Seminaari
Viikko 7: Päivä 2, 2. Nefi 17–20


Viikko 7: Päivä 2

2. Nefi 17–20

Johdanto

Lukuihin 2. Nefi 17–20 Nefi kirjoitti, että Jesaja yritti saada Juudan kuninkaan ja tämän kansan luottamaan Herraan mieluummin kuin maailman liittoutumiin. Jesaja käytti vertauskuvia ja kuvajaisia – symboleja eli kuvauksia, jotka opettavat ja todistavat suurista totuuksista – profetoidessaan oman aikansa tapahtumista, Jeesuksen Kristuksen syntymästä ja jumalattomien hävityksestä Herran toisessa tulemisessa.

2. Nefi 17–18

Juudan valtakuntaa siunataan, kun kansa turvaa Jeesukseen Kristukseen

Jotta sinun on helpompi valmistautua tämän päivän oppiaiheeseen, ajattele hetkeä, jolloin jouduit johonkin pelottavaan tilanteeseen. Muistatko ensimmäisen reaktiosi? Kun tutkit lukuja 2. Nefi 17–18, pyri tunnistamaan Jesajan neuvot niille, jotka huomaavat olevansa vaikeassa tai pelottavassa tilanteessa.

Jotta voit tutkia lukuja 2. Nefi 17–18, sinun on tarpeen tietää kolmesta pienestä kansakunnasta nimeltä Syyria, Israel ja Juuda sekä paljon suuremmasta Assyrian valtakunnasta, joka pyrki valloittamaan nämä pienemmät maat. Tarkastele seuraavaa karttaa sekä siihen liittyvää taulukkoa.

Kuva
map of Israel and Judah

Maa

Syyria

Israel (Efraim)

Juuda

Kuningas

Resin

Pekah

Ahas

Pääkaupunki

Damaskos

Samaria

Jerusalem

Lue 2. Nefi 17:1–2 ja katso karttaa. ”Syyria on liittoutunut Efraimin kanssa” tarkoittaa sitä, että nämä kaksi maata muodostivat liittoutuman eli tekivät sopimuksen. Yritä saada selville, kuka oli hyökkäämässä kenen kimppuun. Huomaa, että ilmaus ”Daavidin huone” jakeessa 2 viittaa Ahasiin ja Juudan kansaan.

Israelin ja Syyrian valtakunnat halusivat valloittaa Juudan valtakunnan ja pakottaa Juudan liittoutumaan niiden kanssa voimakasta Assyrian valtakuntaa vastaan. Assyria uhkasi valloittaa siihen aikaan koko maailmankolkan. Israel ja Syyria uskoivat, että valloittamalla Juudan ne voisivat saada enemmän ihmisiä ja enemmän varusteita taistellakseen lähestyviä assyrialaisia vastaan (ks. 2. Nefi 17:5–6). Kuningas Ahas harkitsi tätä liittoutumista Israelin ja Syyrian kanssa.

Mieti, mitä sinä tekisit, jos olisit kuningas Ahas. Yhdellä puolella Assyria uhkaa hyökätä kansasi kimppuun. Toisella puolella Syyria ja Israel uhkaavat hyökätä, ellet ryhdy niiden kanssa liittoon taistelemaan Assyriaa vastaan. Jesaja asui Juudan valtakunnassa, ja Herra lähetti hänet viemään Ahasille sanoman. Mitä sinä arvelet, että ajattelisit profeetan tuomasta sanomasta, jos olisit kuningas Ahas?

  1. Lue 2. Nefi 17:3–8 ja alleviivaa Herran sanoma Ahasille ja tämän kansalle, kuten se annettiin profeetta Jesajan kautta. (Ilmaus ”savuava kekäle” jakeessa 4 viittaa soihtuun, jonka liekki on palanut loppuun, mikä on vertauskuvana näistä kahdesta valtakunnasta, jotka rikotaan ja valloitetaan.) Kuvittele, että kuulet Jesajan sanovan tämän Ahasille. Myöhemmin joku ystävä kysyy sinulta, mitä Jesaja sanoi. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 2–3 virkettä, joissa kuvailet, mitä vastaisit ystävällesi.

Jesaja yritti auttaa kuningasta ja tämän kansaa luottamaan Herran apuun mieluummin kuin luottamaan epävakaisiin poliittisiin liittoutumiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi meidän on tärkeää kääntyä Herran puoleen, kun tarvitsemme apua, mieluummin kuin luottaa ainoastaan siihen, että muut ihmiset auttavat meitä?

    2. Millä tavoin nuoret saattavat tuntea houkutusta asettaa suhteet muihin ihmisiin etusijalle ennen suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen?

Herra sanoi, että Hän antaisi Ahasille ja Juudan valtakunnalle merkin, että Hän varjelisi heitä ja ettei heidän tarvitsisi turvautua maailman liittoutumiin. Lue 2. Nefi 17:14, niin saat selville sen merkin. Ympyröi tässä jakeessa sana Immanuel. Kirjoita tämän jakeen viereen ”Matt. 1:22–23”. Lue Matt. 1:22–23, niin saat selville, mitä nimi Immanuel tarkoittaa.

Kuinka merkki, joka tarkoittaa ”Jumala on meidän kanssamme”, auttaisi Ahasia tänä aikana? Kuinka tämä Jesajan profetia voisi viitata myös Jeesuksen Kristuksen syntymään vuosisatoja myöhemmin?

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Jotta ymmärtäisit paremmin merkin lapsen syntymästä, pohdi kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavaa selitystä: ”Tähän profetiaan liittyy useita tai paremminkin rinnakkaisia osatekijöitä, kuten hyvin suureen osaan Jesajan kirjoituksia. Lähin merkitys kohdistuu luultavasti Jesajan vaimoon, puhtaaseen ja hyvään naiseen, joka suunnilleen niihin aikoihin synnytti pojan [ks. 2. Nefi 18:3]. Siitä lapsesta tuli malli ja kuvajainen saman profetian suuremmasta, myöhemmästä täyttymisestä, joka toteutuisi Jeesuksen Kristuksen syntymässä.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 79.)

Kuva
Jesaja kirjoittaa Kristuksen syntymästä

Jesaja profetoi, että ennen kuin lapsi varttuisi, Assyria kukistaisi sekä Israelin (Efraimin) että Syyrian sotajoukot (ks. 2. Nefi 17:15–25). Merkin, joka tarkoitti ”Jumala on meidän kanssamme”, oli tarkoitus vakuuttaa kuningas Ahasille, että Jumala on meidän kanssamme, kun me turvaamme Häneen – myös vaikeuksien ja pelon aikoina. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi.

Lue 2. Nefi 18:6–8 ja alleviivaa ilmaus ”hiljaa virtaavia Siloan vesiä”. Siloan vedet olivat Jesajalle vertauskuvana Jumalan tyynnyttävästä, vakaasta ja tukea antavasta vaikutuksesta ja voimasta, jonka tuli kuulua kansakunnan poliittiseen elämään (ks. 2. Nefi 18:6). Jesaja käytti viittausta Siloan vesiin vastakohtana, koska Israelin kansa ja Juudan kansa hylkäsivät Messiaan – ”Siloan vedet” eli Jumalan tyynen, lempeän, vakaan, tukea antavan voiman. Sen tähden, kuten Jesaja profetoi, Assyrian kuningas ja hänen hyökkäävän sotajoukkonsa kauhea vaikutus ja raivokas voima – joita kuvastivat ”virran vedet, väkevät ja paljot” – valloittivat Syyrian ja Israelin.

Jesaja käytti runollisesti kahta virtaavaa mutta täysin erilaista vesistöä selittääkseen, mitä Juudalle tapahtuisi. Sitten Assyrian sotajoukko tuli valtaamaan Juudaa – jota kuvaa sana maasi. Mutta sotajoukko ei valloittanut Jerusalemia – mitä kuvaa ilmaus ”hän tulvii ja menee yli äyräittensä, hän yltää aina kaulaan saakka”.

Lue 2. Nefi 18:9–12 ja huomaa, kuinka monta kertaa Herra neuvoi Juudaa olemaan liittymättä Syyriaan ja Israeliin. Mistä kohdan 2. Nefi 18:13 mukaan Herra neuvoi Jesajan kautta Juudaa sen sijaan hakemaan apua?

Siinä vaiheessa kun assyrialaiset olivat valloittaneet Juudan ja uhkasivat Jerusalemia, Juudan valtakunnalla oli uusi kuningas. Hänen nimensä oli Hiskia. Hän turvasi Herraan ja profeetta Jesajaan. Lopulta Herran enkeli löi 185 000 assyrialaista sotilasta heidän leirissään (ks. 2. Kun. 19:35; Jes. 37:36).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai useampaan seuraavista kysymyksistä:

    1. Mitä vaaroja on siinä, että panee turvansa mieluummin maailmallisiin asioihin ja vaikutteisiin kuin Herraan? (Voisit miettiä, millaiset tilanteet saattaisivat houkutella sinua tekemään valintoja pelon pohjalta.)

    2. Milloin olet kääntynyt Herran puoleen saadaksesi voimaa, kun alun perin tunsit houkutusta kääntyä muiden lähteiden puoleen? Mitä opit siitä kokemuksesta?

    3. Kuningas Hiskian hallituskaudella Juudan kansa säästettiin hävitykseltä, koska se noudatti Jesajan Herralta saamia neuvoja. Kuinka nykyajan profeettojen seuraaminen varjelee sinua hengelliseltä vahingolta?

2. Nefi 19:1–7

Jesaja puhuu messiaanisesti

Oletko koskaan joutunut olemaan pitkään näkemättä aurinkoa tai tuntematta sen lämpöä? Ellet ole, kuvittele, että ylläsi olisi jatkuva varjo etkä pääsisi tuntemaan auringon valoa etkä lämpöä (kuten jos olisit koko ajan pimeässä huoneessa). Jesaja käytti samanlaista kielikuvaa havainnollistaakseen sellaisten ihmisten hengellistä olotilaa, jotka elävät ilman Jeesuksen Kristuksen valoa.

Kohdassa 2. Nefi 19:1–2 mainitaan kaksi maata. Lue nämä jakeet ja merkitse näiden kahden maan nimet.

Vuosisatojen ajan ennen sitä aikaa kun Jesaja kirjoitti nämä jakeet, useita sotia oli sodittu sen alueen hallitsemiseksi, joka nykyään tunnetaan Pyhänä maana. Jotkut nimittivät tätä aluetta ”kuoleman varjon maaksi”, koska niin monet olivat menettäneet siellä henkensä taistelussa. Uuden testamentin aikoina Nasaret, Kapernaum, Nain ja Kaana sijaitsivat alueilla, jotka virallisesti tunnettiin Sebulonin ja Naftalin maina. Nämä ovat kaupunkeja, joissa Jeesus Kristus vietti suuren osan ajastaan palvellen ihmisiä yli 500 vuotta myöhemmin. Nykyään se tunnetaan Galilean alueena.

Merkitse jakeeseen 2. Nefi 19:2, mitä Jesajan sanojen mukaan tämän alueen ihmiset lopulta näkisivät.

Jesajan lausuma siitä, että ne, jotka vaelsivat pimeydessä ja asuivat ”kuoleman varjon maassa”, olivat nähneet ”suuren valon”, oli profetia Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävästä kuolevaisuudessa tässä osassa maailmaa. Ihmiset, jotka asuivat Galilean alueella, kulkivat hengellisessä pimeydessä, mutta kun Jeesus Kristus asui ja palveli heidän keskuudessaan, he näkivät ”suuren valon”.

  1. Lue 2. Nefi 19:6–7 ja mieti, mikä Vapahtajan nimityksistä jakeessa 6 olisi saattanut olla erityisen merkityksellinen Juudan kansalle, kun ottaa huomioon kansan olosuhteet. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka yksi tai useampi näistä nimityksistä kuvastaa sitä, mitä sinä tunnet Vapahtajaa kohtaan.

2. Nefi 19–20

Jesaja kuvailee jumalattomien hävitystä toisen tulemisen yhteydessä

Lukuun 2. Nefi 20 tallennettu Jesajan profetia Assyrian hävityksestä on myös profetia jumalattomien hävityksestä toisen tulemisen yhteydessä. Kun luet tätä lukua, muista, että aivan kuten Hiskia luotti Jesajan neuvoihin ja häntä siunattiin, samalla tavoin jos sinä panet luottamuksesi Herraan, sinun ei tarvitse pelätä tuomioita, jotka tulevat maan asukkaiden osaksi toista tulemista edeltävänä aikana.

Mikä virke toistetaan kohdissa 2. Nefi 19:12, 17, 21 ja 2. Nefi 20:4? Voisit merkitä sen pyhiin kirjoituksiisi. Kirjoita virke pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja alleviivaa sana vihansa ja sana kätensä. Kirjoita sanan vihansa alle tuomio ja kirjoita sanan kätensä alle armo. Lue virke ääneen sijoittaen siihen sanat tuomio ja armo. (”Kaikesta tästä ei hänen [tuomionsa] ole väistynyt, vaan hänen [armonsa] on yhä ojennettuna.”)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka yllä olevan tehtävän virke kuvailee sitä, kuinka Herra suhtautuu kansakuntiin, perheisiin tai yksilöihin, jotka hylkäävät Hänet?

    2. Kuinka sinä voit hyödyntää seuraavia totuuksia omassa elämässäsi? Jeesus Kristus on tuomion ja armon Jumala. Hänen armonsa on ojennettuna niille, jotka tekevät parannuksen ja pitävät Hänen käskynsä.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet ollut kuuliainen jollekin tietylle käskylle ja tuntenut Jumalan armon.

  3. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 2. Nefi 17–20 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: