantonia hämmensi se, mitä jotkut opettivat ylösnousemuksesta. Voisit merkitä jakeessa Alma 41:1 ilmauksen ”kulkeneet kauas harhaan” ja sitten lukea tämän jakeen sekä panna merkille, mikä sai jotkut ihmiset kulkemaan harhaan. Tämän jakeen ymmärtämisen kannalta sinun voi olla hyödyllistä tietää, että kirjoitusten vääristeleminen tarkoittaa niiden esittämistä virheellisesti tai niiden merkityksen muuttamista.

Minkä käsityksen Alma sanoi aikovansa selventää Koriantonille?

Palauttaminen tarkoittaa jonkin asettamista entiselleen. Alma halusi Koriantonin ymmärtävän, että siihen, mistä hän käytti nimitystä ”palauttamisen suunnitelma” (Alma 41:2), sisältyy fyysinen ja hengellinen puoli. Tutki kohtaa Alma 41:2–5 ja merkitse, mitkä asiat palautetaan meille kuoleman jälkeen fyysisesti ja mitkä asiat palautetaan hengellisesti.

Mikä palauttamisen suunnitelman fyysinen puoli mainitaan jakeessa Alma 41:2?

Palauttamisen suunnitelman hengellinen puoli, jota kuvaillaan jakeissa Alma 40:3–5, on seuraava: Meidät palautetaan joko onneen tai kurjuuteen sen mukaan, millaisia tekomme ja halumme ovat olleet kuolevaisuudessa.

  1. Oletetaan, että sinua on pyydetty opettamaan kohtaa Alma 40:3–5 jollekin Alkeisyhdistyksen luokalle. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka selittäisit opin hengellisestä palauttamisesta yksinkertaisella tavalla niin että lapset voivat ymmärtää, mitä Alma opetti.

Pohdi, kuinka palauttamisen opin ymmärtäminen voi ja kuinka sen tulisi vaikuttaa tekoihisi ja toiveisiisi.

Kun alamme ymmärtää palauttamisen oppia, me alamme luonnollisesti kantaa huolta siitä, mitä synneistämme ja vääristä valinnoistamme seuraa. Onko mitään keinoa, jolla väärien halujemme ja tekojemme kielteisiä seurauksia voi muuttaa? Alma tarjosi Koriantonille syyn toivoon. Lue Alma 41:6–9 ja pane merkille, mitä me voimme tehdä, jotta hyvyys ja onnellisuus palautetaan meille silloinkin, kun olemme tehneet vakavia syntejä. Voisit merkitä jakeissa Alma 41:6–7 sanoja tai ilmauksia, jotka antavat ymmärtää, että me olemme vastuussa siitä, mitä saamme ylösnousemuksessa. Mieti seuraavaa kysymystä: Missä mielessä me näiden jakeiden perusteella olemme oma tuomarimme?

On niitä, jotka luulevat voivansa palata Jumalan luo ottamatta henkilökohtaista vastuuta teoistaan. He väittävät usein, että heidän syntiset valintansa ovat hauskanpitoa. Toisinaan ne, jotka tekevät syntiä, saattavat vaikuttaakin onnellisilta. Mutta lue Alma 41:10 ja pane merkille, mitä Alma sanoi jumalattomuudesta. (Alma 41:10 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

  1. Jakeessa Alma 41:10 Alma todisti pojalleen, että ”jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea”. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita, miksi uskot Alman lausuman olevan totta.

    2. Kirjoita esimerkki siitä, kuinka Saatana saattaisi yrittää taivutella meitä uskomaan, että me voimme rikkoa Jumalan käskyjä ja olla silti onnellisia.

Voisit kirjoittaa presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 41:10 viereen: ”Emme voi tehdä väärin ja tuntea oloamme hyväksi. Se on mahdotonta!” (”A Message to the Rising Generation”, Ensign, marraskuu 1977, s. 30.)

Jakeessa Alma 41:11 selitetään, miksi on mahdotonta olla todella onnellinen, kun valitsee väärin. Jotta sinun on helpompi ymmärtää tätä jaetta, täydennä seuraava taulukko yhdistämällä kukin pyhien kirjoitusten ilmaus ja sen merkitys. (Kun olet valmis, tarkista vastauksesi oppiaiheen lopusta.)

Jakeen Alma 41:11 sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat olemista ”luonnontilassa”

Merkitys

  1. ”lihallisessa tilassa”

  1. meitä rajoittavat ja kuormittavat meidän syntimme

  1. ”katkeruuden sapessa ja pahuuden kahleissa”

  1. olemme ilman Pyhän Hengen toveruutta

  1. ”vailla Jumalaa maailmassa”

  1. olemme lihan tahdon säätelemiä

Nyt kun olet määritellyt nämä ilmaukset, lue jae Alma 41:11 uudelleen, jotta saat selville, miksi on mahdotonta olla onnellinen valitessaan väärin. Jotkut, jotka valitsevat jumalattomuuden, saattavat ajatella olevansa sillä hetkellä onnellisia, mutta lopulta heidän valintansa johtavat suruun ja murheeseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksihän se, että on ”luonnontilassa” eli synnillisessä tai ”lihallisessa tilassa”, on vastoin onnen luonnetta?

    2. Mitkä ovat esimerkkejä syistä, miksi nuoret ehkä huomaavat olevansa ilman Pyhän Hengen toveruutta, olevansa syntiensä rajoittamia tai kuormittamia tai lihan tahdon säätelemiä?

Lue Alma 41:12 ja pane merkille, minkä palauttamista koskevan kysymyksen Alma esitti Koriantonille. Lue nyt Alma 41:13 ja merkitse, kuinka Alma vastasi tähän kysymykseen.

  1. Kuvittele puhuvasi ystävän kanssa, joka haluaa olla onnellinen mutta päättää toimia vastoin Herran käskyjä. Käytä apunasi tänään opiskelemaasi palauttamisen oppia ja selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, miksi ystäväsi ei koe onnea ja mitä täytyy tehdä tullakseen todella onnelliseksi.

Kuva
boomerang

Bumerangi on väline, jota käytettiin alun perin metsästämiseen. Jos se heitetään oikealla tavalla, niin muotonsa ansiosta se palaa heittäjälle. Lue Alma 41:14–15 ja pane merkille, millä tavoin bumerangi voisi olla vertauskuvana näissä jakeissa opetetuista totuuksista. Voisit merkitä jakeessa 15 ilmauksen ”sinusta lähtee”. Mieti tilannetta, jolloin sinusta on lähtenyt hyvyyttä, laupeutta tai ystävällisyyttä ja olet saanut sitä takaisin.

Mikä on yksi sellainen vanhurskas teko, jonka haluaisit lähtevän itsestäsi muille, tai vanhurskas asenne, jonka haluaisit muiden näkevän sinussa ja jonka haluaisit saada takaisin muilta? Minkä tavoitteen voisit asettaa, jotta jokin näistä asenteista tai teoista olisi lähtöisin sinusta?

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Alma 41:10

  1. Lue Alma 41:10 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaa: Jos jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea, silloin johtaa aina onneen. Kirjoita tyhjään kohtaan sana, joka parhaiten täydentää virkkeen. Kirjoita nyt luettelo muutamista konkreettisista vanhurskaista teoista, joiden tunnet myös sopivan tyhjään kohtaan (esim. muiden palveleminen). Kirjoita todistuksesi siitä, kuinka olet nähnyt joidenkin näiden vanhurskaiden tekojen johtavan onneen.

On tärkeää ymmärtää, että onnellisuus, joka on seurausta vanhurskaudesta, ei aina tule heti tai ei aina ole pysyvää tai jatkuvaa täällä kuolevaisuudessa. Rauha ja onnellisuus kuitenkin tulevat aina Herran tavalla ja Hänen aikanaan henkilölle, joka on sopusoinnussa Hänen opetustensa ja käskyjensä kanssa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 40–41 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

  • Yhdistämistehtävän vastaukset: 1) c, 2) a, 3) b.