Seminaari
Viikko 6: Päivä 2, 2. Nefi 6–8


Viikko 6: Päivä 2

2. Nefi 6–8

Johdanto

Nefin muistiinmerkinnät hänen nuoremman veljensä Jaakobin pitämän saarnan ensimmäisestä osasta ovat luvuissa 2. Nefi 6–8. (Jaakobin saarnan jälkimmäinen osa on tallennettu lukuihin 2. Nefi 9–10.) Jaakob profetoi, että sen jälkeen kun Lehi oli lähtenyt Jerusalemista, juutalaiset oli viety pakkosiirtolaisuuteen ja hajotettu jumalattomuutensa tähden. Herra kuitenkin armollisesti kokoaisi juutalaiset takaisin Jerusalemiin. Jaakob profetoi myös, että juutalaiset hajotettaisiin toisen kerran sen jälkeen kun he olisivat hylänneet Vapahtajan Hänen kuolevaisuudessa suorittamansa palvelutyön aikana. Jälleen Herra osoittaisi armoa ja kokoaisi heidät viimeisinä päivinä, kun he tulevat tuntemaan Vapahtajan. Lisäksi Jaakob lainasi Jesajan profetioita osoittaen Vapahtajan uskollisuuden liittokansaansa kohtaan, Hänen armonsa ja Hänen lupaustensa suuruuden uskollisille.

2. Nefi 6

Jaakob profetoi Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta

Kuinka toimisit, jos rakastamasi ihmiset kohtelisivat sinua epäystävällisesti? Mitä jos he osoittaisivat teoillaan ja asenteillaan, ettei kanssakäyminen sinun kanssasi ole heille enää tärkeää? Pohdi, oletko sinä koskaan toiminut tällä tavoin Herraa kohtaan. Luvuissa 2. Nefi 6–8 Jaakob opetti, kuinka Herra vastaa niille, jotka asenteillaan ja teoillaan ovat kääntyneet pois Hänen luotaan.

Lue 2. Nefi 6:3–5; 9:1, 3 ja pane merkille, mistä syistä Jaakob piti tämän saarnan.

Kun opiskelet tänään, kiinnitä huomiota siihen, kuinka Jaakobin opetukset voivat auttaa sinua oppimaan Jumalasi nimen ja ylistämään sitä (ks. 2. Nefi 6:4) ja paremmin ymmärtämään Herran kanssa tekemiäsi liittoja (ks. 2. Nefi 9:1) sekä antavat sinulle syyn riemuita ja nostaa pääsi ikuisesti (ks. 2. Nefi 9:3).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Jaakob aloittaa saarnansa profetoimalla, mitä tapahtui juutalaisille sen jälkeen kun Lehi oli lähtenyt Jerusalemista, koska nämä olivat hylänneet Herran. Kuinka hän kuvaili sitä kohdassa 2. Nefi 6:8?

    2. Lehi, Jeremia ja muut profeetat profetoivat tästä hävityksestä. Kun babylonialaiset alistivat valtaansa juutalaiset suunnilleen vuonna 587 eKr., monet surmattiin ja muut vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan. Lopulta juutalaiset pehmittivät sydämensä Herraa kohtaan. Mitä Jaakob profetoi, että heille tapahtuisi, kohdan 2. Nefi 6:9 ensimmäisen virkkeen mukaan?

    3. Jaakob profetoi, että Vapahtaja eläisi elämänsä kuolevaisuudessa juutalaisten keskuudessa sen jälkeen kun nämä olisivat palanneet pakkosiirtolaisuudesta. Kuinka juutalaiset toimisivat ja mitä he tuntisivat Vapahtajaa kohtaan kohdan 2. Nefi 6:9–10 mukaan?

    4. Mitä tapahtuisi juutalaisille, jotka hylkäävät Vapahtajan, kohdan 2. Nefi 6:10–11 mukaan?

Lue 2. Nefi 6:11, 14 ja pane merkille ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mitä Herra tuntee Israelin huonetta kohtaan, vaikka se on hylännyt Hänet. Voisit ympyröidä pyhiin kirjoituksiisi ilmaukset ”heille armollinen” ja ”voittamaan heitä takaisin”.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastauksesi seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä jonkun tai jonkin takaisin voittaminen tarkoittaa?

    2. Kuinka se, että Herra on halukas voittamaan Israelin takaisin uudemman kerran, osoittaa Hänen armoaan?

Jaakob opetti näissä samoissa jakeissa, mitä juutalaisten on tehtävä saadakseen nämä siunaukset Herralta. Lue 2. Nefi 6:11, 14 uudelleen ja etsi jakeista ilmaukset ”kun he tulevat” ja ”kun tulee se aika, jolloin he”. Korosta sanat, joihin ilmaukset päättyvät. Kuinka Israel näiden jakeiden mukaan tulee oikeutetuksi Herran armoon? Näissä jakeissa opetetaan tätä periaatetta: Herra on armollinen niille, jotka palaavat Hänen luokseen.

  1. Pohdiskele, millä tavoin olet nähnyt Herran armoa ja halukkuutta antaa anteeksi niille, jotka palaavat Hänen luokseen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Tiedän, että Herra on armollinen, koska… Täydennä lausuma sitten omilla ajatuksillasi ja tuntemuksillasi. Voisit toistaa tämän tehtävän, kun mieleesi tulee eri tapoja, joilla Herra on osoittanut olevansa armollinen.

Luvussa 2. Nefi 6 on suurenmoinen toivon lupaus Israelille – johon me kaikki kuulumme. Lue 2. Nefi 6:17–18 ja täydennä seuraavat Vapahtajan antamat lupaukset:

”Väkevä Jumala ” (2. Nefi 6:17).

”Kaikki liha on tietävä, että ” (2. Nefi 6:18).

2. Nefi 7–8

Jaakob lainaa Jesajan profetioita Vapahtajan uskollisuudesta liittokansaa kohtaan ja Hänen kyvystään lunastaa meidät

Kuten on tallennettu lukuihin 2. Nefi 7–8, Jaakob lainasi Jesajan profetioita, jotka koskevat Herran halua ja kykyä lunastaa Israel sen syntien aiheuttamista kärsimyksistä. Lue 2. Nefi 7:1–2 ja pane merkille kysymyksiä, joita Herra esitti Israelille ja jotka osoittavat Hänen yhä rakastavan sitä ja haluavan lunastaa sen.

Saattaa olla hyödyllistä ymmärtää, että Herra käytti vertauskuvallista kieltä, joka liittyy avioeroon ja orjuuteen sekä sen ajan ihmisille tuttuihin yhteiskunnallisiin tapoihin, opettaakseen heitä voimallisella ja unohtumattomalla tavalla. Ilmaukset ”lähettänyt sinut pois”, ”teidän äitinne erokirja” ja ”olen teidät myynyt” viittaavat ajatukseen liiton rikkomisesta tai katkaisemisesta. Kysymykset voitaisiin muotoilla uudelleen seuraavin tavoin: ”Olenko minä kääntynyt pois teidän luotanne? Olenko siirtänyt tekemäni liiton syrjään?” Vastaus näihin kysymyksiin on ”Ei”. Herra ei koskaan käänny pois meidän luotamme eikä unohda tekemiään liittoja. Kysymyksillään Hän tähdentää sitä, ettei Hän koskaan riko liittoaan Israelin kanssa.

Alleviivaa jakeen 2. Nefi 7:1 lopusta Herran selitys sille, miksi Israel erotettiin Jumalasta ja miksi se kärsi pakkosiirtolaisuudessa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus jompaankumpaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Miksi on tärkeää ymmärtää, että ajatuksemme, päätöksemme ja tekomme voivat erottaa meidät Jumalasta?

    2. Miksi sinun on tärkeä tietää, ettei Herra koskaan unohda tai hylkää meitä, vaikka me saatammekin unohtaa ja hylätä Hänet?

Kohdassa 2. Nefi 7:2 Herra esitti Israelille keskeisen kysymyksen, joka koskee meitä jokaista. Etsi ja korosta tuo kysymys.

Mitä arvelet Herran tarkoittaneen, kun Hän kysyi: ”Onko minun käteni käynyt liian lyhyeksi lunastamaan?” Jotta sinun on helpompi nähdä tämä mielessäsi, kuvittele, että ojennat kätesi yrittäen ulottua johonkuhun, joka on hädässä. Jos yrittäisit yltää pidemmälle, mitä yrittäisit tehdä hädässä olevan henkilön hyväksi? Jos sen sijaan lyhentäisit kättäsi eli vetäisit sitä itseesi päin, mitä se kertoisi halustasi auttaa sitä henkilöä? Tämä kielikuva mielessä Herran kysymys Israelille voidaan esittää myös näin: ”Pidättelenkö kättäni enkä kurottaudu lunastamaan sinua?”

Ilmaus ”olenko minä voimaton vapauttamaan?” kutsuu Israelia pohdiskelemaan uskoaan siihen, että Herralla on voima vapauttaa heidät heidän syntiensä aiheuttamalta kärsimykseltä.

Lukujen 2. Nefi 7–8 jatkuessa Jesaja esitti useita esimerkkejä Vapahtajan halusta ja voimasta lunastaa liittokansansa.

Lue 2. Nefi 7:5–7 ja pane merkille, mitkä ilmaukset tässä profetiassa kertovat, mitä Messias tekisi ja kokisi osana lunastusuhriaan lunastaakseen meidät. Jakeen 2. Nefi 7:6 alaviitteessä a on rinnakkaisviitteitä, jotka selittävät ja osoittavat tämän profetian täyttymisen. Voisit merkitä alaviitteessä kohdan Matt. 27:26. Lue sitten Matt. 27:26–31 ja pane merkille, millä tavoin Jesajan profetia täyttyi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä jakeet 2. Nefi 7:2, 5–7 osoittavat meille Vapahtajan halusta ja auliudesta lunastaa meidät?

Jotta sinun on helpompi löytää Jesajan profetian jäljellä olevasta osuudesta lisää todisteita Herran armosta ja voimasta, kuvittele, että sinua on pyydetty pitämään kirkossa puhe tästä periaatteesta: Vapahtaja haluaa lunastaa liittokansansa, ja Hänellä on kaikki voima tehdä niin. Valmistaudu puheeseesi lukemalla 2. Nefi 8:3, 11–13, 16, 22 ja valitsemalla ne ilmaukset, joiden tunnet vakuuttavan, että Herra haluaa lunastaa meidät ja että Hänellä on voima tehdä niin.

  1. Laadi puheesi runko pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tekemällä seuraavaa:

    1. Kirjoita muistiin 2–3 ilmausta, jotka kiinnittivät huomiosi, ja selitä, kuinka kukin ilmaus on esimerkki Vapahtajan halusta lunastaa meidät tai Hänen voimastaan tehdä niin.

    2. Valitse yksi näistä ilmauksista ja kuvaile, kuinka olet joko kokenut tai haluaisit kokea sen siunauksen elämässäsi.

Kun päätät tämän oppiaiheen, muista, että Jaakob opetti tänään tutkimiasi totuuksia, jotta oppisit Jumalasi nimen ja ylistäisit sitä (ks. 2. Nefi 6:4), jotta paremmin ymmärtäisit Herran kanssa tekemiäsi liittoja (ks. 2. Nefi 9:1) ja jotta riemuitsisit ja nostaisit pääsi ikuisesti (ks. 2. Nefi 9:3). Etsi tänään tilaisuus kertoa jollekulle, miten arvostat Herraa ja Hänen rakkauttaan sinua kohtaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Nefi 6–8 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: