Seminaari
Viikko 31: Päivä 4, Moroni 7:1–19


Viikko 31: Päivä 4

Moroni 7:1–19

Johdanto

Moroni kirjoitti muistiin saarnan, jonka hänen isänsä Mormon oli esittänyt rakkaille veljilleen monia vuosia aikaisemmin (ks. Moroni 7:2). Tämä oppiaihe kattaa ensimmäisen osan Mormonin saarnasta luvussa Moroni 7. Siinä käsitellään hänen opetuksiaan, jotka koskevat vanhurskaiden tekojen tekemistä vakain aikein, ja hänen selitystään siitä, kuinka voimme erottaa hyvän pahasta. Seuraavassa oppiaiheessa tutkit luvussa Moroni 7 olevan Mormonin saarnan loppuosaa.

Moroni 7:1–10

Mormon puhuu Jeesuksen Kristuksen seuraajille teoista ja aikeista

Kuva
apple

Oletko koskaan huomannut, että jokin ei ollutkaan sisältä niin hyvä kuin miltä se näytti ulkoapäin? Yksi esimerkki tästä voisi olla hedelmä, kuten omena, joka on hapan tai ylikypsä. Kirjoita 2–3 muuta esimerkkiä, jotka tulevat mieleesi:

Mieti, kuinka näitä esimerkkejä asioista, jotka näyttävät ulkoapäin hyviltä mutta todellisuudessa eivät ole sitä, voitaisiin verrata ihmisten ulkoiseen olemukseen ja sisäisiin motiiveihin. Moroni kirjoitti muistiin isänsä Mormonin sanat siitä, mikä on sydämemme tila tehdessämme vanhurskaita tekoja. Lue Moroni 7:2–3, niin saat tietää, keille Mormon puhui.

Mormon käytti veljistään, joille hän puhui, nimitystä rauhaisat Kristuksen seuraajat (ks. Moroni 7:3). Tutki kohtaa Moroni 7:4–5, niin saat tietää, kuinka Mormon tiesi, että nämä nefiläiset olivat todellisia Vapahtajan opetuslapsia.

Voiko ihminen mielestäsi pelkästään teeskennellä olevansa vanhurskas? Miksi tai miksi ei?

Mormon käsitteli tätä asiaa jakeessa Moroni 7:6. Kun tutkit tätä jaetta, voisit merkitä ilmauksen ”vakain aikein”. Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraava selitys voi auttaa sinua ymmärtämään, mitä tarkoittaa tekeminen vakain aikein. Alleviivaa ne osat hänen selityksessään, jotka kiinnittävät huomiosi.

”Ei riitä, että me ainoastaan teemme oikein. Meidän täytyy toimia oikeista syistä. Nykypäivänä käytetään ilmausta hyvä motiivi. Pyhissä kirjoituksissa tätä oikeaa mielenlaatua kuvataan usein ilmauksilla täysin vilpittömin sydämin tai vakain aikein.

Pyhissä kirjoituksissa tehdään selväksi, että Jumala ymmärtää meidän motiivimme ja tuomitsee niiden mukaan meidän tekomme.” (Pure in Heart, 1988, s. 15.)

Mormon kuvaili, mitä seurauksia on sillä, että ihminen pyrkii tekemään hyviä tekoja ilman vakaata aietta. Tutki jakeita Moroni 7:7–10 ja pane merkille, mitä tapahtuu, kun me teemme vanhurskaita tekoja ilman vakaata aietta. Näiden jakeiden pohjalta opimme, että saadaksemme siunauksia hyvistä teoistamme meidän tulee tehdä ne vakain sydämen aikein. Vakaaseen aikeeseen sisältyy se, että tekee hyviä tekoja rakkaudesta Jumalaa ja muita kohtaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä eroja olet huomannut siinä, kun olet tehnyt hyviä tekoja oikeista syistä, verrattuna siihen, että olet tehnyt jotakin hyvää itsekkäistä syistä?

  2. Jotta ymmärrät paremmin sen periaatteen, että saadaksemme siunauksia hyvistä teoista meidän tulee tehdä niitä vakain sydämen aikein, mieti seuraavaa esimerkkitilannetta: Ystävä, joka on lukenut Mormonin kirjaa, pyytää apuasi jakeen Moroni 7:9 ymmärtämiseen ja sanoo: ”Olen lukenut, että jos ihminen rukoilee, mutta ei tee sitä vakain aikein, ’se [ei] hyödytä häntä lainkaan, sillä Jumala ei ota vastaan sellaisia’. Minusta tuntuu usein siltä, etten rukoile vakain aikein. Pitäisikö minun vain lopettaa rukoileminen?” Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miten vastaisit tähän kysymykseen, ja selitä, miksi vastaisit sillä tavalla.

Presidentti Brigham Young on antanut tämän hyödyllisen neuvon siitä, kuinka voimme saada halun rukoilla vakain aikein: ”Ei sillä ole mitään väliä, tunnetteko te tai tunnenko minä halua rukoilla; kun on aika rukoilla, rukoilkaa. Ellei meillä ole halua rukoilla, meidän tulee rukoilla, kunnes haluamme sitä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 45.)

Mieti, kuinka presidentti Youngin neuvo voisi rukoilemisen lisäksi liittyä muidenkin käskyjen noudattamiseen. Oikein tekeminen voi usein auttaa synnyttämään halun jatkaa kyseisen käskyn noudattamista oikeista syistä.

  1. Toteuta Mormonin opetuksia siitä, miten tärkeää on tehdä hyviä tekoja vakain aikein, valitsemalla yksi seuraavista käskyistä: paastoaminen, kymmenysten maksaminen, muiden palveleminen, pyhien kirjoitusten tutkiminen, vanhempien kunnioittaminen, siveellisesti puhtaana pysyminen. (Siveellisesti puhtaana pysymiseen sisältyy se, että on hyveellinen käyttäessään internetiä tai sosiaalista mediaa. Siihen sisältyy myös se, ettei tee mitään, mikä voisi johtaa sukupuolirikkomukseen.) Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka sinua on siunattu, kun olet pyrkinyt pitämään tämän käskyn vakain aikein?

    2. Mitä neuvoja antaisit ikätovereillesi siitä, kuinka tulee noudattaa tätä käskyä vakain aikein?

Moroni 7:11–19

Mormon opettaa, kuinka erottaa hyvä pahasta

Kuinka voimme huomata, että jokin on pahaa, ilman että todella kokeilemme sitä? Mormon antoi neuvoja auttaakseen meitä, kun eteemme tulee sellainen tilanne.

  1. Lue Moroni 7:11–13 ja pane merkille, kuinka voi erottaa hyvän pahasta. Voisit merkitä ilmauksia, jotka kiinnittävät huomiosi. Esitä lyhyesti pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, mitä opit näistä jakeista, täydentämällä seuraavat lausumat:

    1. Se, mikä on Jumalasta…

    2. Se, mikä tulee Perkeleeltä…

Mormon vahvisti, että Jumala kutsuu ja kannustaa meitä tekemään hyvää jatkuvasti. Huomaa, että jakeen Moroni 7:12 mukaan myös Perkele kutsuu ja houkuttelee meitä. Mieti joitakin tapoja, joilla Perkele kutsuu ja houkuttelee sinua tekemään syntiä.

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on puhunut Saatanan motiiveista pyrkiä houkuttelemaan meitä tekemään pahaa jatkuvasti: ”Saatana tai Lusifer tai valheiden isä – millä nimellä häntä haluaakin kutsua – on todellinen, itse pahuuden henkilöitymä. Hänen motiivinsa ovat jokaisessa tilanteessa pahansuopia. – – Hän vastustaa iankaikkisesti Jumalan rakkautta, Jeesuksen Kristuksen sovitusta sekä rauhan ja pelastuksen työtä. Hän sotii niitä vastaan milloin ja missä tahansa kykeneekin. Hän tietää, että lopussa hänet lyödään ja karkotetaan, mutta hän on päättänyt viedä mukanaan niin monia kuin vain voi.” (”Herran taistoon kaikki meidät kutsuttu on”, Liahona, marraskuu 2011, s. 44.)

  1. Jotta sinun on helpompi valmistautua toteuttamaan Mormonin opetuksia siitä, kuinka voi erottaa hyvän pahasta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo muutamista sinulle mieluisimmista televisio-ohjelmista, lauluista, musiikkiyhtyeistä, verkkosivustoista, sovelluksista, videopeleistä tai henkilökohtaisista tavaroista. (Voit laatia luettelon omien kiinnostuksen kohteidesi mukaisesti.) Palaat tähän päiväkirjamerkintään myöhemmin tässä oppiaiheessa.

Lue Moroni 7:15–17 ja pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua tietämään, kuinka tulee arvioida, onko jokin Jumalasta vai Perkeleestä.

Kristuksen Henkeä nimitetään myös Kristuksen valoksi (ks. Moroni 7:18). Presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on antanut tämän selityksen, joka voi auttaa sinua ymmärtämään Kristuksen valoa paremmin:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Pyhä Henki ja Kristuksen valo ovat keskenään erilaisia. Vaikka niitä toisinaan kuvataankin pyhissä kirjoituksissa samoilla sanoilla, ne ovat kaksi erilaista ja erillistä itsenäistä kokonaisuutta. – –

Mitä enemmän tiedämme Kristuksen valosta, sitä enemmän me ymmärrämme elämää ja sitä enemmän me tunnemme syvää rakkautta koko ihmiskuntaa kohtaan. – –

Riippumatta siitä, kutsutaanko tätä sisäistä valoa, tätä tietoa oikeasta ja väärästä, Kristuksen valoksi, moraaliseksi ymmärrykseksi tai omaksitunnoksi, se voi ohjata meitä hillitsemään tekojamme – paitsi jos tukahdutamme tai vaiennamme sen. – –

Jokaisella miehellä, naisella ja lapsella, olipa hän mitä tahansa kansaa, uskoa tai väriä – jokaisella, riippumatta siitä, missä hän asuu tai mihin hän uskoo tai mitä hän tekee – on sisimmässään katoamaton Kristuksen valo. Tässä suhteessa kaikki ihmiset on luotu tasa-arvoisiksi. Jokaisessa oleva Kristuksen valo on todistus siitä, ettei Jumala erottele ihmisiä.” (”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 8–10.)

Kastetuilla kirkon jäsenillä on myös Pyhän Hengen lahja auttamassa heitä erottamaan hyvä pahasta. Presidentti Packer on opettanut: ”Pyhä Henki voi tehdä työtä Kristuksen valon kautta” (”Kristuksen valo”, s. 10).

Tutki jakeita Moroni 7:18–19 ja pane merkille Mormonin neuvo siitä, kuinka meidän tulee suhtautua Kristuksen valoon sisimmässämme. Voisit merkitä näissä jakeissa sanoja tai ilmauksia, jotka osoittavat, että kun tutkimme uutterasti seurataksemme Kristuksen valoa, me voimme erottaa hyvän pahasta.

Katso luetteloa, jonka kirjoitit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tehtävässä 5. Pohdi huolellisesti luettelossasi olevia kohtia ja tutki ”uutterasti Kristuksen valossa” (Moroni 7:19) määrittäessäsi, tulevatko nämä asiat Jumalalta. Seuraavien kysymysten pohtimisesta on ehkä apua:

  • Kuinka hyvin nämä asiat kutsuvat sinua tekemään hyvää, uskomaan Kristukseen, rakastamaan Jumalaa ja palvelemaan Häntä?

  • Houkutteleeko jokin niistä ”tekemään pahaa ja olemaan uskomatta Kristukseen ja kieltämään hänet [tai] olemaan palvelematta Jumalaa”? (Moroni 7:17.)

  • Tuntuuko sinusta, että sinun pitäisi poistaa elämästäsi joitakin näistä asioista? Jos tuntuu, kuinka aiot tehdä sen?

Mormon lupasi, että kun päätät poistaa elämästäsi kaiken sen, mikä ei ole hyvää, ja pyrit tarttumaan kaikkeen hyvään, sinusta tulee Kristuksen lapsi (ks. Moroni 7:19).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Moroni 7:1–19 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: