Seminaari
Viikko 29: Päivä 3, Eter 1–2


Viikko 29: Päivä 3

Eter 1–2

Johdanto

Eterin kirja on Moronin laatima lyhennelmä jerediläisten historiasta. Jerediläiset olivat kansa, joka tuli läntiselle pallonpuoliskolle vuosisatoja ennen Lehin kansan saapumista. Nooan ajan tulvan jälkeen monista tulvasta säästyneiden jälkeläisistä tuli jumalattomia. Eräs ihmisryhmä yritti rakentaa tornin, ”joka ulottuu taivaaseen asti” (1. Moos. 11:4). Jerediläiskansan kertomus alkoi Babylonin tornin rakentamisesta. Herra toimi laajalle levinneen jumalattomuuden suhteen siten että Hän sekoitti yhteisen kielen ja hajotti ihmiset kaikkialle maan päälle (ks. 1. Moos. 11:5–8; Et. 1:33). Tämä Eterin kirjan kertomus alkaa siitä, kun Jered ja hänen veljensä tavoittelevat Herran apua, kun Hän sekoitti ihmisten kielen Babylonin tornilla. Herra säilytti Jeredin, hänen veljensä ja heidän perheidensä ja ystäviensä kielen sekä johti heitä erämaan halki kohti luvattua maata. Sitten Herra kehotti Jeredin veljeä rakentamaan kahdeksan laivaa, jotka kuljettaisivat hänen väkensä merten yli.

Kuva
men talking at base of tower of Babel

Eter 1:1–33

Moroni kirjoittaa Eterin sukuluettelon aina Babylonin tornin aikaan eläneeseen Jerediin asti

Jotta ymmärrät paremmin, mistä Eterin kirja on tullut, tarkastele viikon 12 päivän 1 oppiaiheessa olevaa kohtaa ”Katsaus lukuihin Moosia 7–24” (s. 118). Katso matkaa 4 ja pane merkille, mitä Limhin kansa löysi tällä matkalla.

Katso Eterin kirjan alkua, niin näet lyhyen kuvauksen kirjasta sen otsikon alapuolella. Tässä kuvauksessa selitetään, että jerediläisten aikakirja on otettu niistä 24 kultalevystä, jotka Limhin kansa löysi.

Kun Moroni oli päättänyt isänsä aikakirjan, hän otti jerediläisten aikakirjan ja laati siitä lyhennelmän sisällytettäväksi Mormonin kirjaan. Lue Et. 1:1–4 ja pane merkille, mitä Moroni ei sanojensa mukaan sisällyttänyt jerediläisten aikakirjasta laatimaansa lyhennelmään. Lue sitten Et. 1:5 ja pane merkille, minkä osan kertomuksesta Moroni sisällytti aikakirjaansa. Jakeessa Et. 1:5 mainittu torni on Babylonin torni. Kuten jakeessa Et. 1:33 kerrotaan, Herra sekoitti niiden ihmisten kielen, jotka yrittivät rakentaa tornin, niin etteivät nämä enää ymmärtäneet toisiaan, ja Hän hajotti ihmiset kaikkialle maan päälle.

Kuten kohdassa Et. 1:6–33 kerrotaan, jerediläisten aikakirjan oli kirjoittanut mies nimeltä Eter. Moroni kirjoitti muistiin Eterin esivanhemmat aina mieheen nimeltä Jered asti. Jered eli Babylonin tornin aikaan.

Eter 1:33–43

Jeredin veli rukoilee apua, ja hänen perheensä jäsenet ja ystävänsä saavat armoa ja johdatusta

Oletko koskaan ollut jossakin maassa tai jollakin alueella, missä ihmiset puhuvat kieltä, jota sinä et ymmärrä? Miltähän sinusta mahtaisi tuntua, ellet pystyisi ymmärtämään sitä kieltä, jota muut ympärilläsi puhuvat? Jos voisit valita vain muutaman ihmisen, joiden kanssa haluaisit kommunikoida siinä tilanteessa, ketkä valitsisit? Tähän tilanteeseen joutuivat mies nimeltä Jered ja hänen veljensä sekä heidän perheensä, jotka elivät Babylonin tornin aikoina. Lue Et. 1:33–37 ja pane merkille, keiden ihmisten kanssa Jered halusi pystyä kommunikoimaan. Kun Jeredin veli oli saanut Herralta lupauksen, ettei heidän kieltään sekoitettaisi (ks. Et. 1:34–35), hän rukoili ystäviensä puolesta (ks. Et. 1:36–37). Kuten Jeredin veli osoittaa, yksi uskollisten ihmisten ominaisuuksia on se, että he rukoilevat, jotta heidän ystävänsä saisivat Herran siunauksia.

Herra siunasi Jeredin ja tämän veljen perheitä sekä heidän ystäviään niin ettei heidän kieltään sekoitettu. Sitten Jered pyysi veljeään rukoilemaan Jumalaa ja kysymään Häneltä, minne heidän perheidensä tulisi mennä (ks. Et. 1:38–40).

Lue Et. 1:40–43 ja pane merkille, mitä ohjeita Herra antoi jerediläisille johdattaakseen heitä heidän matkallaan. Miksihän oli tärkeää, että Jered ja hänen veljensä noudattivat näitä Herran antamia ohjeita?

Eter 2:1–12

Jerediläiset aloittavat matkansa kohti luvattua maata

Lue Et. 2:1–3, niin saat selville, kuinka hyvin jerediläiset noudattivat niitä ohjeita, jotka Herra antoi heille valmistautumisesta matkaan kohti luvattua maata (ks. Et. 1:41–42). Lue sitten Et. 2:4–6 ja pane merkille, mitä tapahtui seuraavaksi. Huomaa, että koska jerediläiset olivat noudattaneet Herran ohjeita, Hän antoi heille lisää ohjeita. Pohdi siunauksia ja johdatusta, jota jerediläiset saivat, koska he noudattivat Herran ohjeita.

Jerediläisten kokemuksen pohjalta opimme tämän periaatteen: Kun toimimme uskossa sen ohjauksen mukaan, jota Herra on meille antanut, me voimme saada Häneltä lisää johdatusta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Et. 2:6 viereen.

Tuleeko mieleesi mitään vaikutelmaa tai kehotusta, jonka olet saanut Herralta, kun olet rukoillut, tutkinut pyhiä kirjoituksia tai osallistunut kirkon kokoukseen? Pidä tuo vaikutelma tai kehotus mielessäsi, kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat siitä, millä tavoin me usein saamme vastauksia rukouksiin: ”Saatte harvoin täydellistä vastausta [rukoukseen] yhdellä kertaa. Se tulee palanen kerrallaan, paketeissa, niin että kykynne kasvavat. Kun kutakin palasta noudatetaan uskossa, teidät johdatetaan toisten osien luo, kunnes teillä on koko vastaus. Tämä malli vaatii teitä uskomaan Isämme kykyyn vastata. Vaikka se on joskus hyvin vaikeaa, siitä on tuloksena merkittävää henkilökohtaista kasvua.” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 9.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka olet vastannut (tai voit vastata) siihen hengelliseen kehotukseen, jota edellä ajattelit. Voisit kirjoittaa myös niistä siunauksista, joita olet saanut (tai voit saada), kun olet toiminut (tai toimit) saamasi kehotuksen mukaan.

Kuten kohdassa Et. 2:7–12 kerrotaan, Herra kertoi Jeredin veljelle, että kun hän ja hänen kansansa saapuisivat luvattuun maahan, heidän tulisi ”palvella häntä, todellista ja ainoaa Jumalaa, tai heidät hävitettäisiin” (Et. 2:8).

Eter 2:13–15

Herra nuhtelee Jeredin veljeä siitä, ettei tämä ole huutanut Häntä avuksi rukouksessa

Lue Et. 2:13–15 ja pane merkille, mitä tapahtui, kun jerediläiset tulivat sen suuren meren rannalle, joka erottaa maat toisistaan. Herra oli johdattanut heitä erämaan halki, koska he olivat kuunnelleet Herraa ja pitäneet Hänen käskynsä. Kun he olivat asuneet teltoissa suuren meren rannalla neljän vuoden ajan, Herra tuli Jeredin veljen luokse ja nuhteli häntä, koska hän ei ollut rukoillut.

Jakeet Et. 2:14–15 auttavat meitä oppimaan nämä periaatteet: Herra ei ole mielistynyt siihen, kun emme huuda Hänen puoleensa rukouksessa. Herra haluaa meidän huutavan Hänen puoleensa rukouksessa säännöllisesti.

Kun luet seitsemänkymmenen koorumissa palvelleen vanhin Donald L. Stahelin seuraavia sanoja, mieti, kuinka usein sinä rukoilet: ”Hartaat päivittäiset rukoukset, joissa pyydämme anteeksiantoa ja erityistä apua ja johdatusta, ovat välttämättömiä elämässämme ja todistuksemme ravitsemisessa. Kun rukouksistamme tulee kiireisiä, itseään toistavia, ohimennen lausuttuja tai unohdamme ne kokonaan, me saatamme menettää Hengen läheisyyden, joka on erittäin tärkeä saadaksemme jatkuvaa johdatusta, jota tarvitsemme selviytyäksemme hyvin jokapäiväisen elämämme haasteista.” (”Todistuksemme lujittaminen”, Liahona, marraskuu 2004, s. 39.)

Kirjoita omaan henkilökohtaiseen päiväkirjaasi tai erilliselle paperille vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä ajattelet henkilökohtaisten rukoustesi säännöllisyydestä?

  • Mitä ajattelet henkilökohtaisten rukoustesi vilpittömyydestä?

  • Tunnetko henkilökohtaisissa rukouksissasi, että todellakin olet yhteydessä taivaalliseen Isään? Miksi tai miksi ei?

  • Jos voisit muuttaa yhden asian, joka parantaisi henkilökohtaisia rukouksiasi, mikä se voisi olla?

Kuten jakeessa Et. 2:16 kerrotaan, Jeredin veli teki parannuksen synneistään ja rukoili Herraa perheensä jäsenten ja ystäviensä puolesta. Herra sanoi hänelle, että hän sai anteeksi mutta että hänen tulee jatkaa vanhurskaudessa, jotta heidät johdettaisiin luvattuun maahan.

Eter 2:16–25

Jerediläiset rakentavat laivoja päästäkseen valtameren yli luvattuun maahan

Kuva
Jaredite barges

Ajattele jotakin tärkeää henkilökohtaista valintaa, joka on edessäsi tai voisi tulla eteen tulevaisuudessa, kuten miten selviytyä vaikeasta perhetilanteesta tai sosiaalisesta tilanteesta, kuinka pärjätä koulussa, kenen kanssa solmia avioliitto tai mitä ammattia tavoitella. Oletko ajatellut, kuinka Herra voisi antaa sinulle ohjausta tai apua siinä tilanteessa? Kun tutkit luvun Et. 2 loppuosaa, pohdi valintatilannetta, jota äsken ajattelit, ja pane merkille periaatteita, jotka auttavat sinua saamaan Herralta apua.

Lue Et. 2:16–17 ja pane merkille, mitä Herra pyysi jerediläisiä tekemään, jotta näiden matka kohti luvattua maata edistyisi. Jeredin veli kohtasi kolme ongelmaa, jotka liittyivät näiden alusten malliin. Lue Et. 2:18–19 ja merkitse ne kolme ongelmaa, jotka Jeredin veli mainitsi Herralle.

  1. Jotta sinun on helpompi kuvitella mielessäsi, mitä olet lukenut kohdasta Et. 2:16–19, piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miltä alukset ovat saattaneet näyttää.

Seuraava taulukko auttaa sinua huomaamaan, kuinka Herra auttoi Jeredin veljeä aluksiin liittyvissä ongelmissa. Tutki taulukossa olevia jakeita ja käytä sitten niistä saamiasi tietoja, kun täydennät taulukon sarakkeen ”Ratkaisu ongelmaan”.

Pyhien kirjoitusten jakeet

Aluksiin liittyvä ongelma

Ratkaisu ongelmaan

Et. 2:20–21

Ei ollut ilmaa

Et. 6:4–9

Ei mitään, millä ohjata

Et. 2:22–3:6

Ei valoa

Se, mitä Herra teki ja mitä Hän vaati Jeredin veljeä tekemään, oli erilaista joka ongelman kohdalla. Kunkin ongelman ja ratkaisun pohjalta voimme oppia erilaisen totuuden siitä, kuinka Herra auttaa meitä, kun tarvitsemme apua. Vertaa taulukkoon kirjoittamiasi ratkaisuja seuraavassa luettelossa oleviin:

Ei ollut ilmaa (Et. 2:20–21). Tämän ongelman ratkaisemiseksi Herra kertoi Jeredin veljelle, mitä tämän piti tehdä. Sitten Jeredin veljellä oli uskoa noudattaa Herran ohjeita.

Ei mitään, millä ohjata (Et. 6:4–9). Tämän ongelman ratkaisemiseksi Herra itse antoi ratkaisun ongelmaan.

Ei valoa (Et. 2:22–3:6). Tämän ongelman ratkaisemiseksi Herra antoi Jeredin veljelle jonkin verran ohjeita. Sitten Jeredin veljen piti miettiä ratkaisu ongelmaan – sen tiedon pohjalta, jota hänellä oli – ja pyytää Herran hyväksyntää ja apua sen toteuttamisessa.

Jeredin veljen kokemuksen pohjalta opimme tämän periaatteen: Kun pyrimme tekemään oman osamme ongelmiemme ratkaisemiseksi, me voimme saada apua Herralta. Kun mietit sitä henkilökohtaista valintatilannetta, jota ajattelit aiemmin, kuinka tämän periaatteen tunteminen voi auttaa sinua saamaan apua tai johdatusta tähän valintaan? Mitähän Herra mahtaisi odottaa sinun tekevän tätä valintaa tehdessäsi?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa selität, mitä olet oppinut Jeredin veljen kokemusten pohjalta rukouksesta sekä Herran avun ja johdatuksen saamisesta elämääsi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Et. 1–2 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: