Seminaari
Viikko 13: Päivä 3, Moosia 21–24


Viikko 13: Päivä 3

Moosia 21–24

Johdanto

Jumalattomuutensa seurauksena Limhin kansa joutui lamanilaisten orjuuttamaksi (ks. Moosia 20:21). Orjuutensa seurauksena kansa nöyrtyi ja kääntyi Jumalan puoleen. Alman kansa joutui orjuuteen uskonsa koetuksena (ks. Moosia 23:21). Kumpikin ryhmä rukoili voimallisesti vapautuakseen orjuudesta. Vaikka kumpikin ihmisryhmä lopulta vapautui ja saapui Sarahemlaan, Herra auttoi kumpaakin ryhmää eri tavalla. Tutkiessasi Limhin ryhmän koettelemuksia ja vapautumista voit nähdä, että Herra vastaa meidän rukouksiimme omalla tavallaan ja omana aikanaan, kun me nöyrrymme. Tutkiessasi Alman kansan koettelemuksia ja vapautumista voit oppia, kuinka tulee turvata Herraan saadakseen voimaa omien vaikeuksien ja haasteiden keskellä.

Kuva
Nephites carrying log

Moosia 21–24

Nefiläiset Lehi-Nefin maassa kokevat Abinadin profetioiden täyttyvän

Kuvittele, että asuisit Lehi-Nefin maassa kuningas Nooan hallituskaudella ja olisit hylännyt Abinadin opetukset. Nyt sinä ja kansasi olette lamanilaisten orjuuttamia, aivan kuten Abinadi oli profetoinut. Mitä arvelet, että tekisit?

Mieti nyt kaikkia koettelemuksia tai vastoinkäymisiä, joita kohtaat tällä hetkellä. Lue seuraavat jakeet pyhistä kirjoituksistasi ja merkitse, mitä niissä opetetaan vapautumisen tavoittelemisesta ja sen kokemisesta. Moosia 21:5, 14; 22:1–2; 23:23 ja 24:21. Vapautuminen tarkoittaa sitä, että ’pääsee vapaaksi, saa apua tai autetaan kestämään jokin’.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavaa lausuntoa, alleviivaa ne kaksi elämässämme kohtaamiemme koettelemusten ja kärsimysten syytä, jotka hän mainitsee: ”Kukaan ei toivo vastoinkäymisiä. Kohtaamamme koettelemukset, pettymykset, murhe ja syvä suru saavat alkunsa kahdella eri tavalla. Ne, jotka rikkovat Jumalan lakeja, saavat aina osakseen haasteita. Toinen syy vastoinkäymisille on Herran omien tarkoitusten toteutuminen elämässämme, jotta voisimme jalostua koettelemusten kautta. Meidän jokaisen on ratkaisevan tärkeää tunnistaa, kummalla tavalla omat koettelemuksemme ja haasteemme ovat saaneet alkunsa, sillä toimenpiteet niiden voittamiseksi ovat hyvin erilaiset.” (Ks. ”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

Limhin kansa joutui orjuuteen tottelemattomuutensa vuoksi, kun taas Alman vanhurskas kansa kohtasi vastoinkäymisen, joka jalostaisi heitä. Limhin kansa nöyrtyi ja kääntyi Jumalan puoleen orjuutensa tuloksena. Se, että tutkit näitä kahta kertomusta jumalallisesta vapauttamisesta, voi auttaa sinua lisäämään uskoasi niin että pyydät Herralta vapautusta, olivatpa kohtaamasi ahdingot mitä tahansa.

  1. Seuraavassa taulukossa ensimmäiseen kysymykseen – Kuinka he joutuivat orjuuteen? – on jo vastattu. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen kysymykseen: Kuinka he vapautuivat?

Limhin kansa

Alman kansa

Kuinka he joutuivat orjuuteen?

(Moosia 20:21–22; 21:1–4)

Koska kansa ei tehnyt parannusta, Herra antoi lamanilaisille voiman saattaa kansa orjuuteen.

(Moosia 23:1–4, 19–20, 25–38; 24:8–9)

Kansa piti tekemänsä liitot, mutta jumalattomat ihmiset pettivät heidät, ottivat heidät vangeiksi ja vainosivat heitä.

Kuinka he vapautuivat?

(Moosia 22:1–9, 13–14)

(Moosia 24:17–25)

Pohdiskele vastauksia seuraaviin Limhin kansaa koskeviin kysymyksiin:

  • Mitä todisteita jakeessa Moosia 21:6 on siitä, ettei Limhin ryhmä ollut vielä nöyrtynyt ja kääntynyt Herran puoleen? Kuinka tämä eroaa siitä, miten Alman kansa suhtautui orjuuteensa? Kun mietit Limhin ryhmän kokemusta, mitä sellaista opit, mikä saattaisi auttaa sinua suhtautumaan oikealla tavalla omiin koettelemuksiisi?

  • Vaikka Limhin kansa ei heti vapautunut ahdingoistaan, niin kuinka Herra siunasi heitä? (Voisit merkitä ilmauksen ”alkoivat vähitellen menestyä” jakeessa Moosia 21:16.) Onko sinusta koskaan tuntunut, että Herra on auttanut sinua selviytymään koettelemuksesta vähitellen?

  • Kuinka arvelet jakeissa Moosia 21:30–33 kuvatun kansan suhtautumisen vaikuttaneen heidän lopulliseen vapautumiseensa?

  1. Valitse toinen seuraavista totuuksista, jotka on saatu sen pohjalta, mitä olet opiskellut Limhin kansan koettelemuksista ja vapautumisesta. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joilla selität, kuinka voit soveltaa sitä totuutta omassa elämässäsi.

    1. Kun me nöyrrymme, käännymme Herran puoleen ja teemme parannuksen synneistämme, Hän kuulee meidän rukouksemme ja keventää syntiemme kuormia omana aikanaan.

    2. Kun teemme liiton palvella Jumalaa ja pitää Hänen käskynsä, Herra järjestää meille keinon vapautua.

Ajattele Alman ryhmän ahdinkoja ja vapautumista, kun luet vanhin Richard G. Scottin seuraavan lausuman: ”Juuri kun kaikki näyttää sujuvan hyvin, haasteita ilmaantuu usein runsain määrin samanaikaisesti. Kun nämä koettelemukset eivät ole seurausta tottelemattomuudestanne, ne todistavat, että Herra tuntee teidän olevan valmiita suurempaan kasvuun (ks. Sananl. 3:11–12). Tämän vuoksi Hän antaa kasvua, ymmärrystä ja myötätuntoa edistäviä kokemuksia, jotka hiovat teitä ikuiseksi hyödyksenne. Päästäksenne sieltä, missä olette nyt, sinne minne Hän haluaa teidän pääsevän, teidän on venyttävä paljon, mikä yleensä tuo tullessaan epämukavuutta ja tuskaa.” (Ks. ”Luota Herraan”, s. 16.)

Merkitse jakeissa Moosia 23:21–22 sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, että Herra koettelee meidän kärsivällisyyttämme ja uskoamme auttaakseen meitä kasvattamaan luottamustamme Häneen (ks. myös OL 122:5–7).

Kirjoita oppikirjaasi lyhyet vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä olisi mielestäsi ollut vaikein koettelemus kestettäväksi, jos olisit ollut Alman kansan keskuudessa luvuissa Moosia 23–24 kerrottujen tapahtumien aikana? Miksi?

  • Mitä voit oppia siitä tavasta, jolla Alma ja hänen kansansa suhtautuivat koettelemuksiinsa? (Ks. Moosia 24:1–12, 15–16.)

  • Vaikka Herra ei heti vapauttanutkaan Alman kansaa, mitä Hän teki aluksi heidän hyväkseen? (Ks. Moosia 24:15.)

Yksi periaate, jonka voimme oppia Alman ryhmän kokemuksesta, on se, että kun me alistumme kärsivällisesti Herran tahtoon, Hän vahvistaa meitä ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme omana aikanaan.

  1. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, mitä mielestäsi tarkoittaa se, että alistuu kärsivällisesti Herran tahtoon koettelemuksen aikana, ja kuinka niin tekeminen voi valmistaa sinua saamaan sen voiman ja ne siunaukset, jotka Hän antaa auttaakseen sinut sen vaikean ajan läpi.

Tämän oppiaiheen alussa sinua pyydettiin miettimään koettelemuksia tai vastoinkäymisiä, joita kohtaat tällä hetkellä. Kun muistelet niitä, voisit kirjoittaa henkilökohtaiseen päiväkirjaasi tai erilliselle paperille vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkä koettelemusten kanssa kamppailen tällä hetkellä elämässäni?

  • Mitä minun tulee tehdä valmistautuakseni saamaan Herran suoman vapautuksen voiman omassa elämässäni?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Moosia 21–24 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: